Vad göra åt plastfolie som är bristfälligt monterad i undertak och vägg? Byggt 2006. Ev dold mögel kan finnas. Ventilation ivt frånluftsvärmepump.

Bristen upptäckt då jag öppnat upp gipstak.

Symptom som gjorde att jag blev misstänksam är sprickor i gipsskarvar, avvikande jordig lukt periodvis.
 
Vad menar du med bristfälligt monterad plastfolie? Saknas den helt, är den inte tejpad eller är det för kort överlapp? Bilder?

Bristfällig plastfolie är inte det första man tänker på när gipset har spruckit. Avvikande jordig lukt kan du däremot få in från alla möjliga källor pga. undertrycket frånluftsvärmepumpen skapar. Vad är det för väggkonstruktion? Sutterängvåning? Kommer lukten från vinden?
 
Vad är det för hus? Platta? Krypgrund? Byggår?
Kommer du åt vinden och kan se hur det ser ut där?

När du säger bristfällig, är det att skarvar m.m. inte är tejpade? hål i den?
Det går att lappa o laga en bristfällig plast med dedikerad tejp.
Alternativet är att skära hål i den gamla plasten och sätta upp en ny under den gamla. eller om det är isoleringsskivor på vinden, plocka bort dem, riva ner den gamla plasten och sätta upp en ny och sedan tillbaka med isoleringen.
 
L Leafy skrev:
Vad är det för hus? Platta? Krypgrund? Byggår?
Kommer du åt vinden och kan se hur det ser ut där?

När du säger bristfällig, är det att skarvar m.m. inte är tejpade? hål i den?
Det går att lappa o laga en bristfällig plast med dedikerad tejp.
Alternativet är att skära hål i den gamla plasten och sätta upp en ny under den gamla. eller om det är isoleringsskivor på vinden, plocka bort dem, riva ner den gamla plasten och sätta upp en ny och sedan tillbaka med isoleringen.
Platta på mark, paralelltak/ryggåstak dvs ingen vind. Skarvar inte tejpade o dåligt överlappade där jag öppnat.
 
sweeede sweeede skrev:
Platta på mark, paralelltak/ryggåstak dvs ingen vind. Skarvar inte tejpade o dåligt överlappade där jag öppnat.
kan du komma åt och flytta på isoleringen i någon av de dåliga skarvarna och se hur det ser ut bakom den så får du en indikation iaf.
Endera tar du dit någon som kan kontrollera åt dig på något vis eller så tejpar du skarvarna med diffusionstät tejp och slår igen med nytt gips.
Varje rum jag öppnar upp när vi renoverar har resulterat i en ny tejprulle. Det är dåliga skarvar, hål efter elgenomföringar, klammer, skruv, möss m.m. Bara att tejpa och vara glad :)
 
  • Gilla
sweeede
  • Laddar…
Vi som bor i gamla hus men som byggs med plast i väggar och tak har ofta perfomerade och bara överlappade skarvar.
Sen kan det vara lite Si och så med tätheten kring fönster och genomföringar.

Jag tror inte det är orsaken till dålig lukt och mögel så fall skulle det vara ett stort problem hos många andra.

Som ovan skrev så går det nästan en rulle varje gång man renoverar vid en yttervägg
 
King Average King Average skrev:
Vad menar du med bristfälligt monterad plastfolie? Saknas den helt, är den inte tejpad eller är det för kort överlapp? Bilder?

Bristfällig plastfolie är inte det första man tänker på när gipset har spruckit. Avvikande jordig lukt kan du däremot få in från alla möjliga källor pga. undertrycket frånluftsvärmepumpen skapar. Vad är det för väggkonstruktion? Sutterängvåning? Kommer lukten från vinden?
Puts cellplast på trästomme. Enplanshus platta på mark ej suterränghus. Lukten kommer periodvis vintertid främst. Bild avser vägg tak hörn. Gips fuktig när jag mäter.
 
  • Hörnet där en vit vägg möter ett vitt tak, med synlig fog och några märken på ytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Läckage? vad för ventilation?
 
S
Om gipsen är fuktig har du ju fukten på insidan av plasten. Har svårt att tro att det skulle bero på otäthet i plasten, då har du snarare ett läckage.

men är gipsen fuktig låt ju gipsen ner och plasten bort i vilket fall som helst, då lär du kunna se om du har läckage från taket t.ex
 
T TheGame skrev:
Läckage? vad för ventilation?
Ventilation frånluftsvärmepump ivt490. Vattenburen golvvärme. I tak ingen installation. Yttertak ser bra ut.
 
sweeede sweeede skrev:
Puts cellplast på trästomme. Enplanshus platta på mark ej suterränghus. Lukten kommer periodvis vintertid främst. Bild avser vägg tak hörn. Gips fuktig när jag mäter.
Hur mäter du och med vad?

Med undertryck i huset så brukar det inte bli några större problem med dåliga överlappningar mm. Det ska till större fel än så. Om det är blött så har du nog snarare läckage någonstans sim syns i hörnet.
 
S SueCia skrev:
Om gipsen är fuktig har du ju fukten på insidan av plasten. Har svårt att tro att det skulle bero på otäthet i plasten, då har du snarare ett läckage.

men är gipsen fuktig låt ju gipsen ner och plasten bort i vilket fall som helst, då lär du kunna se om du har läckage från taket t.ex
Det kan väl vara mer fukt bakom plasten eller?
 
sweeede sweeede skrev:
Det kan väl vara mer fukt bakom plasten eller?
Om det är läckage så rinner vattnet längs plasten och rinner ut vid spik och skruvhål
 
A Autodidak1 skrev:
Hur mäter du och med vad?

Med undertryck i huset så brukar det inte bli några större problem med dåliga överlappningar mm. Det ska till större fel än så. Om det är blött så har du nog snarare läckage någonstans sim syns i hörnet.
jag mäter med en Flir MR-160 med probe. Bra ställen 0, här i hörn 8,5.
Om jag känner med hand är ytan kall/fuktig medan på bra ställe ytan är neutral
 
  • Handhållen Flir MR-160 fuktmätare visar 8,5% fuktighet på skärmen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
sweeede sweeede skrev:
jag mäter med en Flir MR-160 med probe. Bra ställen 0, här i hörn 8,5.
Om jag känner med hand är ytan kall/fuktig medan på bra ställe ytan är neutral
Tror på tak läckage, kolla efter genomföringarna extra noga
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.