De som sålde huset till oss ville nog dölja ful trall så de målade i någon ful rödbrun färg som efter ett år börjat släppa såklart. Önskar nu tips på enklaste och billigaste sättet att fixa till. Hur får man bort färgen så vi kan olja/behandla den intågen ljusare nyans?
 
Provslipa någon bräda med maskin av något slag och se hur det blir. Kommer man ner till trärent så testolja och se hur det ser ut. Blir det bra så hyr en golvslip och kana av hela.
 
  • Gilla
ToLC
  • Laddar…
Vänd på trallen.
 
  • Gilla
Husköpare och 3 till
  • Laddar…
H Husköpare skrev:
De som sålde huset till oss ville nog dölja ful trall så de målade i någon ful rödbrun färg som efter ett år börjat släppa såklart. Önskar nu tips på enklaste och billigaste sättet att fixa till. Hur får man bort färgen så vi kan olja/behandla den intågen ljusare nyans?
Hej. Om ni håller den fuktig så bör ju all färg släppa så småningom. Om det inte är för stor yta kan ni kanske lägga pressening/plast över när det är blöt. Mvh
 
H Husköpare skrev:
De som sålde huset till oss ville nog dölja ful trall så de målade i någon ful rödbrun färg som efter ett år börjat släppa såklart. Önskar nu tips på enklaste och billigaste sättet att fixa till. Hur får man bort färgen så vi kan olja/behandla den intågen ljusare nyans?
Är du säker på att det är färg och inte en pigmenterad olja? Vi har nämligen använt det senare på några olika altaner med varierat resultat. Har varit med om att det inte tränger ner i trallen som det borde och börjar flagna året efter. Om det är så i ert fall så borde det gå genom att skura hårt för att sedan olja in igen. Brukar bli väldigt snyggt när det är gjort!
 
D Dublin skrev:
Är du säker på att det är färg och inte en pigmenterad olja? Vi har nämligen använt det senare på några olika altaner med varierat resultat. Har varit med om att det inte tränger ner i trallen som det borde och börjar flagna året efter. Om det är så i ert fall så borde det gå genom att skura hårt för att sedan olja in igen. Brukar bli väldigt snyggt när det är gjort!
Slitna rödmålade träplankor på en däckyta med flagande färg och slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tror att det är färg och inte olja.
 
Bara slipa bort.
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
H Husköpare skrev:
[bild]
Jag tror att det är färg och inte olja.
Ser ut som Terasslasyr.
Testa att köpa en dunk med Jotun terrasslasyrborttagare och tvätta av en bit.
Slipa ett tryckimp golv gör att hållbarheten minskar drastigt, jag har gjort :( Så nu åker jag på att byta trallen på 34 m2 i sommar.
 
  • Gilla
Husköpare
  • Laddar…
J Jan_G skrev:
Ser ut som Terasslasyr.
Testa att köpa en dunk med Jotun terrasslasyrborttagare och tvätta av en bit.
Slipa ett tryckimp golv gör att hållbarheten minskar drastigt, jag har gjort :( Så nu åker jag på att byta trallen på 34 m2 i sommar.
Blir det så blankt med lasyr? Det flagar också på vissa ställen.
 
Jag tycker nog det ser ut som färg. Men trallen ser ganska ledsen ut också. Hur stor är altan? Jag skulle nog fundera på att byta trallen istället, då får du ju nåt som är fint i många år framåt.
 
  • Gilla
@ndreas och 2 till
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Jag tycker nog det ser ut som färg. Men trallen ser ganska ledsen ut också. Hur stor är altan? Jag skulle nog fundera på att byta trallen istället, då får du ju nåt som är fint i många år framåt.
Ja, så småningom blir det byte. Tänkte om det fanns någon tillfällig lösning få den ok. Dessvärre är det ganska stor yta...100 kvm...
 
Ja, det var ju en rejäl yta och du som undrade över en enkel och billig lösning - jag tror nog att den enda som faller inom det är att gilla läget ;-) Börjar man skrapa lite och testa med olika oljor och färger så vips har man å göra ett antal dagar innan det blir nogorlunda snyggt, särskilt när det gäller 100 kvm - dessutom med risk för att du inte blir riktigt nöjd med tanke på hur sliten trallen är...
 
D Dublin skrev:
Ja, det var ju en rejäl yta och du som undrade över en enkel och billig lösning - jag tror nog att den enda som faller inom det är att gilla läget ;-) Börjar man skrapa lite och testa med olika oljor och färger så vips har man å göra ett antal dagar innan det blir nogorlunda snyggt, särskilt när det gäller 100 kvm - dessutom med risk för att du inte blir riktigt nöjd med tanke på hur sliten trallen är...
Mm... får lägga mig i solstolen och blunda så länge.
 
  • Haha
Blåsalvia
  • Laddar…
Testa med terrasslasyrborttagare, hyr gärna en skurmaskin eftersom det är många kvadrat. En sån där med liggande roterande ScotchBrite under. Börja med snällaste varianten.
Kombinationen medel och skurmaskin bör få bort alltihop och lämnar en mjuk trall att gå på.
Om det finns lite färg kvar, kan man gå över den med en liten osccillerade slipmaskin och bara ta lätt på ytan.
 
  • Gilla
Husköpare
  • Laddar…
H Husköpare skrev:
Blir det så blankt med lasyr? Det flagar också på vissa ställen.
Ja ,lasyr kan bli väldigt blankt. Att det flagar kan bero på flera orsaker exempelvis dåligt förberett underlag eller att man lagt på för tjockt lager med lasyr. Hur längesedan var det dom hade behandlat altanen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.