BirgitS
optimum optimum skrev:
Egen slutledning eller går det läsa någonstans om biverkningar på vaccinet och krav på test?

AT skulle alltså testat sig då han fick feber.
Jag har läst eller hört om test efter vaccination men eftersom det var minst en månad sen så kommer jag inte ihåg om det var uppe på någon presskonferens, stått någonstans på Fohm:s, regionens, 1177:s webbplats eller någon annanstans.

Biverkningar kan man läsa om på åtminstone Läkemedelsverkets webbplats. Bör ju finnas i FASS också.

Om han hade feber i mer än 24 timmar bör han ha testat sig.
 
T tergo skrev:
utredning gjord
Tre dog – trots full vaccinering: ”Tillfällighet” | SvD
Äh den där infon var mer än bristfällig (sa nada..), jag själv hade inte ens funderat i banorna att de gjort fel när de vaccinerade (den delen är det sällan problem med). Men som vi nämnt innan härinne, är en integritetsfrågan oxå (hårfina gränser för vad som kan/får/bör talas om).

Aja, tack för länken iaf (y)
 
optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Jag har läst eller hört om test efter vaccination men eftersom det var minst en månad sen så kommer jag inte ihåg om det var uppe på någon presskonferens, stått någonstans på Fohm:s, regionens, 1177:s webbplats eller någon annanstans.

Biverkningar kan man läsa om på åtminstone Läkemedelsverkets webbplats. Bör ju finnas i FASS också.

Om han hade feber i mer än 24 timmar bör han ha testat sig.
Jag vet att vissa använder <24 timmar feber
Alltså feber längre än 24 timmar efter vaccin så ska man testa sig men inte annars.
Det jag söker är klara regler men de verkar inte finnas.

Här anges upp till 3 dygn och fler symptom, se klipp 1 nedan.

Nedersta klippet så anges "...har hög feber i mer än 24 timmar eller får diarré eller kräkningar..."
Där anges diarré så de som vaccineras bör undvika sådant de kan vara känsliga för.


Om något genomsyrar hela pandemin så är det oklara regler.
Även att du gissar själv är inte heller bra.
Jag vill gärna se tydliga odiskutabla enhetliga regler men de verkar inte finnas.



Text om att hantera feber efter influensavaccination under corona pandemin.

https://thl.fi/sv/web/infektionssju...sa/vanliga-fragor-om-influensavaccinationerna



En skärmdump av en text som beskriver symptom som kan uppstå efter vaccination.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://www.mynewsdesk.com/se/regio...tlinjer-foer-symtom-efter-vaccination-3074891
 
Nissens
Tråkigt nog har SVT ryckts med i kvällspresskulturen verkar det... att säga att dödsrisken är hög för män 50-64 år att få Covid-19 är en otrolig överdrift... 4ggr nästan ingenting är fortfarande nästan ingenting...

https://texttv.nu/106/arkiv/2021-4-20/30086782/
 
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
D
Snigla Snigla skrev:
Äh den där infon var mer än bristfällig (sa nada..), jag själv hade inte ens funderat i banorna att de gjort fel när de vaccinerade (den delen är det sällan problem med). Men som vi nämnt innan härinne, är en integritetsfrågan oxå (hårfina gränser för vad som kan/får/bör talas om).

Aja, tack för länken iaf (y)
Med tanke på var dessa bodde så kan det ju handla om personer som var så sköra att vad som helst kunde tippa över lasset. Någon gång ska man dö och av något, bor man på ett sådant boende så är det hög sannolikhet att någon gång är inom en väldigt snar framtid.

Jag tycker inte man ska behöva dela patientdata med privatspanande hobbyepidemiologer heller, det är liksom meningslöst att få reda på vad populasen anser är dödsorsak osv.
 
  • Gilla
gaidin
  • Laddar…
D
Nissens Nissens skrev:
Tråkigt nog har SVT ryckts med i kvällspresskulturen verkar det... att säga att dödsrisken är hög för män 50-64 år att få Covid-19 är en otrolig överdrift... 4ggr nästan ingenting är fortfarande nästan ingenting...

[länk]
SVT har fått ett värre virus än Corona, de glider mot amerikansk dumhet tyvärr.

För att citera Peps, Falsk Matematik:
Noll och noll är noll
noll, noll, noll, noll, noll
var du än släpper slantarna
så rullar dom åt samma håll
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Mikael_L
blackarrow blackarrow skrev:
Vilket har viss koppling till det heltokiga (eller åtminstone konstiga) svenska beslutet att införa restriktioner på max 1 person per bord för restauranger som saknar egen ingång
Jag gick förbi ett cafe häromveckan, med en stor skylt vid ingången "Max en person vid varje bord!"
Sen såg jag att där inne stod det små runda cafébord, ca 40cm i diameter hopställda två och två, och därmed två personer runt varje sådan combo. Så folk satt på ungefär samma avstånd från varandra som över ett köksbord, men de lydde ju reglerna om en person per bord i alla fall. :)
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Jag vet att vissa använder <24 timmar feber
Alltså feber längre än 24 timmar efter vaccin så ska man testa sig men inte annars.
Det jag söker är klara regler men de verkar inte finnas.

Här anges upp till 3 dygn och fler symptom, se klipp 1 nedan.

Nedersta klippet så anges "...har hög feber i mer än 24 timmar eller får diarré eller kräkningar..."
Där anges diarré så de som vaccineras bör undvika sådant de kan vara känsliga för.


Om något genomsyrar hela pandemin så är det oklara regler.
Även att du gissar själv är inte heller bra.
Jag vill gärna se tydliga odiskutabla enhetliga regler men de verkar inte finnas.



[bild]

[länk]



[bild]

[länk]
Din första länk gäller Finland så den är irrelevant.

Du bör söka information på 1177 för din region och om du inte tycker att det finns bra information så är det ju bra om du kontaktar dem så att de kan förtydliga sina webbsidor.

För Stockholm står det:
Stanna hemma vid minsta symtom som kan bero på covid-19. Det gäller även om du är vaccinerad mot covid-19. Läs mer om när du ska lämna prov för covid-19.
https://www.1177.se/Stockholm/sjukd...att-du-och-andra-far-covid-19/#section-115771
 
Var nyligen på en föreläsning kring partiklars spridning utomhus och inomhus. Stötte på en information att ventilationen på skola är i storleksordningen 6-8 ggr volymen per timme. Om detta är rätt så innebär det att luften byts ut var 8 till 10 minut i ett klassrum, medan i de flesta bostäder tar det ca 2 timmar innan luften bytts ut. Kan detta vara förklaringen till smittspridningen i skolan trots allt har varit låg. Vad jag förstått så resoneras det kring att det krävs "oftast" en exponering på 10-15 min för smittspridningen. Om ventilationen är tillräckligt hög så uppnås inte tillräcklig tid för C19?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
D djac skrev:
Med tanke på var dessa bodde så kan det ju handla om personer som var så sköra att vad som helst kunde tippa över lasset. Någon gång ska man dö och av något, bor man på ett sådant boende så är det hög sannolikhet att någon gång är inom en väldigt snar framtid.

Jag tycker inte man ska behöva dela patientdata med privatspanande hobbyepidemiologer heller, det är liksom meningslöst att få reda på vad populasen anser är dödsorsak osv.
Jo precis, det är ju alltid en möjlighet! Därför man behöver mer info innan man gräver ner sig helt.. - kan som sagt bara vara en udda tillfällighet.

——

Nu måste jag ju fråga eftersom du bjöd in själv..

Var går gränsen enligt dig, när det är ok att delge lite medicinsk historia?

Om det visade sig att alla som hade diabetes inte tålde ett vaccin och dog av det, är det rätt att tala om att deras död skedde pga diabetes, eller skulle det vara ett integritetsbrott att nämna det för ”den stora massan”.

Skulle man bara säga att de dog av vaccinet istället?

.. och hur många skulle behöva dö innan du tyckte att det var mer än en tillfällighet att de som hade diabetes dog av vaccinet pga den underliggande sjukdomen diabetes?

En? Två? 100? Fler..? :thinking:

Jag är helt med dig att jag inte tycker man ska behöva printa ut någons hela sjukhusjournal och ge ut på nätet bara för att.. :) .. men tror våra gränser för var/när/hur är lite olika!

Om jag dör och min medicinska historia kan rädda bara EN annans liv.. får den mer än gärna täcka varje kvällstidning i världen om det hjälpte - även om vissa saker skulle framkomma som jag kanske inte normalt skyltar om.
 
D
Snigla Snigla skrev:
Nu måste jag ju fråga eftersom du bjöd in själv..

Var går gränsen enligt dig, när det är ok att delge lite medicinsk historia?

Om det visade sig att alla som hade diabetes inte tålde ett vaccin och dog av det, är det rätt att tala om att deras död skedde pga diabetes, eller skulle det vara ett integritetsbrott att nämna det för ”den stora massan”.
Jag tycker inte det är en särskilt svår avvägning, den görs ju varje dag, med eller utan pandemi, för de som behöver uppgifterna och faktiskt kan både förstå och omsätta dessa i något värdefullt, är och har de alltid varit tillgängliga. Slusatserna som dras av detta ska delas på det sätt som gör mest nytta.

Att förse någon sorts nyvaknad Ebbe Carlsson med sekretessbelagda patientuppgifter för att hen ska kunna sitta och tycka och klaga på internet ser jag inte som skäl för att bryta patientsekretessen.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Inläggningarna på IVA ökar och så även antalet smittade.

""Den så kallade tredje vågen ser ut att bli betydligt värre än den andra. Även om antalet personer som dör med covid-19 har minskat kraftigt, tack vare vaccineringarna, fortsätter antalet patienter som vårdas inom intensivvården (iva) att öka och är nu fler än när det var som värst i vintras.

Sent på måndagseftermiddagen vårdades 416 patienter på grund av covid-19 på landets intensivvårdsavdelningar, att jämföra med cirka 390 i början av januari. Bara de senaste dagarna har ett 20-tal patienter tillkommit.

– Det ser lite olika ut över landet, men på vissa håll är läget väldigt ansträngt just nu och vi ser inte att det har börjat vända neråt, säger Johnny Hillgren, intensivvårdsläkare och ansvarig för intensivvårdsregistret.

TT: Var är det värst just nu?

– Det är i mellansverige. Uppsala-Örebro, Dalarna och Gävleborg.""
 
BirgitS
Snigla Snigla skrev:
Jo precis, det är ju alltid en möjlighet! Därför man behöver mer info innan man gräver ner sig helt.. - kan som sagt bara vara en udda tillfällighet.

——

Nu måste jag ju fråga eftersom du bjöd in själv..

Var går gränsen enligt dig, när det är ok att delge lite medicinsk historia?

Om det visade sig att alla som hade diabetes inte tålde ett vaccin och dog av det, är det rätt att tala om att deras död skedde pga diabetes, eller skulle det vara ett integritetsbrott att nämna det för ”den stora massan”.

Skulle man bara säga att de dog av vaccinet istället?

.. och hur många skulle behöva dö innan du tyckte att det var mer än en tillfällighet att de som hade diabetes dog av vaccinet pga den underliggande sjukdomen diabetes?

En? Två? 100? Fler..? :thinking:

Jag är helt med dig att jag inte tycker man ska behöva printa ut någons hela sjukhusjournal och ge ut på nätet bara för att.. :) .. men tror våra gränser för var/när/hur är lite olika!

Om jag dör och min medicinska historia kan rädda bara EN annans liv.. får den mer än gärna täcka varje kvällstidning i världen om det hjälpte - även om vissa saker skulle framkomma som jag kanske inte normalt skyltar om.
Man måste skilja på anonymiserad statistik och att peka ut personer som har avlidit under en begränsad tid på ett visst äldreboende. Det senare kan ju på många mindre orter räcka för att ihop med tidningarnas dödsannonser direkt veta vilka personer det är.

Även om du som avliden inte har något emot att din medicinska historia står i pressen kan dina anhöriga tycka att det är väldigt jobbigt att inte kunna läsa nyheter utan att samtidigt bli påminda om din bortgång och av att veta att alla grannar, kollegor osv. också känner till en massa detaljer om ditt liv som de sen tar upp med dem.
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Var går gränsen enligt dig, när det är ok att delge lite medicinsk historia?

Om det visade sig att alla som hade diabetes inte tålde ett vaccin och dog av det, är det rätt att tala om att deras död skedde pga diabetes, eller skulle det vara ett integritetsbrott att nämna det för ”den stora massan”.
En viktig faktor här är hur många det gäller.
Om t ex tre har dött på ett äldreboende blir det enklare att räkna ut "vem" det är om en medicinsk historik görs offentlig. Hade det varit tusen hade det troligen varit ett enklare beslut.

Nu är det ju skillnad på att medicinsk historik släpps offentligt och att forskare och läkare får tillgång till både kompletta journalanteckningar i samband med en vårdrelation, eller anonymiserat data.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Jo precis, det är ju alltid en möjlighet! Därför man behöver mer info innan man gräver ner sig helt.. - kan som sagt bara vara en udda tillfällighet.

——

Nu måste jag ju fråga eftersom du bjöd in själv..

Var går gränsen enligt dig, när det är ok att delge lite medicinsk historia?

Om det visade sig att alla som hade diabetes inte tålde ett vaccin och dog av det, är det rätt att tala om att deras död skedde pga diabetes, eller skulle det vara ett integritetsbrott att nämna det för ”den stora massan”.

Skulle man bara säga att de dog av vaccinet istället?

.. och hur många skulle behöva dö innan du tyckte att det var mer än en tillfällighet att de som hade diabetes dog av vaccinet pga den underliggande sjukdomen diabetes?

En? Två? 100? Fler..? :thinking:

Jag är helt med dig att jag inte tycker man ska behöva printa ut någons hela sjukhusjournal och ge ut på nätet bara för att.. :) .. men tror våra gränser för var/när/hur är lite olika!

Om jag dör och min medicinska historia kan rädda bara EN annans liv.. får den mer än gärna täcka varje kvällstidning i världen om det hjälpte - även om vissa saker skulle framkomma som jag kanske inte normalt skyltar om.
Dessa faktorer delges läkemedelsbolagen kontinuerligt, och de siffrorna kan sedan granskas av ex EMA. Så, om det framträder trender som inte går att förklara med slumpässiga utfall så kommer det till kännedom.
 
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.