Hej,

Vi ska putsa vår tegelvilla, byggd 1961 med gult räfflat tegel.
Pratar med en hantverkare och undrade vilket "system" han använder, då svarade han något i stil med "Silikon Termo puts."

Någon som kan uttala sig om det verkar vara rätt material för mitt ändamål? Är det silikon man använder?
 
Ingen som kan ge en fingervisning på om silikon/termoputs är ett bra val när man putsar en tegelfasad? Eller vad ska jag annars fråga hantverkaren?
 
Här kommer en bild på fasaden.
Hantverkaern föreslår alltså silikon/termo puts (samma som silikatputs?).
Vad är bäst att göra med sockeln? Förmodar att det ska vara annan typ av puts där eller funkar silikon/termo även där?
Rättare sagt, vad ska jag se upp med?
 
  • Husfasad med gult tegel och rött tak, fråga om lämplig puts för sockeln.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen?
Svårt att hitta info på nätet på silikatputs om när man ska använda denna tycker jag!
 
Jag kan inget om det putssystem du nämner i trådstart.
Men pratar vi färg så är silikon och silikat två helt skilda saker. Den första baserad på silikonharts den andra på vattenglas.
Tror man menar samma sak med puts.
 
  • Gilla
ravve007
  • Laddar…
Tack för svaret! Jag blev tyvärr inte mycket klokare dock.
Min fråga/oro är ganska simpel, ändå hittar jag inte mycket på nätet.
Vilken typ av puts lämpar sig bäst för tegelfasader? Och vilken ska man hålla sig borta från? Eller finns det inga såna riktlinjer?
 
A
R ravve007 skrev:
Ingen som kan ge en fingervisning på om silikon/termoputs är ett bra val när man putsar en tegelfasad? Eller vad ska jag annars fråga hantverkaren?
Jag skulle rekommendera en tunnputs med glasfibernät. Ex sto evo systemputs. Samt en högtryckstvätt innan samt primning samt en slamgrund så det blir jämn uttorkning mellan fog o tegel. Så inte fogar syns. Mvh murare
 
N
Håller med ovan om att fasaden behöver högtryckstvättas innan puts.
Men använd inget som nämnts ovan. inte heller av din hantverkare.
Vanligt kalkbruk har längst livslängd, eller C bruk och sen kalkfärg weber 249 eller 246.
Använd inget med plast i.
Tegel behöver egentligen inte nätas, men ditt tegel är hårdbränt så kanske.
Men finns det sprickor så nätar man där såklart.
Sockeln lagas/lappas (hugger upp sprickor och undermålig puts) och lagas med A bruk och sen målas med alcro sockel eller likvärdig produkt.
 
Redigerat:
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Tack för alla svar! Vad jag förstått det som så är det KC-bruk (eller bara C) som är mest använt, och A eller B bruk till sockeln.
Skönt att man inte bara hoppade på första bästa hantverkaren :)

2 snabba frågor:
- Skulle fiberputs vara ett alternativ (t.ex. Finjas, klassat B)?
- Anta att jag kör med KC-bruk, har hört att man kan få den med färg blandat. Ska man hålla sig borta från plastfärg och köra med silikat? Osäker om kalkfärg är ett alternativ pä KC-bruk?
 
N
KC står för kalk cement baserat bruk.
Förstår inte frågan med varför man skulle ha fiberputs såvida man inte ska putsa på isolerskivor.
Och man har inte b bruk på fasad såvida man inte putsar på isolering.
Ja kör med kc bruk och kalkfärg. håll dig borta från plast. Och bor du inte sjönära med saltvatten så skippa silikaten.
Det är kalkfärg man ska ha på fasaden om man putsar med kc bruk, ingen annan färg.
weber 246
 
  • Gilla
ravve007
  • Laddar…
N
Dock blir det billigare om du kör med rourke 222 material.
Men mitt alternativ håller 3 ggr längre, och går att renovera.
 
Tack neo11 :)
Läste precis om polymermodifierad puts, verkar ju snäppet bättre än klassiska KC putsen om jag förstår rätt? Och så kommer den i olika kulörer :)

Då är frågan vilken man ska satsa på, har weber eller finja något? Eller annat märke som säljs i de stora byggvaruhusen.
 
Varför ska ni putsa huset? Jag tycker gult tegel är så fint och praktiskt. Onödigt att dra på sig nya omkostnader för något som kanske inte blir mer vackert än teglet. Margareta
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Ingen som har svar ang. min fråga om polymermodifierad puts? Behöver ta ett beslut mellan den och klassiskt KC-bruk. Tack :)
 
R ravve007 skrev:
Ingen som har svar ang. min fråga om polymermodifierad puts? Behöver ta ett beslut mellan den och klassiskt KC-bruk. Tack :)
Du fick ett bra svar från Neo, polymer = plast.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.