Krille-72 Krille-72 skrev:
Nu är det tyvärr så illa att gamla gränsmarkeringar INTE behöver vara juridiskt gällande. Har precis fått lära mig det då vi själva blev drabbade. Det är de juridiskt fastställde gränsmarkeringarna som gäller. Du kan alltså ha en gränsmarkering som inte är juridiskt fastställd.
Mer om just detta finns att läsa på detta forum.
Bra poäng.

Huvuddelen i mitt resonemang är att det är grannens sak att visa gränsen om nu grannen vill ha pengar.
 
  • Gilla
Elsabe och 3 till
  • Laddar…
harry73
M MetteKson skrev:
Sen sättas upp ett staket
Slottsmur och vallgrav!
 
  • Gilla
  • Haha
AndersOhrt och 4 till
  • Laddar…
S
E Elsabe skrev:
Vi har köpt ett lanthus från 70-talet och det ser nu ut som om huset (som byggdes ut för ett 10-tal år sedan) står ca 7 kvm på grannens fastighet (enligt mått via Lantmäteriets karta på nätet, frågan är om den är pålitlig?). Mäklaren upplyste om detta innan köp genom en bild.

Enligt fd ägarens bygglovsansökan och enligt den ritning som finns i ansökan, ser det ut som om fd ägaren har markerat att utbyggnaden ligger inom aktuell tomtgräns (tom 4,5 meter från tomtgräns) . Vi har kopia på den beviljade ansökan. Vi har inte haft möjlighet att kolla upp ev tomtmarkeringar pga snö men ska givetvis kontrollera det.

Grannens fastighet är relativt stor och har inga byggnader i direkt närhet till tomtgränsen i dagsläget. (det är lite skogsmark mellan). Huset på den fastigheten ligger mitt på den fastigheten.

Grannfastigheten har efter utbyggnaden av vår stuga bytt ägare så ingen av de inblandade ägarna vid utbyggnaden är kvar i grannskapet.

Nu vill nuvarande granne ha en orimlig ersättning för "intrånget" (för ett servitut). Är det rimligt att vi ska betala hundratals tusen kronor eller vad har vi för rättigheter? Om det nu är ca 7 kvm som ligger på fel sida av tomtgränsen, vad råder ni oss att göra? Kvm-priset på vår tomt (inkl hus) är ca 1 550 kr.

Mvh/ Elsa
Det som man kan tycka borde vara det rätta här är att det som är överenskommet från början när utbyggnaden gjordes är det som gäller. Att en ny ägare kommer och gastar (i vanlig ordning) är bara att ignorera. Vill han ha en förändring får han väl släpa dit någon som kan leta reda på gränserna. Av någon anledning tror många som köper kåk att allt runt omkring dom ska ändra sig till deras fördel. Grannars träd ska fällas, buskar ska bort, grannens hus ska flyttas för att det skuggar en altan m.m. Digitala gränser är icke att lita på som flera påpekat. Låt dig inte hunsas av nykomlingen och låt inte honom rita om verkligheten efter kartan. Tidigare ägare borde ju ha koll på vad som överenskommits vid utbyggeriet.
 
  • Gilla
zam och 5 till
  • Laddar…
P
redarn redarn skrev:
Jag hade svarat ungefär:
Det finns ingen anledning att svara grannen förrän grannen kommer med ett formellt krav.
 
  • Gilla
Granatäpple och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det finns ingen anledning att svara grannen förrän grannen kommer med ett formellt krav.
Jag uppfattade TS som att ett ganska konkret krav hade ställts, då tycker jag det är oartigt att inte svara alls, även om det så klart fungerar (med vissa risker) att vänta tills om och grannen agerar rättsligt.
 
H hempularen skrev:
När du pratar med grannen, så prata inte högt om att mäklare informerat om det här, eller att ni på annat sätt var medvetna om den ev. situationen före köpet. Det är en skillnad i lagen om du kände till intrånget före köp mot om du var i god tro.
Nja, det är egentligen inte om man kände till intrånget som sådan som är problemet, utan om intrånget gjordes uppsåtligen eller grovt vårdslöst och man kände till det. 3:12 första stycket sista meningen JB: ”Vad som sagts nu gäller dock ej, om den som uppförde anläggningen inkräktade på den angränsande marken med avsikt eller av grov vårdslöshet och, när anläggningen överlåtits till annan, denne ägde kännedom därom vid sitt förvärv.”
 
P
E Elsabe skrev:
Mäklaren har redan diskuterat förfarandet med grannen innan köpet så jag tror att det var här denne fick fart på planerna att tjäna sig en hacka. ;-)
Vad hade mäklaren för anledning att göra så?

Det kanske var mäklaren som föreslog att grannen skulle kräva en massa pengar av TS och sen delar mäklaren och grannen på pengarna. :D
 
Säljaren skulle löst detta med grannen innan hen sålde kåken.
 
  • Gilla
spomopeter och 1 till
  • Laddar…
P
redarn redarn skrev:
Jag uppfattade TS som att ett ganska konkret krav hade ställts, då tycker jag det är oartigt att inte svara alls, även om det så klart fungerar (med vissa risker) att vänta tills om och grannen agerar rättsligt.
Jag tycker inte att det framgår klart. TS skrev att de bara träffat på grannen som hastigast, så om kravet framfördes muntligen vid det tillfället så kan TS gära vänta på ett skriftligt krav, eller om grannen sa något att han förväntade sig ett svar så kan svaret också vara muntligt.

Hursomhelst så är det upp till grannen att specificera sitt krav med ett ordentligt underlag som visar den rättsligt gällande gränsen samt en beräkning som ligger till grund för kravets storlek.
 
  • Gilla
Granatäpple och 3 till
  • Laddar…
Men steg 1 fortsätter jag hävda är att kolla nybyggnadskartan. Att reda ut gränserna är en av anledningarna till att man upprättar nybyggnadskartan..... för att slippa ta striderna likt detta efter att huset är byggt....
 
P
T Tuvaluvae skrev:
Säljaren skulle löst detta med grannen innan hen sålde kåken.
Grannen skulle ha ställt sitt krav till den förre ägaren av TS fastighet.
 
P
G Gallianoman skrev:
Men steg 1 fortsätter jag hävda är att kolla nybyggnadskartan. Att reda ut gränserna är en av anledningarna till att man upprättar nybyggnadskartan..... för att slippa ta striderna likt detta efter att huset är byggt....
Ja, det är ett vettigt första steg, men det är väl grannens sak att göra det?
 
P pmd skrev:
Jag tycker inte att det framgår klart. TS skrev att de bara träffat på grannen som hastigast, så om kravet framfördes muntligen vid det tillfället så kan TS gära vänta på ett skriftligt krav, eller om grannen sa något att han förväntade sig ett svar så kan svaret också vara muntligt.

Hursomhelst så är det upp till grannen att specificera sitt krav med ett ordentligt underlag som visar den rättsligt gällande gränsen samt en beräkning som ligger till grund för kravets storlek.
Det håller jag med om.
 
P pmd skrev:
Ja, det är ett vettigt första steg, men det är väl grannens sak att göra det?

Jo, men har TS bygglovet så är NBK en del av det....

....sen skulle jag själv känt mig betydligt lugnare av att kolla det enkelt på egen hand istället för att gå och oroa mig för vad grannen ska gräva fram. Men det är jag det.....
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
P
Ja, det låter vettigt. Jag skulle dock hålla resultatet av mina efterforskningar om det för mig själv ...
 
  • Gilla
Elsabe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.