Teacer Teacer skrev:
Han kanske har väntat på en orsak att byta till nåt miljövänligare.
Är koskit olämpligt ur miljösynpunkt? :thinking:
 
  • Haha
  • Gilla
Bangan och 5 till
  • Laddar…
B
Teacer Teacer skrev:
Att ta ner några träd för att glädja grannen, det är empatiskt.
Eller så kan det vara empatiskt att låta grannen ha sina träd ifred. Grannen har klargjort att man inte är intresserad av att ta ner sina träd.
 
  • Gilla
GlennB och 1 till
  • Laddar…
H
Teacer Teacer skrev:
Nä, men han får sluta, om han vill.
Han kanske har väntat på en orsak att byta till nåt miljövänligare. Skadar ju inte att fråga i alla fall.
vad är mer miljövänligt än koskit? är ju oftast närproducerat
 
  • Gilla
Staffans2000 och 3 till
  • Laddar…
Visserligen är det grannens träd och grannen bestämmer över om dessa ska tas ner eller inte. Men om ens egendom (i detta fall träd) förorsakar en granne olägenhet tycker jag absolut att man ska överväga att låta ta ner dem. Det skulle jag göra. Träd är ju ofta fina men kan ju ändå vara i vägen. Dessutom verkar det ju inte vara någon brist på träd i området.
 
  • Gilla
  • Arg
Christina Mattsson Fröjd och 9 till
  • Laddar…
A
Teacer Teacer skrev:
Nä, men han får sluta, om han vill.
Han kanske har väntat på en orsak att byta till nåt miljövänligare. Skadar ju inte att fråga i alla fall.
:crysmile::crysmile:nu är du inte riktigt seriös eller hur?
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Är koskit olämpligt ur miljösynpunkt? :thinking:
Det var bara ett exempel :)
 
Såga ner dem bara.
Du blir osams med grannen och får troligen böter men din "livskvalitet" ökar ;-)
 
  • Gilla
ettan47
  • Laddar…
AnnikaME AnnikaME skrev:
Visserligen är det grannens träd och grannen bestämmer över om dessa ska tas ner eller inte. Men om ens egendom (i detta fall träd) förorsakar en granne olägenhet tycker jag absolut att man ska överväga att låta ta ner dem. Det skulle jag göra. Träd är ju ofta fina men kan ju ändå vara i vägen. Dessutom verkar det ju inte vara någon brist på träd i området.
Det är just det som visar ett problem.
Jag pratar inte om en liten villatomt med fruktträd eller planterad grönska, men en del har en tomt som ligger mot en allmänning eller skogsområde.
En del anser helt klart, att har jag köpt en tomt, då äger jag naturen.
Hur kan man äga naturen? Äger du grävlingen som bor där också?
Nej det är inte så enkelt. Även en som äger en skogsfastighet kan inte bara hugga ned sin skog utan tillstånd.
Skulle säga att du som skogsägare har rättigheter och även skyldigheter att förvalta naturen.
 
  • Gilla
Abies koreana och 3 till
  • Laddar…
Träd är ett otyg, ett par tusen snytbaggar eller gift är att rekommendera .
 
  • Gilla
ettan47
  • Laddar…
J Johansen skrev:
Jag har en fundering om vad ni tycker.
Efter ca klockan 16 blockerar grannens träd för solen på min altan för resten av kvällen.
Vi bor på härliga stora tomter (3000 kvm) tre hundra meter från havet, rätt insynsskyddade och fantastiska och soliga.
3-4 meter från min tomtgräns står det massor med stora träd, 20 meter höga är dom närmaste.
Jag har ägt huset i ett och ett halv år, och förste gången jag mötte grannarna, som är ett trevligt pensionär par, om vi skulle fälla några av träden, men då fick jag ett mycket bestämt svar, att dom skulle stå kvar.

Efter detta måste jag berätta att vi har blivit goda vänner, och vi pratar dagligen och jag besöker dom ofta och jag har inte ett enda ont ord att säga om dom.
Mitt hus är vinterbonad och har året om vatten och jag bor här hela året. Doms hus är inte det och används som sommarbostad.
Jag har inte velat ta upp frågan igen, men jag kommer givetvis att fråga en gång till någon gång.
Han berättade den gången jag frågade, att det blev så öppet om vi fällde några av hans träd.
Jag måste påpeka att det inte påverkar hans insynsskydd alls om träden blir fällda.

Jag vill bara fälla 4 träd, resten kan jag leva med ;) Det är kanske 15-20 träd på den sidan, eller flera, jag har inte räknat dom ;)
Ja, och på bilden har jag dragit ett svart streck där tomtgränsen går.

Så vad tycker ni? Är det ok att träden får stå kvar, något som ju påverkar min livskvalité och hur jag kan använda altanen dagligen, eller tycker ni han bör ta hänsyn till mina önskan? Så som jag ser det skulle det inte påverka dom särskilt.

Bjud in dem på fika efter kl 16. Så kommer de kanske på andra tankar när de märker att ni sitter i skuggan?
 
  • Gilla
Malimy
  • Laddar…
hade jag varit din granne hade jag tagit ner dem direkt åt dig du hade även fått dem som ved om så vill. Jag förstår inte Vf träd ska vara så heliga OFTAST när det skymmer solen dessutom för grannar. Kom igen folk var med tillmötesgående kvällssol på ens altan är värt hur mycket som helst.!!

Efter detta måste jag berätta att vi har blivit goda vänner, och vi pratar dagligen och jag besöker dom ofta och jag har inte ett enda ont ord att säga om dom.
Mitt hus är vinterbonad och har året om vatten och jag bor här hela året. Doms hus är inte det och används som sommarbostad.
Jag har inte velat ta upp frågan igen, men jag kommer givetvis att fråga en gång till någon gång.
Han berättade den gången jag frågade, att det blev så öppet om vi fällde några av hans träd.
Jag måste påpeka att det inte påverkar hans insynsskydd alls om träden blir fällda.

Jag vill bara fälla 4 träd, resten kan jag leva med ;) Det är kanske 15-20 träd på den sidan, eller flera, jag har inte räknat dom ;)
Ja, och på bilden har jag dragit ett svart streck där tomtgränsen går.

Så vad tycker ni? Är det ok att träden får stå kvar, något som ju påverkar min livskvalité och hur jag kan använda altanen dagligen, eller tycker ni han bör ta hänsyn till mina önskan? Så som jag ser det skulle det inte påverka dom särskilt.[/QUOTE]
 
  • Gilla
Malimy och 1 till
  • Laddar…
B Bokskogsbacken skrev:
Helt ofattbart att du kan tycka att det är dåligt och stor brist på empati. Man får väl ha vilka träd man vill på sin tomt utan att behöva stå till svars för sina grannar
Ja såklart. Men off topic så är ditt användarnamn bara för roligt i denna kontext, man fattar liksom hur du tänker ;) själv gillar jag fina träd men jag vet hur det känns när grannens träd skapar solförmörkelse vid middagstid, och myggorna kommer som ett brev på posten
 
Karlia Karlia skrev:
Liknande fall kommer upp då och då. Betydande olägenhet rör tyvärr inte skuggad kvällssol eller avsaknad av utsikt. Så din enda möjlighet är att prata med grannen, som du ju redan har gjort.

Du kan försöka igen, kanske föreslå en buske där istället - skymmer inte din kvällssol men kan fortfarande vara ombonat. Men vill grannarna ha kvar träden har de rätt till det. Även fast du varit trevlig mot annan granne och tagit ner dina träd.
:mad:08 lägg av du är inte universum cetrum
 
Karlia
Hahaha, är jag inte cetrum! Det här förstår jag inte var det kom ifrån!
 
S steven 55 skrev:
:mad:08 lägg av du är inte universum cetrum
Kan du förtydliga lite hur du menar? Jag hänger nog inte riktigt med.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.