Karlia
M Mceffe skrev:
Många träd finns det runt tallarna. Löjligt av grannarna att inte ta ner dem och inte inse att de faktiskt stör. Jo det tycker jag är grannsämja att även ta hänsyn till sina grannar då man inte blir mer lidande än så här om man låter fälla träden.
Var ska vi dra gränsen för vad grannen ska få bestämma på min fastighet? Träd tycker du, när de skuggar kvällssolen åtminstone.

Studsmatta brukar vara ett annat trätoämne. Ska grannen få bestämma att jag inte får ha en sådan? Ljudet av hoppande barn är störande. Ful färg på huset? Rökning utomhus? Grillning? Oväsen från gräsklippare? Husdjur? Asfaltering? Strålkastare? Grannen kanske inte vill ha sol utan skugga, kan hen kräva då att jag planterar träd?

Det som är jobbigt för den ena är livskvalité för den andre. För grannsämjan är det bättre att inse det och att grannen har (åtminstone i nuläget) rätt att bestämma hur det ska se ut på hens tomt.
 
  • Gilla
hapazard och 7 till
  • Laddar…
För övrigt. Om mina grannar stör sig på MINA träd. Så får dom självklart ta ner dom.
Kan en så enkel grej ge lite extra livsglädje till någon så kan jag lätt leva med att ett gammalt träd tas bort. Är ju inte så att vi bor i ett villaområde. Har träd överallt runt tomten. Så varför bry sig om några enstaka.
Tror detta kallas Jante eller nåt liknande...
Eller, jag vet det.
En annan granne råkade försäga sig när en 3:e granne hade tagit ner några träd mot sjön.
- Varför ska han få sjöutsikt när inte jag har det...
 
  • Gilla
  • Haha
Johansen och 5 till
  • Laddar…
J Johansen skrev:
Jag har en fundering om vad ni tycker.
Efter ca klockan 16 blockerar grannens träd för solen på min altan för resten av kvällen.
Vi bor på härliga stora tomter (3000 kvm) tre hundra meter från havet, rätt insynsskyddade och fantastiska och soliga.
3-4 meter från min tomtgräns står det massor med stora träd, 20 meter höga är dom närmaste.
Jag har ägt huset i ett och ett halv år, och förste gången jag mötte grannarna, som är ett trevligt pensionär par, om vi skulle fälla några av träden, men då fick jag ett mycket bestämt svar, att dom skulle stå kvar.

Efter detta måste jag berätta att vi har blivit goda vänner, och vi pratar dagligen och jag besöker dom ofta och jag har inte ett enda ont ord att säga om dom.
Mitt hus är vinterbonad och har året om vatten och jag bor här hela året. Doms hus är inte det och används som sommarbostad.
Jag har inte velat ta upp frågan igen, men jag kommer givetvis att fråga en gång till någon gång.
Han berättade den gången jag frågade, att det blev så öppet om vi fällde några av hans träd.
Jag måste påpeka att det inte påverkar hans insynsskydd alls om träden blir fällda.

Jag vill bara fälla 4 träd, resten kan jag leva med ;) Det är kanske 15-20 träd på den sidan, eller flera, jag har inte räknat dom ;)
Ja, och på bilden har jag dragit ett svart streck där tomtgränsen går.

Så vad tycker ni? Är det ok att träden får stå kvar, något som ju påverkar min livskvalité och hur jag kan använda altanen dagligen, eller tycker ni han bör ta hänsyn till mina önskan? Så som jag ser det skulle det inte påverka dom särskilt.
Some många andra redan sagt, erbjud pengar, det löser det mesta.

Vi har hemska grannar, pengar löste så vi fick vår vilja genom. De kommer inte kunna göra detsamma :)
 
Nissens
J Johansen skrev:
Hej alla och tack för alla svar, mycket informativt.
Då vet jag, man gör som man själv tycker på sin egendom och ska inte bry sig om vad grannarna tycker. Jag är ny som husägare, så jag är tydligen mycket naiv.
Det hade ju varit intressant att veta hur du tänker när du tycker att grannar är själviska när de med all rätt bestämmer hur det skall vara på sin tomt.
Tänk om grannen kommer och ber dig ta ner dina fruktträd för att de inte gillar insekter som lockas av blommorna, eller något annat tokigt skäl...
Självklart bestämmer var och en över sin egna tomt, och man har ingen skyldighet att göra om på sin tomt för att någon granne vill det.
Du har fått förslag på lösning av många, att du erbjuder pengar för träden. Hade träden varit ett stort problem för dig, så hade du väl gjort det. Men om jag uppfattat dig rätt så är problemet inte tillräckligt stort för dig så att det är värt att betala för det...
 
  • Gilla
Kjol och 4 till
  • Laddar…
H Hemmafixarinna skrev:
Kolla vad kommunen säger om saken, i min kommun går någon från mark-och miljökontoret ut och gör en bedömning om det är skäligt att få ta ner några träd. Om Du får liknande besked kan Du framföra det till grannen.
Alfredo Alfredo skrev:
Det där får du gärna utveckla. I min värld angår det vare sig kommun eller grannar vad jag har för växtlighet på min fastighet. Vad skulle "bedömningen" om "skälighet" innebära?
H Hallerudsbo skrev:
de träden som kommunen tittar på och kan ta ned är mest troligt på kommunal mark.
Kommunen lägger sig inte i privata tomter.
Dock kan du få söka tillstånd att få ta ned träd om de är speciella eller stora i tätbebyggt område
På vissa ställen så behövs det marklov från kommunen för att fälla träd.

På Oknö i Mönsterås är ett sådant ställe,
https://www.monsteras.se/Bo-bygga/Boende/Traedfaellning-paa-kommunens-mark
Särskilda regler för trädfällning på Oknö
För att ta ned träd på Oknö krävs alltid så kallat marklov om trädets stam är 10 cm i diameter eller större, en meter ovanför mark. Detta gäller även på tomter.
...
Marklov krävs även för kommunens skog på Oknö. Alla önskemål om trädfällning på kommunens mark på Oknö som kommer in under året, sparas till hösten. Då söker Mönsterås kommun ett övergripande marklov för träd som berörs. Där marklov beviljats, tas träden sedan ner under vintern.”
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
H
H Hehehehehe skrev:
Tack, men jag är Så trött på alla dessa trädkramare som tjurar om nedskräpande, solhindrande träd.
det har ju ABSOLUT ingen betydelse för grannen om 4 av 30 träd tas bort
Ren tjurighet
Ursäkta att jag är rak och tydlig
Finns folk som kanske inte vill ha sol med, grannen kanske har en perfekt skugga men att det drabbar ts med.

och om du är trött på nedskräpande träd så har du ett val innan man köper. Avstå köp om det finns träd.

men klart om det inte hade vart träd där så hade det väl kommit en tråd enligt nedan.

jag har köpt nytt hus, och det blåser, grannen vägrar låta mig plantera hög häck i tomtgräns hur gå vidare. ( man vill ju inte använda för mycket av sin tomt ).
 
  • Haha
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
En helt fantastisk tråd. TS fick svar direkt att det egentligen "är kört" om grannarna inte vill och ett förslag om att bjuda in grannen. Sedan bara rasar det på utan att speciellt många verkar läsa vad som redan skrivits och något i tråden är så oemotståndligt att en hel massa medlemmar gör sina allra första inlägg här.

Nästa gång jag ska försöka sälja något ska jag tagga med träd, grannar och skugga då det verkar vara det som lockar.

Har någon förresten föreslagit att man ska försöka få över grannen? Gärna när det är skugga. Annars är det kanske en bra idé.
 
  • Haha
  • Gilla
arasmus och 5 till
  • Laddar…
B
J Johansen skrev:
Ja du får väl tänka lite på det, så kanske du klarar klura ut det till slut.
Hansuno Hansuno skrev:
Rent juridiskt har grannen rätt men medmänskligt tycker jag det är dåligt och stor brist på empati av grannen att säga nej. Speciellt som de har sitt hus som sommarbostad. Kanske vill dom inte ha besväret och en eventuell kostnad för att fälla träden? Erbjud dem att Du tar bort träden och som ytterligare morot att Du planterar nya träd. Det tar ju några år tills att de skymmer solen.
Helt ofattbart att du kan tycka att det är dåligt och stor brist på empati. Man får väl ha vilka träd man vill på sin tomt utan att behöva stå till svars för sina grannar
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Jo, en sak till. Huset jag köpte byggdes 1963.
Då hade kommunen nyligen varit på plats med Hormoslyr.
Fanns inte ett träd på tomterna högre än nån meter..

Efter 50 år så tyckte han som bodde i mitt hus tidigare, att det blev lite jobbigt att ha skugga från 13-22 på sommaren.
Han kunde inte gärna ta till sig av det förnumstiga rådet: "Varför köpte du huset när du visste att det fanns träd som kommer störa din utsikt".
 
  • Gilla
ettan47
  • Laddar…
J Johansen skrev:
Jag har en fundering om vad ni tycker.
Efter ca klockan 16 blockerar grannens träd för solen på min altan för resten av kvällen.
Vi bor på härliga stora tomter (3000 kvm) tre hundra meter från havet, rätt insynsskyddade och fantastiska och soliga.
3-4 meter från min tomtgräns står det massor med stora träd, 20 meter höga är dom närmaste.
Jag har ägt huset i ett och ett halv år, och förste gången jag mötte grannarna, som är ett trevligt pensionär par, om vi skulle fälla några av träden, men då fick jag ett mycket bestämt svar, att dom skulle stå kvar.

Efter detta måste jag berätta att vi har blivit goda vänner, och vi pratar dagligen och jag besöker dom ofta och jag har inte ett enda ont ord att säga om dom.
Mitt hus är vinterbonad och har året om vatten och jag bor här hela året. Doms hus är inte det och används som sommarbostad.
Jag har inte velat ta upp frågan igen, men jag kommer givetvis att fråga en gång till någon gång.
Han berättade den gången jag frågade, att det blev så öppet om vi fällde några av hans träd.
Jag måste påpeka att det inte påverkar hans insynsskydd alls om träden blir fällda.

Jag vill bara fälla 4 träd, resten kan jag leva med ;) Det är kanske 15-20 träd på den sidan, eller flera, jag har inte räknat dom ;)
Ja, och på bilden har jag dragit ett svart streck där tomtgränsen går.

Så vad tycker ni? Är det ok att träden får stå kvar, något som ju påverkar min livskvalité och hur jag kan använda altanen dagligen, eller tycker ni han bör ta hänsyn till mina önskan? Så som jag ser det skulle det inte påverka dom särskilt.
:cool:
J Johansen skrev:
Jag har en fundering om vad ni tycker.
Efter ca klockan 16 blockerar grannens träd för solen på min altan för resten av kvällen.
Vi bor på härliga stora tomter (3000 kvm) tre hundra meter från havet, rätt insynsskyddade och fantastiska och soliga.
3-4 meter från min tomtgräns står det massor med stora träd, 20 meter höga är dom närmaste.
Jag har ägt huset i ett och ett halv år, och förste gången jag mötte grannarna, som är ett trevligt pensionär par, om vi skulle fälla några av träden, men då fick jag ett mycket bestämt svar, att dom skulle stå kvar.

Efter detta måste jag berätta att vi har blivit goda vänner, och vi pratar dagligen och jag besöker dom ofta och jag har inte ett enda ont ord att säga om dom.
Mitt hus är vinterbonad och har året om vatten och jag bor här hela året. Doms hus är inte det och används som sommarbostad.
Jag har inte velat ta upp frågan igen, men jag kommer givetvis att fråga en gång till någon gång.
Han berättade den gången jag frågade, att det blev så öppet om vi fällde några av hans träd.
Jag måste påpeka att det inte påverkar hans insynsskydd alls om träden blir fällda.

Jag vill bara fälla 4 träd, resten kan jag leva med ;) Det är kanske 15-20 träd på den sidan, eller flera, jag har inte räknat dom ;)
Ja, och på bilden har jag dragit ett svart streck där tomtgränsen går.

Så vad tycker ni? Är det ok att träden får stå kvar, något som ju påverkar min livskvalité och hur jag kan använda altanen dagligen, eller tycker ni han bör ta hänsyn till mina önskan? Så som jag ser det skulle det inte påverka dom särskilt.
J Johansen skrev:
Jag har en fundering om vad ni tycker.
Efter ca klockan 16 blockerar grannens träd för solen på min altan för resten av kvällen.
Vi bor på härliga stora tomter (3000 kvm) tre hundra meter från havet, rätt insynsskyddade och fantastiska och soliga.
3-4 meter från min tomtgräns står det massor med stora träd, 20 meter höga är dom närmaste.
Jag har ägt huset i ett och ett halv år, och förste gången jag mötte grannarna, som är ett trevligt pensionär par, om vi skulle fälla några av träden, men då fick jag ett mycket bestämt svar, att dom skulle stå kvar.

Efter detta måste jag berätta att vi har blivit goda vänner, och vi pratar dagligen och jag besöker dom ofta och jag har inte ett enda ont ord att säga om dom.
Mitt hus är vinterbonad och har året om vatten och jag bor här hela året. Doms hus är inte det och används som sommarbostad.
Jag har inte velat ta upp frågan igen, men jag kommer givetvis att fråga en gång till någon gång.
Han berättade den gången jag frågade, att det blev så öppet om vi fällde några av hans träd.
Jag måste påpeka att det inte påverkar hans insynsskydd alls om träden blir fällda.

Jag vill bara fälla 4 träd, resten kan jag leva med ;) Det är kanske 15-20 träd på den sidan, eller flera, jag har inte räknat dom ;)
Ja, och på bilden har jag dragit ett svart streck där tomtgränsen går.

Så vad tycker ni? Är det ok att träden får stå kvar, något som ju påverkar min livskvalité och hur jag kan använda altanen dagligen, eller tycker ni han bör ta hänsyn till mina önskan? Så som jag ser det skulle det inte påverka dom särskilt.
 
B Bokskogsbacken skrev:
Helt ofattbart att du kan tycka att det är dåligt och stor brist på empati. Man får väl ha vilka träd man vill på sin tomt utan att behöva stå till svars för sina grannar
Att ta ner några träd för att glädja grannen, det är empatiskt.
 
  • Gilla
  • Haha
Christina Mattsson Fröjd och 4 till
  • Laddar…
G Gallianoman skrev:
....eller så kan det vara att vara en bra granne att låta grannen bestämma över sina egna träd..... ;)

Har man ställt frågan och fått nej tycker jag nog inte man kan/ska göra mer....med tanke på grannsämja....
Man kan erbjuda kompensation.
 
  • Gilla
Kjol och 1 till
  • Laddar…
A
K Kjol skrev:
Han blir inte betalningsskyldig
Om han inte visste att träden är dåliga
Du kan heller inte fått betala om du inte visste att träden är sjuka /dåliga
Jo då det fick jag. naturvårdsträn.
Alltså träd med fågelbo, röta, avslagna toppar mm så det kan vara rena dödsfällan att spara, ett sådant slog sönder inne hos grannen.
 
en fråga till er som tycker att grannen ska ta ner träden

en familj köper en tomt av en bonde och bygger hus och börjar sedan kräva att bonden ska sluta sprida gödsel,detta för att det luktar åt dom...
anser ni att bonden måste sluta sprida gödsel?
 
  • Gilla
TRJBerg och 7 till
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
en fråga till er som tycker att grannen ska ta ner träden

en familj köper en tomt av en bonde och bygger hus och börjar sedan kräva att bonden ska sluta sprida gödsel,detta för att det luktar åt dom...
anser ni att bonden måste sluta sprida gödsel?
Nä, men han får sluta, om han vill.
Han kanske har väntat på en orsak att byta till nåt miljövänligare. Skadar ju inte att fråga i alla fall.
 
Det är generation EGO som har vuxit upp och nu blivit husägare.
Det är MIN sol, MITT välbefinnande och JAG, JAG, JAG...
Om det inte passar så hostar jag upp lite deg och skulle inte det hjälpa så anses grannen vara antingen en miljömupp eller en senil idiot.
Vi i föräldrageneration till dessa måste rannsaka oss. Vad gick fel med Skogsmulle och att vara ute i skog och mark? Hur kan vara fel att värna om naturen på sin tomt?
Snart ifrågasätts väl även Allemansrätten som något Socialdemokratiskt projekt när den i själva verket har funnits från vikingatiden i tusen år.
 
  • Gilla
Tubes och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.