H Hallerudsbo skrev:
Halverad tall blir fin.
Stock som står, då det enda som är med en tall är kronan som oftast är i toppen :crysmile:
Man tar givetvis bort nedre halvan! :rolleyes:
 
  • Gilla
  • Haha
Peken och 3 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Man tar givetvis bort nedre halvan! :rolleyes:
Ja självklart! (y) Det är ju enklast! :geek: Men fortsätter inte kronan att skugga ändå? :thinking:
 
  • Haha
  • Gilla
Donn och 3 till
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Liknande fall kommer upp då och då. Betydande olägenhet rör tyvärr inte skuggad kvällssol eller avsaknad av utsikt. Så din enda möjlighet är att prata med grannen, som du ju redan har gjort.

Du kan försöka igen, kanske föreslå en buske där istället - skymmer inte din kvällssol men kan fortfarande vara ombonat. Men vill grannarna ha kvar träden har de rätt till det. Även fast du varit trevlig mot annan granne och tagit ner dina träd.
Får man fråga vad räknas som betydande olägenhet?
Karlia Karlia skrev:
Liknande fall kommer upp då och då. Betydande olägenhet rör tyvärr inte skuggad kvällssol eller avsaknad av utsikt. Så din enda möjlighet är att prata med grannen, som du ju redan har gjort.

Du kan försöka igen, kanske föreslå en buske där istället - skymmer inte din kvällssol men kan fortfarande vara ombonat. Men vill grannarna ha kvar träden har de rätt till det. Även fast du varit trevlig mot annan granne och tagit ner dina träd.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Karlia
H Hehehehehe skrev:
Tack, men jag är Så trött på alla dessa trädkramare som tjurar om nedskräpande, solhindrande träd.
det har ju ABSOLUT ingen betydelse för grannen om 4 av 30 träd tas bort
Ren tjurighet
Ursäkta att jag är rak och tydlig
Tycker inte att du är rak och tydlig, snarare egoistisk och utan respekt för äganderätten. Vad ger dig rätt att bestämma hur grannens tomt ska se ut? Vad har grannen rätt att bestämma på din tomt?

TS ställde en fråga, den har han fått svar på för länge sedan. Fast kapa nedre delen av träden var kreativt!
 
  • Gilla
Tubes och 4 till
  • Laddar…
J Johansen skrev:
Jag har en fundering om vad ni tycker.
Efter ca klockan 16 blockerar grannens träd för solen på min altan för resten av kvällen.
Vi bor på härliga stora tomter (3000 kvm) tre hundra meter från havet, rätt insynsskyddade och fantastiska och soliga.
3-4 meter från min tomtgräns står det massor med stora träd, 20 meter höga är dom närmaste.
Jag har ägt huset i ett och ett halv år, och förste gången jag mötte grannarna, som är ett trevligt pensionär par, om vi skulle fälla några av träden, men då fick jag ett mycket bestämt svar, att dom skulle stå kvar.

Efter detta måste jag berätta att vi har blivit goda vänner, och vi pratar dagligen och jag besöker dom ofta och jag har inte ett enda ont ord att säga om dom.
Mitt hus är vinterbonad och har året om vatten och jag bor här hela året. Doms hus är inte det och används som sommarbostad.
Jag har inte velat ta upp frågan igen, men jag kommer givetvis att fråga en gång till någon gång.
Han berättade den gången jag frågade, att det blev så öppet om vi fällde några av hans träd.
Jag måste påpeka att det inte påverkar hans insynsskydd alls om träden blir fällda.

Jag vill bara fälla 4 träd, resten kan jag leva med ;) Det är kanske 15-20 träd på den sidan, eller flera, jag har inte räknat dom ;)
Ja, och på bilden har jag dragit ett svart streck där tomtgränsen går.

Så vad tycker ni? Är det ok att träden får stå kvar, något som ju påverkar min livskvalité och hur jag kan använda altanen dagligen, eller tycker ni han bör ta hänsyn till mina önskan? Så som jag ser det skulle det inte påverka dom särskilt.
J Johansen skrev:
Jag har en fundering om vad ni tycker.
Efter ca klockan 16 blockerar grannens träd för solen på min altan för resten av kvällen.
Vi bor på härliga stora tomter (3000 kvm) tre hundra meter från havet, rätt insynsskyddade och fantastiska och soliga.
3-4 meter från min tomtgräns står det massor med stora träd, 20 meter höga är dom närmaste.
Jag har ägt huset i ett och ett halv år, och förste gången jag mötte grannarna, som är ett trevligt pensionär par, om vi skulle fälla några av träden, men då fick jag ett mycket bestämt svar, att dom skulle stå kvar.

Efter detta måste jag berätta att vi har blivit goda vänner, och vi pratar dagligen och jag besöker dom ofta och jag har inte ett enda ont ord att säga om dom.
Mitt hus är vinterbonad och har året om vatten och jag bor här hela året. Doms hus är inte det och används som sommarbostad.
Jag har inte velat ta upp frågan igen, men jag kommer givetvis att fråga en gång till någon gång.
Han berättade den gången jag frågade, att det blev så öppet om vi fällde några av hans träd.
Jag måste påpeka att det inte påverkar hans insynsskydd alls om träden blir fällda.

Jag vill bara fälla 4 träd, resten kan jag leva med ;) Det är kanske 15-20 träd på den sidan, eller flera, jag har inte räknat dom ;)
Ja, och på bilden har jag dragit ett svart streck där tomtgränsen går.

Så vad tycker ni? Är det ok att träden får stå kvar, något som ju påverkar min livskvalité och hur jag kan använda altanen dagligen, eller tycker ni han bör ta hänsyn till mina önskan? Så som jag ser det skulle det inte påverka dom särskilt.
Hej, mitt förslag till dig är att bjuda in din granne till en liten måltid, klockslaget skall vara innan solen försvunnit, under er måltid då kommer solen försvinna, då kan det till kaffet vara smart att försiktigt ta upp detta till diskussion! Bästa hälsning Björn
 
S
J Johansen skrev:
Jag har en fundering om vad ni tycker.
Efter ca klockan 16 blockerar grannens träd för solen på min altan för resten av kvällen.
Vi bor på härliga stora tomter (3000 kvm) tre hundra meter från havet, rätt insynsskyddade och fantastiska och soliga.
3-4 meter från min tomtgräns står det massor med stora träd, 20 meter höga är dom närmaste.
Jag har ägt huset i ett och ett halv år, och förste gången jag mötte grannarna, som är ett trevligt pensionär par, om vi skulle fälla några av träden, men då fick jag ett mycket bestämt svar, att dom skulle stå kvar.

Efter detta måste jag berätta att vi har blivit goda vänner, och vi pratar dagligen och jag besöker dom ofta och jag har inte ett enda ont ord att säga om dom.
Mitt hus är vinterbonad och har året om vatten och jag bor här hela året. Doms hus är inte det och används som sommarbostad.
Jag har inte velat ta upp frågan igen, men jag kommer givetvis att fråga en gång till någon gång.
Han berättade den gången jag frågade, att det blev så öppet om vi fällde några av hans träd.
Jag måste påpeka att det inte påverkar hans insynsskydd alls om träden blir fällda.

Jag vill bara fälla 4 träd, resten kan jag leva med ;) Det är kanske 15-20 träd på den sidan, eller flera, jag har inte räknat dom ;)
Ja, och på bilden har jag dragit ett svart streck där tomtgränsen går.

Så vad tycker ni? Är det ok att träden får stå kvar, något som ju påverkar min livskvalité och hur jag kan använda altanen dagligen, eller tycker ni han bör ta hänsyn till mina önskan? Så som jag ser det skulle det inte påverka dom särskilt.
Vad är problemet här? Träden fanns när du köpte din tomt och ägaren vill ha kvar dom så det är punkt slut där. Att du ska ta dig friheter och göra åverkan på annans egendom (se allemansrätten), ska du nog passa dig noga för. Det kan bli jäkligt dyrt. En annan sak man kan reta sig på är när folk köper tomter och kräver fri sikt, sol eller skugga hit och dit och mer eller mindre kräver av sin omgivning att den ska anpassa sig efter deras ömmande önskemål till nästan vilket pris som helst. Gå ner till stranden och sätt dig om du vill ha havsutsikt. Då får du dessutom motion.
 
  • Gilla
videopac och 4 till
  • Laddar…
Karlia
T twistandshout skrev:
Får man fråga vad räknas som betydande olägenhet?
Skadat/sjukt träd med stor risk att falla på ditt hus i princip. Bilskrot med farliga ämnen. Men din rätt att bestämma på din tomt är stor.
 
M Malmen1 skrev:
100 svar för att diskutera 4 träd. Det är forumet i ett nötskal det :) Jaja, här kommer ett till. Om du gör som vissa föreslår och bjuder över grannarna på middag för att sitta där i pinsam skugga så förstår nog grannarna baktanken. Det blir säkert en jättetrevligt middag.
Också forumet i ett nötskal är läsare som inte läser tidigare postade kommentarer. Ditt förslag har kommit upp ett antal gånger tidigare - av andra som inte läser tidigare kommentarer ;)
 
  • Gilla
Staffans2000 och 6 till
  • Laddar…
Karlia
  • Gilla
twistandshout och 1 till
  • Laddar…
J Johansen skrev:
Jag har en fundering om vad ni tycker.
Efter ca klockan 16 blockerar grannens träd för solen på min altan för resten av kvällen.
Vi bor på härliga stora tomter (3000 kvm) tre hundra meter från havet, rätt insynsskyddade och fantastiska och soliga.
3-4 meter från min tomtgräns står det massor med stora träd, 20 meter höga är dom närmaste.
Jag har ägt huset i ett och ett halv år, och förste gången jag mötte grannarna, som är ett trevligt pensionär par, om vi skulle fälla några av träden, men då fick jag ett mycket bestämt svar, att dom skulle stå kvar.

Efter detta måste jag berätta att vi har blivit goda vänner, och vi pratar dagligen och jag besöker dom ofta och jag har inte ett enda ont ord att säga om dom.
Mitt hus är vinterbonad och har året om vatten och jag bor här hela året. Doms hus är inte det och används som sommarbostad.
Jag har inte velat ta upp frågan igen, men jag kommer givetvis att fråga en gång till någon gång.
Han berättade den gången jag frågade, att det blev så öppet om vi fällde några av hans träd.
Jag måste påpeka att det inte påverkar hans insynsskydd alls om träden blir fällda.

Jag vill bara fälla 4 träd, resten kan jag leva med ;) Det är kanske 15-20 träd på den sidan, eller flera, jag har inte räknat dom ;)
Ja, och på bilden har jag dragit ett svart streck där tomtgränsen går.

Så vad tycker ni? Är det ok att träden får stå kvar, något som ju påverkar min livskvalité och hur jag kan använda altanen dagligen, eller tycker ni han bör ta hänsyn till mina önskan? Så som jag ser det skulle det inte påverka dom särskilt.
Jag tycker absolut att du kan ta en diskussion igen. Varför inte bjuda på kaffe på din altan på em så att de själva upplever den skugga som du vill göra något åt. De kanske inte förstått vad träden innebär för dig. Självklart bestämmer de men att vara en bra granne är också att kompromissa så att det blir bra för alla.
 
  • Gilla
Johansen
  • Laddar…
Hej!
Jag förstår ditt problem.
Ett litet ingrepp på grannens tomt ger stor skillnad för dig.
Jag tycker du på ett pedagogiskt sätt (noga genomtänkt) ska förklara för grannen vad du vill göra och vilka positiva effekter det får för sig och din familj.
Grannsämja går ju åt båda hållen.

Det är helt enkelt upp till din pedagogiska förmåga.
(Eller så lever du ditt liv i skuggan).

J Johansen skrev:
Jag har en fundering om vad ni tycker.
Efter ca klockan 16 blockerar grannens träd för solen på min altan för resten av kvällen.
Vi bor på härliga stora tomter (3000 kvm) tre hundra meter från havet, rätt insynsskyddade och fantastiska och soliga.
3-4 meter från min tomtgräns står det massor med stora träd, 20 meter höga är dom närmaste.
Jag har ägt huset i ett och ett halv år, och förste gången jag mötte grannarna, som är ett trevligt pensionär par, om vi skulle fälla några av träden, men då fick jag ett mycket bestämt svar, att dom skulle stå kvar.

Efter detta måste jag berätta att vi har blivit goda vänner, och vi pratar dagligen och jag besöker dom ofta och jag har inte ett enda ont ord att säga om dom.
Mitt hus är vinterbonad och har året om vatten och jag bor här hela året. Doms hus är inte det och används som sommarbostad.
Jag har inte velat ta upp frågan igen, men jag kommer givetvis att fråga en gång till någon gång.
Han berättade den gången jag frågade, att det blev så öppet om vi fällde några av hans träd.
Jag måste påpeka att det inte påverkar hans insynsskydd alls om träden blir fällda.

Jag vill bara fälla 4 träd, resten kan jag leva med ;) Det är kanske 15-20 träd på den sidan, eller flera, jag har inte räknat dom ;)
Ja, och på bilden har jag dragit ett svart streck där tomtgränsen går.

Så vad tycker ni? Är det ok att träden får stå kvar, något som ju påverkar min livskvalité och hur jag kan använda altanen dagligen, eller tycker ni han bör ta hänsyn till mina önskan? Så som jag ser det skulle det inte påverka dom särskilt.
 
Från din fråga har jag förstått det som att det i ditt fall inte rör sig om växtlighet som trängt in på din fastighet utan om att grannens träd kan komma att skymma din utsikt/skugga din tomt. I detta fall finns det ingen specifik bestämmelse som reglerar din rätt utan stöd får hämtas från det allmänna stadgandet i 3 kap. 1 § jordabalken. Eftersom din granne är skyldig att följa denna bestämmelse borde lösningen i första hand vara att prata med grannen för att försöka nå någon överenskommelse som fungerar för er båda, exempelvis att grannen måste se till att beskära träden så att dessa inte orsakar allt för stor olägenhet för din del. Skulle grannen inte gå med på detta finns det möjlighet för dig att hos byggnadsnämnden i din kommun ansöka om föreläggande för grannen att kapa/ta bort träden (11 kap. 19 § plan- och bygglagen). För att du ska få till ett föreläggande från kommunen krävs det dock att olägenheten är betydande, i praktiken innebär detta att träden i en oacceptabel grad skuggar din tomt/skymmer din utsikt.
 
  • Gilla
Johansen
  • Laddar…
A
M Malimy skrev:
Jag tycker absolut att du kan ta en diskussion igen. Varför inte bjuda på kaffe på din altan på em så att de själva upplever den skugga som du vill göra något åt. De kanske inte förstått vad träden innebär för dig. Självklart bestämmer de men att vara en bra granne är också att kompromissa så att det blir bra för alla.
Tur du inte försökte något sådan med mig...
Då hade du haft en ovän till granne istället för en hjälpsam....
 
Som flera påpekat erbjud grannarna att stå för bortforslingen samt nya träd. Försök luska i lite vad de gillar och erbjud alternativ utifrån det. Kanske de gillar just tall över allt annat, men det går ju att fixa betydligt lägre tallar, kanske också sådär vackert krokiga (=dyrt men lär ändå vara värt det då du också kommer se de)? Kolla upp lite vad man kan köpa för träd så blir det också lättare att erbjuda alternativ.
 
J Johansen skrev:
Hej alla och tack för alla svar, mycket informativt.
Då vet jag, man gör som man själv tycker på sin egendom och ska inte bry sig om vad grannarna tycker. Jag är ny som husägare, så jag är tydligen mycket naiv.
äh ta inte åt dig av buttrigheten i vissa inlägg :) inte mer el mindre naiv än någon annan!

Däremot har ni (vi) olika syn på saker bara.
Det är därför vi alla är så måna om våra trädgårdar och att vi får bestämma där själva..

Jag älskar mina träd och brukar ha en arborist komma komma hit vartannat-vart tredje år för att se över dem (ek, bok, lönn, Björk..). Har inte supermånga , men de är viktiga! (För mig) . Nu har jag bara åkrar omkring mig hehe.. så just nu behöver jag bara ta hänsyn till grannens traktorer.. (sticker ut grenar ibland)

men där vi bodde innan.. där hade vi sista gamla trädet på gatan! En gigantisk Björk.. hade arborist på besök där med för att se så den inte utgjorde fara för barnen som alltid lekte bredvid.. den skänkte här,ig skugga på dagen när solen sken (och huset/uteplatsen låg i solen..). Alla grannar blev ju påverkade vid lövfällning.. men trädet stod där innan huset byggdes..och vi ville inte ha mer sol.. så det var inget mer o sägs om det trädet :cool: (hade bara ett!)

Våra bästa grannar.. frågade oxå om vi inte kunde ta ner häcken imellan tomterna.. den var ful på deras sida (precis som vår var.. mot den andra grannen). De fick nej direkt.. den var enda skälet till att vi köpte huset .. trots att det var så tajt..o små tomter.. utan den hade vi ingen privat sfär på tomten..

Vi hjälpte dem att vattna blommor, åka inhandla, klippa gräset åt dem, skotta ibland på vintern.. åt middagar/fikade med dem - vi har fortfarande kontakt med dem idag trots att vi flyttat! Så grannsämja, hänsyn o respekt kan te sig på olika vis.. och man kompromissar på de vis man kan (och vill).

Man är inteautomatiskt otrevlig för att man inte gör allt grannarna vill :)
 
  • Gilla
Ssch och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.