V VetarN skrev:
Jag förstår vad du stör dig på. Jag tycker det är en fråga hur mycket man vill ställa upp för sina grannar. Jag likställer en sån sak som all annan grannsämja.

Jag tycker att dom har rätt att göra vad de vill med trädet och självklart får man själv stå för trädfällningen om det skulle bli aktuellt.

mina grannar är äldre och använder sin baksida mycket och solar men deras träd skuggar min. Men jag ser det som kosmisk rättvisa. Jag kommer anpassa mig noll när jag är en som röker kött 10-12 timmar nästan varje helg och har skrikiga ungar. Det är viktigt att jag kan fortsätta med att grilla och mina ungar får fortsätta härja så jag flyttar min grill lika långt som de flyttar sitt träd :)
Menar du på allvar att skugga från grannens befintliga träd skulle ge dig rätt att systematiskt terrorisera grannskapet med rök och att medvetet låta ungarna skrika som de vill? Hoppas du skojar...
 
  • Gilla
K@tten och 12 till
  • Laddar…
T
J Johansen skrev:
Jag har en fundering om vad ni tycker.
Efter ca klockan 16 blockerar grannens träd för solen på min altan för resten av kvällen.
Vi bor på härliga stora tomter (3000 kvm) tre hundra meter från havet, rätt insynsskyddade och fantastiska och soliga.
3-4 meter från min tomtgräns står det massor med stora träd, 20 meter höga är dom närmaste.
Jag har ägt huset i ett och ett halv år, och förste gången jag mötte grannarna, som är ett trevligt pensionär par, om vi skulle fälla några av träden, men då fick jag ett mycket bestämt svar, att dom skulle stå kvar.

Efter detta måste jag berätta att vi har blivit goda vänner, och vi pratar dagligen och jag besöker dom ofta och jag har inte ett enda ont ord att säga om dom.
Mitt hus är vinterbonad och har året om vatten och jag bor här hela året. Doms hus är inte det och används som sommarbostad.
Jag har inte velat ta upp frågan igen, men jag kommer givetvis att fråga en gång till någon gång.
Han berättade den gången jag frågade, att det blev så öppet om vi fällde några av hans träd.
Jag måste påpeka att det inte påverkar hans insynsskydd alls om träden blir fällda.

Jag vill bara fälla 4 träd, resten kan jag leva med ;) Det är kanske 15-20 träd på den sidan, eller flera, jag har inte räknat dom ;)
Ja, och på bilden har jag dragit ett svart streck där tomtgränsen går.

Så vad tycker ni? Är det ok att träden får stå kvar, något som ju påverkar min livskvalité och hur jag kan använda altanen dagligen, eller tycker ni han bör ta hänsyn till mina önskan? Så som jag ser det skulle det inte påverka dom särskilt.
Vad jag tycker? Det kan jag nog inte skriva rakt ut utan att bli utkastad...

Du har frågat. Grannen har sagt nej. Nu tycker du ändå att du har någon slags rätt att bli av med _grannens_ träd, och söker stöd. Det lyser klart och tydligt igenom i din text.

Uppenbarligen har du köpt felt tomt. Sälj den och köp en som bättre uppfyller dina önskemål. Eller erbjud grannen en stor säck pengar för träden. Eller en ännu större för deras tomt. Säger de nej igen - tough luck. Deras tomt - deras träd.

Passivt-aggresivt snack om grannsämja och "tjänster och gentjänster" och annat som brukar dyka upp i dessa sammanhang är bland det värsta jag vet, det är utrpressning och översittarfasoner man borde skämmas för.
 
  • Gilla
  • Älska
crillux och 18 till
  • Laddar…
KristinaRT
Jag är personligen av uppfattningen att stora träd inte hör hemma i en villamatta med tämligen små tomter och att man har ett visst medmänskilgt ansvar gentemot sina grannar i fråga om träd, häckar, studsmattor, pooler, plank och allt annat som finns i en trädgård.

Med det sagt, får man också när man köper hus med grannar vara beredd på att ovanstående kan finnas hos grannarna och att man i de fallen har absolut noll att säga till om. Kan man inte acceptera det får man nog hitta ett hus utan grannar alt en så stor tomt att man kan låtsas att man inte har några grannar.

När vi köpte nuvarande hus fanns det i två hörn stora tallar och granar. Innan vi ens lade bud på huset var jag upp bland träden och kollade att de stod på tomten så vi kunde ta ner dem. Hade så inte varit fallet hade vi sannolikt inte lagt bud på huset eftersom de i praktiken skuggade hela trädgården utom uteplatsen.
 
  • Gilla
  • Arg
Tubes och 2 till
  • Laddar…
KristinaRT KristinaRT skrev:
Jag är personligen av uppfattningen att stora träd inte hör hemma i en villamatta med tämligen små tomter och att man har ett visst medmänskilgt ansvar gentemot sina grannar i fråga om träd, häckar, studsmattor, pooler, plank och allt annat som finns i en trädgård.

Med det sagt, får man också när man köper hus med grannar vara beredd på att ovanstående kan finnas hos grannarna och att man i de fallen har absolut noll att säga till om. Kan man inte acceptera det får man nog hitta ett hus utan grannar alt en så stor tomt att man kan låtsas att man inte har några grannar.

När vi köpte nuvarande hus fanns det i två hörn stora tallar och granar. Innan vi ens lade bud på huset var jag upp bland träden och kollade att de stod på tomten så vi kunde ta ner dem. Hade så inte varit fallet hade vi sannolikt inte lagt bud på huset eftersom de i praktiken skuggade hela trädgården utom uteplatsen.
Men nu är ju tomten på 3000 kvm och 300 m från havet. Det känns för mig som ett sommarstugeområde som blivit permanentboende.

Nu vet inte jag var i landet detta är, men på många ställen längs västkusten har man ju planterat träd för att motverka dynvandring. Grannen kan ju ha bra skäl för att vilja ha kvar sina träd som inte har med sol eller skugga att göra.
 
  • Gilla
gaia och 2 till
  • Laddar…
T
Standard svar på denna typ av frågor:

Prata med grannen.
Förklara olägenheten.
Stå för kostnaden för jobbet.

Om dom inte vill ta ner träden. Fråga varför. Erbjud en lösning som de kan gå med på efter du har tagit reda på varför de inte vill ta ner träden.

Annars får du leva med träden.
Inte för att bara elak, men jag förstår inte att detta är ett sånt stort återkommande problem där folk ideligen frågar hur det ska gå tillväga. Det finns bara ett sätt. Prata med grannen och kom överens. Kommer ni inte överens så står träden kvar. Punkt.
 
  • Gilla
GordonStewart och 12 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Menar du på allvar att skugga från grannens befintliga träd skulle ge dig rätt att systematiskt terrorisera grannskapet med rök och att medvetet låta ungarna skrika som de vill? Hoppas du skojar...
Inget av det där lät nu vidare farligt tyckte jag.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
KristinaRT
Henningelvis Henningelvis skrev:
Men nu är ju tomten på 3000 kvm och 300 m från havet. Det känns för mig som ett sommarstugeområde som blivit permanentboende.

Nu vet inte jag var i landet detta är, men på många ställen längs västkusten har man ju planterat träd för att motverka dynvandring. Grannen kan ju ha bra skäl för att vilja ha kvar sina träd som inte har med sol eller skugga att göra.
Exakt, vilket är anledningen till att jag skrev att om man inte står ut med/kan acceptera att grannarna gör som de vill på sina tomter får man hitta någon annan stans att bo, lämpligen utan grannar.
 
  • Gilla
Elektra och 1 till
  • Laddar…
KristinaRT KristinaRT skrev:
Jag är personligen av uppfattningen att stora träd inte hör hemma i en villamatta med tämligen små tomter och att man har ett visst medmänskilgt ansvar gentemot sina grannar i fråga om träd, häckar, studsmattor, pooler, plank och allt annat som finns i en trädgård.

Med det sagt, får man också när man köper hus med grannar vara beredd på att ovanstående kan finnas hos grannarna och att man i de fallen har absolut noll att säga till om. Kan man inte acceptera det får man nog hitta ett hus utan grannar alt en så stor tomt att man kan låtsas att man inte har några grannar.

När vi köpte nuvarande hus fanns det i två hörn stora tallar och granar. Innan vi ens lade bud på huset var jag upp bland träden och kollade att de stod på tomten så vi kunde ta ner dem. Hade så inte varit fallet hade vi sannolikt inte lagt bud på huset eftersom de i praktiken skuggade hela trädgården utom uteplatsen.
Jag kan delvis hålla med men det går inte att uttala sig generellt om stora träd eller häckar passar eller inte. Vanligaste skälen att folk vill ha detta är för att slippa insyn och skärma av buller så gott det går, ju tätare husen står desto större blir de behoven.

Vissa vill ha så öppet som möjligt, andra vill ha det mer avskiljt, så är det bara. Det enda man har kontroll över är den egna tomten och här är det fritt fram att hugga ner oönskad-, behålla, eller plantera önskad växtlighet för att tillgodose sina behov.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
M
J Johansen skrev:
Hej alla och tack för alla svar, mycket informativt.
Då vet jag, man gör som man själv tycker på sin egendom och ska inte bry sig om vad grannarna tycker. Jag är ny som husägare, så jag är tydligen mycket naiv.
Ja du är väldigt naiv, hade personligen inte velat ha dig som granne.
Mvh
 
  • Gilla
Staffans2000 och 8 till
  • Laddar…
A
M Marcusskold skrev:
Ja du är väldigt naiv, hade personligen inte velat ha dig som granne.
Mvh
 :crysmile::crysmile::crysmile::crysmile::crysmile:
 
  • Gilla
Tubes
  • Laddar…
Den här tråden har blivit väldigt lång utan att egentligen ge något mer. TS har vänligt, som nybliven fastighetsägare, ställt en fråga här i forumet. Adekvat svar har lämnats i de första inläggen. Vidare spekulationer ger inget mervärde. Jag tycker tråden ska stängas.
 
  • Gilla
gaia och 4 till
  • Laddar…
KristinaRT KristinaRT skrev:
Jag är personligen av uppfattningen att stora träd inte hör hemma i en villamatta med tämligen små tomter
Ungefär hur många kvadratmeter är en ”tämligen små tomter”?

Det finns villatomter som är så små som 500kvm.
 
A
yonna yonna skrev:
Den här tråden har blivit väldigt lång utan att egentligen ge något mer. TS har vänligt, som nybliven fastighetsägare, ställt en fråga här i forumet. Adekvat svar har lämnats i de första inläggen. Vidare spekulationer ger inget mervärde. Jag tycker tråden ska stängas.
Varför det? folk frågar och andra reder ur saker, alltid finns det mer att lufta.
Och om nu TS är nybliven husägare så finns det säkert mer han behöver tänka på.

Bara att läsa och fundera.
 
  • Gilla
Mathias Märsta
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Jag tycker tråden ska stängas.
Det är väldigt extremt ovanligt att trådar låses/stängs på detta forum.
Det sker typ bara någon gång per år.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
KristinaRT
Demmpa Demmpa skrev:
Ungefär hur många kvadratmeter är en ”tämligen små tomter”?

Det finns villatomter som är så små som 500kvm.
Skulle nog säga 500-600 kvm, men jag vet ju att på många håll (speciellt i städer) kan ju tomterna vara ännu mindre.... Då kanske inte en rad med 10-15 m höga granar är så lämpligt eller hänsynsfullt? Man kan ju uppnå insynsskydd på annat sätt.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.