richardtenggren richardtenggren skrev:
Vi har använt dessa för att sätta fast vårt nya staket i en befintlig betongsula/mur. Men de skulle ju fungera att sätta direkt i trädäcket också :)
Under trägolvet? Jag har funderat på skillnaden.. de typen jag postade ovan har ”fyra väggar” som stöd .. då allt är ovan golv..

Vs. Vanliga stolpskor som är av samma typ som du visade och har ”två väggar”.. (tror också möjligen att den sträcker sig högre?)/men om golvet sitter runt stolpen sen.. får den ju ytterligare ett stöd (åt alla håll) :thinking:

Oavsett så sitterju ett staket oftast med fler fästen.. som oxå gör sitt till i konstruktionens helhet (y)
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
richardtenggren
Snigla Snigla skrev:
Under trägolvet? Jag har funderat på skillnaden.. de typen jag postade ovan har ”fyra väggar” som stöd .. då allt är ovan golv..

Vs. Vanliga stolpskor som är av samma typ som du visade och har ”två väggar”.. (tror också möjligen att den sträcker sig högre?)/men om golvet sitter runt stolpen sen.. får den ju ytterligare ett stöd (åt alla håll) :thinking:

Oavsett så sitterju ett staket oftast med fler fästen.. som oxå gör sitt till i konstruktionens helhet (y)
I vårt fall är det ju ett staket i tomtgräns som detta gäller :)
Men jag skulle satt dessa på trallen, men det gäller ju att det finns något att skruva i :)

Flänsarna är 150 mm höga :)
Jabo har också denna som jag funderade på, men den var typ 3x så dyr och fungerade inte i hörnen för oss;
https://www.bygghemma.se/hus-och-by.../stolpsko-och-stolpfot/stolpsko-jabo/p-944254
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Under trägolvet? Jag har funderat på skillnaden.. de typen jag postade ovan har ”fyra väggar” som stöd .. då allt är ovan golv..

Vs. Vanliga stolpskor som är av samma typ som du visade och har ”två väggar”.. (tror också möjligen att den sträcker sig högre?)/men om golvet sitter runt stolpen sen.. får den ju ytterligare ett stöd (åt alla håll) :thinking:

Oavsett så sitterju ett staket oftast med fler fästen.. som oxå gör sitt till i konstruktionens helhet (y)
Jag har haft samma fundering om det håller eller inte. Jag har nog inte några andra fästpunkter. Möjligen planket men det delar vi med grannarna så jag är lite tveksam.
 
Suttit i den flera gånger i dag! :love:
Idag hände det. Inga högtryckstvättar, inga maskiner hos grannarna, inga studsmattehoppare. Sol, en stilla vårfläkt, vårblommorna i sitt yppersta. Idag har jag fikat två gånger, ätit lunch och middag i trädgården i stan. Absolut perfekt!

Detta kommer vara den enda dagen och jag hör gräsklipparna mullra i fjärran så jag förstår att det är dags att gå in. Men jag ville bara berätta. :heart: En svart katt som ligger bekvämt på en filt utomhus och njuter av solljuset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Älska
  • Gilla
Bödvar McOlsson och 4 till
  • Laddar…
halper halper skrev:
Det var en seriös kompost! Hur många kubik är det?
Vet inte riktigt men eftersom den är byggd i en backe rymmer den inte fullt så mycket som man kan förledas att tro om man står framför den.

Kompostbehållare byggd i sluttning med jordhögar och trädgårdsredskap i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Komposthög placerad i en sluttning med synliga gula blommor i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu har jag i alla fall flyttat all kompost ett steg. Det var klart mer jobb än jag räknat med (som vanligt).
 
  • Gilla
karra och 2 till
  • Laddar…
Sprätt ut lite gräsfrö innan regnet, i ett lite lamt försök att bättra på en lite trött gräsmatta.
 
  • Gilla
karra och 1 till
  • Laddar…
Karlia
Jag och väninna fick ner kanten till trädgårdslandet igår. Återstår en hel del för att få det till just ett trädgårdsland men en bra bit på väg.

Pågående arbete i trädgården med uppgrävd kant runt ett blivande trädgårdsland och gångplattor utlagda på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 3 till
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Jag och väninna fick ner kanten till trädgårdslandet igår. Återstår en hel del för att få det till just ett trädgårdsland men en bra bit på väg.

[bild]
Vad fint det blev med trampstenarna. :heart:
 
  • Älska
Karlia
  • Laddar…
Sambon ville ha en bro, har en liten stig där som vi går vi då vi hämtar posten. Bron är köpt, nån snickare som gillar star wars (företagsnamn Woodjedi) som fixade den.

175951117_2782620211999347_8020614704519422379_n.jpg

176389102_2782620255332676_6943013548966965797_n.jpg

Det där glappet som uppstod då sambon vill ha bron på sne ser inte så bra ut, borde fixa nån bräda som täcker över det.

175913971_2782620278666007_8158750493110869604_n.jpg
 
  • Gilla
Snigla och 6 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Sambon ville ha en bro, har en liten stig där som vi går vi då vi hämtar posten. Bron är köpt, nån snickare som gillar star wars (företagsnamn Woodjedi) som fixade den.

[bild]

[bild]

Det där glappet som uppstod då sambon vill ha bron på sne ser inte så bra ut, borde fixa nån bräda som täcker över det.

[bild]
Ja men det där tycker jag är en ständigt återkommande grej när man gör något. Man fixar något och sedan får man en "kant" eller ett "avslut" som inte blir bra, och så funderar man på hur man kan fixa så att det blir en bra övergång på något sätt. Spelar ingen roll vad det är nästan; så blir det liksom alltid. Så fixar man det, och sedan har man bara flyttat problemet längre bort eller fått det att byta karaktär...

Mysig bro hur som helst!
 
Maria T
Lustig att göra något, vad som helst, i trädgården inföll sig aldrig riktigt idag :rofl:
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
Snigla och 4 till
  • Laddar…
Riktigt pissväder idag och VAB så när sonen sov sin lur blev det lite ribbor målade garaget. Tände upp fotogenkaminen men jag vet inte om den gjorde mer än att öka mysfaktorn ett snäpp.

Nymålade ribbor i olika färger torkar på ställning i ett rörigt garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tänd fotogenkamin och nymålade ribbor i ett rörigt garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Drog bort rötter från vårt överväxta träd som låg i ytan på gräsmattan. Blev mycket mer än vad jag först trodde :crysmile:
 
  • En skottkärra full med uppryckta trärötter på en välklippt gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
Snigla och 6 till
  • Laddar…
Kapade till 10mm armeringsjärn och borrade i reglarna (både de nya färska i bild och de gamla under), för att få till en kant mot rabatten vid muren, trött på allt bös som åker ner i gräsmattan från rabatten.
Armeringsjärn upplagt på arbetsbänk med borr och handskar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ny träkant installerad vid en rabatt för att hindra spill från blommor och jord på gräsmattan, inklusive verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 6 till
  • Laddar…
Nu ska sorkarna bokstavligt talat få något att bita i...
Begränsningskabel i svart PEM-slang nedgrävd i jorden med omgivande gräsmatta och snö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Begränsningskabel inuti PEM-slang ligger på snötäckt gräs redo för installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu blir det begränsningskabel i PEM-slang på värst utsatta sträckan.
 
  • Gilla
  • Wow
Hammarfall och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.