A
Demmpa Demmpa skrev:
Nu gäller det träd på två angränsande villatomter å inte någon skogsfastighet.
Dessa träd har stått där sedan innan kåkarna byggdes. så det har nog avverkats för att sälja tomter. då har man lämnat träd och där kommer just detta in.. hur gamla träd kan plötsligt gå av, vad som är lämpligt att spara och vad som inte är.
björkar är fina, men ska ner innan de blir för gamla och stora, tall är det helt annorlunda med.
 
Hur stor är rotstocken ungefär på en 60årig björk? Beror så klart på förutsättningar osv
Tog ner en som var runt 70-80cm i roten och hade 6-8st "normala" björkar (grenar) ca 2.5m upp. Men den har stått fritt och troligen med god vattentillgång då det rinner en underjordisk bäck under min tomt
Ca 15kbm ved uppskattades den till
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
nino nino skrev:
Hur stor är rotstocken ungefär på en 60årig björk? Beror så klart på förutsättningar osv
Tog ner en som var runt 70-80cm i roten och hade 6-8st "normala" björkar (grenar) ca 2.5m upp. Men den har stått fritt och troligen med god vattentillgång då det rinner en underjordisk bäck under min tomt
Ca 15kbm ved uppskattades den till
Ca 70-80-90 cm i rot.
Ca 65-75 cm i brösthöjd.

Japp där i kring vad det gäller antal m3 ved.
Om man kvistar ut det mesta till ved.
Så ca 15 m3tr.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Att det påverkar din "livskvalitet" är helt irrelevant i sammanhanget.

Erbjud dig att betala för de träd som skall tas ner, säger de fortfarande nej så är det inte så mycket att göra.

Alternativen du har då är att flytta eller att köpa grannfastigheten och sen ta ner träden.

Jag råkade ut för exakt samma sak, fast jag var den som ägde träden. Svarade att det var helt ok att de tog ner träden, men att de skulle bekosta fällningen, stubbfräsningen och återställande av jorden så att det gick att ha gräsmatta där de 3 björkarna stod.

Då ville grannen inte längre fälla träden.
 
Redigerat:
  • Gilla
Christina Mattsson Fröjd och 9 till
  • Laddar…
A
nino nino skrev:
Hur stor är rotstocken ungefär på en 60årig björk? Beror så klart på förutsättningar osv
Tog ner en som var runt 70-80cm i roten och hade 6-8st "normala" björkar (grenar) ca 2.5m upp. Men den har stått fritt och troligen med god vattentillgång då det rinner en underjordisk bäck under min tomt
Ca 15kbm ved uppskattades den till
värsta björken jag fällt var 110 cm i brösthöjd.
invuxen i ett tak.
Den gav kunden ca 28 m3tr med ved..
När jag stod och vinschade ner den så av Tryck vågen så lättade jag från marken och gick omkull..
Det är kraft i grejerna...
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Nissens
J Johansen skrev:
Nej absolut inte, lol. Jag trodde dom ville bli glada för erbjudandet, men så va det ju inte. Jag tror det handlar mest om att dom e vana med att det e som det e. Vi har ”tusenvis” av dessa träd över allt här, så det e inte som att det skulle göra skillnad på så vis. Bilden är bara just där träden skyggar för solen.
Förstår inte hur du kan få det till ett erbjudande...
Du föreslog ju inte att de skulle ta ner träden för att det skulle hjälpa dem... det är ju bara du själv som har något att vinna på det.
Som någon föreslog, erbjud grannen en bra summa pengar för träden så blir både du och grannen glada!
 
  • Gilla
GlennB och 2 till
  • Laddar…
Flyttade precis till ett nytt hus. Förra ägaren berättade att grannen som låg åt ett håll gärna ville klippa ned häcken rejält mellan tomterna.

Första gången vi träffade nya grannen lyfta han direkt frågan om vi kunde tänka oss att kapa ner häcken...

Jag kan ju säga att den relationen gärna kunde fått en lite bättre start. Visst har man alltid rätt att fråga men det kan ändå kännas "påfluget" om det kommer vid fel tillfälle eller framförs på fel sätt.

Tror det är samma fenomen som när någon lägger ett "lågt bud" på en sak där vissa uppfattar det som skambud och en del andra bara uppfattar det som en utgångspunkt för en förhandling. Vi är alla olika och uppfattar saker annorlunda helt enkelt.
 
  • Gilla
virtq och 9 till
  • Laddar…
A
kan ni inte gå ihop alla ni som bor där i området och märka på era träd ni vill ha bort.
höra med en virkesköpare vad ni skulle få ca.. Och ha en trevlig fest tillsammans för pengarna i sommar?..
Då har ALLA glädje av detta...
 
  • Gilla
Johansen och 1 till
  • Laddar…
Det skadar ju inte att fråga igen. Och kanske fråga om bara ett träd. Min pappa var sådär att han absolut inte ville fälla några träd (tog t.ex. flera år för mamma att få honom att fälla 3 granar vilket gav dem sjöutsikt som han sedan älskade och han byggde gäststugan mindre än planerat för att det stod ett så fint träd i vägen som han inte ville fälla. Och det var en stuga i skogen och omgiven av en massa andra fina träd.)

När grannarna ville fälla träd så lät han dem välja ett träd var för att inte "slakta" de vackra träden men för att ändå vara en tillmötesgående granne och bjuda till för grannsämjan.

Finns det möjlighet att komplettera med en till altan någon annanstans för att få sol? Eller är hela tomten i skugga? Man ska inte underskatta skuggan heller, vi fällde för mycket träd på vår tomt vilket gjort att den badar i sol och vi har fått bygga en till altan för att få en som hamnar i skuggan (genombruten trädskugga är ju mycket mysigare än parasollskugga).
 
  • Gilla
CarVal och 3 till
  • Laddar…
oobum oobum skrev:
Erbjud dig att betala för de träd som skall tas ner, säger de fortfarande nej så är det inte så mycket att göra.
Man kan höja budet.
 
  • Gilla
pruzze och 2 till
  • Laddar…
Jag har en granne vars hus skymmer kvällssolen på min altan bredvid ytterdörren. Eftersom jag inte tycker att jag kan be grannen att ta bort sitt hus för att jag ska få livskvalitet har jag gjort i ordning två andra altaner/uteplatser. En med både kvälls- och morgonsol, en under några fruktträd för att få skugga.

Det jag menar är, som jag nämnde tidigare, att det ibland är enklare att, om det går, anpassa sig till läget än att tvinga grannen att göra det.
 
  • Gilla
crillux och 14 till
  • Laddar…
Jag förstår vad du stör dig på. Jag tycker det är en fråga hur mycket man vill ställa upp för sina grannar. Jag likställer en sån sak som all annan grannsämja.

Jag tycker att dom har rätt att göra vad de vill med trädet och självklart får man själv stå för trädfällningen om det skulle bli aktuellt.

mina grannar är äldre och använder sin baksida mycket och solar men deras träd skuggar min. Men jag ser det som kosmisk rättvisa. Jag kommer anpassa mig noll när jag är en som röker kött 10-12 timmar nästan varje helg och har skrikiga ungar. Det är viktigt att jag kan fortsätta med att grilla och mina ungar får fortsätta härja så jag flyttar min grill lika långt som de flyttar sitt träd :)
 
  • Haha
Johansen
  • Laddar…
V VetarN skrev:
så jag flyttar min grill lika långt som de flyttar sitt träd
Är din grill permanent byggd? Stod grillen där redan när dina grannar köpte fastigheten?

Stod grannens träd redan där när du köpte din fastighet?
 
  • Gilla
Iggmo och 6 till
  • Laddar…
@
J Johansen skrev:
Jag har en fundering om vad ni tycker.
Efter ca klockan 16 blockerar grannens träd för solen på min altan för resten av kvällen.
Vi bor på härliga stora tomter (3000 kvm) tre hundra meter från havet, rätt insynsskyddade och fantastiska och soliga.
3-4 meter från min tomtgräns står det massor med stora träd, 20 meter höga är dom närmaste.
Jag har ägt huset i ett och ett halv år, och förste gången jag mötte grannarna, som är ett trevligt pensionär par, om vi skulle fälla några av träden, men då fick jag ett mycket bestämt svar, att dom skulle stå kvar.

Efter detta måste jag berätta att vi har blivit goda vänner, och vi pratar dagligen och jag besöker dom ofta och jag har inte ett enda ont ord att säga om dom.
Mitt hus är vinterbonad och har året om vatten och jag bor här hela året. Doms hus är inte det och används som sommarbostad.
Jag har inte velat ta upp frågan igen, men jag kommer givetvis att fråga en gång till någon gång.
Han berättade den gången jag frågade, att det blev så öppet om vi fällde några av hans träd.
Jag måste påpeka att det inte påverkar hans insynsskydd alls om träden blir fällda.

Jag vill bara fälla 4 träd, resten kan jag leva med ;) Det är kanske 15-20 träd på den sidan, eller flera, jag har inte räknat dom ;)
Ja, och på bilden har jag dragit ett svart streck där tomtgränsen går.

Så vad tycker ni? Är det ok att träden får stå kvar, något som ju påverkar min livskvalité och hur jag kan använda altanen dagligen, eller tycker ni han bör ta hänsyn till mina önskan? Så som jag ser det skulle det inte påverka dom särskilt.
Det är helt upp till din granne (det är juntans träd!). Kanske inte så smidigt av dig att ta upp frågan första gången du träffade grannen ;)
 
  • Gilla
Paerh och 2 till
  • Laddar…
V VetarN skrev:
Jag förstår vad du stör dig på. Jag tycker det är en fråga hur mycket man vill ställa upp för sina grannar. Jag likställer en sån sak som all annan grannsämja.

Jag tycker att dom har rätt att göra vad de vill med trädet och självklart får man själv stå för trädfällningen om det skulle bli aktuellt.

mina grannar är äldre och använder sin baksida mycket och solar men deras träd skuggar min. Men jag ser det som kosmisk rättvisa. Jag kommer anpassa mig noll när jag är en som röker kött 10-12 timmar nästan varje helg och har skrikiga ungar. Det är viktigt att jag kan fortsätta med att grilla och mina ungar får fortsätta härja så jag flyttar min grill lika långt som de flyttar sitt träd :)

Din granne har träd på sin fastighet som stör dig, därför väljer du att störa din granne. Man behöver inte vara astrolog för att förstå att det inte är kosmisk rättvisa utan snarare ensidigt konfliktsökande.
 
  • Gilla
  • Älska
GordonStewart och 17 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.