Vi har byggt vidare på den runda uteplatsen, så här långt har vi kommit den här helgen. VI har kvar att kolla om vi behöver mer stöd i ytterkanterna och fler stödpunkter mot mark. Såklart behövs täckbrädor också, då slipper vi i alla fall den träningsvärk vi har fått av att hela tiden lyfta upp benen när vi gått fram och tillbaka över regelverket.

Grundläggande träram för en rund uteplats under uppbyggnad, med träreglar och betongstenar som stöd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
KristinaRT
Produktiv dag idag!
1) utflykt till handelsträdgården när de öppnade och och hittade några dahliaknölar (tycks vara slut överallt?)
2) Vertikalskurit gräsmattan, krattat ihop mossa och förpassat till säckar, klippt gräsmattan för att få upp det sista, strollat ut algomin och vattnat så gödningen går ner direkt (blir ljusgrå tassavtryck inomhus annars när hunden går på kornen).
3) planterade om alla orkidéer eftersom de höll på att växa ur krukorna (ok, eg inomhusväxter men jag höll till ute så ;))

Sedan satte jag mig i växthuset och tog det lugnt. Tyckte jag förtjänade det. Upptäckte att camelian är sen i år och håller på att slå ut :love: Röd kamelia blomma nära att slå ut med skarpa gröna blad och suddig växthus bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Maria T och 5 till
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Fyll hålet med en kompost nu och plantera trädet i höst istället. Bättre jord, en del näring tar sig djupare än hålets botten, fukten från komposten mjukar upp den hårda ytan, maskar kan bryta i alla fall några gångar genom det hårda vilket blir väg för trädets rötter och det blir mindre vattning av trädet.
Som bonus blir du av med det gamla äppelträdet.
Tack för tipset! Alltid bra med förslag. Denna plantering var lite av ett infall. Nu har vi redan stoppat ner trädet och jag gissar att det tar några år innan rötterna letar sig ner till hålets botten. Det är närmare en meter dit. Åt sidorna kan det breda ut sig också, för hålet blev mer som en krater. Det är nu fullt med en blandning av den tidigare jorden, torv, lite kogödsel och sedan har vi vattnat ordentligt. Tänker mig att det räcker att vattna 4–5 kannor varannan vecka eller så. Lade lite täckbark ovanpå jorden så att det inte ska torka så snabbt.
 
  • Nyplanterat träd i trädgård med stödpålar och skyddsnät, omgivet av mörk jord och täckbark, boxbomshäck i kanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Det finns stolpskor att skruva fast uppepå golvet.. :cool:
exempel

[bild]

[länk]
Jo jag vet, men min make har fått för sig att det är fult... Men det kanske blir det ändå.
 
Byggt vidare på barnens klättervägg och klätterstolpe.

Klättervägg för barn med mångfärgade klättergrepp på en grå trävägg utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En pelad trästolpe med naturliga grenutskott och flera gröna klättergrepp mot en klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det ska bli ett tjockt lager flis under också. Väggen är av boulder-typ, dvs man klättrar i första hand i sidled på ganska låg höjd. Stolpen är en idé jag sett i en naturlekpark, men ska visst finnas att köpa från Hags också. Jag använde stockens naturliga grenar som grepp där så passar.

Gruppen är speciella barngrepp jag fick tag i på en tysk klätterbutik. Väldigt enkla i formen och lätta att få grepp i. Min erfarenhet är att även stora "vanliga" klättergrepp kan vara svåra för barn att få tag i.
 
  • Gilla
Hammarfall och 6 till
  • Laddar…
Kört färdigt staketreglarna idag. Fasen vad ögat kan luras allt exakt i våg vid stolparna ändå ser det ut som att det är en halvmeter fel, men det kommer nog ordna sig när ribbor, stolpar och markarbetet är klart.
 
  • Uppställda staketreglar i våg vid en röd stuga med en kap- och gersåg i förgrunden och ett skogsbryn i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En pågående installation av staketreglar utmed en grusgång, med verktyg på marken och natur i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerade staketreglar längs en väg bredvid ett rött hus, stolparna ser i våg ut även om perspektivet kan bedra.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerade staketreglar längs en grusväg med röd stuga och bil i bakgrunden och skog runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
FredrikR och 5 till
  • Laddar…
Inga bilder men räfsat rent och kört igång robotklipparen idag. Även sått lite gräs :)
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Jo jag vet, men min make har fått för sig att det är fult... Men det kanske blir det ändå.
Därför jag tipsade om de första jag hittade som iaf inte var standard hehe..

Jag håller delvis med din andra halva.. därför mitt räcke inte är på plats än haha :cool::oops:

Men det är eg helt beroende på vilket sorts räcke man ska ha! Tar man glas (eller järnstaket o liknande) o metallstolpar.. ja då kan det vara både normalt och ruggigt snyggt!

Ska man (som jag) ha stora dimensioner av vitt trä.. (för o matcha det som redan finns.. dvs 14x14 cm stolpar :oops:) så blir det inte lika estetiskt.. inte ens om jag målar dem i samma färg!

Men för mig är det ett problem som utmanar mig för att lösas haha :D:thinking: just nu ärjag (till min andra halvas förskräckelse) inne på att anv sådana där stolpskor .. fästa en stolpe i lagom höjd för att bli stabil.. och sedan klä in den stolpen..inkl stolpskor med en annan :cool: så inget av det under syns..

Han frågar hur.. o jag säger ”inga problem”.. (han blir så stressad när han inte riktigt vet hur han ska lösa problemet..).. jag ser sällan problemen (eller jag ser att det är problem.. men det stör mig inte), jag ser lösningar!

Och när han säger att det inte går, då säger jag att det är lugnt och jag kan fixa det själv om han inte vill försöka :cool: (oavsett om jag lejer ut det eller faktiskt gör det själv).
 
  • Haha
  • Gilla
Alfons3301 och 1 till
  • Laddar…
PNO PNO skrev:
Byggt vidare på barnens klättervägg och klätterstolpe.

[bild]

[bild]
Det ska bli ett tjockt lager flis under också. Väggen är av boulder-typ, dvs man klättrar i första hand i sidled på ganska låg höjd. Stolpen är en idé jag sett i en naturlekpark, men ska visst finnas att köpa från Hags också. Jag använde stockens naturliga grenar som grepp där så passar.

Gruppen är speciella barngrepp jag fick tag i på en tysk klätterbutik. Väldigt enkla i formen och lätta att få grepp i. Min erfarenhet är att även stora "vanliga" klättergrepp kan vara svåra för barn att få tag i.
Spännande idéer båda två som hade gillats av mina barn! Minns du mer exakt vilken butik och vilka grepp du köpte?
 
N nwin skrev:
Spännande idéer båda två som hade gillats av mina barn! Minns du mer exakt vilken butik och vilka grepp du köpte?
Köpte dom på tyska EBay. Säljaren heter dein-klettershop. Märket på greppen är Alpidex.
Plastförpackning med färgglada Alpidex klättergrepp för barn mot vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som sagt väldigt enkla, men bra form för barn. Inte polymerbetong eller så som vanliga grepp, utan formsprutad plast. Alla är lika, men de går att vända så att de blir bra att stå på eller bra att hänga i med händerna.
 
  • Gilla
nwin
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Därför jag tipsade om de första jag hittade som iaf inte var standard hehe..

Jag håller delvis med din andra halva.. därför mitt räcke inte är på plats än haha :cool::oops:

Men det är eg helt beroende på vilket sorts räcke man ska ha! Tar man glas (eller järnstaket o liknande) o metallstolpar.. ja då kan det vara både normalt och ruggigt snyggt!

Ska man (som jag) ha stora dimensioner av vitt trä.. (för o matcha det som redan finns.. dvs 14x14 cm stolpar :oops:) så blir det inte lika estetiskt.. inte ens om jag målar dem i samma färg!

Men för mig är det ett problem som utmanar mig för att lösas haha :D:thinking: just nu ärjag (till min andra halvas förskräckelse) inne på att anv sådana där stolpskor .. fästa en stolpe i lagom höjd för att bli stabil.. och sedan klä in den stolpen..inkl stolpskor med en annan :cool: så inget av det under syns..

Han frågar hur.. o jag säger ”inga problem”.. (han blir så stressad när han inte riktigt vet hur han ska lösa problemet..).. jag ser sällan problemen (eller jag ser att det är problem.. men det stör mig inte), jag ser lösningar!

Och när han säger att det inte går, då säger jag att det är lugnt och jag kan fixa det själv om han inte vill försöka :cool: (oavsett om jag lejer ut det eller faktiskt gör det själv).
Jag ska ha ett enkelt, billigt och framför allt snabbt staket så att hundarna kan vara avgränsade inne på trädäcket när jag tar fikapaus från jobbet. Jag får bygga själv. Jag har sett ett förslag här om att ta två reglar och låta den ena gå utanför och skruvas i själva däckets konstruktion men vårt däck ligger så platt på marken att jag är tveksam till om det går. Annars får det bli balkskor. Jag tänkte odla framför då jag får väl sätta något som klättrar lite på staketet och döljer balkskorna.;)

Jag tror att det går att klä in dem som du är inne på. Det är väl bara att ta ett stämjärn för själva "fasadbrädan", så att det blir jämt med stolpe och stolpskor. Hade jag kunnat tänka mig att göra om jag inte bestämt mig för att det är minsta möjliga som blir ok som gäller för det här huset. Det där lilla extra lägger jag på det andra huset. :rofl:
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
PNO PNO skrev:
Köpte dom på tyska EBay. Säljaren heter dein-klettershop. Märket på greppen är Alpidex.
[bild]
Som sagt väldigt enkla, men bra form för barn. Inte polymerbetong eller så som vanliga grepp, utan formsprutad plast. Alla är lika, men de går att vända så att de blir bra att stå på eller bra att hänga i med händerna.
Tack för tipset! Nu ska det planeras klättervägg på carporten (y)
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
[länk]

Körde på dessa till vårt staket :)
Ah, det kan ju vara något. Sätta ni dem direkt mot trädäcket?
 
richardtenggren
Jiji Jiji skrev:
Ah, det kan ju vara något. Sätta ni dem direkt mot trädäcket?
Vi har använt dessa för att sätta fast vårt nya staket i en befintlig betongsula/mur. Men de skulle ju fungera att sätta direkt i trädäcket också :)
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.