Söker en temperaturbrytare som slår på en pump när temperaturen är 25 grader på solpaneler. Jag värmer upp en pool med solpaneler. Vatten pumpas från pool, genom solpaneler och tillbaka till poolen. Pumpen ska starta när temperaturen på panelerna är 25 grader. Kan någon komma med förslag på apparat. Har tidigare haft en enkel anordning från Conrads men den slutade att fungera efter tolv år.
Med vänlig hälsning,
Callymarita
 
Callymarita Callymarita skrev:
Söker en temperaturbrytare som slår på en pump när temperaturen är 25 grader på solpaneler. Jag värmer upp en pool med solpaneler. Vatten pumpas från pool, genom solpaneler och tillbaka till poolen. Pumpen ska starta när temperaturen på panelerna är 25 grader. Kan någon komma med förslag på apparat. Har tidigare haft en enkel anordning från Conrads men den slutade att fungera efter tolv år.
Med vänlig hälsning,
Callymarita
12 år är mycket bra köp samma från Conrads
 
Conrads har inte denna apparat längre. Köpte en men den kom i massor av smådelar som skulle lödas ihop. Det funkade inte.
 
Hur ser befintlig apparat ut då?
Hur kopplas det in?
 
Det var en ytterst liten avkännare som styrde pumpen i många år. Satt inomhus på väggen. Den var kopplad till två temperaturgivare en i poolen och en på solpanelerna. När differensen var tre grader slog den på strömmen till pumpen. Jättesmidigt. Tyvärr kan jag inte ta något kort då Vi inte är på landet där poolen finns.
 
fgo fgo skrev:
Annars finns denna enklare.
Termonic är en bra termostat men passar inte riktigt för pool eller tankvärme, har en själv en Termomat 5 och givaren i fångaren klarar 140 C som det kan bli om pumpen stannat av någon anledning
 
Tack för alla tips. Ska sätta maken på att kolla upp dem.
 
Termostaten ska slå på när det är varmt på,taket. Den ska slå av när temperaturen på taket sjunker under 25 grader
 
Tittade lite extra på inlägg # 1 , poolvatten genom solpanelerna , då är det plastpaneler. som stora mattor med rörgångar i och dom tål inte samma temp som vacumtuber ( solfångare ). Då kan jag tänka mig att en enkel till/från termostat kan fungera. En Termonic klarar att starta en poolpump många ggr , klarar 16 amp, den har en potensialfri växlande kontakt, då den ska kopplas för kyla och inte för värme, ska bryta då tempen är för låg på taket. Dom finns i kapslat utförande. givarenkabeln kan skarvas upp till 100 meter. Sök på Termonic 16090 och kolla priserna
 
Tack för hjälp. Vi kollar upp.
 
J jonaserik skrev:
Termonic är en bra termostat men passar inte riktigt för pool eller tankvärme, har en själv en Termomat 5 och givaren i fångaren klarar 140 C som det kan bli om pumpen stannat av någon anledning

Jag har en termostat 5 som har fel på toppgivaren (visar "-9 Lo") så jag tror jag behöver byta den sensorn.

Vet du möjligen var man kan hitta reservdelar? (T3 enheten)
 
Det är nog en vanlig NTC eller PTC , har en liggande, mäter upp den och du får värdet, kostar kanske 20kr.
 
Är en KTY eller PT 1000, på lådan vid T3 så står det PT 1000, ingen text så är det en KTY återkom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.