Hej,

Vi har en mur i putsad leca. På muren måste vi sätta ett staket. Jag undrar om någon kan hjälpa mig med en smart lösning hur man bäst sätter fast staketstolparnas byggbeslag i lecat? Finns det en snabb, smart och smidig lösning?

Jag funderar på att använda mig av tryckimpregnerad stolpe 70x70 som månteras i ett byggbeslag.

Nästa problem som jag är att delar av muren inte är vågrät, utan faller ganska kraftig neråt pga av höjdskillnader. Hur gör man så att staketsolpen blir rak... finns det något tiltbart beslag, eller böjer man till beslaget så att det blir lodrätt?

Tacksam för alla tips!
 
Någon form av bra expander kanske?

Kan du rita en mycket enkel principskiss kanske det är lättare att svara.
 
Hej,

Tack för att du tar dig tid. Här kommer lite mer detaljer vad jag vill göra:

1. Jag vill montera ett TT-formstöd i Lecamuren (se bifoad bild). På bästa sätt. Fungerar hålstenplugg och fransk träskruv för att fästa detta?

2. Väl på plats så skall jag montera staketsolparna i fästet. Staket skall vara ca 90 cm högt och pelarna i tryckimpregnerat virke 70x70. Fungerar franskträskruv för att fästa stolparna i fästerna?

3. På vissa ställen så är det höjdskillnader, och på där sluttar muren. Då funderar jag på att böja/tilta solpfästet så att det blir lodrätt?

Tack på förhand!

Hälsn Christian
 
  • TT formstöd.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är ingen expert på detta. Men jag har förstått att proffsen ofta använder sk. "kemankare" om det skall fästa riktigt bra. Det är alltså en massa, ungefär som plastic padding.

Går du på lite proffsigare byggmarknader så finns det lite olika varianter (jag skulle nog fråga efter vilken variant som passar, för det verkar vara en egen vetenskap).

Jag har använt det själv en gång när ett radiatorfäste rasade inne i vår källare. Det var hopplöst att få fast det i betonghålsten som den väggen bestod av. Med kemankare så gick det att hänga tillbaka den 50kg tunga radiatorn efter en kort stund.

Som sagt det liknar plastic padding, men verkar dels mycket mer hållfast, härdar snabbare, och kommer med ett (dyrt) system som blandar det korrekt samtidigt som man skjuter in det i hålet.
 
Jag använde kemankare för att sätta fast stolpskor i min lecamur. Det jag använde avr SIkas variant i vanlig limtub (sån som man sätter i ett pistolgrepp). Vill minnas att den kostade ca 300 kr. Det finns också glasampuller som man stoppar ner i hålen och krossar. de kostar kanske en femtilapp.

Sitter som gjutet!;)



boerje.jpg
 
Det var den där sikavarianten jag körde med också (som jag tyckte var dyr men bra). Det är ju inte en riktigt vanlig limtub även om det ser ut som det. Pipen innehåller någon sorts labyrint där de 2 komponenterna (båda kommer isolerade ur samma hål i tuben) blandas.

Glasampullerna fick jag för mig att man skulle ha en speciell apparat för. men det kanske bara var för att få en nogrann krossning av glaset?
 
Vad jag fick förklarat för mig så skulle det bara vara att krossa dom. Det är ju inget problem när man har ett byggbeslag att mosa med. Det ska nog röras runt en del också då det ärtvå ampuller i glasampullen. Som du säger så är det en tvåkomponentsprodukt.

/fredrik
 
Tack för era svar och mycket fin bild, se ut att vara riktigt starkt! :)

Behöver jag verkligen använda mig av kemankare? Räcker det inte med lättbetongplugg och franskskruv? Staketpollarna kommer att vara ca 90 cm höga.
 
Ja, svärfarsan kunde släppa och den stod kvar!:D

Bakdelen som är murad högre sitter skruvad med speciell skruv och plugg som jag köpte på beijers för ändamålet. Den var också svindyr kan jag säga, kommer inte ihåg hur mycket den kostade, men det var flera hundralappar för det lilla förrådet. Det blev inte lika stabilt som kemankare.

Om det är en hög mur skulle jag definitift använda kemankare och stolpskor, tänk om någon lutar sig emot staketet och det ger vika? Leca är ju rätt poröst så det akn kanske vara problem att få nåt annat att fästa. Kemankare i lecamur blir mycket stumt, det är som om stolpskorna skulle vara ingjutna i muren.

Det är också relativt lite arbete, borra hål, spruta i kemankare, tryck ner beslagen och se till att kemankaret fyller ut.

Jag ska ha ner fler beslag i plattan och muren, kommer definitivt att köpa en patron till!

/fredrik
 
Tillägg:

Det var såna här jag använde:
 
  • 059054_b.jpg
Du har ju förstås helt rätt. Menar du då beslag som finns på t ex Jula med en "gjutpinne". Hur kraftig dimension på borret behövs? Hur djupt måste jag då borra? Hur långt tid för att det skall torka?
 
Funkybase skrev:
Du har ju förstås helt rätt. Menar du då beslag som finns på t ex Jula med en "gjutpinne".
Japp, se ovaståene tillägg.

Funkybase skrev:
Hur kraftig dimension på borret behövs?
Jag använde 25 mm, det var det jag hade, hade kanske funkat med något mindre. Tilläggas bör att jag hade stolpskor för grövre stolpar (95x95)

Funkybase skrev:
Hur djupt måste jag då borra?
Det optimala skulle väl vara att borra så djupt att man kan ställa dom i botten, men det är nog svårt att borra med så stor precision. Tror jag satte en tejpbit på borret så jag kunde se hur djupt jag skulle borra och borrade nån halv centimeter djupare. Det blir jättemycket damm i hålet, så helst skulle man ha haft tryckluft. Det hade inte jag. Massan ville inte fästa i vått tillstånd mot väggarna i hålet på grund av dammet, men det verkar inte ha haft någon inverkan på resultatet. Jag lade ett par lister mellan muren och undersidanpå stolpskon för att fixera stolpskon i höjdled.

Funkybase skrev:
Hur långt tid för att det skall torka?
Beror på värmen. Det går relativt snabbt. Runt ett dygn med nuvarande temperaturer vill jag minnas (men jag kan ha fel) Man kunde använda den (sikas) vid rätt låga temperaturer så länge man såg till att kemankaret var varmt när man använde det.

Om det inte är alltför mycket lutning på muren skulle jag satsa på att borra rakt ner i stället för att försöka knäcka pinnarna.

/fredrik
 
Jag kom också på att borra rakt ner i lutningen, inte en dum idé...

25 mm, inga dåliga dimensioner, är det inte svårt att borra så tjockt. Kanske är smart att för-borra med mindre dimension?
 
Brukar inte vara kul att borra upp hål till större dimension i stenmaterial, tycker det bara brukar hugga och fastna. Men det underlättar ju att man har rätt verktyg, kunde låna en fet atlas-copco från farsans firma, men å andra sidan är leca rätt sprött.

/fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.