torbeno torbeno skrev:
Dag 1? Då borde det inte vara detta fel.
Hur gammal är den nu och vilket modell-nr har den (e-nr)?
Hej Torbeno, Maskinen är nu sex år gammal. Har kört med rengöring då och då men ingen skillnad. Dessa siffror finns på diskmaskinen:
SX66T097EU/73
FD 9306 00172
Type SD6PIS
013060360623
001726
Hälsningar
 
torbeno torbeno skrev:
Ok. Kolla i denna tråd om det ät så att du får upp någon lagrad felkod.

[länk]

Inlägg nr 18

Om din display är svår att trycka på pga att det är en touchpanel är det bra med 3 händer för att lyckas,
Står P0 först som du skrev i nr 18, sedan stod det också P0. Verkar alltså inte vara något felmeddelande. Läste i tidigare inlägg om ett felmeddelande som kommer
torbeno torbeno skrev:
Ok. Kolla i denna tråd om det ät så att du får upp någon lagrad felkod.

[länk]

Inlägg nr 18

Om din display är svår att trycka på pga att det är en touchpanel är det bra med 3 händer för att lyckas,
torbeno torbeno skrev:
Ok. Kolla i denna tråd om det ät så att du får upp någon lagrad felkod.

[länk]

Inlägg nr 18

Om din display är svår att trycka på pga att det är en touchpanel är det bra med 3 händer för att lyckas,
Hej igen! Fick först P0 som du skrev i nr 18. Sedan fick jag P0 igen. Verkar inte finnas någon felkod. Läste om ett annat vanligt felmeddelande som många med äldre maskiner får: Det problemet kunde man lösa själv genom att öppna luckan vid det 3:e brrrrrummmandet. Ljudet kom från att avloppet ville tömmas. (Någon felloop i systemet). Vi har också ett brummande i början av prorammet. Men det kanske ska vara så. Har inte hört att det är 3 olika typer av brum - men min hörsel är inte vad den borde.:worried:
 
Får du inte upp några felkoder så är det spolarmarna som bör kollas. Ta loss och spola under rinnande vatten, det skall stå som en fontän ut hålen.
 
torbeno torbeno skrev:
Får du inte upp några felkoder så är det spolarmarna som bör kollas. Ta loss och spola under rinnande vatten, det skall stå som en fontän ut hålen.
Hej! Har kollat spolarmarna och det rinner obehindrat från alla. Idag har gjort rent alla silar igen. Körde diskmaskinen nästan utan disk på högsta temperaturen. Hade med några matknivar i den översta korgen. Under huvudprogrammet tog jag ut en halv dl vatten var 5:e minut och granskade det. Det fanns inga färgade partiklar i något av proven vilket väl borde betyda att inget igengegg finns i maskinen. Små vita oupplösta partiklar fanns hela tiden. Det kommer väl från diskmedlet? Det jag noterade under sköljprogrammet var att det inte fanns något "tömma ut begagnat sköljvattenljud" -endast ett uttömningsljud i slutet av programmet. Trodde att maskinen skulle ta in nytt sköljvatten ca tre gånger precis som tvättmaskinen. Resultatet: Knivarna hade beläggning som vanligt. Kan det vara att det kommer in för lite vatten, trycket är för dåligt och att sköljningen inte är tillräcklig?
 
Lite svårt att avgöra på distans det här ...
Du skulle kunna köra testprogrammet
Samma förfarande som jag länkade till tidigare men från P0 skall du gå till P1 (om jag minns rätt nu på morgonkvisten). Det skall sen stå S:00 och tryck på start. Här kör maskinen många sekvenser, det tar en stund. Lyssna under tiden, den skall brassa på max under nån sekvens och då skall man höra ett tydligt swish-swosh-ljud när spolarmarna sprutar inne i maskinen.
 
Nu har jag också problem med min diskmaskin. Ruskigt bra tråd det här. Och tack för alla tips! Nu skall jag testa några av dem och se om det hjälper :)
 
Ligger man på dH 5 - 6 som berättas om i första inlägget så kan det nog vara en bra idé att aktivera avhärdningsfunktionen. Ligger i ett gränsområde.

På vår nya Bosch så rekommenderas inställning H:01 vid dH 7-8, där inställning H:00 gäller för dH 0-6 (dvs att funktionen är helt urkopplad),
 
Kan ju tilläga att vår nya, såväl som vår äldre 13 år gamla numera pensionerade Bosch, alltid diskar extremt rent.

Så problembeskrivningen känner jag inte igen alls.

Beteckningen på den nya är SMP46MS07S om någon är intresserad.
 
Har också problem med en men med en Siemens 45cm
Siemens diskmaskins kontrollpanel med olika programval och en digital display som visar klockslaget 8:08.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter avslutad disk så ligger tabletten kvar?
Öppen diskmaskin visar en tvättmedelstablett kvar i dispenser efter avslutad diskcykel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Armarna rengjorda, silen ren och vi har kört med nån rengöring för diskmaskin.
Varmt när man öppnar efter disk.

Tips på var jag ska börja?
 
A
nino nino skrev:
Har också problem med en men med en Siemens 45cm
[bild]

Efter avslutad disk så ligger tabletten kvar?
[bild]

Armarna rengjorda, silen ren och vi har kört med nån rengöring för diskmaskin.
Varmt när man öppnar efter disk.

Tips på var jag ska börja?
övre spolarmen går väl inte runt? det ser ut som skit i det vänstra munstycket som har till uppgift att vrida runt armen, går denna fortfarande inte runt är det spolarmsväxlaren, man kan ta loss röret upp till de övre spolarmarna och titta ner till växlaren och se om där sitter en sten eller stock i vägen
 
  • Gilla
abbe_ och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
övre spolarmen går väl inte runt? det ser ut som skit i det vänstra munstycket som har till uppgift att vrida runt armen, går denna fortfarande inte runt är det spolarmsväxlaren, man kan ta loss röret upp till de övre spolarmarna och titta ner till växlaren och se om där sitter en sten eller stock i vägen
Fattar inte hur du kunde se att det satt nåt ivägen där :)
Men det gjorde det, ska prova att köra en disk igen.
Tack !
 
Syntes ju jättetydligt ?
 
Jag ser det då inte på bilden?
Men det satt ett riskorn eller liknande där
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
A
nino nino skrev:
Fattar inte hur du kunde se att det satt nåt ivägen där :)
Men det gjorde det, ska prova att köra en disk igen.
Tack !
Jag e f-n yrkesskadad
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
AnriB och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.