J
Har lite problem med en nyinstallerad pumpbrunn och dräneringspump.

- Ibland startar inte pumpen pga att flottören fastnar.

- Har även hänt att pumpen försökt pumpa konstant trots att flottören hängt rakt ner.

Handlar om en dränkpump i gjutjärn med flottör samt en brunn på ca 35cm i diameter.

Någon som har tips på hur man kan lösa detta?
Och kanske tips på en riktigt bra pump?
 
Jonas Persson
J jasy skrev:
Och kanske tips på en riktigt bra pump?
En pump med flottör fungerar ofta dåligt i så smala brunnar.

Jag har sedan fyra år en pump från Gardena som har två elektroder som känner av vattnet, inga rörliga delar mer än att du kan flytta givarna i höjdled.

https://www.lindarn.se/gardena-comfort-drankbar-pump-13000-aquasensor
 
  • Gilla
Annapanna7070 och 2 till
  • Laddar…
J
M Mansson84 skrev:
Köp en sån här pump. Fungerar klockrent.
Har haft den i 6 år utan något strul

[länk]
Tack för tipset, har hört att Grundfos skall vara bra grejjer.
 
J jasy skrev:
Tack för tipset, har hört att Grundfos skall vara bra grejjer.
Jag skulle säga att Gardena är leksaker. Jag hade kört på Flygt/Lowara eller Grundfos.
 
  • Gilla
TreeView
  • Laddar…
Jonas Persson
N NoOne2k skrev:
Jag skulle säga att Gardena är leksaker. Jag hade kört på Flygt/Lowara eller Grundfos.
Leksaker är väl att ta i. Det är en välbyggd pump för halva priset mot Grundfos.

Vad är det som ska dräneras? Jag håller borta vattnet runt en pool, inte lika kritiskt som tex en källare.
 
Om pumpningen som ska utföras sker övervakat, dvs att man själv ”manuellt” sätter igång den när det ska pumpas, så kan man nog välja en riktigt billig pump. Det är annorlunda om pumpfunktionen måste fungera automatiskt och ett eventuellt driftstopp potentiellt ger skador på huset.

Jag har också haft problem med tillförlitligheten i min dräneringspumpslösning (stenkista under brunn ~2m djup med diameter 35cm). Det har hänt att pumpen inte går igång efter ett långvarigt driftsuppehåll även fast flottören slår till (lyfts lodrätt uppåt); en del pumpar verkar ”becka ihop” av att stå stilla en längre tid. Jag har tex en inte helt billig dränkbar Neptun-pump (~2000kr på Bauhaus) som förvaras inomhus hela året då jag använder den rätt sällan, men där jag måste plocka isär pumphjulets täcklock och manuellt vrida runt pumpaxeln några varv för att den ska kunna starta efter en längre stilleståndsperiod. Efter att man gjort detta så kan den återkommande startas utan problem, fram till att den återigen stått stilla en längre tid.

Ett annat potentiellt problem är hur man ska justera in flottör-funktionen nere i brunnen på ett felsäkert sätt, det finns en uppenbar risk att flottören fastnar antingen i frånslaget läge eller tillslaget läge då den kan trassla in sig både i elkabeln/vattenslangen/lyftsnöret i brunnen. Att göra som ”Peter_K” gjort, fästa alltihop på en metallstång, verkar ju rätt fiffigt (se bild i starten på hans tråd): https://www.byggahus.se/forum/threads/ny-draeneringspump.360936/

En billig pump jag använde i en annan installation där den slog på/av rätt ofta gick sönder redan efter en månad då flottör-sladden inte klarade att återkommande böjas på samma ställe och därvid fick en spricka / kortslöts.

Ett ytterligare problem är att temperaturen i brunnen vintertid kan gå under fryspunkten, vid de tillfällena är min stenkista typiskt torrlagd men de flesta pumptillverkare skriver att pumpen inte tål minustemperaturer (oavsett om man hällt ur allt vatten).

Konklusion; jag har också letat bra pumpar för dräneringsbrunnen och insett att standardvarianterna på Bauhaus inte fungerar för denna applikation. Jag ska prova antingen Grundfos KP 150AV (~3800kr) eller PEDROLLO RXM2 GM (~3000kr) och se ifall de fungerar bättre.

Tyvärr får man nog inse att funktionen för en sådan här pump-lösning måste kollas upp med jämna mellanrum, och att pumpen har en begränsad livslängd. Samt att långa avbrottstider mellan pumptillfällena potentiellt kan vara dåligt för tillförlitligheten (även om pumpen då är torrlagd).
 
  • Gilla
Neo111
  • Laddar…
Nivårör som där är på Grundfos pumpen är inget vidare om det finns föroreningar i vattnet typ järn. Vi hade en sådan och var tvungna att rengöra den ganska ofta, typ varannan månad. Nu har vi en flygt pump med utvändig flottör. Den fungerar ganska bra. Vår brunn är också väldigt small.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
M Mansson84 skrev:
Köp en sån här pump. Fungerar klockrent.
Har haft den i 6 år utan något strul

[länk]
Jag köpte en KP250 för två år sedan. Fungerade 499/500 gången men det räcker ju....köp en Flygt istället
 
  • Gilla
erik147
  • Laddar…
Jag har kanske Sveriges mest avancerade pumplösning för en privatperson.

Jag har justerat komponenter och utförande och det har inneburit en hel del tid och pengar men nu fungerar det utmärkt fram tills att det blir strömavbrott. Jobbar på en lösning för det också.
 
  • Komplext pumpsystem med justerade komponenter i en brunn, inomhusinstallation mot strömavbrott.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
RolfH
  • Laddar…
Min erfarenhet är att det ska väldigt mycket till för att det ska frysa i en pumpbrunn.

Jag har visserligen tryckt ner en jutesäck med stenull men lägsta uppmätta tempen är 1,9 grader (Stockholmsområdet).

Termometerdisplay visar 6,7 grader Celsius med historiska temperaturdata, min 1,9 grader och max 22,4 grader.

Brunnen står på berg med makadam runt i en kulle. Den är inte särskilt djup. Har för mig att den är 70-80 cm.
 
Läggs slangen ut så frysrisk finns, ska det vara nedförsbacke gärna någon/ra meters skillnad mellan botten på brunnen och utlopp Backventilen i pumpen tas bort, när pumpen startar så fylls slangen och när den stannar så kommer slangen att bli tom genom självsug och inget kan frysa.
 
Jag gjorde om mitt system. Pem32 kortast möjliga bit och sedan in i ett 110mm markrör.
 
J jasy skrev:
Har lite problem med en nyinstallerad pumpbrunn och dräneringspump.

- Ibland startar inte pumpen pga att flottören fastnar.

- Har även hänt att pumpen försökt pumpa konstant trots att flottören hängt rakt ner.

Handlar om en dränkpump i gjutjärn med flottör samt en brunn på ca 35cm i diameter.

Någon som har tips på hur man kan lösa detta?
Och kanske tips på en riktigt bra pump?
Någon som provat H-tronic 3000 nivåbrytare till sin dräneringspump? Verkar vara en alternativ lösning på vippor,nivårör. Vad säger ni?
 
Funkar kanon, använt i 2-3 år nu
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.