Japp, ännu en tråd. Mest för att jag inte hittar precis det jag söker.
Och japp! Fullt medveten om att jag inte ska göra detta själv om jag inte har koll. Testar ändå om någon kunnig kan vara vänlig och ge några tips.

Har kopplat in häll enligt beskrivning men är lite borta när det kommer till stickkontakten. Någon som kan säga hur den ska kopplas?

Tacksam för hjälp och svar.

Bild på en installationsanvisning för elektrisk utrustning med tydliga färgkoder och kopplingsscheman.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen anslutningsdosan på en kökshäll med synliga färgkodade kablar och skruvanslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ouppkopplade kablar hålls framför en öppen eluttag på ett köksbord, med en skruvmejsel till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Står stansat i plasten var se ska sitta, men stämmer det i väggen?
 
G gnuttisch skrev:
Står stansat i plasten var se ska sitta, men stämmer det i väggen?
Hm, det har jag svårt att svara på
 
Har du 3-fas? I hällen är det byglat mellan grå och blå. Det kommer smälla så fort du ansluter den. Du behöver möta i uttaget för att veta om det är rätt där.
 
Med dessa svar är det tydligt att jag inte ska hålla på med detta. Ringer en elektriker :)

Stort tack för snabba svar!
 
  • Gilla
marieed2 och 1 till
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Har du 3-fas? I hällen är det byglat mellan grå och blå. Det kommer smälla så fort du ansluter den. Du behöver möta i uttaget för att veta om det är rätt där.
Om man kopplar den fel ja. Kopplar man bara kontakten rätt och nolla finns i väggen så funkar det utmärkt.
 
  • Haha
El-Löken66
  • Laddar…
Nej men har man 3-fas vilket vi får förutsätta när han har en perilex stickpropp då hamnar ju grå typiskt på L3 och blå på N och då smäller det. Man kan ju koppla grå och blå på N i stickproppen. Jag tror vi båda förstår, tipset var inte riktat till dig utan till TS.
 
  • Gilla
El-Löken66 och 2 till
  • Laddar…
Om rätt kopplat med L1 och L2 och nolla och jord
I perilex propp så smäller hällen och går sönder om nollan saknas i spisuttaget måste mätas upp innan !!!
 
Detta är en typiskt korkad anvisning som man inte ska följa, se https://www.byggahus.se/forum/threads/spisbibeln.244911/page-4#post-2936374
Jag tycker mig se en bygel mellan plint 4-5 i hällen. Då ska den grå inte kopplas till nr 4 utan parkeras på den oanvända plint 1. Därefter kan perilexstickproppen kopplas in som vanligt.

Öppen perilexstickpropp med synliga ledare och anslutningar, inklusive en blå bygel mellan två plintar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men klipp bort ändhylsorna och anpassar ledarlängden så att allting får plats. Skyddsledaren ska vara längst.

Jag hittade en bild här, https://www.byggahus.se/forum/threads/koppla-in-ny-haell-i-gammal-perilex-stickpropp.406119/, som förutom dragavlastningen är rätt men som tyvärr visar på lite våldsam hantering med skador på isoleringen etc.
 
Härligt med engagemang :). Tog hit en elektriker idag så nu är allt frid och fröjd här hemma!
 
  • Gilla
Beje.B
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.