Hej !
Som den icke-röris jag är har jag naturligtvis lyckats med att dabba mig lite grand.
Vi håller på att renovera lägenheten och köket ligger än så länge ett tag bort.
Jag har där inte tänkt att ändra V/A:et själv utan kommer att anlita proffs.
Dock tog jag mig själv för att förbättra det provisorium som fanns när vi flyttade in;
en liten bänkdiskmaskin som hade lös utloppsslang att lägga i vasken och lös anslutning som skruvades fast på vattenkranen. Framförallt anslutningen med skruva på och av blev för meckigt och jag passade nyligen på när vattnet i fastigheten var avstängt att öppna ett uttagsplugg ( eller vad 17 det kallas) under diskbänksblandaren och sätta dit övergångsnippel och kulventil för att kunna ansluta vattnet till diskmaskinen lite mer permanent. Nippeln var nödvändig eftersom det inte gick att skruva runt ventilen alldeles intill blandaren då vredet tog i blandaren. Ventilen kom därigenom ner ca 15 mm från blandarkroppen. Gängen var R15 och naiv som jag var trodde jag att det skulle hålla tätt med några varv gängtejp på resp. anslutning.
Icke. Det droppar lite från övergången hos både nippeln och ventilen.

Min fråga: tills jag får vattnet avstängt nästa gång är det vettigt/försvarbart att dra en sträng silikon runt övergångarna för att täta dem provisoriskt ?
Kommer detta att hålla tätt månne ? I nuläget har jag en liten kopp under anslutningen som blir fylld efter några timmar.
Vad beror läckaget på ? Det fanns ingen packning utan endast gängtejp på
den "plugg" som jag tog bort - och den har inte läckt en droppe sedan vi flyttade in.

MvH Jörgen ( som ännu inte kan kalla sig VVS-mästare.....)
 
A
Du har varit för snål med gängtejp helt enkelt.
Silicon lär inte fungera om det droppar vatten samtidigt som du ska ha dit det, det måst eju få härda utan att bli blött.

Ännu bättre är att använda lin och linpasta, blir så gott som alltid tätt på första försöket. jag använder i princip aldrig gängtejp.
 
Tack för den snabba responsen. Jag googlade lite och har kollat i Biltema/Jula etc.
men hittar ingen försäljning för lin och linpasta. Är det något man kan fråga efter hos de renodlade VVS-butikerna ?
Tack på förhand / Jörgen
 
Åtminstonde JULA har det. Brukar finnas ett litet kit med en härva lin och en tub pasta. Annars har jag sett liknande kit på i princip alla byggmarknader tom. Coop.

Om du skall ge dig på det så sök lite här på forumet, för det är en del trick att få det att stanna i gängorna när man skruvar ihop, men även en halvmisslyckad koppling håller tätt. Min egen erfarenhet är att jag kört med gängtejp tidigare och alltid fått göra om det 3-5 ggr innan det blir tätt. Med lin gjorde jag om det 3 ggr (första gången) innan jag tyckte det såg bra ut och vågade koppla på vattnet. Tätt direkt. Därefter har jag gjort ett 50 tal linkopplingar allt tätt direkt.
 
Har du ingen kran för att stänga av vattnet i lägenheten?
Måste man inte ha det om det skulle bli läcka inomhus?
 
Hallå igen.
@hemmapularen; Stort tack- skall gå efter tipsen omg. och skaffa lin.

@fein; nej- det är lika konstigt tycker jag. Det är en sexvåningskåk från 60-talet och det finns ingen separat avstängning. Grannen har nyligen renoverat badrummet, vilket innebar ett flertal avstängningar av vattnet i 1-2 timmesintervaller för hela huset. Inte smidigt alls.

MvH Jörgen
 
Kör lin+pasta! Har aldrig misslyckats en enda gång med det. Blir helt tätt, går att efterjustera och dessutom luktar det gott. Som en sista bonus kan man efter en kvälls VVS:ande se lite så där härligt macho-smutsig ut som bara en korpulent röris kan =)
 
Tackar. Will do !!!
Och det är ingen dålig bonus-effekt du beskriver heller... :)))))

MvH Jörgen
 
OK, måste lägga näsan i blöt eftersom jag jobbar med båtar där det finns mycket rörmokeri, kranar och gängor som måste tätas.

Det finns en produkt som ger dig garanterat snortäta gängor och det är Loctite 577.

Linolja och garn är en metod från 1800-talet. Kräver lite yrkesvana och det känns lite hedenhös att sitta och linda garn runt gängor som ska vara täta i decennier. Silikon är totaltabu. Det funkar inte och har du väl haft på silikon så fastnar inget annat än silkon. Gängtejp är trixigt att få tätt. Billigt, men det funkar oftast inte.

Loctite 577 är idiotsäkert.
 
A
Consensus skrev:
OK, måste lägga näsan i blöt eftersom jag jobbar med båtar där det finns mycket rörmokeri, kranar och gängor som måste tätas.

Det finns en produkt som ger dig garanterat snortäta gängor och det är Loctite 577.

Linolja och garn är en metod från 1800-talet. Kräver lite yrkesvana och det känns lite hedenhös att sitta och linda garn runt gängor som ska vara täta i decennier. Silikon är totaltabu. Det funkar inte och har du väl haft på silikon så fastnar inget annat än silkon. Gängtejp är trixigt att få tätt. Billigt, men det funkar oftast inte.

Loctite 577 är idiotsäkert.

Men en nackdel med det verkar vara att du dels måste ha härdare också samt att det ändå kan ta tid att härda, med Lin så är det ju bara o slå på vattnet på en gång. Sen verkar väl det där även som lim delvis?

Så för en enda sån där koppling känns det som helt klart överdrivet med Loctite, det är väl inte direkt gratis antar jag?
 
Loctite 577 är en enkompontsprodukt och det är anaerobt, dvs det härdar i brist på syre. En gängtätning blir tät i stort sett omedelbart, du hinner inte ens fisa innan det är klart. Det ger dessutom ett kontrollerat moment vid demontering.

Jag köpte nyligen en ny flaska, 50ml för 155:-. Den förra flaskan räckte i 10 år.
 
Håller med concensus.

Locktite är det du ska testa.

Hade problem med en droppande toalettanslutning.
Försökte först med gängtejp. Försökte två gånger men det höll inte tätt. Det var dessutom bökigt att montera när det var utrymmesbrist.

så jag...

Lånade en tub Loctite från min far. Aplicerade, skruvade ihop och väntade 10 min. Sen slog jag på vattnet. Droppfritt sedan dess.
 
Ett förtydligande. Med loctite menar jag inte den traditionella blåa medelhårda gängLÅSNINGEN. Loctite är ett fantatiskt företag med massvis med bra produkter i sitt sortiment.

Loctite 577 är en gängtätningsprodukt, gul, som aldrig härdar om inte syret utestängs. Det limmar inte, isärtagningsmomentet är tydligt men fullt hanterbart.
 
Förlåt amatören - men, finns det någon "hälso"-risk med loctite eftersom det i mitt fall skall täta en vattenanslutning till diskmaskin ? Jag tänkte närmast om ämnet kan reagera med vattnet och på något sätt föras vidare till maskinen på ett ofördelaktigt vis .
MvH Jörgen
 
Nix, den är godkänd för dricksvatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.