Någon som har erfarenhet av CLN Infra Sverige AB, De ska gräva och lägga ned fiber i vårt område, men vill ha 40% i förskottsbetalning vid start samt resterande 60% när det är klart. Jag gillar inte att betala i förskott. Jag skriver ju ändå på ett bindande avtal, så jag kan ju inte ångra mig om det är det företaget är rädd för, tacksam för synpunkter.
 
Rickard.
Skitkasst jag installerade fiber för ≈3år sen och då fick jag fakturan när allt var igång och testat. Detta är då av ett delvis kommunalt företag som inte under några omständigheter kommer gå i konkurs eller liknande men det är bara så det ska gå till.

Tyvärr så är man ju utlämnad i detta då det inte är så lätt att bara tacka nej och välja någon annan...
 
  • Gilla
Fågelvägen
  • Laddar…
Kollade på "allabolag" och det finns två bolag CLN Infra och CLN Sverige, där finns det inget kapital eller intäkter fram till 2019 Verkar även finnas någon koppling till Calltech Sverige AB, men endast mindre intäkt utifrån fiberetablering så vida de inte enbart administrera på konsultbas..
Hittar ingen koppling till kommunalt bolag.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Skitkasst jag installerade fiber för ≈3år sen och då fick jag fakturan när allt var igång och testat. Detta är då av ett delvis kommunalt företag som inte under några omständigheter kommer gå i konkurs eller liknande men det är bara så det ska gå till.

Tyvärr så är man ju utlämnad i detta då det inte är så lätt att bara tacka nej och välja någon annan...
Vilket kommunal delägande har du hittat eller känner till?
 
Med tanke på den vilda western som råder i fiberbranschen så hade jag aldrig betalat något i förskott om det inte är ett mycket välkänt företag typ Telia eller kommunalt. Se bara på hur IP-only beter sig.
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Rickard.
A AndersS skrev:
Vilket kommunal delägande har du hittat eller känner till?
Det är såklart helägt, helt fel av mig. Tänkte på att dom att dom inte driver det "kommunalt" utan det ska (i teorin) drivas i vinst syfte som ett vanligt AB.
 
Redigerat:
Du pratar om ett helt annat bolag än det TS nämner?
 
Rickard.
mexitegel mexitegel skrev:
Du pratar om ett helt annat bolag än det TS nämner?
Ja ursäktar om det var otydligt i mitt inlägg, delade bara min erfarenhet och hur det bör skötas av ett seriöst företag.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
!!!NÄE!!! !!!VARNINGSKLOCKOR!!!

Inget seriöst företag tar förskottsbetalning!!!

Man betalar när arbetet är slutfört och förbindelsen fungerar!!!

INGET ANNAT!!! Inte enns till Telia/Zitzius
 
A
Är detta det enda bolag ni har som sköter fibern?
Här hade vi kommunens eget bolag som misskötte sig så grymt att de till och med grävde av vattenledningen till 300 hushåll.. Och sa inget till vattenbolaget...:rofl:..
Tog 7 dagar innan man fick ordning..
dåliga avtal och sönder kört..
Nä... ingen förskottsbetalning ska du göra.
Men det är valfritt men kräva det kan de väl inte göra, för det är väl inget som stöder det i lag.. :thinking:
 
Som andra skriver är det väldigt vanligt att fiberbolag gör inget alls/fel/... och det är nog problem med att folk är låsta av avtal utan att få någon leverans, att då dessutom betala i förskott känns som att det inte finns på tapeten i det här sammanhanget.

Hade fibermarknaden skött sig historiskt hade det ju dock inte varit några konstigheter med ett upplägg som du skriver, men eftersom det finns så mycket risk baserat på tidigare fiberlöften kommer leverantören behöva finansiera "mellankostnaden" på annat vis.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
oobum oobum skrev:
De har helt enkelt inga pengar i företaget och behöver förskottet för att finansiera byggstarten = Varningsklockor.

[länk]

[länk]
Det låter inte som någon bra idé att betala till..
avstå..
 
Det finns ju ingen substans alls i de bolagen som länkades, de har inte ens råd att betala en månadslön till en grovis innan de försätts i konkurs - än mindre rådda ett helt fiberprojekt. Nu är boksluten över ett år gamla så mycket kan ha hänt, men det är osannolikt att de har hunnit bygga upp en större kassa.
 
Observera att jag noterade det gällande bolagen redan i inlägg #3, men det vi kan se är 2019. Betyder inte att det finns mera 2020, så därför varning.
Du bör undersöka hur hela upplägget ser ut.
Finns inga andra operatörer som är intresserade så får ni gräva djupare.
Calltech AB som verkar ha tillhörighet med de här bolagen anger samarbete med en seriös firma som blåser fiber och installerar.
Data Networks Visby, kanske lyssna med dem om de är involverade och vet mera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.