N nallepu skrev:
Har två stora flyttkartongen med kläder som är ca 50 år gamla. Mycket från Avesta och andra kvalitetsmärken. Storlek barn 179- smal och B-185 smal vilket innebär att midjemåtten är 76 och 85 cm. Funderar på om dessa skulle gå att sälja på Selpy?
Det går säkert, men räkna inte med att få pengar för dom.
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Har anmält en annons på Sellpy internt till vår säkerhetsavdelning hos min arbetsgivare då dom försökte kränga saker som är personligt utkvitterade och företagets egendom, alltså en kollega eller kanske ett dödsbo som skickat in utan bättre vetande, 15minuter efter anmälan till säk.avd. var annonsen borta.
 
A Alfons3301 skrev:
Samma säljare
[bild]
"Bra skick och inga tydliga defekter" så länge man inte har behov av bokstäverna E eller N :D
 
  • Gilla
kelegris
  • Laddar…
MultiMan
  • Gilla
  • Haha
daddydj och 2 till
  • Laddar…
Jag föreslår att du antingen säljer kläderna själv på Tradera (om du vill få ut pengar) eller lämnar in hos någon välgörenhetsorganisation som tar emot i butik, typ Myrorna, Stadsmissionen eller dylikt. Sellpys affärsidé är att de tar ut annonsavgift även på osålda varor, och den avgiften slipper du om du själv annonserar på Tradera. Sedan är det förstås inte självklart att det finns efterfrågan på barnkläder från 50-talet, så det kanske inte ör mödan värt......
N nallepu skrev:
Har två stora flyttkartongen med kläder som är ca 50 år gamla. Mycket från Avesta och andra kvalitetsmärken. Storlek barn 179- smal och B-185 smal vilket innebär att midjemåtten är 76 och 85 cm. Funderar på om dessa skulle gå att sälja på Selpy?
 
Redigerat:
N nallepu skrev:
Har två stora flyttkartongen med kläder som är ca 50 år gamla. Mycket från Avesta och andra kvalitetsmärken. Storlek barn 179- smal och B-185 smal vilket innebär att midjemåtten är 76 och 85 cm. Funderar på om dessa skulle gå att sälja på Selpy?
Varför inte sälja dem själv på Tradera? Då har du full kontroll på utropspris och slipper betala någon mellanhand. Du kan dessutom ge kläderna en värdig och korrekt beskrivning, vilket de inte kommer få från Sellpy.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
MultiMan
@hobbs Betalar en mellanhand gör du även på Tradera, 10% som standard, upp till 200kr för närvarande (tror jag) som mest, men de flyttar ribban uppåt hela tiden så det kan säkert fortsätta öka. Men mellan nuvarande Sellpy och Tradera är valet enkelt OM man har orken att pyssla med annonsering, frakter, emballering, jobbiga köpare som kan bete sig underligt osv. Oftast går det jättebra, men även om man har toppbetyg som säljare över hela linjen på Tradera så finns det rätt många underliga människor där ute som kan göra säljandet riktigt besvärligt, ibland direkt obehagligt.

Fick hem en fin skjorta från Sellpy nyligen som enligt deras granskare hade missfärgad krage, men vis av tidigare erfarenheter och lärdom (och bildstudier) så räknade jag med att den bara var otvättad, vilket händer alldeles för ofta på Sellpy. Nypris runt 1200kr, pga annonsens utformning med varningar om missfärgningar vågade ingen annan bjuda och jag fick den för 30kr. Luktade skunk men efter en tvätt är den som ny, fläckfri och kommer hålla många år till. Finns inget slitage alls. Vill man hålla på så är Sellpy bra för smarta, men fattiga köpare. Jag har nog köpt 15 skjortor till på detta sättet.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
@hobbs Betalar en mellanhand gör du även på Tradera, 10% som standard, upp till 200kr för närvarande (tror jag) som mest, men de flyttar ribban uppåt hela tiden så det kan säkert fortsätta öka. Men mellan nuvarande Sellpy och Tradera är valet enkelt OM man har orken att pyssla med annonsering, frakter, emballering, jobbiga köpare som kan bete sig underligt osv. Oftast går det jättebra, men även om man har toppbetyg som säljare över hela linjen på Tradera så finns det rätt många underliga människor där ute som kan göra säljandet riktigt besvärligt, ibland direkt obehagligt.

Fick hem en fin skjorta från Sellpy nyligen som enligt deras granskare hade missfärgad krage, men vis av tidigare erfarenheter och lärdom (och bildstudier) så räknade jag med att den bara var otvättad, vilket händer alldeles för ofta på Sellpy. Nypris runt 1200kr, pga annonsens utformning med varningar om missfärgningar vågade ingen annan bjuda och jag fick den för 30kr. Luktade skunk men efter en tvätt är den som ny, fläckfri och kommer hålla många år till. Finns inget slitage alls. Vill man hålla på så är Sellpy bra för smarta, men fattiga köpare. Jag har nog köpt 15 skjortor till på detta sättet.
Sant. Håller med om allt du skriver och har även samma erfarenheter av affärer från Sellpy och Tradera.

Har dock inte lämnat in något dit, utan jag säljer själv på Tradera i så fall. Det bästa, om man lämnar grejer till Sellpy, kanske är att se det som att man skänker bort sakerna och om man har tur så får man lite betalt för det?

Min poäng är väl att, om man sitter med något som man tror har ett (mer eller mindre specifikt) värde, så känns det vårdslöst att lämna det till Sellpy. Med tanke på hur deras annonser och bedömningar ser ut. Om man däremot har en massa grejer som man bara vill bli av med och struntar i vad man får för dem, så är Sellpy såklart en bra grej. Uppskattar som sagt Sellpy från en köpares perspektiv, så då krävs ju att folk skickar grejer till dem.
 
Redigerat:
C
MultiMan MultiMan skrev:
Vill man hålla på så är Sellpy bra för smarta, men fattiga köpare.
Har själv aldrig köpt något av Sellpy, men det verkar som att klädesannonserna är mer sansade. Nästan bara prylar i dessa "tokiga Sellpy-annonser"-länkar.

Passar på att bjuda på en till. Vad sägs om en vanlig standard 10 cm lerkruka, missfärgad, smutsig och i dåligt skick enligt annonsen. Endast 105 kr!
https://www.sellpy.se/item/gesPpY1VaI/kruka-brun
 
  • Haha
Sommartorparn och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
@hobbs Betalar en mellanhand gör du även på Tradera, 10% som standard, upp till 200kr för närvarande (tror jag) som mest, men de flyttar ribban uppåt hela tiden så det kan säkert fortsätta öka. Men mellan nuvarande Sellpy och Tradera är valet enkelt OM man har orken att pyssla med annonsering, frakter, emballering, jobbiga köpare som kan bete sig underligt osv. Oftast går det jättebra, men även om man har toppbetyg som säljare över hela linjen på Tradera så finns det rätt många underliga människor där ute som kan göra säljandet riktigt besvärligt, ibland direkt obehagligt.

Fick hem en fin skjorta från Sellpy nyligen som enligt deras granskare hade missfärgad krage, men vis av tidigare erfarenheter och lärdom (och bildstudier) så räknade jag med att den bara var otvättad, vilket händer alldeles för ofta på Sellpy. Nypris runt 1200kr, pga annonsens utformning med varningar om missfärgningar vågade ingen annan bjuda och jag fick den för 30kr. Luktade skunk men efter en tvätt är den som ny, fläckfri och kommer hålla många år till. Finns inget slitage alls. Vill man hålla på så är Sellpy bra för smarta, men fattiga köpare. Jag har nog köpt 15 skjortor till på detta sättet.
Skillnaden mellan Sellpy och sälja själv är att på Tradera betalar du inte annonskostnad för grejer som inte säljs. Sellpy däremot tar betalt även för grejer som inte säljs. Därför behöver de inte ens bemöda sig skriva vettiga annonser, de har sin inkomst säkrad i alla fall. Hellre skänka till välgörenhet än stödja Sellpy!
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
Redigerat:
  • Haha
  • Wow
  • Gilla
Sommartorparn och 7 till
  • Laddar…
hsd
0,25 liter !!!
 
MultiMan MultiMan skrev:
Apropå att de slänger eller skänker varor som inte är värda minst 50kr. Ännu ett exempel på deras granskningslotteri:

[länk]

[bild]

Edit: Och givetvis: "Varan är i bra skick och har inga tydliga defekter."
Hur kan man ens tycka att man ska sälja en så dålig panna
 
Vad 17 är Sellpy? Blocket 2?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.