Har två st massiva ekbänkskivor från ikea som kommer att sitta ihop som ett "L" i köket. En kommer att vara ca 2.4 och den andra ca 2.3. Tjockleken på skivan är 38 mm

Frågan är nu hur man smartast sammanfogar dessa två. Tidgare ägaren hade en rundad laminat bänkskiva mot en massiv bokskiva. Då lösta han det med en alluminiumlist för rundad bänkskiva. Problemet är att det inte verkar finnas några alluminium profiler för raka bänkskivor. Tror inte att väggen är helt rakt vilket en alluminium profil hade rätt ut genom att den skulle täcka av någon milimeters glipa.

Så nån som har nått bra förslag på hur jag ska sammanfoga dessa två massiva bitar?
 
Fräs ut två "nyckelhåls"liknande i varje undersida av bänken och sätt dit speciella hopfogningsstänger med muttrar på. Dessa kan köpas på t.ex Bauhaus i deras bänkskiveavdelning.

Alternativt att du kör med lamellfräsmaskin och "kexar" ihop skivorna.
 
Hej!

Kolla denna tråd där jag fick lite tips hur jag skulle skarva ihop två skivor (dock långsida mot långsida).

http://www.byggahus.se/forum/koek/8392-skarvning-av-baenkskivor-langsida-mot-langsida.html

En idé som bygger på en hel del exakthet är att kapa skivorna i 45 grader (eller annan lämplig vinkel beroende på hur nära 90 grader vägghörnet är) mot varandra och sen "kexa" ihop. Då slipper man problemet med avrundningen som gissningsvis finns på långsidan som på ena skivan skall skarvas ihop med kortsidan på andra skivan. Man slipper också en list i skarven. Dock råkar man ut för lite samma exakthetsproblem som jag hade i andra tråden om man inte lyckas såga helt upprätt 90 grader.

Rekommenderar "kexning". Har man bara tillgång till en riktig maskin (hyr eller låna om du inte har) så blir det väldigt lätt väldigt bra.

/Henrik
 
Jag köpte 38 mm bänkskiva, med rundade kanter, på IKEA. Och som bilden visar är det i 90 graders vinkel. Bauhaus kan göra jobbet. Mitt problem var, iaf då, att skivorna såldes i långa längder och då hade jag fått mycket spill. Annars hade jag gjort det där då det både var billigt och endast 10 dagars väntetid. IKEA kan oxå göra jobbet till dig men har 8-10 veckors väntetid.

Jag gick till en polare som jobbar på ett snickeri och han hjälpte mig att fräsa ena kanten 20 mm och sedan lade jag bara vinkelhaken till och hackade ut med stämjärnet det sista. Anslutande skiva skar vi rent för att sedan kapa bort 45 grader från ena hörnet. Sedan lånade jag maskin så jag kunde kexa skarven. Detta blev klockrent. Har man bara rätt utrustning så går det lättare.
 
  • bnkskiva.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mr^Ma9oo skrev:
J Detta blev klockrent. Har man bara rätt utrustning så går det lättare.
Vad var det för märke på lamellfräsen (kexningsmaskinen)?
 
Jag vet inte exakt vad det var för märke på den jag lånade. Kanske var en Fein. Men det var iaf motsvarande någon av nedanstående.

Bosch GFF22A -> Bosch - elverktyg hantverkare/industri - LamellfräsGFF 22 A
MILWAUKEE PJ710 -> Milwaukee Electric Tool
Dewalt 600w -> Verktyg - Vvs - Maskiner - Lås - Biltillbehör

Det finns ju en hel del att välja mellan, men det är inte billigt. Runt 3000 kr landar man på om man skall köpa en av de bättre. Sedan finns det säkert en hel drös med billigare varianter. Kolla då Jula, Clas Ohlsson mfl. Att hyra är väl bästa alternativet och man kan nog göra detta hos de stora byggvaruhusen eller kanske någon uthyrningsfirma som Cramo.
 
Vid min kexning lånade jag en Lamello-maskin. Klockrent var ordet.
 
damn, har nu upptäckt att väggarna var ännu krokigare än jag trodde vilket innebär att jag har jävligt svårt att få till 90 grader och jag pallar inte med kexningen. någon som vet om det finns en "t-profil" i alluminium som inte är till för rundade bänkskivor?
 
Finns säkert någon T-profil för dina bänkskivor. Jag har själv köpt kök på IKEA och är jätte nöjd. Men de har inte så brett sortiment av tex krönlister, ljuslister, inredning, avfallshandtering mm. Jag har själv kontaktat anda kökstillverkare för att få till "pricken över i:et". Beställde tex krönlist via Ballingslöv. Hitta även avfallshinkar som passar mina behov bätttre. Mitt tips är att kolla med de stora kökstillverkarna. De har säkert vad du söker.

Jag är själv inte expert på området men jag tycker nog att du antingen bör kexa eller iaf spänna ihop skivorna undertill. 38mm massiv ek kan nog röra sig en hel del. Och lämna ordenligt med luft vid väggen. Min vägg var oxå väldigt sne. Men eftersom jag kaklade efteråt så var det rätt lätt att dölja detta med lite extra fix bakom kaklet. Sen sätter du ju mjukfog och då blir det kanon :)

Lycka till!
 
Håller med föregående. Lämna ett avstånd på 0.5 cm mellan vägg och bänkskiva. Träet utvidgar sig när det är varmt och fuktigt och krymper vid torr och kall luft. Sätter du bänkskivan tätt intill blir det spänningar i skivan som kan göra att limfogarna mellan ekstavarna inte pallar trycket och spricker.
 
Rotar lite i gammalt material här då jag är på jakt efter precis samma t-list som mrmicke letade efter.

Mrmicke, hittade du någon list till slut? Någon annan som vet var det finns.
Har kollat igenom Lundberg och Duri's sortiment men inte hittat rätt produkt. Tar gärna emot idéer på andra tillverkare som kan tänkas ha något passande.

//Lasse
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.