Hej!

Jag skall göra en köksö som är knappt 120 cm bred och ca 180 cm lång. I samband med detta skall jag skarva ihop 2 st skivor (stavlimmad bok) 60 cm breda vardera bakkant mot bakkant (långsida mot långsida).

Har vänt och vridigt på detta ett tag nu men skulle gärna få några tips om någon har gjort detta tidigare.

Mitt problem:
Skivorna är avfasade även i bakkant vilket innebär att jag behöver såga av 3-5 mm för att få en rak kant för att skarven skall bli så liten som möjligt. Detta tänkte jag använda cirkelsågen till. Problemet med cirkelsågen är att hur jag än tippar gerfunktionen misslyckas jag med att få EXAKT 90 grader, vilket innebär att det lilla gradfel jag har kommer att bli dubblerat (sågas från olika håll) och skarven inte perfekt.

Tyckte mig ha 4000 anledningar till att skarva 2 standardskivor istället för att specialbeställa en stor skiva. Börjar ångra mig på detta nu...  :-/
 
Ta med skivorna till ett snickeri och "sponsra" deras kaffekassa med ett par hundra! :)

Om inte skivorna hade varit så tjocka hade jag lagt dem på varandra (riktade så som de sedan ska sitta ihop) och sågat båda på en gång, då blir det automagiskt rätt vinkel.
 
Du har inte festo såg med skena?
Använder Du beslag under för att dra
ihop skarven med?

Mv Putte
 
Ingen Festosåg med skena. Däremot använder jag en rätstege som jag tvingar fast för att såga rakt. Funkar bra, men det hade ju varit smidigaremed en skena.

Gav mig på ett tämligen lyckat försök igår kväll. Det bygger på ungefär samma princip som Dalle tipsade om (det andra stycket). Jag sågade först bort 3-4 mm från båda skivorna med hjälp av sidanhållet på cirkelsågen. Efter detta la jag ihop skivorna så som det är tänkt att de skall skarvas (med översidorna neråt). Sen tog jag två långa tvingar för att dra ihop skivskarven tätt. Med hjälp av 4 andra tvingar klämde jag fast en riktigt rak 45x45-regel i vardera kortänden av blivande stora skivan. Detta för att skivorna skulle fortsätta att ligga intill varandra när jag släppte på de stora tvingarna (annars nyper dessa tvingar klingan).

Sen sågade jag båda skivorna samtidigt och fick följdaktligen samma vinkelfel på båda sidorna. Detta fungerar bara om man inte har större 90-gradersfel än tjockleken på klingan. Resultatet blir också tveksamt om man inte lyckas få skivorna att ligga superjämnt inbördes.

Det lyckades jag riktigt bra med för resultatet blev som sagt lyckat. Nu återstår borrning, pluggning och limning.

Har ni möjligen nåt tips för att få plugghålen i rätt vinkel och exakt mittemot motsvarande hål på andra skivan?

Tack!

 
Tror du ska satsa på att kexa, låna eller hyr apparat. Då blir det exakt!
 
När Ikea skarvar skivor så sätter de ju ihop dem med någon form av bult med mutter på, i ett spår de har fräst på undersidan, då kan man reglera så att det blir helt exakt, jag tror det är den gängse vägen att skarva skivor.

Det röda är det man fräser ur skivan (skulle gissa ca 15 mm djupt) det svarta är en bult och mutter, det gröna är metallbleck som ser till att det blir stadigt när man skruvar ihop det ordentligt.

Edit: och så får man väl ha en sån var 60:e cm eller nåt
 
  • skarvaskivor.jpg
yens skrev:
När Ikea skarvar skivor så sätter de ju ihop dem med någon form av bult med mutter på, i ett spår de har fräst på undersidan, då kan man reglera så att det blir helt exakt, jag tror det är den gängse vägen att skarva skivor.

Det röda är det man fräser ur skivan (skulle gissa ca 15 mm djupt) det svarta är en bult och mutter, det gröna är metallbleck som ser till att det blir stadigt när man skruvar ihop det ordentligt.

Edit: och så får man väl ha en sån var 60:e cm eller nåt
Jag köpte dessa skarvbultar på Bauhaus, kostar 60 spänn styck eller nåt i den stilen.


 
Skarvbultar låter ju som en väg att gå. Kexning med för den delen! Det ena behöver ju inte heller utesluta det andra om man är på det humöret.

Fundering: Hur är det tänkt med skarvbultarna? Vad hindrar dessa från att glida ur urfräsningen nedåt? Räcker det med friktionen som blir när man skruvar ihop skarven? Bör jag göra urfräsningen konisk på nåt sätt eller är detta inget man behöver bekymra sig om?
 
Häxhusrustarn skrev:
Skarvbultar låter ju som en väg att gå. Kexning med för den delen! Det ena behöver ju inte heller utesluta det andra om man är på det humöret.
Bara du har verktygen för jobbet: Handöverfräs för att fräsa ut för skarvbultarna och en lamellfräs för kexningen. Har du inte så får du räkna på kostnad för införskaffandet av dessa.

Fundering: Hur är det tänkt med skarvbultarna? Räcker det med friktionen som blir när man skruvar ihop skarven? ?
Ja.

 
Behöver ingen fräs för bultarna.
Skulle tro att det går lika bra med
en borr på 35-40mm och sen såga
och stämma bort sista biten med stämjärn.

Mvh Putte
 
Kex/lamellfräs lånad till helgen! Skall tydligen inte vara så märkvärdig att använda. Dock blir det ändå några träningsrundor innan jag kör skarpt.
 
H_L skrev:
Skarvbultar låter ju som en väg att gå. Kexning med för den delen! Det ena behöver ju inte heller utesluta det andra om man är på det humöret.

Fundering: Hur är det tänkt med skarvbultarna? Vad hindrar dessa från att glida ur urfräsningen nedåt? Räcker det med friktionen som blir när man skruvar ihop skarven? Bör jag göra urfräsningen konisk på nåt sätt eller är detta inget man behöver bekymra sig om?
Jag tror att skarvbultarna heter vantskruv.. Jag gjorde precis (strax innan jul) en köksö med 2*60 cm skivor som jag limmade ihop. Använde mig av 4 vantskruv samt några vanliga träplugg som jag borrade ut. För att få ut hålen till vantsktuven så borrade jag med vanlig borr och använde mig av stämjärn. Det är ingen risk att de trillar ut, man spänner dem så pass hårt att de inte kan röra sig. Tricket är att inte spänna dem tokmycket så att träet nästan reser sig.
 
Hej

Har samma fundering på att tillverka en 90 skiva.
Frågan är blir det riktigt snyggt?
Har festool sänksåg men undrar om man måste planhyvla skarvarna för att det skall bli riktigt bra.
Jag vill att det skall se ut som en stavlimmad 90 skiva, inte en snyggt skarvad.
 
Fein skrev:
Hej

Har samma fundering på att tillverka en 90 skiva.
Frågan är blir det riktigt snyggt?
Har festool sänksåg men undrar om man måste planhyvla skarvarna för att det skall bli riktigt bra.
Jag vill att det skall se ut som en stavlimmad 90 skiva, inte en snyggt skarvad.
Du behöver nog en väldig precision om skivan inte bara skall vara snyggt skarvad. Cirkelsågen lämnar trots allt lite ojämnheter. Planhyvling kan nog vara en bra idé förutsatt att även denna är väldigt precis.

Jämför också kostnaden för att köpa en måttbeställd skiva på en gång...
 
K-Rauta har billiga ek-skivor just nu, både 600 breda (ca 2400 och 3000 långa) och även 900 (inte lika långa dock). En 27mm 600x2400 ligger på 795:-, har för mig att 900-skivan låg på dryga tusingen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.