W Wilson_ skrev:
Tips är att gjuta fall till en golvbrunn i mitten, som leder ut överskottsvatten från bevattningen.
Vi gjorde det i vårt.
Så kan man även spola rent när det blir smutsigt på golvet.
Det var ambitiöst och smart. Jag kommer att ha marksten som golv och då hoppar jag över brunn för enkelhetens skull tror jag.

Nästan så att växthuset får mer lyx än garaget haha
 
Kul med fler växthusbyggare - Satte själv ihop frugans Vitalia 5kvm häromveckan ute på sommarstugan. Syll och golv av tryckt virke. Trodde som att mitt jobb var klart minus ett litet trädäck på den där..

Påbyggnadsstadiet av ett grönt växthus med trägolv på en sommarstuga, omgiven av skog och med en sjö i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu pratas det om vattenutkastare, led belysning, vattentunnor och bevattningssystem här hemma... så mitt jobb fortsätter nog ett tag till.... :thinking:

Ett tips till stommen, var två personer, helst tre. Jag lyckades ensam minus en 10minuters handräckning från frun på cirka 2 timmar att skruva ihop frugans hus, det är lite flimsy och när sektionerna är klara och skall ihop behövs fler händer - När allt står är det förvånansvärt stabilt.
Och ritningen :rofl: Vilket skämt, nu läser jag ritningar, scheman och sprängskisser ganska ofta och anser att jag har ganska bra logiskt tänkande - Så det gick prima - Men ritningen är tyvärr inte mycket att luta sig på när man funderar hur bövelen det skall vara.
Vi hade en trasig ruta, orkade inte ta det med leverantören så glasmästaren fick lite jobb.

Lycka till!!
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
tinatorn23 och 5 till
  • Laddar…
Angående regnvatten.
Jag har seriekopplat 9 blåa tunnor x 220 liter i botten.
Tunna nr 1 filtrerar bort löv/barr och annat junk.
Tunna nr 10 står en halv tunna lägre, denna är kopplad till en pumpautomat.
Fördelen med pumpautomat är att den stannar automatiskt, så den kan alltid vara på.

På sistone har våra somrar varit torrare, och när det väl regnar så kommer det oftast skyfall som inte hinner sjunka ner i jorden.
Att använda kranvatten för bevattning är slösigt...
 
  • Gilla
Nyblivenhusägare123
  • Laddar…
holmberg87 holmberg87 skrev:
Det var ambitiöst och smart. Jag kommer att ha marksten som golv och då hoppar jag över brunn för enkelhetens skull tror jag.

Nästan så att växthuset får mer lyx än garaget haha
Klart det ska ha haha :p garage.. vad är det?! ;) Parkeringsplats för krukor och odlingskärl som inte får plats i växthuset över vintern? :D

Skämt å sido.. det är smart att tänka till lite extra innan (vad man KAN tänkas vilja ha i sitt växthus framöver, som el/va osv).. speciellt när man gör saker ordentligt, som du gör :) det är inte kul o behöva börja riva upp saker för att man kom på att man saknade något efter första odlingssäsongen ..

Vi skulle göra lite budget o enkelt i väntan på växthuset vi inte byggt än..(så vi kunde ha våra chilis nånstans tills vi orkade ta tag i det ”riktiga” växthuset). Därför gjorde vi ingen speciell grund.. och vi hade inte en tanke på el o vatten..

Redan första hösten (vi hade anv växthuset hela sommaren) fick vi försöka dra in rör för el ., då hela vår skörd var ofärdig när temperaturen sjönk.. vi behövde ha in en värmare!

Tack o lov (?) hade vi ingen grund/grundmur.. så vi behövde bara gräva oss in under kanten.. men det kändes som lite onödigt jobb..då!

Nästa hus.. då vet vi - nu har vi lärt oss! (har inte fått in el i det andra än dock).

Vatten har vi inte saknat, men kan vara bra att ha i närheten av sina odlingar.. (inte nödvändigtvis inne i växthuset). Nått måste ju fylla på bevattningstunnorna.. (alt vattna växterna) :)
 
  • Gilla
holmberg87
  • Laddar…
slacker slacker skrev:
Kul med fler växthusbyggare - Satte själv ihop frugans Vitalia 5kvm häromveckan ute på sommarstugan. Syll och golv av tryckt virke. Trodde som att mitt jobb var klart minus ett litet trädäck på den där..

[bild]

Nu pratas det om vattenutkastare, led belysning, vattentunnor och bevattningssystem här hemma... så mitt jobb fortsätter nog ett tag till.... :thinking:

Ett tips till stommen, var två personer, helst tre. Jag lyckades ensam minus en 10minuters handräckning från frun på cirka 2 timmar att skruva ihop frugans hus, det är lite flimsy och när sektionerna är klara och skall ihop behövs fler händer - När allt står är det förvånansvärt stabilt.
Och ritningen :rofl: Vilket skämt, nu läser jag riktningar, scheman och sprängskisser ganska ofta och anser jag bra logiskt tänkande - Så det gick prima - Men ritningen är tyvärr inte mycket att luta sig på när man funderar hur bövelen det skall vara.
Vi hade en trasig ruta, orkade inte ta det med leverantören så glasmästaren fick lite jobb.

Lycka till!!
Stor igenkänning på det :) Satte upp vårt växthus i oktober - och trodde som du att det var klart då, men icke :) Tio-tals små projekt för växthuset ligger å väntar. Dessutom fick jag en vinranka i födelsedagspresent så nu "måste" jag sköta den också!!
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
slacker slacker skrev:
Vi hade en trasig ruta, orkade inte ta det med leverantören så glasmästaren fick lite jobb.
Vi hade också några trasiga rutor när växthuset kom hem (tror det var 4). Jag reklamerade dessa och fick ersättning för att köpa det av lokala glasmästaren istället. Smidigt.
 
  • Gilla
Nyblivenhusägare123
  • Laddar…
P Perkylainen skrev:
Vi hade också några trasiga rutor när växthuset kom hem (tror det var 4). Jag reklamerade dessa och fick ersättning för att köpa det av lokala glasmästaren istället. Smidigt.
Hmm... Jag får bara känslan att Hornbach, där vi köpte växthuset, kommer att komplicera till det där så pass att det inte är värt tiden på plats, irritationen och resan dit för att reklamera.

Men riktigt snyggt av dem att betala för glasmästaren för er del!

Vår lilla ruta, lilla rutan vid nock, landade på 200 spänn på lokala glasmästeriet och jag hade vägarna förbi en dag. Kändes överkomligt i sammanhanget.
 
  • Gilla
Perkylainen
  • Laddar…
slacker slacker skrev:
Hmm... Jag får bara känslan att Hornbach, där vi köpte växthuset, kommer att komplicera till det där så pass att det inte är värt tiden på plats, irritationen och resan dit för att reklamera.

Men riktigt snyggt av dem att betala för glasmästaren för er del!

Vår lilla ruta, lilla rutan vid nock, landade på 200 spänn på lokala glasmästeriet och jag hade vägarna förbi en dag. Kändes överkomligt i sammanhanget.
Ja, våra rutor kostade 110kr/styck så småpengar i sammanhanget. Vi köpte vårt på Bauhaus.
 
  • Gilla
slacker
  • Laddar…
Ett annat tips - Bevattning; frun ville ha ett ”Irrigatia SOL-C24” bevattningssystem efter tips från vänner och jag fick självklart uppgiften att jaga bästa pris.
Billigast verkar vara deras egna webshop där slutnotan på ett C24 (som bara kommer med 12 munstycken) och ett extension kit till 24 munstycken blir strax över 1700 spänn. Svenska webbshopparna ligger på typ samma med expansion kit och frakt.
Jagat på eBay & Amazon, svenska, tyska och brittiska men hittar inget bättre pris.

Men då snubblade jag över ”GreenLine EcoAqua S24” - Som är SAMMA produkt. Skillnaden är att den kommer med 24 droppmunstycken direkt i lådan.
Billigast på nätet konstigt nog XLBygg och BoList som aldrig brukar vara billigast på nått; 1490:-
Då körde jag en snabb koll och mycket riktigt - Bauhaus 1995:- Prisgaranti 1490-12% = 1311kr för ett komplett kit med 24 munstycken. Billigare än Irrigata och helt klart samma produkt!

Jag kom precis tillbaka från Bauhaus, inhandlat och klart, prisgaranti mot XLBygg 1311kr.

Kolla bara så att det är rätt produkt på hyllan - Bauhaus i Botkyrka hade även föregångaren ”24” dvs inte ”S24” på hyllan för samma pris 1995:-. S24 skall ha nån LCD display och större genomflöde om jag tolkar det rätt.

Dyrt köp helt klart men ändå billigt och smidigt mot andra lösningar jag tittat på (Gardena, Kärvher och diverse).
Kvitto med handskrivna noteringar, visar pris för en bevattningssystem med rabatterad summa 1311,20 kr.

(y)
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
J
slacker slacker skrev:
Kul med fler växthusbyggare - Satte själv ihop frugans Vitalia 5kvm häromveckan ute på sommarstugan. Syll och golv av tryckt virke. Trodde som att mitt jobb var klart minus ett litet trädäck på den där..

[bild]

Nu pratas det om vattenutkastare, led belysning, vattentunnor och bevattningssystem här hemma... så mitt jobb fortsätter nog ett tag till.... :thinking:

Ett tips till stommen, var två personer, helst tre. Jag lyckades ensam minus en 10minuters handräckning från frun på cirka 2 timmar att skruva ihop frugans hus, det är lite flimsy och när sektionerna är klara och skall ihop behövs fler händer - När allt står är det förvånansvärt stabilt.
Och ritningen :rofl: Vilket skämt, nu läser jag ritningar, scheman och sprängskisser ganska ofta och anser att jag har ganska bra logiskt tänkande - Så det gick prima - Men ritningen är tyvärr inte mycket att luta sig på när man funderar hur bövelen det skall vara.
Vi hade en trasig ruta, orkade inte ta det med leverantören så glasmästaren fick lite jobb.

Lycka till!!
Ber om ursäkt nu att jag kapar tråden. Vi planerar själv växthus. Jag är själv inne på någon lösning lik TS, men frun är på mig om att vi ska smälla upp något snabbare. Har funderat på trägrund men vill inte ha växthus i plast men funderar på hur kombination trä och glas kommer klara sig i längden :thinking:

Hur resonerade du när du bygge ditt jättefina växthus?
 
J Jonobe skrev:
Ber om ursäkt nu att jag kapar tråden. Vi planerar själv växthus. Jag är själv inne på någon lösning lik TS, men frun är på mig om att vi ska smälla upp något snabbare. Har funderat på trägrund men vill inte ha växthus i plast men funderar på hur kombination trä och glas kommer klara sig i längden :thinking:

Hur resonerade du när du bygge ditt jättefina växthus?
För mig var det enkel matematik - Marken som det står på är väldigt kuperad.
Berg finns 10-30cm under marknivå. Det är även på sommarstugan så allt måste fram med fyrhjuling, vattnet även avstängt över vintern så gjuta kom inte på tal.
Frugan förkultiverar hemma så tar vi ut plantor i krukor till stugan nu i Maj (tror jag) där dem får vara i krukor i huset, vissa skall med hem i höst. Så planteringsbänkar gick som bort lite och markkontakt var inte ett behov. Så träram i 195x45 som sitter på 6 punkter borrade i berg med kemankare - I mitt fall kommer det inte att flytta på sig mer än normal krympning på virket som borde vara rimligt jämt varvet runt. Skiljer det lite så gör det nog inget då glasen har ganska mycket spelrum mot profilerna.. Så det får att lösa med trä - Men det beror ju lite på förutsättningarna. Man skulle ju kunna ställa det på plintgrund i mark men det finns ju alltid en risk att plintarna rör på sig...

Hade huset stått här hemma på tomten hade jag helt klart övervägt en lösning med gjuten grund, eller tegelsten. Bara för att det är riktigt vackert.

Vet inte om det var svaret du ville ha, min lösning är helt baserat på mina förutsättningar - Sen titulerar jag mig själv som deltidssnickare, eller en gång i tiden i alla fall, gjuta är inte riktigt min grej! ;)

Återstår att klä in den där mot mark med lite snickarglädje för att det skall bli lite mer ”Putti-nuttit”, kommer även ett trall-däck med vattenutkastare med lite mera snickarglädje...

Här är min lilla tråd!

 
  • Gilla
Jonobe
  • Laddar…
Mer aktivitet här i tråden än på mitt bygge haha!
Riktigt snyggt Slacker! Nu får jag en känsla av hur mitt kommer att se ut.
Och tack alla för fina bra tips ang bevattning osv(y)

Idag svängde jag förbi Cramo på väg hem från jobbet och plockade upp en markvibba.
Marken var rätt hård och packad redan men vilken skillnad det blev!
Nu är det paddat och rör är nergrävt och igenfyllt, redo för vatten och eller el

Nästa steg är att lägga ut makadam 8/16 och väga in gjutformen Grundarbete för byggprojekt med paddad mark, nedgrävd rör, omgiven av sten och natur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Gruset kom också, 3m3 så det behöver jag inte snåla med:D Stor hög med grus på en byggarbetsplats omgiven av byggmaterial under presenningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
slacker
  • Laddar…
Sådär nu har jag kärrat ut gruset och ställt formen på plats och vägt in den. Inte perfekt i våg då jag endast använde ett kort pass.
Ska kolla med mitt MST 180 i helgen och finlira, med risk att aldrig få det perfekt haha!
Tyvärr ska jag jobba imorgon så det blir nog inte förrän söndag jag hinner med armeringen och avvägningen. Sen ska jag fylla på med mer grus runtom formen och sätta stöttor inför gjutningen. Grusområde med form för gjutning, skottkärra och omgivande natur, i förberedelse för armering och avvägning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träform placerad på grus för grundarbete i skogsmiljö, i väntan på armering och gjutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träform för gjutning av grund på grus, med skog i bakgrunden och en skottkärra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 3 till
  • Laddar…
Jag måste nog återfylla lite i ena hörnet också då det risk att gruset drar iväg annars om man ska hålla på och tippa betong osv..
Men höjden blir bra mot gräsmattan nu, växthusets sockel hamnar något ovanför
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.