BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Nej det beror på att ingen vågar ta ansvar.
Så klart kunde man erbjuda vaccinet under förutsättningen att 1 på 7 miljoner kan ha dött av det. Det är ju betydligt färre än av AZ.
Kan inte förstå vad det har att göra med att ta ansvar. Även att pausa eller stoppa ett vaccin innebär att man tar ett ansvar. T.ex. när Danmark idag som en försiktighetsåtgärd har bestämt att helt stoppa AZ-vaccinet så är det ju någon som har tagit sitt ansvar och skrivit under på det beslutet.

Nu vet vi ju inte hur bra det fungerar med inrapportering av biverkningar i USA så det kanske inte är jämförbart med europeiska biverkningsfrekvenser. Har man inte sjukförsäkring kanske man inte ens kommer till sjukhus när man blir allvarligt sjuk.

Människor i allmänhet är väldigt dåliga på att bedöma risker och kan mycket väl anse typ att eftersom jag har klarat mig från att bli sjuk i ett år så kan jag klara mig från det i 3 månader till och då kan jag välja ett vaccin som jag anser vara bättre av något skäl.

På sidan https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/senaste-nytt-om-coronaviruset-i-stockholmsregionen kl. 16.20 är den en person som skriver så här:
Jag har fått dos 1 av AZ. Kommer inte att våga ta dos 2, jag är så oroad så jag varken sover eller äter.
 
Redigerat:
tusenett skrev:
Och glöm inte heller att Norge hade sämre tal än Sverige den 2 September.
[bild]
Ja det var en intressant period när Norge hade större smitta än Sverige. Så gott som dagligen rapporterades det i pressen om Norge och att vi nu Sverige hade det värsta bakom oss.

Men eftersom norrmännen var så mycket bättre än oss så slog dom ner smittan och det blev aldrig något.

Hur det gick för vår strategi vet vi ju nu.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Kan inte förstå vad det har att göra med att ta ansvar. Även att pausa eller stoppa ett vaccin innebär att man tar ett ansvar. :
Nej inte om det innebär att många fler avlider i sjukdom. Men det kan ingen ställas till svars för. The easy way out
 
A
Ulltand Ulltand skrev:
Detta har alltså stoppat vaccineringen med J&J även i Sverige.

Ska det vara så svårt att gör en risk/nytta analys...

"På tisdagen pausade
USA vaccinet efter rapporter om en mycket sällsynt misstänkt biverkning – blodproppar i kombination med lågt antal blodplättar. Av de nästan sju miljoner människor som har fått vaccinet i USA finns sex kända fall av de misstänkta biverkningarna. Samtliga drabbade var kvinnor mellan 18 och 48 år, varav en har avlidit." Svd
Det kanske inte är så svårt med själva analysen. Det svåra verkar ligga i att få folk att acceptera ett i deras ögon ”sämre” vaccin. Det är mycket snack om att folk vill välja/välja bort vaccin och hela debatten bidrar nog inte till vaccinacceptansen. Man kanske har kommit fram till att det kanske är smidigast att göra som Danmark och bara stoppa vaccinet och få slut på det tjafset och gå vidare med något alla accepterar.

Själv är jag en smula skeptisk till Sputnik-vaccinet...
https://www.svd.se/lander-fick-tva-olika-varianter-av-sputnik
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
tusenett skrev:
.Det kanske är smidigast att göra som Danmark och bara stoppa vaccinet och få slut på det tjafset och gå vidare med något alla accepterar.
Spot on. Det är det smidigaste för beslutsfattarna/politikerna. Även när det betyder att många fler avlider och blir svårt sjuka i Covid19.

Det är ju liksom inte deras fel. Det är ju en pandemi.
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Nej inte om det innebär att många fler avlider i sjukdom. Men det kan ingen ställas till svars för. The easy way out
Jo, man har tagit sitt ansvar och tagit beslutet. I förväg kan man inte veta säkert om beslutet innebär att om antalet som skulle avlida, bli långvarigt sjuk etc. av biverkningarna om man väljer att vaccinera är fler eller färre än det extra antal som avlider eller blir långvarigt sjuk etc. av sjukdomen om man väljer att inte vaccinera. Vi vet inte idag om det kommer att dyka upp vaccin-biverkningar flera månader eller år efter vaccineringen.
 
BirgitS
tusenett skrev:
Vet inte om detta redan postats i tråden:
”One dose of Pfizer or Moderna vaccines was 80% effective in preventing Covid in CDC study of health workers”

[länk]
Det verkar stämma överens med data från Storbritannien också.
 
Nissens Nissens skrev:
Nej, men det är rätt tröttsamt med alla efterhandskonstruktioner som inte stämmer - och alla går ut på antingen konspirationsteorier, eller att FHM och regeringen är korkade, eller både och.

Ingen begriper att dessa människor bara gör sitt jobb, och med all säkerhet gör de det bättre än någon i denna tråden skulle gjort.

Det har aldrig funnits så många soffepidemiologer som nu. :)
Kors i taket, vi är faktiskt nästan helt överens om något (jag vågar inte ta i mer än så för det kanske stiger dig åt huvudet ;) )

Jag har nästan tappat ”talförmågan” faktiskt.. (men bara lugn, den återkommer snart!) (y)
 
  • Haha
Nissens
  • Laddar…
tusenett skrev:
Själv är jag en smula skeptisk till Sputnik-vaccinet...
[länk]
Ja, skeptisk är jag också, men Sputnik V består ju av just två olika vaccin. Ett vid först och ett annat för andra dosen. Det är smart. Ryssarna är smarta.
Vet de inte om det i Slovakien? Det vet ju till och med hobbyimmunologerna på bygga hus. :p
 
BirgitS BirgitS skrev:
Vi vet inte idag om det kommer att dyka upp vaccin-biverkningar flera månader eller år efter vaccineringen.
Ja men då skall man sluta vaccinera helt!

Det kan ju inte med 100% säkerhet garanteras.

Är detta en Kafka-tråd`?
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jo, man har tagit sitt ansvar och tagit beslutet. I förväg kan man inte veta säkert om beslutet innebär att om antalet som skulle avlida, bli långvarigt sjuk etc. av biverkningarna om man väljer att vaccinera är fler eller färre än det extra antal som avlider eller blir långvarigt sjuk etc. av sjukdomen om man väljer att inte vaccinera. Vi vet inte idag om det kommer att dyka upp vaccin-biverkningar flera månader eller år efter vaccineringen.
Fel. Man tagit beslut. Ja. Men man har inte tagit ansvar. Ansvar (accountability) är när man får personliga påföljder för sitt handlande. Politikerna får avsked, företagsledare får sparken, jag hamnar i helvetet. Men ingen på FMH har tagit ansvar ännu för sina beslut.
 
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
på tal om biverkningar. Vi har alltså ett litet antal fall av propp på miljontals vaccinerade. Tyvärr några döda också.
På samma sätt kan man konstruera ett samband mellan vaccinering och att man krockar sin bil veckorna därefter. Troligen är det mer bilkrockar än proppar.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
på tal om biverkningar. Vi har alltså ett litet antal fall av propp på miljontals vaccinerade. Tyvärr några döda också.
På samma sätt kan man konstruera ett samband mellan vaccinering och att man krockar sin bil veckorna därefter. Troligen är det mer bilkrockar än proppar.
Precis. Vaccination innebär rörelse och det är en risk.

Men vem tar ansvar för konsekvenserna av att stoppa ett vaccin på ologiska grunder?

Ingen och fler avlider i Covid19
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
A
Ulltand Ulltand skrev:
Ja men då skall man sluta vaccinera helt!

Det kan ju inte med 100% säkerhet garanteras.

Är detta en Kafka-tråd`?
Jag tror att man med ganska stor säkerhet kommer hitta nya biverkningar. Men vi vet inte hur allvarliga eller vanliga de kommer vara. Det än en helt normal del av verksamheten med att ta fram vaccin vill jag påstå.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.