Hej

Jag har letat runt lite här men inte riktigt hittat svar på mina frågor så jag skriver därför.


Planerar för att bygga ett fritidshus som ligger 3-4 tim från där jag bor.
Vi kommer vara där en del helger och troligen några lång-/storhelger o.s.v.
Huset ska ha el, kommunalt vatten & avlopp och vara vinterbonat. Rejält men ingen lyx eller dyra lösningar.

Luftvärmepump kompletterat med något elelement där det behövs, t.ex. sovrum. Golvvärme i badrum/tvättstuga.

Ang. Internet vet jag inte men det lutar åt 4G-router.


Inser att det kan vara bra att kunna fjärrstyra värmen men kanske även någon ytterbelysning och elkontakt utomhus. Kanske även någon kamera och temperaturgivare. I övrigt tror jag inte att jag behöver så mycket mer som ska fjärrstyras. Eller finns något ytterligare ni tycker jag ska ha med på listan? Jag är helt novis på detta.


Önskar nu er hjälp med förslag på lösningar åt mig. Ska vara så enkelt det bara går. Inga krångliga speciallösningar utan enkelhet prioriteras. Betalar nog hellre någon krona extra om jag vet att det är enkelt och driftsäkert.

Finns det någon övergripande app el. likn. som kan styra såväl värmepump, golvvärme, ytterbelysning, elkontakter och kamera?

Eller blir det en app för värmepump, en annan för golvvärme o.s.v.?
Har även läst om något som heter Plejd för att styra vissa uttag, lampor o.s.v. Eller finns det enklare/billigare lösningar för mig?

Ska man ta höjd för att man på sikt vill bygga ut systemet? I så fall hur?

Förstår att diskussionerna på detta forum håller en högre nivå än mina frågor, och att de kan upplevas som dumma, men jag kan ingenting inom detta område och behöver därför ert stöd.


Tack för all hjälp!
 
Luftvärmepumpen brukar ha en egen app.

När det gäller övrigt beror det på ambitionsnivå. Du kan bygga ett smart hem med en homecontroller som styr olika saker, själv kör jag z-wave hemma.

I sommarstugan har jag har kört WeMo puckar på radiatorerna, dom funkar bra. Men nu har jag bytt till Mill radiatorer med inbyggd Wifi. Men jag har bara behov att styra värmen på distans.
 
Ska du bygga nytt fritidshus skulle jag satsa på att dra separat el till elementen. Det blir då en egen trefas krets som du kan dra med en kontaktor. Kontaktorn kan du i sin tur dra med vilken puck som helst. Då får du ett system som blir lätt att anpassa och vid behov förändra i framtiden. Du kan dessutom köpa enklaste billiga element utan egen styrning.

Jag har ett par trådar om min lösning som är en mitsubishi luftvärmepump med deras app och kontaktorstyrda element som kan dras av termostat, z-wave puck eller manuellt. Luftvärmepumpen klarar inte att hålla varmt nog i sovrummen på vintern så elementen behövs för att sova drägligt. För att dra kontaktorn så satsa på ett system som bekräftar att strömmen är på annars får du hoppas eller ha en fjärrad termometer för att kolla värmen.

Jag har Qubinos z-wave reläer som också har ingång för termometer
https://www.kjell.com/se/produkter/...relay-infalld-z-wave-fjarrstrombrytare-p50887

Trådar om min värmestyrning:
https://www.byggahus.se/forum/threads/styra-kontaktor-med-nexa-wmr-1000-eller-lcrm-1000.272097/

https://www.byggahus.se/forum/threads/hjaelp-med-stroembrytare-med-glimlampa.283642/

https://www.byggahus.se/forum/threa...ed-kontaktor-var-ska-saekringen-sitta.326098/

Här är en lösning i ett annat fritidshus som är lite krångligare uppbyggd.
https://www.byggahus.se/forum/threads/inkoppling-av-webswitch.295065/
 
Som Larsa skriver får du välja ambitionsnivå.
I sin enklaste form kan man göra som jag gjort i fritidshuset; skaffa en GSM-styrd "Ontech GSM 9040" och två slavenheter som startar upp till tre värmefläktar lagda på varsin fas.
Men det är ju den allra enklaste ytterligheten på skalan.
 
  • Gilla
Byggsnyggen
  • Laddar…
Ett annat fritidshustips är att dela elcentralen så att du kan slå av allt som inte behövs när ni inte är i stugan med en sektionsbrytare. Då går värme, kylskåp och el till router mm på en huvudbrytare och alla vägguttag m.m. på en separat sektionsbrytare som stänger av all annan el. Då behöver du inte fundera på om lapor, strykjärn eller spisen är glömd påslagen.
 
  • Gilla
Magnus_78 och 1 till
  • Laddar…
T toolman77 skrev:
Ska du bygga nytt fritidshus skulle jag satsa på att dra separat el till elementen. Det blir då en egen trefas krets som du kan dra med en kontaktor. Kontaktorn kan du i sin tur dra med vilken puck som helst. Då får du ett system som blir lätt att anpassa och vid behov förändra i framtiden. Du kan dessutom köpa enklaste billiga element utan egen styrning.

Jag har ett par trådar om min lösning som är en mitsubishi luftvärmepump med deras app och kontaktorstyrda element som kan dras av termostat, z-wave puck eller manuellt. Luftvärmepumpen klarar inte att hålla varmt nog i sovrummen på vintern så elementen behövs för att sova drägligt. För att dra kontaktorn så satsa på ett system som bekräftar att strömmen är på annars får du hoppas eller ha en fjärrad termometer för att kolla värmen.

Jag har Qubinos z-wave reläer som också har ingång för termometer
[länk]

Trådar om min värmestyrning:
[länk]

[länk]

[länk]

Här är en lösning i ett annat fritidshus som är lite krångligare uppbyggd.
[länk]
Tack för bra svar. Precis vad jag behöver. Ska läsa igenom ikväll.
Finns det mer erfarenheter och tips här?

Gissar att en bra elektriker kan stötta mig men då finns väl alltid risken att hen rekommenderar bara det hen känner till.
 
T toolman77 skrev:
Ett annat fritidshustips är att dela elcentralen så att du kan slå av allt som inte behövs när ni inte är i stugan med en sektionsbrytare. Då går värme, kylskåp och el till router mm på en huvudbrytare och alla vägguttag m.m. på en separat sektionsbrytare som stänger av all annan el. Då behöver du inte fundera på om lapor, strykjärn eller spisen är glömd påslagen.
Tack för smarta tips! Mera sånt gör mig glad...:D
 
B Byggsnyggen skrev:
Tack för bra svar. Precis vad jag behöver. Ska läsa igenom ikväll.
Finns det mer erfarenheter och tips här?

Gissar att en bra elektriker kan stötta mig men då finns väl alltid risken att hen rekommenderar bara det hen känner till.
De flesta elektriker verkar rätt kassa på smarta hemsprodukter men de förstår sig på kontaktorer. Det är också en risk att sen styrning man valt slutar fungera eller läggs ner så jag är nöjd med att ha styrningen i två lager där funktionen i kontaktorn styrs av en separat fjärrstyrning. Då kan jag byta bara den grejen om jag vill.
 
R
B Byggsnyggen skrev:
Gissar att en bra elektriker kan stötta mig men då finns väl alltid risken att hen rekommenderar bara det hen känner till.
Helt riktigt. Se till att vara påläst, därefter kan du anlita en elektriker att utföra själva installationen om det är behörighetskrävande ingrepp. Om elektrikern får välja själv så kommer hen antingen välja KNX om hen har mycket tid över, alternativt Plejd om hen bara vill ha lite snabba cash. Man ska inte gå på nåt av det.
 
Har stuga i årefjällen.
*IVT luftvärmepump med appstyrning som lätt ger på värme ner till -25. Larmar vid för låg temp.
*Ebeco termostater för golvvärme med appstyrning.
*Plejd för belysning.
*Yale doorman med appstyrning så man slipper nyckel.

Billigt, super-okrångligt och supernöjd. Har z-wave hemma=superkrångligt.
 
  • Gilla
Byggsnyggen
  • Laddar…
Ontech som nämns tidigare har ganska mycket funktioner för att vara så enkel, du kan exempelvis sätta ett ir-öga och styra luftvärmepumpen, de har inbyggd tempgivare, batteribackup så man får meddelande om strömmen går m.m. Och deras egna sim-kort kostar bara 180kr/år.
 
  • Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
Flikar in att ADAX wifi-radiatorer har en väl fungerande schemaläggning och även varning för drag (öppet fönster) osv.
Köpte mina förmånligt från Bygghemma.se
Ang luftvärmepump är jag helnöjd med Mitsubishi Hero.
 
  • Gilla
Byggsnyggen
  • Laddar…
S Slangfil skrev:
Flikar in att ADAX wifi-radiatorer har en väl fungerande schemaläggning och även varning för drag (öppet fönster) osv.
Köpte mina förmånligt från Bygghemma.se
Ang luftvärmepump är jag helnöjd med Mitsubishi Hero.
Tack för info. Kul att du skriver om Mitsubishi Hero då jag har funderat på den. Dels har den fått bra betyg och sedan så ser den snygg ut, lite modernare.
 
Tigokämpa Tigokämpa skrev:
Har stuga i årefjällen.
*IVT luftvärmepump med appstyrning som lätt ger på värme ner till -25. Larmar vid för låg temp.
*Ebeco termostater för golvvärme med appstyrning.
*Plejd för belysning.
*Yale doorman med appstyrning så man slipper nyckel.

Billigt, super-okrångligt och supernöjd. Har z-wave hemma=superkrångligt.
Låter som det är något liknande jag är ute efter. Enkelt o okomplicerat. Tack!
 
M MrTobbe skrev:
Ontech som nämns tidigare har ganska mycket funktioner för att vara så enkel, du kan exempelvis sätta ett ir-öga och styra luftvärmepumpen, de har inbyggd tempgivare, batteribackup så man får meddelande om strömmen går m.m. Och deras egna sim-kort kostar bara 180kr/år.
Får läsa på om Ontech. Tack för bra info!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.