Från tidigare diskussioner har jag förstått att det bara finns ett märke för sticksågar som duger - den blå... (de flesta har talat sig varma för den gamla 85:an. Den är säkert utmärkt - har jag förstått - men jag gillar den inte riktigt rent designmässigt).

Nu har jag hittat en GST 100 P som jag är lite sugen på. Den kostar 1000 danska plus moms (=1560 sek).

http://www.carlf.dk/tekstsider/2nethandel/tilbud.html

Nu till mina frågor som jag hoppas kan besvaras av någon "blå-fanatiker" ;)

1. Jag kan inte hitta någon info på Bosch hemsida. Är det en äldre utgående modell? Kan den duga i alla fall?

2. Betyder avsaknaden av "E" i produktnamnet att den saknar "elektronisk hastighetsreglering"? Är detta i så fall en funktion som jag kommer att sakna?

3. Bra köp eller ej?

Tack på förhand / Gladestone
 
...
1. Jag kan inte hitta någon info på Bosch hemsida. Är det en äldre utgående modell? Kan den duga i alla fall?
- Den är mycket trevlig. Har själv storebror 100CE. 100P har ingen konstantelektronik eller hastighetsreglering

2. Betyder avsaknaden av "E" i produktnamnet att den saknar "elektronisk hastighetsreglering"? Är detta i så fall en funktion som jag kommer att sakna?
- Den kommer du att sakna om du vill såga i annat än trä.

3. Bra köp eller ej?
- Bra köp om du är medveten om begränsningarna.
...
 
1. Om du kollar på http://scaptocs.bosch-pt.com/boptoc...vision=gw&language=sv-SE&ccat_id=9596 så ser du att den finns omnämnd i texten:

"Nu har Bosch "uppfunnit" sticksågen igen. Resultatet: Den första "äkta" enhandssticksågen, Bosch GST 100. Kompaktare och smidigare än någonsin tidigare."

Kan inte hitta någon mer information om den, maila en fråga till bosch.

Fråga två och tre lämnar jag till andra att besvara.

Kan bara säga att jag är en av alla dem som gillar min 85:a. Tycket den ser ganska cool ut, robust och manlig. Hård!
 
common skrev:
...robust och manlig. Hård!
Standardegenskaper på alla blåa Bosch. ;)
 
Design eller ej... 85'an är en ren slitvarg och jag har mycket svårt att tro att nån kan köra sönder en sån. Det jag hatar är start/stopp-knappen som ibland är skitjobbig *suck*
Vad jag tycker om den kan avslöjas när "chefen" undrade om jag behövde Feston (Triton elelr vad den heter) och han gladeligen fick den med sig medans jag körde med min gamla GST 60PE (samma som 85'an men jag måste ha en _lång_ skruvmejsel för att byta blad) *ler*
Kort sagt,en 85'a lär nog ingen ångra någonsin....

/Kent
 
OK, Snickarboden

Nu hade jag ju i och för sig slagit fast att 85:an var mycket populär, så det var inte riktigt det jag behövde höra. Men okey då, om vi ställer en hypotetisk fråga så här: Du får välja mellan en gratis 85:a eller en gratis 100:a, vilken skulle du välja och varför? (Jag har inte testat någon av dem, men man får ju en känsla av att 100:an är något modernare)

Nu skrev jag ju att 85:an inte riktigt tilltalade mig i designen, men det gör faktiskt inte 100:an heller...

Att det ska vara en "Bosch blå" har jag ju dock fattat tack vare detta forum (annars skulle jag köpt en Makita som för övrigt är favoritmärket)

/Gladestone
 
Kent, kan du beskriva skillnaden mellan Festool Triton och 85:an?

Själv har jag inte kört 85:a. Har en Triton som är helt suverän. Blir bara nyfiken på vad en som äger båda har att säga..

/Micke
 


Att det ska vara en "Bosch blå" har jag ju dock fattat tack vare detta forum (annars skulle jag köpt en Makita som för övrigt är favoritmärket)
Skrivet av någon som är starkt utsatt för grupptrycket. 8)
 
sgryd>Ja Feston har en underbar knapp och ett suveränt snabbfäste för bladbyte men jag hatar bladstyrningen på Festo'n. Är som gjort för att få bladen varma och det blir de. Jag har inte haft minsta tendens till problem med styrningen på min 60'a tack vare rullen bak.
Ergonomin är bättre än 85'an men jag har kört 60'an i snart 20 år så jag är säkert skadad *s*

Gladestone>85'an utan tvekan... Möjligen att 130'an kunde fått mig på andra tankar men eftersom den och Feston's effekt är likvärdig (710 W?) så tror jag inte det, det ger inte så mycket med de extra watten. Jag kör samma blad i min som på jobbets Festo utan nåt problem..

Som korrektion... Feston och DW'n är jobbets medans 60'an är min egen..

Pendlingen på gamla 85'an är bättre än Feston's som jag ser det, min gamla låter mer (tacka f_n för det) men när den sågar så avverkar den bättre trots mindre effekt (har inte Feston här men min är på 520 W)
Den enda fördelen jag kan se med de nya är att de är mindre och lättare... men hur håller de eftersom de dragit ner på storleken?
Aluminiumbord ser jag inte som en fördel alls...går lättare sönder.
Snabbfästena för bladbyte på de nya som Festos är outstanding!!!!
Ergonomin är mycket bätre speciellt knappen... Jag formligen hatar min knapp men ändå...

Sen är frågan hur man vill använda den... jag uppskattar en liten platta om jag är i trixiga lägen, de nya har en stor vilket kanske har sina fördelar men jag är så van vid min så det spelar noll roll.

Skall man jobba nära kanter vill jag kunna dra bak plattan så att sågbladet är längst fram... det kan man inte på Feston :( men tydligen på GST 100 och 130 PE? Jag har inte testat det.

Så i korthet... hellre ett nytt _bra_ blad i min gamla än en ny såg även om jag blev kortvarigt förälskad i en ny 100 (tror jag eller 130'a ) när jag testade den ett par timmar..

Vi pratar ungefär om skillnaden mellan Ferrari och Lamborgini här *s*

Tyvärr har jag kört GSTPE100 och 130'a alldeles för lite men generellt så... 85'n är det bästa de gjort ändå...Än så länge finns det ingen som matchar Bosch på sticksågar,inte ens de själva *s*

/Kent med en GST60PE ifrån 1988 och mer än helnöjd...

 
Tackar för det Snickarboden,

Tar dock gärna emot fler synpunkter från andra. Som framgått är jag egentligen igen "blå-dåre" men har mycket riktigt fallit för grupptrycket vad gäller detta verktyg...

Jag trodde (i min enfald) att det var ungefär så här enkelt:
85:an sågar 85 mm, 100:an sågar 100 mm, 120:an sågar 120 mm etc, men att det i grund och botten är samma maskin och att högre siffra alltså är "bättre".

Men att "Snickarboden" skulle valt 85:an frmför 100:an oberoende av pris får man ju till att tvivla...

Som sagt, ämnet hra varit uppe förr, men jag tar gärna emot fler synpunkter i ämnet... (Gillade för övrigt liknelsen mellan Ferrari och Lamborghini - ska kanske tillägga att jag använder sticksåg endast ett par gånger per år till helt okomplicerade arbeten - men är j-igt trött på min "PowerCraft" eller vad den nu heter. Vill helt enkelt ha en bra universalmaskin som man vet funkar i "alla" lägen...Oops, där hörde jag nästan min inre röst viska "ta-åttifemman, ta-åttifemman"...). Kan det alltså avkräftas att 85:an är en stenåldersmaskin (vilket jag allstå trott - för att återvända att bilvärlden, en pålitlig Volvo 240 DL)

/Gladestone
 
Nej, 85'an är nog ingen 240'a utan en stridsvagn *s*
Ännu en sån sak som man tänker på när man jobbar är vad tusan har de satt plast på bordet för???? De nya har det för att skydda sulan eller för att den skall glida bättre?
En klack på Feston's plastsula small av när jag gick emot en kant, jag undrar då om den designen är verktyg för byggjobb?

Troligen är plastsulan för att ge en skyddande yta för aluminiumbordet men en stålplåt håller bättre... och jag har använt min som nästintill tigersåg eller i brist på en sådan *s* Dessutom är bladen/klingorna billigare till en sticksåg än till tigern *s*

Hmm...kunde de inte bara sätta på en bättre knapp på en tung men jäkligt robust konstuktion?

Kom dessutom på när jag kollade på den att jag inte bytt klinga på två veckor och den kör mer än bra...Bosch Aggresive och annars är min absoluta favorit Sandvik,de bryts inte utan går att räta och ha till skitjobb. Nope alla dyra har inte den kvaliten...De billiga är rent skräp, det funkar lika bra att ta ett utslitet blad och sätta det bak och fram. Enda möjliga skälet att ta ett sånt är om man skall gå igenom spik som förstör alla blad.

/Kent



 
... eller skall såga i en möbel och inte vill att foten skall repa lacken eller eken eller ,,, Plastsulan är suvve.

Tycker det är konstigt att Festons sula gick sönder, Makitans plast verkar vara av liknande kvalisort som i all annan plast som Makita använder och är stadig men flexibel.
 
geschwint>Det köper jag inte... är det ömtåliga ytor så sågar man underifrån. Självfallet kan en plåtsula repa om där är grader i den men man kollar väl sånt innan?

Kan ju säga att jag kollade närmare på 135'an idag och nope... jag håller mig till en gammal stridsvagn *s*

/Kent
 
Kan tillägga att hilti inte gör så tokiga sticksågar. Förövrigt ett märke som jag gillar skarpt! ;D
 
Snickarboden skrev:
geschwint>Det köper jag inte... är det ömtåliga ytor så sågar man underifrån. Självfallet kan en plåtsula repa om där är grader i den men man kollar väl sånt innan?

Kan ju säga att jag kollade närmare på 135'an idag och nope... jag håller mig till en gammal stridsvagn *s*

/Kent
Visst, såga underifrån går bra... om plats finns.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.