teachingbirds teachingbirds skrev:
Självklart inte, det är ju inte fysiskt möjligt. Däremot kommer mina automationer osv fortfarande gå på som vanligt. Inte speciellt ofta jag behöver komma åt saker hemma manuellt på distans för att styra.
Jag har flera lösningar på detta. Dels så har jag mobilt bredband som backup från min huvudrouter (Ubiquiti har detta då deras huvudkunder är mindre företag), vilket gör att det ytterst sällan är så att Internet saknas. Dels så har jag via både Domoticz och SmartThings stöd för att köra sakerna lokalt (om man använder SmartThings förintegrerade device handlers). Dels så har jag också möjlighet att logga in hemma och komma åt nätet för viss fjärrhantering också iom att jag har redundanta nätverksanslutningar.

Men notera att lösningarna inte blir bättre än de produkter man integrerar. Min robotdammsugare kräver Internet för att fungera (eller rättare sagt, för att de "intelligenta funktionerna" i den skall fungera). Man kan ju även använda vädertjänster för att styra automatisering (om det skall regna kanske man inte behöver aktivera bevattningen).
 
J Jan_Backman skrev:
Jag har flera lösningar på detta. Dels så har jag mobilt bredband som backup från min huvudrouter (Ubiquiti har detta då deras huvudkunder är mindre företag), vilket gör att det ytterst sällan är så att Internet saknas. Dels så har jag via både Domoticz och SmartThings stöd för att köra sakerna lokalt (om man använder SmartThings förintegrerade device handlers). Dels så har jag också möjlighet att logga in hemma och komma åt nätet för viss fjärrhantering också iom att jag har redundanta nätverksanslutningar.

Men notera att lösningarna inte blir bättre än de produkter man integrerar. Min robotdammsugare kräver Internet för att fungera (eller rättare sagt, för att de "intelligenta funktionerna" i den skall fungera). Man kan ju även använda vädertjänster för att styra automatisering (om det skall regna kanske man inte behöver aktivera bevattningen).
Självklart går det att ha backuplösningar för att inte bli internetlös alls, men då gäller ju inte grundfrågan längre.
 
Tack för kul artikel på ett spännande ämne.

"Tänk också på att Homey är tänkt att vara en del av möblemanget och den är inte så lätt att gömma undan, vilket kanske inte uppskattas av alla i hushållet"
Håller väl inte helt med om detta. Den inbyggda röststyrningen och IR-stödet används ju inte sedan länge utan istället är det ju integration med andra röst-styrningsplattformar som gäller. Jag har haft min Homey undangömd i it-skåpet sedan installation och jag skulle gissa att det gäller en mycket stor del Homey ägare.

Den kör ju på WIFI och drivs med en USB-adapter så jag tycker den är väldigt lätt att gömma undan.

Att den har ett trevligt yttre är ju dock inget nackdel för de som av olika anledningar måste placera den mer eller mindre synlig.
 
  • Gilla
marjons och 1 till
  • Laddar…
A ArtonVolt skrev:
Tack för kul artikel på ett spännande ämne.



Håller väl inte helt med om detta. Den inbyggda röststyrningen och IR-stödet används ju inte sedan länge utan istället är det ju integration med andra röst-styrningsplattformar som gäller. Jag har haft min Homey undangömd i it-skåpet sedan installation och jag skulle gissa att det gäller en mycket stor del Homey ägare.

Den kör ju på WIFI och drivs med en USB-adapter så jag tycker den är väldigt lätt att gömma undan.

Att den har ett trevligt yttre är ju dock inget nackdel för de som av olika anledningar måste placera den mer eller mindre synlig.
Tack för feedbacken.

När det gäller Homey så tänkte jag mest på dess formfaktor (som beror på att den är designad för att stå framme och vara "snygg") som gör att den är svårt att skruva upp på väggen bakom TV-bänken och liknande. Men den går naturligtvis bra att gömma i ett skåp om man vill. Konkurrenterna är betydligt lättare att placera då de flesta har samma platta formfaktor, vilket jag också försökte visualisera med bilden på en Raspberry Pi, en Philips Hue och en Samsung SmartThings invid en penna.

Jag får inte ens sätta upp mina Ubiquti Accesspunkter där de skulle ge bäst täckning för att de då skulle hamna i taket i vardagsrummet och i taket i gillestugan. De sitter numera med helt OK placeringar, men inte där det hade varit optimalt. Men det är nog inte slutförhandlat än. ;)
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
R
J Jan_Backman skrev:
Jag får inte ens sätta upp mina Ubiquti Accesspunkter där de skulle ge bäst täckning för att de då skulle hamna i taket i vardagsrummet och i taket i gillestugan. De sitter numera med helt OK placeringar, men inte där det hade varit optimalt. Men det är nog inte slutförhandlat än. ;)
Om det hjälper förhandlingen kan jag meddela att våra två sitter på ställen där de egentligen är mitt i blickfånget. Med LED avstängt på dem så tänker man inte ens på dem.

Det tog faktiskt rätt lång tid efter monteringen innan min fru upptäckte var den ena satt och då hade hon gått rakt förbi den i många dagar.

De ser ju definitivt inte mer iögonfallande eller sämre ut än ventiler och lamputtag enligt mig.

Jag hade i.o.f.s. turen att kunna gå med kabeldragningen dolt så det är enbart accesspunkterna som syns.
 
  • Gilla
Skip6711
  • Laddar…
J Jan_Backman skrev:
Min robotdammsugare kräver Internet för att fungera (eller rättare sagt, för att de "intelligenta funktionerna" i den skall fungera).
Ursäkta aningen OT från en novis på robotdammsugare men vad är orsaken till att en dammsugare behöver extern kommunikation för att kunna fungera optimalt. Lagras "kartor" eller "något" externt? :thinking:

Med min begränsade kunskap låter konstruktionen rätt idiotisk! Har robotdammsugare normalt detta "handikapp"?
 
R RoAd skrev:
Jag hade i.o.f.s. turen att kunna gå med kabeldragningen dolt så det är enbart accesspunkterna som syns.
Och sen verkar du haft turen att kunna sätta upp dem utan att hon såg när själva arbetet utfördes för då hade de garanterat varit helt oacceptabelt anskrämliga! :crysmile:
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
R
Alfredo Alfredo skrev:
Och sen verkar du haft turen att kunna sätta upp dem utan att hon såg när själva arbetet utfördes för då hade de garanterat varit helt oacceptabelt anskrämliga! :crysmile:
Nejdå, vi har god dialog så hon hade godkänt dem innan. Men vi hade inte pratat om exakt var de skulle sitta. Hon hade inga synpunkter när hon väl såg dem.

Att hon inte såg när jag satte upp dem var bara för att jag hade tråkigt när hon var iväg någonstans och tog tag i projektet. Inget planerat :)
 
J Jan_Backman skrev:
som gör att den är svårt att skruva upp på väggen bakom TV-bänken och liknande
Formfaktorn är kanske inte perfekt om ditt huvudmål är att skruva upp den på väggen, absolut.

J Jan_Backman skrev:
Jag får inte ens sätta upp mina Ubiquti Accesspunkter där de skulle ge bäst täckning för att de då skulle hamna i taket i vardagsrummet och i taket i gillestugan. De sitter numera med helt OK placeringar, men inte där det hade varit optimalt.
Har också mina Ubiquity APs gömda. Bakom TV-bänken, i taket inne i ett högskåp, två på vinden etc. Inte optimalt som sagt men så länge det fungerar så är det ju skönt att inte se dem. Homeyn står i skåpet ihop med router, switch och fiber-anslutning. Har satt externa antenner på min för att optimera zwave och zigbee täckning.
 
För ett smart hem som byggs över tid så behövs roliga sensorer och ett brett stöd för prylar.

För den som vill ha tips på fler "krav" som man kan kan överväga att ställa vid val av plattform/gateway så kommer här några av mina favoriter:

1. Välja en smarthem-plattform med bra stöd för Xiomi/Aqara devices utan krav på en Xiaomi gateway eller liknande. Xiaomi/Aqara är i framkant och billiga vilket är en ovanlig men trevlig kombination.
2. Välja en smarthem-plattform med bra stöd för Ikeas devices 'direkt' utan krav på någon Ikea gateway.
3. Välja en smarthem-plattform där communityn hjälper till att skapa stöd för nya devices
4. Välja en smarthem-plattform med stöd för ALLA/MÅNGA protokoll (ZWAVE, ZIGBEE, 433, WIFI, APIer etc.)., Ex. ZWAVE är bra men där finns ingen liten, diskret dörr/fönster sensor för 100:- med två års batteritid. Zigbee är bra men där finns inte de bästa dimmer-puckarna för inbyggnad osv.
5. Välja en smarthem-plattform med stöd för ALLA/MÅNGA tillverkare. (Ex. PHILIPS, SONOS, IKEA, FIBARO men också mindre som värmepumps-tillverkare, solceller och varför inte Unifi's övervakningskameror etc. etc.)
6. Välja en smarthem-plattform med stöd för avancerade flöden med variabler etc.
 
Redigerat:
  • Gilla
ghow
  • Laddar…
S spuun skrev:
Måste tyvärr avråda från Animus Heart. Känns som att utvecklingen står still. Helt tyst från företaget också. Tveksamt om det finns kvar så länge till.

Om de kontinuerligt släppte uppdateringar med nya enheter och buggfixar hade den varit prisvärd.

Under huven är det en rpi3 med aeotech för zwave och något cc1101-chip för 433mhz. Går att flasha om och köra Home Assistant (dock utan 433mhz-stöd).
Har också en Animus heart som jag är hyfsat nöjd med men som du säger, avsaknaden av uppdateringar och framtida planer känns oroväckande.
 
A ArtonVolt skrev:
För ett smart hem som byggs över tid så behövs roliga sensorer och ett brett stöd för prylar.

För den som vill ha tips på fler "krav" som man kan kan överväga att ställa vid val av plattform/gateway så kommer här några av mina favoriter:

1. Välja en smarthem-plattform med bra stöd för Xiomi/Aqara devices utan krav på en Xiaomi gateway eller liknande. Xiaomi/Aqara är i framkant och billiga vilket är en ovanlig men trevlig kombination.
2. Välja en smarthem-plattform med bra stöd för Ikeas devices 'direkt' utan krav på någon Ikea gateway.
3. Välja en smarthem-plattform där communityn hjälper till att skapa stöd för nya devices
4. Välja en smarthem-plattform med stöd för ALLA/MÅNGA protokoll (ZWAVE, ZIGBEE, 433, WIFI, APIer etc.)., Ex. ZWAVE är bra men där finns ingen liten, diskret dörr/fönster sensor för 100:- med två års batteritid. Zigbee är bra men där finns inte de bästa dimmer-puckarna för inbyggnad osv.
5. Välja en smarthem-plattform med stöd för ALLA/MÅNGA tillverkare. (Ex. PHILIPS, SONOS, IKEA, FIBARO men också mindre som värmepumps-tillverkare, solceller och varför inte Unifi's övervakningskameror etc. etc.)
6. Välja en smarthem-plattform med stöd för avancerade flöden med variabler etc.
A ArtonVolt skrev:
För ett smart hem som byggs över tid så behövs roliga sensorer och ett brett stöd för prylar.

För den som vill ha tips på fler "krav" som man kan kan överväga att ställa vid val av plattform/gateway så kommer här några av mina favoriter:

1. Välja en smarthem-plattform med bra stöd för Xiomi/Aqara devices utan krav på en Xiaomi gateway eller liknande. Xiaomi/Aqara är i framkant och billiga vilket är en ovanlig men trevlig kombination.
2. Välja en smarthem-plattform med bra stöd för Ikeas devices 'direkt' utan krav på någon Ikea gateway.
3. Välja en smarthem-plattform där communityn hjälper till att skapa stöd för nya devices
4. Välja en smarthem-plattform med stöd för ALLA/MÅNGA protokoll (ZWAVE, ZIGBEE, 433, WIFI, APIer etc.)., Ex. ZWAVE är bra men där finns ingen liten, diskret dörr/fönster sensor för 100:- med två års batteritid. Zigbee är bra men där finns inte de bästa dimmer-puckarna för inbyggnad osv.
5. Välja en smarthem-plattform med stöd för ALLA/MÅNGA tillverkare. (Ex. PHILIPS, SONOS, IKEA, FIBARO men också mindre som värmepumps-tillverkare, solceller och varför inte Unifi's övervakningskameror etc. etc.)
6. Välja en smarthem-plattform med stöd för avancerade flöden med variabler etc.
så vilken smarthem-plattform uppfyller dessa krav?
 
F
S Sista spiken skrev:
så vilken smarthem-plattform uppfyller dessa krav?
Home Assistant, primärt, och förmodligen OpenHAB också.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
S Sista spiken skrev:
så vilken smarthem-plattform uppfyller dessa krav?
HomeAssistant, OpenHAB samt Athom Homey är väl de tre jag spontant tänker på men det finns säkert fler. Den jag har störst praktisk erfarenhet ifrån och därmed vågar rekomendera är Athom Homey. De har hittat en bra balans mellan nördighet, användarvänlighet och 'set-it-and-forget-it' som funkar för hela familjen oavsett var man är.
 
  • Gilla
marjons
  • Laddar…
Hur är det med Hubitat C7?
De är ju (om jag förstått det rätt) ett mellanting mellan Samsung SmartThings och HA... eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.