R roli skrev:
Har jag fått spruta och tiden passar så kan jag också hjälpa till. En "baxarsekt" kan vara bra att tillhöra, rätt vad det är så kanske man köpt på sig en maskin att ha i garaget. Har släpkärra med kåpa och ramp, dock behövs en skiva på rampen om man skall köra något på den eftersom det är en "rillramp".
Hur långt skall det flyttas, Pixbo till ?
Pixbo till Pixbo. Drygt 1km bilvägen.
 
  • Gilla
roli
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Pixbo till Pixbo. Drygt 1km bilvägen.
Det var en lagom flyttlängd... nytt boende i samma område.(y)
 
V vectrex skrev:
Känns spontant som lite overkill (och därmed troligen väldigt dyrt) då de skriver att de flyttar maskiner på upp till 30000 ton. Mina väger som mest drygt en hundratusendel av det.
Men då kan du räkna med att det går snabbt och smidigt. Det kommer 2 starka pågar och bär ut dom till dig
 
Jag är också baxbar i regionen!
 
Äntligen! Jag börjar känna att vi har en stark västsvensk baxarsekt på G! Bara hoppas covid inte sätter för mycket käppar i hjulen.

Jag har inte haft covid (vad jag vet) men verkar immun ändå då både min dotter och tjej har haft det och varit i min närhet då. Har aldrig varit så frisk som sista året, inte ens lite snorig sen hösten 2019.
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
redan under testerna hemma märkte jag att det kan svida till ;) ska undersöka om det går att addera ngn slags dämpning man vill helst inte komma nersusande för en stege såklart. Bra tänkt!

man vill väl helst slippa få brallorna i knävecket också om det rycker till. :)
Den här är ok (i kombination med hängslen då ;))
 
Lexington Lexington skrev:
inte supermycket verktyg inblandat just nu, knackat lite med hammare o dammsugit!

[bild]
[bild]

Avformning och slipning till helgen!
Kunde inte hålla mig!

Bänkskiva i betong med verktygsspår och sidor av trä under konstruktion i verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Färdig betonggjutning med slät yta och synlig skarv justerad med skruvmejsel och brytbladskniv.

Skruvmejsel (spår) o brytbladskniv använt!
 
  • Gilla
Tule54 och 7 till
  • Laddar…
Cheesen
Nog är man ju ganska trög ibland.... Skruvstycket har suttit där sen 2018 och först nu kommer jag på att jag behöver ju inte leta reda på en tving för att sätta fast bandslipen i bordet där jag brukar ha den... Ändå så monterade jag skruvstycket där för att kunna använda det exakt så med mft skivan.

Blå bandslip fästad i arbetsbänk med skruvstycke på MFT borebord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ullberg och 15 till
  • Laddar…
Lexington Lexington skrev:
Kunde inte hålla mig!

[bild]
[bild]

Skruvmejsel (spår) o brytbladskniv använt!
Format av o slipat undersidan med vinkelslipen!
Ovansidan blir lätt våtslipad med 240 papper, sen ska den såpas o sen på plats!
Oslipad betongskiva på arbetsgolv med utsågat spår, redo för våtslipning och såpning.

Även återanvänt formen för en mindre skiva!
39x60x4
Träformar för gjutning av betongskivor med slipad undersida och markerade mått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 13 till
  • Laddar…
Lexington Lexington skrev:
Format av o slipat undersidan med vinkelslipen!
Ovansidan blir lätt våtslipad med 240 papper, sen ska den såpas o sen på plats!
[bild]

Även återanvänt formen för en mindre skiva!
39x60x4
[bild]
Armeringsnätet tror jag skymtade i en tidigare bild, ( såg ut att vara ett svetsat 100x100 nät)
Hur gjorde du för att hålla armeringen på rätt höjd vid gjutningen ?
 
H hyggabus skrev:
Armeringsnätet tror jag skymtade i en tidigare bild, ( såg ut att vara ett svetsat 100x100 nät)
Hur gjorde du för att hålla armeringen på rätt höjd vid gjutningen ?
hängde upp det i träribbor med ståltråd så det hamnar mitt i gjutningen, sen kan man antingen pilla ut ståltråden när det torkat o man vibrerat färdigt, eller göra som jag o låta det sitta kvar o sen bara klippa av! Allt hamnar ju ändå på undersidan!
Konstruktionsförberedelse för gjutning med träribbor och armeringsnät upphängda med ståltråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hyggabus och 3 till
  • Laddar…
En liten hylla av en överbliven bit björk.

Väggmonterad hylla av björk med en vit kruka och gröna växter, bredvid ett fönster och färgade lampor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hylla av björk med en vit kruka och klätterväxt på en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
T-O och 7 till
  • Laddar…
Jag har jobbat med för mig ett nytt ämne, Accoya! Köpt ett lass med accoya som skall bli överliggare och stolpar till 2st balkongräcken, det kommer sitta på ett väldigt väderutsatt ställe i Kungshamn i Bohuslän, precis vid havet. Samtliga skall vitmålas och därav valet av Accoya. Tryckimpregnerat har visat sig inte fungera över tid, färgen flagnar hur väl det än är byggt och hur noga än underarbetet är gjort.Hoppas accoyan kommer fungera bättre.

En viss ättiksdoft kan kännas när man bearbetar materialet. I övrigt är det lite "dammigt" och ganska mjukt och lätt. Otroligt dimensionsstabilt. Jag hyvlade en 50x200 bit för 2 månader sen när jag fick virket och den ytan är fortfarande så plan att den sugs fast på hyvelbordet, det har jag aldrig upplevt med något annat trä hur väl torkat det än är så brukar det alltid röra sig åtminstone lite på 2 månader.
Hyvlade Accoya-träplankor som ska användas för balkongräcken i väderutsatt område.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En lång accoyaplanka ligger på ett hyvelbord i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hyvlade accoya träplankor i en verkstad, anlagda för att bli balkongräcken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Accoya trävirke staplat i verkstad, planat och klart för att bli balkongräcken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Accoya-trä upplagt på ett arbetsbord, ämnat för balkongräcken, visar träets släta yta och ljusa färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Accoya trä limmas för balkongräcken med klämmor och limflaska på ett verkstadsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hobbs och 10 till
  • Laddar…
richardtenggren
Vi har en sprucken bordsskiva av Accoya på vårt utebord, den klarade inte mer än en sommar och en vinter vid havet. Men det är någon sorts fanerad limträskiva av tvivelaktig kvalitet antar jag, för accoya är väl dyrt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.