Lexington Lexington skrev:
inte supermycket verktyg inblandat just nu, knackat lite med hammare o dammsugit!

[bild]
[bild]

Avformning och slipning till helgen!
det där vill man prova på.
 
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
Ska montera en stor port imorgon och det känns alltid lite sådär när man ska lita på att man inte tappar skruvdragaren i backen (visserligen hilti på jobbet och namnet verkar borga för kvalitén men ja ni vet...) så jag fixade ett enklare fallskydd.

frågan är varför man inte fixade detta 2012 när man började jobba mycket från stege..........

plus för den rena spegeln i badrummet.

Skruvdragare med batteri och fallskyddslina med karbinhake på ett mönstrat underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skruvdragare av märket DEWALT fäst i ett handgjort fallskydd bestående av ett rep och en karbinhake på ett mönstrat underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Person med svart t-shirt och arbetsbyxor som håller röd mobil och har en skruvdragare i fallskyddssele.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skruvdragare med fallskydd fäst i bälte för säker användning vid arbeten på hög höjd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hand håller en gul och svart skruvdragare med ett fastsatt fallskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skruvdragare med improviserat fallskydd fäst vid ett bälte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En karbinhake fäst vid ett arbetsbälte som ett enklare fallskydd för verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Toddbertuzzi och 19 till
  • Laddar…
AXS
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
Ska montera en stor port imorgon och det känns alltid lite sådär när man ska lita på att man inte tappar skruvdragaren i backen (visserligen hilti på jobbet och namnet verkar borga för kvalitén men ja ni vet...) så jag fixade ett enklare fallskydd.

frågan är varför man inte fixade detta 2012 när man började jobba mycket från stege..........

plus för den rena spegeln i badrummet.

[bild] [bild]

[bild]

[bild] [bild] [bild] [bild]
Det är en riktigt bra grej!

Två varningar:
Det kan göra väldigt ont i benet när dragaren kommer flygande i en pendelrörelse.
Och det finns risk att ramla om du står på en stege, blir mycket kraft med tung dragare.

Med en bit i töjbart material kan det bli bättre. Och det är hursomhelst betydligt bättre än att någon under får en dragare i huvudet.

Förlåt för tråk på en bra grej.
 
  • Gilla
Toddbertuzzi och 3 till
  • Laddar…
AXS AXS skrev:
Det är en riktigt bra grej!

Två varningar:
Det kan göra väldigt ont i benet när dragaren kommer flygande i en pendelrörelse.
Och det finns risk att ramla om du står på en stege, blir mycket kraft med tung dragare.

Med en bit i töjbart material kan det bli bättre. Och det är hursomhelst betydligt bättre än att någon under får en dragare i huvudet.

Förlåt för tråk på en bra grej.
redan under testerna hemma märkte jag att det kan svida till ;) ska undersöka om det går att addera ngn slags dämpning man vill helst inte komma nersusande för en stege såklart. Bra tänkt!

man vill väl helst slippa få brallorna i knävecket också om det rycker till. :)
 
  • Haha
AXS
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Funderar lite över det här med flytt av en verkstad. Inser att det är en hel del jobb. Jag har ju 3 riktigt stora och tunga maskiner (bandsåg, bordssåg och rikt/plan hyvel) min arbetsbänk med hurtsar väger säkert 200kg bara den. Samt en hel del annat som också är ganska stort och otympligt.

Är det värt att försöka sig på att flytta detta själv även om jag tar in en flyttfirma för resten av huset? Dels för att jag är rädd om grejerna och dels för att jag tänker att det kan dra iväg rejält i pris med flyttfirma?

Jag har ju bara en normalbred dörr och det är grus utanför så palldragare funkar nog inte.
För vad det är värt i COVID-tider så sällar jag mig till skaran som gärna hjälper till.
Kan ta med släpkärra, palldragare, spakblock och massa spännband.
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
Ska montera en stor port imorgon och det känns alltid lite sådär när man ska lita på att man inte tappar skruvdragaren i backen (visserligen hilti på jobbet och namnet verkar borga för kvalitén men ja ni vet...) så jag fixade ett enklare fallskydd.

frågan är varför man inte fixade detta 2012 när man började jobba mycket från stege..........

plus för den rena spegeln i badrummet.

[bild] [bild]

[bild]

[bild] [bild] [bild] [bild]
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
Ska montera en stor port imorgon och det känns alltid lite sådär när man ska lita på att man inte tappar skruvdragaren i backen (visserligen hilti på jobbet och namnet verkar borga för kvalitén men ja ni vet...) så jag fixade ett enklare fallskydd.

frågan är varför man inte fixade detta 2012 när man började jobba mycket från stege..........

plus för den rena spegeln i badrummet.

[bild] [bild]

[bild]

[bild] [bild] [bild] [bild]
Jag köpte ett par verktygssäkringar under en period med mycket arbete på tak, jäkligt skönt att inte behöva oroa sig för att någon skulle få en skruvdragare eller tång i huvudet.

https://webshop.flinks.se/katalog/sokfts/Verktygssäkring
 
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
redan under testerna hemma märkte jag att det kan svida till ;) ska undersöka om det går att addera ngn slags dämpning man vill helst inte komma nersusande för en stege såklart. Bra tänkt!

man vill väl helst slippa få brallorna i knävecket också om det rycker till. :)
http://www.addforest.com/sv/arborist/stein-bungeestropp-20mm-orange

enklast är en motorsågsstropp som arborister använder
 
  • Gilla
stigen och 1 till
  • Laddar…
Nybyggd innervägg i fordon med verktyg och utrustning ordentligt förvarade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

började med innervägg i Kangoon i helgen...
fortsättning följer när det slutat snöa
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
K kristofo skrev:
För vad det är värt i COVID-tider så sällar jag mig till skaran som gärna hjälper till.
Kan ta med släpkärra, palldragare, spakblock och massa spännband.
Väldigt generöst. Jag har varken släpkärra eller palldragare och jag tar tacksamt emot hjälpen. Som det ser ut nu så blir det någon gång i början av juni! Återkommer!
 
V vectrex skrev:
Väldigt generöst. Jag har varken släpkärra eller palldragare och jag tar tacksamt emot hjälpen. Som det ser ut nu så blir det någon gång i början av juni! Återkommer!
Är jag vaccinerad då kan du räkna in mig också. Tillhör en riskgrupp — vanligtvis mest för andra ;) —så jag får tyvärr avvakta med definitivt besked. Vore kul dock! :)

//Ronnie

PS jag har palldragare som jag kan låna ut. DS
 
  • Gilla
Alltgår
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Väldigt generöst. Jag har varken släpkärra eller palldragare och jag tar tacksamt emot hjälpen. Som det ser ut nu så blir det någon gång i början av juni! Återkommer!
Juni, då har jag semester om inte covidskiten exploderar än mer. Och borde fått vaccin
V vectrex skrev:
Väldigt generöst. Jag har varken släpkärra eller palldragare och jag tar tacksamt emot hjälpen. Som det ser ut nu så blir det någon gång i början av juni! Återkommer!
Har lite semester i juni, är föräldrarna vaccinerade så de kan ta hand om barnen i sommarstugan på Hisingen så kan jag komma med.
Jag är främst bra på att dra torra skämt, dricka kaffe och komma med råd. ;)
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Väldigt generöst. Jag har varken släpkärra eller palldragare och jag tar tacksamt emot hjälpen. Som det ser ut nu så blir det någon gång i början av juni! Återkommer!
Även jag kan ge ett handtag eller två om det behövs.
Har svart bälte i fika men kan tänka mig att hjälpa till med flytten också :D. Kan troligen ordna med hemmabyggda maskinskridskor och diverse lyftblock,spett och släggor om det behövs. Prylarna finns en bit bort så hojta bara till så försöker jag lösa det.

EDIT: Just det, det är ju inte mina grejjor ska flyttas. Då behövs nog inte släggorna...
 
  • Gilla
Lorpar
  • Laddar…
Låter som att det håller på att bildas en mellansvensk baxarsekt... då vill man ju vara med :)
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Väldigt generöst. Jag har varken släpkärra eller palldragare och jag tar tacksamt emot hjälpen. Som det ser ut nu så blir det någon gång i början av juni! Återkommer!
Har jag fått spruta och tiden passar så kan jag också hjälpa till. En "baxarsekt" kan vara bra att tillhöra, rätt vad det är så kanske man köpt på sig en maskin att ha i garaget. Har släpkärra med kåpa och ramp, dock behövs en skiva på rampen om man skall köra något på den eftersom det är en "rillramp".
Hur långt skall det flyttas, Pixbo till ?
 
R roli skrev:
Har jag fått spruta och tiden passar så kan jag också hjälpa till. En "baxarsekt" kan vara bra att tillhöra, rätt vad det är så kanske man köpt på sig en maskin att ha i garaget. Har släpkärra med kåpa och ramp, dock behövs en skiva på rampen om man skall köra något på den eftersom det är en "rillramp".
Hur långt skall det flyttas, Pixbo till ?
Ryktet är att det inte är så långt..
 
  • Gilla
roli
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.