Inte på ett hus men utekök, men det är samma princip. Jag hade första året lagt på ett lager, det är vad man ser under. Jag tyckte det behövdes mera och jag hade kvar säckar från förra året så jag använde dom och lade på ett till. Men nu på våren fick jag se att det faller bort i stora flagor.

Vad är det som har gått fel? Har jag använt för gammal puts? Var det vädret som var fel, var ju otroligt varmt förra sommaren. Har jag missat att förbehandla den underliggande grunden på något vis? Fel sorts puts?

Vad för puts är bäst till ett utekök egentligen, detta är något cement eller kalkcement baserat. Vore kalkputs bättre?

Närbild på ett uteköks putsade yta där puts faller av i stora flagor, vilket indikerar potentiella problem med material eller applicering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det har ju fryst sönder ser man.
 
OK men varför har det fryst sönder? Vad blev fel här jämfört med lagret under? Från samma sort av puts.
 
Det ser ut som att det inte har fäst riktigt i lagret under. Det är inget ovanligt fenomen när man försöker laga befintlig puts genom att lägga på ett nytt tunt lager. Blötte du den gamla putsen innan du la på ny? Skyddade du den nya putsen mot uttorkning de första dygnen?
 
Är det vädersäkrat i övrigt?
 
Det är ett utekök som står ute i det öppna och har inget tak över sig.

Har minne jag blötte den existerande putsen men det var ju så varmt. Gjorde inget för att hålla det fuktigt.
 
ja nåt som är öppet i det fria och kanske inte hinner torka på hösten kommer kanske spränga lös putsen på vintern.
 
Har inte gjort något åt detta på ett år nu utan det har fått falla av i egen takt och jag har inte orkar bry mig så mkt... Men jag har funderat nu då det är sommar igen, hur vore kalkputs på ett utekök, vore det mera tåligt för väder och vind, och mera flexibelt så det inte spricker lika lätt för jag har även fått sprickor där det sett bra ut.
 
Jag återupplivar tråden. Jag vill veta hur jag ska få bort den gamla putsen bäst som fortfarande sitter kvar.

Skulle gärna ha något mekaniskt hjälpmedel för att snabba upp processen.

Jag antar jag vill ha en grov yta så att kalkputsen fastnar?
 
Kalkputs på nåt cementbaserat gör nog inte saken bättre. Du kan nog säkert använda samma lika som du använt men man kanske måste prima med något för vidhäftningens skull ? Fråga tillverkaren?
 
Hur får jag bort cementputsen då? Misstag att använda cementputs från början...
 
väntar i ett par år till?
 
DennisCA DennisCA skrev:
Hur får jag bort cementputsen då? Misstag att använda cementputs från början...
Jag har slipat bort rätt mycket puts(B bruk tror jag) i källaren med vinkelslip och diamantslipskål. Borrhammare och mejsel kan funka om det sitter löst(testa vad som händer om du slår lite med hammaren).

Diamantslipskål dammar dock något för jävligt. Det finns också slipgiraffer för betong att hyra med tillhörande dammsugare.

Jag har gått förbi byggen där det putsas fasad. Där kör dom en tunnputs sen glasfiberväv som armering(Såg att dom använde nått webersystem). Därpå kör dom det slutgiltiga lagret.

Summan av kardemumman, varför inte:

1. Knacka bort den puts som sitter löst med hammare och bred mejsel
2. Vattna
3. Tunnputsa
4. Fäst antingen glasfiber eller stålnätsarmering
5. Putsa ett slutskikt
6. Eftervattna vid behov(Varmt väder)
 
Fast även om man skulle kalkputsa så kan man ju diskutera livslängd på det om det är nåt som står under bar himmel......Tror inte det skulle hålla så länge om man inte väderskyddar det sen.
 
Jaha är det så... Tyckte jag hade frågat om det där av andra förr och fått höra kalkputs nog var helt bra utomhus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.