Frågan är bara om man ska låta linan ligga kvar som den ligger nu så roboten undviker platserna där jag hade buskar innan.
Hade varit skönt att lägga ner linan redan nu i det nya så det växer in sig ordentligt. Men skulle behöva skydda platserna ändå.
 
När jag grävde bort vår sandlåda i somras så byggde jag bara en fyrkant av bräder på högkant runt det nysådda.
Fungerade finfint.
 
  • Gilla
MeanMike
  • Laddar…
hmmm intressant tanke, du menar att du lägger dit den nya linan , men kör med den gamla så länge......om jag fattat dig rätt så låter det ju jättesmart. då kör den ju inte i skiten där du grävt upp. Hoppas jag fattade dig rätt. Den gamla linan kan du ju låta ligga eller ta bort den sen. korsa dom helst inte bara så du drar sönder den nya sen. Sandlådemodellen är också bra!
 
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
När jag grävde bort vår sandlåda i somras så byggde jag bara en fyrkant av bräder på högkant runt det nysådda.
Fungerade finfint.
Hur funkade det med kantklippningen eller när den letar sig hem via linan?

Gick den runt brädorna bara tills den hittade linan igen?
 
J Jockose skrev:
Hur funkade det med kantklippningen eller när den letar sig hem via linan?

Gick den runt brädorna bara tills den hittade linan igen?
Förlåt, jag var lite otydlig. Kantklippningen fungerade finfint, då den gamla sandlådan låg en bit in på gräsmattan.
 
  • Gilla
Jockose
  • Laddar…
MeanMike MeanMike skrev:
hmmm intressant tanke, du menar att du lägger dit den nya linan , men kör med den gamla så länge......om jag fattat dig rätt så låter det ju jättesmart. då kör den ju inte i skiten där du grävt upp. Hoppas jag fattade dig rätt. Den gamla linan kan du ju låta ligga eller ta bort den sen. korsa dom helst inte bara så du drar sönder den nya sen. Sandlådemodellen är också bra!
Nja inte riktigt så tänkte jag.
Vet ärligt talat inte hur jag tänkte när jag skrev texten :rofl:

Det jag menar är att jag låter roboten gå som den alltid gjort och låter linan ligga kvar.
När den nya jorden börjat växa och klarar roboten, så drar man ny lina istället.

Problemet för mig är att jag grävt ner hela min lina ca 5 cm ner i jorden.
Väldigt dumt gjort med tanke på att jag hade planer på att göra alla dessa förändringar ändå.
Men man blir ju lite pillig när man får nya saker ;)
 
  • Gilla
MeanMike
  • Laddar…
Men....tänk om........om du använder den gamla tråden nu.....men lägger dit den nya ändå, så hinner den ju växa ner lite tills det är dags o byta.....vet inte om det skulle funka för din trädgård
 
Tips
Om ni lägger tråd så här på några ställen i trädgården kan ni och ändra senare om ni vill "bygga om" slingan.

1 lina stoppar den på
2 linor går den över
3 stoppar den
osv.

Jag lägger en liten sån här på varje raksträcka så kan jag ändra mig senare utan att behöva skarva.
OBS ca1cm mellan trådarna. vanliga plast spikes i hörnen.
osv. Schmatt layout av tre paralella trådar för trädgårdsprojekt med 1 cm mellanrum.
 
  • Gilla
Klakorp och 2 till
  • Laddar…
Bra tips!
 
Eftersom jag inte kan ut o testa just nu så frågar jag / slänger ut mina tankar.

Ska bygga ett skydd till roboten snart, men stör mig rejält på hur den agerar när den lämnar basen för jobb.
Backar bakåt en aning,
Svänger ca 25 grader åt vänster och kör framåt.

Jag hade gärna sett att den backar hela vägen från basen och svänger 90 grader vänster.
Men detta verkar omöjligt.

Men funderar på gränstråden,
Vad händer om man lägger den enligt bild? Skulle man få roboten att inte gå över markerat hörn?

Skiss av en gräsmattas layout med markerade riktningar för en robotgräsklippares rörelse och gränstråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hänger inte med här riktigt. Var är basen? vilket är tråden grön eller svart? Förstår inte ritningen.
 
Basen är den svarta rektangeln.
Den gröna är tråden och pilarna visar åt vilket håll roboten går.

Det röda är ett område jag vill att roboten ska undvika när den lämnar basen
 
Schema över datakabeldragning med basstation och gränskabel, inklusive markerat förbjudet område.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
@Jockose jag är lite tveksam till om detta går att få till. Min tolkning av robotens beteende vid start är:
1 Backa undan
2 Sväng 25 grader
3 Kör rakt fram
4 Lyssna efter gränskabel
Det du vill är nog beroende av när den slår på ”lyssningen” efter steg 3. Jag skulle gissa att den slår på lyssningen några sekunder senare för att vara säker på att ha lämnat basplattan. Kanske går att uttyda detta baserat på de angivna distanserna för installationen av basplattan?
 
ok nu fattar jag. men jag tror inte detta går.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.