2 exempel från samma tillverkare,
en SUV, duger till vardags och tar sig fram bra även i besvärligt väglag och djup snö
Mörkgrå SUV från en känd tillverkare kör på landsväg, symbol för vardaglig driftsäkerhet och terrängkapacitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


en riktig terrängbil, den bästa och coolaste och tar sig fram precis överallt utan behov av väg, och tyvärr har jag ingen sådan men vill ha (och en egen oljekälla till den)

Militär terrängbil på ett öppet fält, robust design för svårtillgängliga områden.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Edit: @useless men jag tror inte det går att hitta någon annan "serieproducerad" bil som har det... ;)
Unimog. Fast det är ju också en Mercedes...
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
C chicketiwowow skrev:
Vilka egenskaper är det egentligen som skiljer SUV från en riktig jakt/skogsbil? Alltså ofta är det ju uppenbart om en bil är SUV eller riktig offroadbil, men vissa modeller är lite mer oklara på vilken sida av gränsen modellen är.

Alltså, vilka egenskaper måste man ha på en riktig arbetsbil, men som inte ofta finns på SUV? Och tvärtom, vilka egenskaper är vanliga i SUVar men som man inte vill ha i skogen?
En riktig arbetsbil eller jaktbil är oöm och det är inte en SUV.

Jag bodde tidigare i en villa ute i skogen och såg jägare dagligen under jaktsäsongen. Jägarna åkte inte runt i SUV:ar, de åkte runt i pundarhäckar. Men det menar jag något gammalt oömt som du kan sitta i med blodiga kläder i utan det spelar någon roll, hunden kan hoppa runt i bilen med leriga tassar och du kan ta ut den på en åker utan att bry dig om ifall du repar lacken. Bilarna var Saab 900, Audi A6, Volvo 740 o.s.v.
Jaktgästerna, de som betalade dyrt för att vara med och jaga, de körde däremot runt i SUV:ar och var snofsigt klädda.

Samma sak med hantverkare. De kör inte runt i SUV:ar med läderklädsel, de kör runt i skåpbilar med galonklädsel.
 
  • Gilla
BengtH och 3 till
  • Laddar…
D Donald-Duck skrev:
En riktig arbetsbil eller jaktbil är oöm och det är inte en SUV.

Jag bodde tidigare i en villa ute i skogen och såg jägare dagligen under jaktsäsongen. Jägarna åkte inte runt i SUV:ar, de åkte runt i pundarhäckar. Men det menar jag något gammalt oömt som du kan sitta i med blodiga kläder i utan det spelar någon roll, hunden kan hoppa runt i bilen med leriga tassar och du kan ta ut den på en åker utan att bry dig om ifall du repar lacken. Bilarna var Saab 900, Audi A6, Volvo 740 o.s.v.
Jaktgästerna, de som betalade dyrt för att vara med och jaga, de körde däremot runt i SUV:ar och var snofsigt klädda.

Samma sak med hantverkare. De kör inte runt i SUV:ar med läderklädsel, de kör runt i skåpbilar med galonklädsel.
Här är jägare och bönders lyxbilar nissan kingcab, amarok och sådant överprisat mjok.
För de snåla jägarna så kör de 940 kombi och hivar in rådjurskadavret och låter slitna jakthunden nafsa på liket mellan jaktplats till slaktplats.

Den större godsägaren i området kör med om jag kommer ihåg amarok, och de dög att köra på jävlig åker.

Vanligaste hantverkarbilen är antingen renault master eller den mindre. Caddy för de som inte har så mycket med sig.

Det finns någon enstaka som måste vara rätt dyra i timpris för de kör med dodge ram.

xc60 är en rätt vettig bil för sportmänniskan som kanske cyklar, kajakar eller övrig valfri sport utomhus.
 
  • Gilla
Donald-Duck och 1 till
  • Laddar…
U
Rickard. Rickard.ag skrev:
Njaa tåls väl att diskutera. Jeep likt dom andra riktar definitivt in sig mest på stadsjeep marknaden och inte offroad. Sen har dom kanske fortfarande kvar mer offroad modeller och skulle inte förvåna mig om arvet följt med lite mer än för andra märken.

Har egentligen inte så jättebra koll men dom jeeparna jag ser rulla omkring är definitivt inget mer offroad än många andra suvar.

Jag blev faktiskt lite imponerad sist jag kollade under en xc60 att diffarna var knuffade till en sida och hur väl allt var undanstoppat men det är väl också där offroad tänket tar slut för dom flesta modeller.
Det beror lite på vad man diskuterar också. Märket Jeep har ju tagit sitt namn från bilklassen som uttalades ”jeep”, eller GP som det egentligen stavas. GP kommer från Amerikanska arméns benämning på sina offroad-personbilar och står för General Purpose och fick då smeknamnet ”Jeeps”, ofta Landrovers och Hummers på den tiden. Så man kan diskutera jeepar utan att defakto mena bilmärket Jeep.
 
F
R Rkarlsson skrev:
xc60 är en rätt vettig bil för sportmänniskan som kanske cyklar, kajakar eller övrig valfri sport utomhus.
Lika vettig som en XC70, V90CC,V60CC eller nån variant av Passat eller Audi A6 som är höjd 20mm och har plastskärmar för att se grov ut. Eller ett 20-tal bilar från Kia, Hyndai, Nissan, Skoda mm. Eller i princip valfri Subaru.

Det är i princip bara en fråga om smak och plånbok.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
mikethebik mikethebik skrev:
en riktig terrängbil, den bästa och coolaste och tar sig fram precis överallt utan behov av väg, och tyvärr har jag ingen sådan men vill ha (och en egen oljekälla till den)

[bild]
Själv körde BV206 i värnplikten, den tog sig fram på fler ställen än Valpen/TGB11 :cool:
Hagglunds_BV-206_Bandvagn_zijaanzicht.jpg
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
U Swetox skrev:
Det beror lite på vad man diskuterar också. Märket Jeep har ju tagit sitt namn från bilklassen som uttalades ”jeep”, eller GP som det egentligen stavas. GP kommer från Amerikanska arméns benämning på sina offroad-personbilar och står för General Purpose och fick då smeknamnet ”Jeeps”, ofta Landrovers och Hummers på den tiden. Så man kan diskutera jeepar utan att defakto mena bilmärket Jeep.
Det är ju en värdig fortsättning på diskussionen om vad SUV betyder. Att Jeep kom från en förkortning hade jag ingen aning om. Men det verkar vara omtvistat.
https://en.wikipedia.org/wiki/Jeep#Jeep_etymology
 
F fsn skrev:
Lika vettig som en XC70, V90CC,V60CC eller nån variant av Passat eller Audi A6 som är höjd 20mm och har plastskärmar för att se grov ut. Eller ett 20-tal bilar från Kia, Hyndai, Nissan, Skoda mm. Eller i princip valfri Subaru.

Det är i princip bara en fråga om smak och plånbok.
Fast XC60 är bäst. :)
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
U Swetox skrev:
GP kommer från Amerikanska arméns benämning på sina offroad-personbilar och står för General Purpose och fick då smeknamnet ”Jeeps”.
Det är en vanlig missuppfattning eller efterhandskonstruktion att GP står för General Purpose. Det fanns en prototyp till militärens terrängbil som hette något med GP men i det fallet så stod GP för Goverment Project.

Benämningen Jeep kommer från ”Eugene the Jeep”, en figur i Karl-Alfred filmerna på bio som var populära bland soldaterna vid den här tiden. Eugene the Jeep var en hund eller något liknande, som kunde teleportera sig och gå genom väggar och klättra på väggar och tak och som inte gick att förklara på något enkelt sätt vad det var för något. På samma sätt tyckte soldaterna att det nya militärfordonet var, det gick att köra fordonet på ställen där man helt enkelt inte kunde köra en bil, uträttade stordåd dagligen och gick inte att beskriva för någon som aldrig sett bilen i verkligheten tidigare. Därför fick militärfordonet benämningen Jeep bland soldaterna.

popeye-presents-eugene-the-jeep.jpg

 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Själv körde BV206 i värnplikten, den tog sig fram på fler ställen än Valpen/TGB11 :cool:
[bild]
Medhålles, fast den har band och behöver en ännu större oljekälla!
Och en sådan där står också på min önskelista!

Kan också nämna att min yngste son är anställd i försvaret och nyligen var de ute på någonting, och då körde han en TGB 11, finns fortfarande kvar i tjänst och enligt min son fortfarande outstanding när det gäller framkomlighet, åtminstone på hjul.
Annars kör han ibland Stridsfordon 90 som tar sig fram ganska bra den också, är det något i vägen kan man ju alltid skjuta bort det;)
 
Mikael_L
mikethebik mikethebik skrev:
TGB 11, finns fortfarande kvar i tjänst och enligt min son fortfarande outstanding när det gäller framkomlighet, åtminstone på hjul.
Den är ju bra, helt klart. Och jag är också imponerad av terränglastbilarna TGB30 och TGB 40, de har jag sett ta sig fram rejält lastade på ganska osannolika ställen.

mikethebik mikethebik skrev:
Annars kör han ibland Stridsfordon 90 som tar sig fram ganska bra den också,
Och ännu större oljekälla krävs. ;)
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
F fsn skrev:
Lika vettig som en XC70, V90CC,V60CC eller nån variant av Passat eller Audi A6 som är höjd 20mm och har plastskärmar för att se grov ut. Eller ett 20-tal bilar från Kia, Hyndai, Nissan, Skoda mm. Eller i princip valfri Subaru.

Det är i princip bara en fråga om smak och plånbok.
XC90/60 ser iaf ut att ha högre markfrigång.
Än XC70 mfl. Otroligt bra om man kör på gamla skogs/traktorvägar ofta.
Eller i snö. Efter att ha bott ett par år i Södra Lappland vet jag iaf att en A4 Quattro kan vara sämre på en sån väg en den framhjulsdrivna XC90-P2 som min sambo hade då.
Det är sällan så brutalt halt att man slirar på en snöbemängd väg, men om underredet konstant tvingas ploga vägen från snö/buskar/frostig is tar det stopp ändå. I många fall är markfrigång viktigare än skitbra fyrhjulsdrift.

En vän hade en V70 -99 med höjd fjädring, lite större vinterhjul och diffbroms fram, den tog sig fram överallt där vi var.
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
F
Huddingebo Huddingebo skrev:
XC90/60 ser iaf ut att ha högre markfrigång.
Än XC70 mfl. Otroligt bra om man kör på gamla skogs/traktorvägar ofta.
Eller i snö. Efter att ha bott ett par år i Södra Lappland vet jag iaf att en A4 Quattro kan vara sämre på en sån väg en den framhjulsdrivna XC90-P2 som min sambo hade då.
Det är sällan så brutalt halt att man slirar på en snöbemängd väg, men om underredet konstant tvingas ploga vägen från snö/buskar/frostig is tar det stopp ändå. I många fall är markfrigång viktigare än skitbra fyrhjulsdrift.

En vän hade en V70 -99 med höjd fjädring, lite större vinterhjul och diffbroms fram, den tog sig fram överallt där vi var.
Ja, fast det är en försvinnande liten del av befolkningen som behöver det för att flytta cyklar, kajaker eller köra till hockeyträning, inte i närheten proportionerligt mot antalet sålda bilar. Törstiga bilar med stora hjul och mycket ofjädrad vikt.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.