S slurppe99 skrev:
Jag fick en Gardena. För att den som hade den blev tvungen att ladda om för att kunna ta hela gräsmattan. Tyckte numera den var lite slö så jag bytte batteri 2020. Vad händer då. Jo sonen kom med sin Bosch som han inte heller fick att räcka på hela villatomten. Så nu har jag varsin för fram och baksidan på vår lilla radhustomt.

Så välj en som räcker för tomten med råge är mitt tips. Klipper du sällan och har högt gräs så tar det mer batterikapacitet.
Ja det är detta som oroar. Har läst på många ställen just att batterikapaciteten sällan håller vad som utlovas i produktbeskrivningen, oavsett vilken modell det handlar om nästan.
 
R RalleB skrev:
Får man fråga varför man vill klippa gräsmattan manuellt och inte köpa en robot?

om du ändå behöver köpa ny klippare så är det ju en robot du ska ha.
Alltid ha en välklippt gräsmatta oavsett om man är hemma eller kommer hem från semestern.
Robot har varit nr 1 i många år...
Det är en ren kostnadsfråga. Hade gärna köpt en robotgräsklippare men budgeten räcker inte så långt.
 
Självklart ska du ha en traditionell klippare så att du får motion.
Välj ett känt stort märke där batterierna passar i samtliga verktyg, häcksaxar såväl som skruvdragare, Bosch, Makita, ... då det är batterierna som är den stora kostnaden.
Jag kör en Makita DLM460 som jag är nöjd med. Välj inte en mindre modell.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Självklart ska du ha en traditionell klippare så att du får motion.
Välj ett känt stort märke där batterierna passar i samtliga verktyg, häcksaxar såväl som skruvdragare, Bosch, Makita, ... då det är batterierna som är den stora kostnaden.
Jag kör en Makita DLM460 som jag är nöjd med. Välj inte en mindre modell.
Tack för svaret! Ska kolla upp den modellen.
 
A
P peveko skrev:
Tack för svaret! Ska kolla upp den modellen.
Får jag fråga vad det är för klippare?
 
Som flera redan sagt, välj en modell vars batterier du har nytta av till annat. Själv har jag en stihl rma2 med ett ap300 batteri (36v, 6,3 Ah). Kan klippa min 250-300 kvm gräsmatta 2 ggr utan att ladda.
Jag hade även kravet att ha bioclip eller vad det heter dvs att gräset ska lämnas kvar på gräsmattan. Har även drivning på hjulen men såna funktioner är väl mest tycke och smak
 
  • Gilla
peveko
  • Laddar…
A
N Nick 72 skrev:
Som flera redan sagt, välj en modell vars batterier du har nytta av till annat. Själv har jag en stihl rma2 med ett ap300 batteri (36v, 6,3 Ah). Kan klippa min 250-300 kvm gräsmatta 2 ggr utan att ladda.
Jag hade även kravet att ha bioclip eller vad det heter dvs att gräset ska lämnas kvar på gräsmattan. Har även drivning på hjulen men såna funktioner är väl mest tycke och smak
Okej som återförsäljare så är en traditionell klippare en helt annan sak därför jag frågade.
Tack för svar...
 
Maskintok skrev:
Får jag fråga vad det är för klippare?
En batteridriven makita dlm460
 
  • Gilla
peveko och 1 till
  • Laddar…
A
P peveko skrev:
Några tankar om denna?

[länk]

Den var väldigt smal.. Och plastig..
36 cm.. I klippbredd..
Ja har man väldigt lite att klippa så..
Annars hade jag kollat på större..
 
  • Gilla
peveko
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Den var väldigt smal.. Och plastig..
36 cm.. I klippbredd..
Ja har man väldigt lite att klippa så..
Annars hade jag kollat på större..
Tack för input!
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
P peveko skrev:
Några tankar om denna?

[länk]
Bosch gör bra produkter, men vad är det för batteri? Det ser ut att vara special som enbart passar gräsklippare. Ett extra batteri kostar 2500:- ser jag. Ett ensamt batteri kommer du inte långt med, det blir långa vilopauser. Så denna skulle tveklöst gå bort om jag skulle välja. Jag har för mig Bosch har gräsklippare med verktygsbatterier, men då får du bestämma dig för att gå all-in med Bosch (som är ett bra val).
 
  • Gilla
peveko
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Bosch gör bra produkter, men vad är det för batteri? Det ser ut att vara special som enbart passar gräsklippare. Ett extra batteri kostar 2500:- ser jag. Ett ensamt batteri kommer du inte långt med, det blir långa vilopauser. Så denna skulle tveklöst gå bort om jag skulle välja. Jag har för mig Bosch har gräsklippare med verktygsbatterier, men då får du bestämma dig för att gå all-in med Bosch (som är ett bra val).
Tack, tar dig på orden och väljer bort den här klipparen.
 
Den skulle förkastas av mig av samma skäl som jag skrev ovan.
 
  • Gilla
peveko
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.