A
H Harald Blåtumme skrev:
Ursäkta min okunnighet men vad är en friskluftsmotor? Menar du icke-turbomatad dvs ”naturally aspirated”?
Det är vad Hva kallar sina nya motor och röjsågar för.

Det är en motor med en förgasare och ett extra spjällhus.
Det extra spjällhuset öppnas när motorn börjar att suga in luft.
Då öppnar spjället och motorn börjar varva mer.

Friskluften ökar på rotationen och flödet i spolkanalerna vilket gör att blandningen kommer med högre fart in i förbränningskammaren.
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
A
H Harald Blåtumme skrev:
Ursäkta min okunnighet men vad är en friskluftsmotor? Menar du icke-turbomatad dvs ”naturally aspirated”?
Det är väl då man ska fråga, inte ursäkta sig.
Hoppas svaret gav lite förståelse..
 
A
H Harald Blåtumme skrev:
Kul att tråden utvecklats till att inte bara omfatta små tunga batterisågar!

En fråga som iofs gäller min röjsåg Husqvarna 545 fxt, där fanns just en blå plastmojäng för vinterbruk. Nu har jag inte kört sågen i särskilt många minusgrader ännu men blir inte klok på när man ska använda denna och vad vitsen skulle vara. Maskinen funkar mycket bra utan denna runt nollan minimum där jag använt den hittills, precis som är fallet med frugans litet lättare Stihl FS131 som är mycket trevlig och driftsäker oavsett temp.

När jag jobbade yrkesmässigt med detta en period på 80-talet fanns det inga dylika plastmojänger/vintertillsatser på vare sig motor- el röjsågar, var väl iofs mest motorsågarna som man använder mitt i smällkalla vintern eftersom virket väger så mycket mindre att hantera manuellt. Röjning görs på vår-försommar och då är det det typiskt varmare.

Min gamla favoritsåg Partner 410 ccs har inget dylikt och den funkar perfekt även i rätt sträng kyla, lika ursinnigt snabb och stark (för sin vikt) oavsett temperatur som jag upplever det.

Så varför finns dessa plastmojängs/vintertillsatser egentligen?
Hva 545 fxt har utanpåliggande spolkanaler.
Dessa kanaler är sällan putsade och själva cylindern är undermålig..
Man kan fixa till detta om man vill..
Men jag vet inte hur pass intresserade ni är av den biten...
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
Ok, min gamla Partner 410 ccs är inte av denna typ alls, en klassisk konstruktion med en Zama förgasare och ställstruvar för Hi & Lo RPM. Möjligen att HQV 545 fxt har en modernare kostruktion men som sagt, har inte testat hur den funkar i extremt låga temperaturer och den fungerar fint utan denna vinterplastflärp så jag struntar i det,

Stihl FS131 har en helt annan motorkonstruktion, i princip en fyrtaktsmotor med ventiler osv. Helt okänslig för omgivande temp osv tycker jag, den drar på med sitt skönt grova dragster-liknande dova sound oavsett och är en fröjd att jobba med den också. Faktum är att jag ofta föredrar denna framför hqv 545 fxt pga ca 2 kg lägre vikt, inte så ofta jag verkligen har nytta av den större effekten i 545:an mer än vid kraftigare gallringspass.

Nu ska det införskaffas en litet större motorsåg, vill inte hålla på och låna kralligare såg vid behov. På Partner 410 kör jag 13-tums svärd, den kanske skulle klara 15-tums men tycker den är bra som den är. Underbar vid kvistning. Vid avverkning, kan köra instick helt effortless i alla träslag även om det är litet grövre än vad som 13 tum egentligen tillåter och man inte kommer igenom på andra sidan. Vill dock gärna ha en såg som har liknande prestanda med kring 18-tums svärd för att ta ner grövre träd helt säkert utan att behöva trixsa.

Litet oklar över vad som bör väljas. Som alltid är det vikt vs prestanda som avgör men även balans och hur den uppför sig är viktigt. Men visst jag fattar att en dylik såg med nödvändighet blir några kilo tyngre allt som allt, inte minst ett längre svärd och kedja adderar vikt.

Vill ju gärna hamna i samma läge som jag alltid gör med gamle trogne trimmade P 410 ccs, alltid arbeta med ett brett leende av att uppleva absolut underbara prestanda av en lätt liten racer!

Tips på en riktigt bra såg kring 4 hkr med bra vikt/prestanda mottages med tacksamhet! Den kommer kanske inte vara en såg jag bär runt med i skogen i onödan men när den behövs så ska den finnas redo.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
H Harald Blåtumme skrev:
Ok, min gamla Partner 410 ccs är inte av denna typ alls, en klassisk konstruktion med en Zama förgasare och ställstruvar för Hi & Lo RPM. Möjligen att HQV 545 fxt har en modernare kostruktion men som sagt, har inte testat hur den funkar i extremt låga temperaturer och den fungerar fint utan denna vinterplastflärp så jag struntar i det,

Stihl FS131 har en helt annan motorkonstruktion, i princip en fyrtaktsmotor med ventiler osv. Helt okänslig för omgivande temp osv tycker jag, den drar på med sitt skönt grova dragster-liknande dova sound oavsett och är en fröjd att jobba med den också. Faktum är att jag ofta föredrar denna framför hqv 545 fxt pga ca 2 kg lägre vikt, inte så ofta jag verkligen har nytta av den större effekten i 545:an mer än vid kraftigare gallringspass.

Nu ska det införskaffas en litet större motorsåg, vill inte hålla på och låna kralligare såg vid behov. På Partner 410 kör jag 13-tums svärd, den kanske skulle klara 15-tums men tycker den är bra som den är. Underbar vid kvistning. Vid avverkning, kan köra instick helt effortless i alla träslag även om det är litet grövre än vad som 13 tum egentligen tillåter och man inte kommer igenom på andra sidan. Vill dock gärna ha en såg som har liknande prestanda med kring 18-tums svärd för att ta ner grövre träd helt säkert utan att behöva trixsa.

Litet oklar över vad som bör väljas. Som alltid är det vikt vs prestanda som avgör men även balans och hur den uppför sig är viktigt. Men visst jag fattar att en dylik såg med nödvändighet blir några kilo tyngre allt som allt, inte minst ett längre svärd och kedja adderar vikt.

Vill ju gärna hamna i samma läge som jag alltid gör med gamle trogne trimmade P 410 ccs, alltid arbeta med ett brett leende av att uppleva absolut underbara prestanda av en lätt liten racer!

Tips på en riktigt bra såg kring 4 hkr med bra vikt/prestanda mottages med tacksamhet! Den kommer kanske inte vara en såg jag bär runt med i skogen i onödan men när den behövs så ska den finnas redo.
Hmm..
Jag är av den äldre skalan vad det gäller sågar...
Så inte nyare än 3 serien..
5 serien har ju autotune och friskluftsmotor.
Stihl har m tronic men den fungerar skapligt.

Jag rekommenderar :
254,257.
359,357.
365.
371,372..
Ska man köpa en 5 serie så kanske hva 560, 562...
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
A
H Harald Blåtumme skrev:
Ok, min gamla Partner 410 ccs är inte av denna typ alls, en klassisk konstruktion med en Zama förgasare och ställstruvar för Hi & Lo RPM. Möjligen att HQV 545 fxt har en modernare kostruktion men som sagt, har inte testat hur den funkar i extremt låga temperaturer och den fungerar fint utan denna vinterplastflärp så jag struntar i det,

Stihl FS131 har en helt annan motorkonstruktion, i princip en fyrtaktsmotor med ventiler osv. Helt okänslig för omgivande temp osv tycker jag, den drar på med sitt skönt grova dragster-liknande dova sound oavsett och är en fröjd att jobba med den också. Faktum är att jag ofta föredrar denna framför hqv 545 fxt pga ca 2 kg lägre vikt, inte så ofta jag verkligen har nytta av den större effekten i 545:an mer än vid kraftigare gallringspass.

Nu ska det införskaffas en litet större motorsåg, vill inte hålla på och låna kralligare såg vid behov. På Partner 410 kör jag 13-tums svärd, den kanske skulle klara 15-tums men tycker den är bra som den är. Underbar vid kvistning. Vid avverkning, kan köra instick helt effortless i alla träslag även om det är litet grövre än vad som 13 tum egentligen tillåter och man inte kommer igenom på andra sidan. Vill dock gärna ha en såg som har liknande prestanda med kring 18-tums svärd för att ta ner grövre träd helt säkert utan att behöva trixsa.

Litet oklar över vad som bör väljas. Som alltid är det vikt vs prestanda som avgör men även balans och hur den uppför sig är viktigt. Men visst jag fattar att en dylik såg med nödvändighet blir några kilo tyngre allt som allt, inte minst ett längre svärd och kedja adderar vikt.

Vill ju gärna hamna i samma läge som jag alltid gör med gamle trogne trimmade P 410 ccs, alltid arbeta med ett brett leende av att uppleva absolut underbara prestanda av en lätt liten racer!

Tips på en riktigt bra såg kring 4 hkr med bra vikt/prestanda mottages med tacksamhet! Den kommer kanske inte vara en såg jag bär runt med i skogen i onödan men när den behövs så ska den finnas redo.
Jag har storebror.. 510ccs så jag förstår vad du menar..;)
Och en hel hög Hva motsvarande.. :crysmile:
 
H Harald Blåtumme skrev:
Ok, min gamla Partner 410 ccs är inte av denna typ alls, en klassisk konstruktion med en Zama förgasare och ställstruvar för Hi & Lo RPM. Möjligen att HQV 545 fxt har en modernare kostruktion men som sagt, har inte testat hur den funkar i extremt låga temperaturer och den fungerar fint utan denna vinterplastflärp så jag struntar i det,

Stihl FS131 har en helt annan motorkonstruktion, i princip en fyrtaktsmotor med ventiler osv. Helt okänslig för omgivande temp osv tycker jag, den drar på med sitt skönt grova dragster-liknande dova sound oavsett och är en fröjd att jobba med den också. Faktum är att jag ofta föredrar denna framför hqv 545 fxt pga ca 2 kg lägre vikt, inte så ofta jag verkligen har nytta av den större effekten i 545:an mer än vid kraftigare gallringspass.

Nu ska det införskaffas en litet större motorsåg, vill inte hålla på och låna kralligare såg vid behov. På Partner 410 kör jag 13-tums svärd, den kanske skulle klara 15-tums men tycker den är bra som den är. Underbar vid kvistning. Vid avverkning, kan köra instick helt effortless i alla träslag även om det är litet grövre än vad som 13 tum egentligen tillåter och man inte kommer igenom på andra sidan. Vill dock gärna ha en såg som har liknande prestanda med kring 18-tums svärd för att ta ner grövre träd helt säkert utan att behöva trixsa.

Litet oklar över vad som bör väljas. Som alltid är det vikt vs prestanda som avgör men även balans och hur den uppför sig är viktigt. Men visst jag fattar att en dylik såg med nödvändighet blir några kilo tyngre allt som allt, inte minst ett längre svärd och kedja adderar vikt.

Vill ju gärna hamna i samma läge som jag alltid gör med gamle trogne trimmade P 410 ccs, alltid arbeta med ett brett leende av att uppleva absolut underbara prestanda av en lätt liten racer!

Tips på en riktigt bra såg kring 4 hkr med bra vikt/prestanda mottages med tacksamhet! Den kommer kanske inte vara en såg jag bär runt med i skogen i onödan men när den behövs så ska den finnas redo.
försök hitta en Jonsered 2258
väger 5,6 kg...effekt något över 4 hk
mycket trevlig såg med 18" svärd
byter man sedan till 8-kugg drev så är den perfekt
 
Redigerat:
  • Gilla
Harald Blåtumme och 1 till
  • Laddar…
A
skoge skoge skrev:
försök hitta en Jonsered 2258
väger 5,6 kg...effekt något över 4 hk
:rofl: ha glömde totalt bort Hva 555, Jon 2258..
Tack skoge (y)
 
Maskintok skrev:
:rofl: ha glömde totalt bort Hva 555, Jon 2258..
Tack skoge (y)
förstod det...hugger hellre med den än 2150,2252
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
skoge skoge skrev:
förstod det...hugger hellre med den än 2150,2252
2152 var bland den bästa såg jag haft..
2150 letar jag..
2252an jag hade var den sämsta..
2186an var en underbar såg, slit den mjukt skoge... ;)
 
Maskintok skrev:
2152 var bland den bästa såg jag haft..
2150 letar jag..
2252an jag hade var den sämsta..
2186an var en underbar såg, slit den mjukt skoge... ;)
jadå,2186:an ska snart få brumma igen
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Stihl 361 är en trevlig såg.
3/8 delning..
Fanns även med. 0.325..

En såg jag aldrig kört kommer in snart.
Stihl 251c..
Undrar hur den är..
Har en 025a och ägt en 250...
 
A
H Harald Blåtumme skrev:
Ok, min gamla Partner 410 ccs är inte av denna typ alls, en klassisk konstruktion med en Zama förgasare och ställstruvar för Hi & Lo RPM. Möjligen att HQV 545 fxt har en modernare kostruktion men som sagt, har inte testat hur den funkar i extremt låga temperaturer och den fungerar fint utan denna vinterplastflärp så jag struntar i det,

Stihl FS131 har en helt annan motorkonstruktion, i princip en fyrtaktsmotor med ventiler osv. Helt okänslig för omgivande temp osv tycker jag, den drar på med sitt skönt grova dragster-liknande dova sound oavsett och är en fröjd att jobba med den också. Faktum är att jag ofta föredrar denna framför hqv 545 fxt pga ca 2 kg lägre vikt, inte så ofta jag verkligen har nytta av den större effekten i 545:an mer än vid kraftigare gallringspass.

Nu ska det införskaffas en litet större motorsåg, vill inte hålla på och låna kralligare såg vid behov. På Partner 410 kör jag 13-tums svärd, den kanske skulle klara 15-tums men tycker den är bra som den är. Underbar vid kvistning. Vid avverkning, kan köra instick helt effortless i alla träslag även om det är litet grövre än vad som 13 tum egentligen tillåter och man inte kommer igenom på andra sidan. Vill dock gärna ha en såg som har liknande prestanda med kring 18-tums svärd för att ta ner grövre träd helt säkert utan att behöva trixsa.

Litet oklar över vad som bör väljas. Som alltid är det vikt vs prestanda som avgör men även balans och hur den uppför sig är viktigt. Men visst jag fattar att en dylik såg med nödvändighet blir några kilo tyngre allt som allt, inte minst ett längre svärd och kedja adderar vikt.

Vill ju gärna hamna i samma läge som jag alltid gör med gamle trogne trimmade P 410 ccs, alltid arbeta med ett brett leende av att uppleva absolut underbara prestanda av en lätt liten racer!

Tips på en riktigt bra såg kring 4 hkr med bra vikt/prestanda mottages med tacksamhet! Den kommer kanske inte vara en såg jag bär runt med i skogen i onödan men när den behövs så ska den finnas redo.
Nyfiken.... Vad har du gjort åt din 410?
Jag är väldigt intresserad av portning och trimning..
 
Maskintok skrev:
Nyfiken.... Vad har du gjort åt din 410?
Jag är väldigt intresserad av portning och trimning..
Egentligen löjligt litet. Polerat insugssidan från förgasaren (mindre justeringar), och framför allt rättat till avgasporten med polering och ordentlig justering av den dåligt passande avgaspackningen som begränsade flödet en hel del. Utöver detta så borrade jag upp ljuddämparen på utblåsdelen, kommer tyvärr inte ihåg exat hur mycket men det blev nog dubbla arean ungefär.

Efter dessa åtgärder behövdes en ny förgasarinställning som i stort sett är helt ”by the book”: att H-skruven sätts så att den 4-taktar efter ca 12k rpm, och L-skruven sätts så att man får riktigt rapp acceleration och max kraft i belastat läge.

Allt med Aspen 2T-soppa, byter man till någon radikalt annan soppa så märker man det och får såklart anpassa förgasarinställningarna men jag använder bara denna soppa och tekniskt likvärdiga.

Trots att det är ytterst små och enkla åtgärder jag gjorde så är det bara att glädjas över resultatet. Extremt snabb acceleration, grym kraft på fullvarv och att den inte kroknar under långa pass. En ren fröjd att dra igång sågen med vad som känns som en renodlad racing-motor. Bränsleförbrukning kan jag inte säga att den skulle blivit mer, upplever den som väldigt snål fortsatt.

Enda nackdelen är att den har ett betydligt aggressivare ljud men det finns hörselskydd. Älskar denna gamla såg. Jag och min svåger körde sida vid sida på vedbacken, han med en 50 cc Husqvarna. Min såg var betydligt snabbare och rappare för samma jobb men det kan ju ha berott på andra saker tex våra val av kedjor, filning etc. Uppskattar lättheten i denna lilla såg.
 
Redigerat:
  • Gilla
skoge och 1 till
  • Laddar…
Något som vore riktigt skoj: att skapa en tråd där man postar videos om att kapa trissor av viss diameter ur visst träslag. Tex 25 cm diameter björk.

Vore skitskoj att se hur maskiner av olika slag, batteri, el, bensinare av olika cc, hur de presterar på en hyfsat standardiserad uppgift!
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.