Dra fram den i skarvarna mellan skivorna? Hur menar du?

Behåll plasten, se till att den är tät, och använd ett tätskikt som är godkänt enligt de nya reglerna, minst en miljon s/m.

Vill du vara ännu smartare så använder du inte gips, utan en cementfiberskiva. Gips och andra skivor som innehåller organiskt material kommer säkert inte vara godkända i de nya branschreglerna att sättas mellan diffusionsspärr och tätskikt så som man gjort hittills.
 
jon_h skrev:
Dra fram den i skarvarna mellan skivorna? Hur menar du?
Jag läste igen och såg att det pratades om folien från andra rum. Så jag fattade fel där.

jon_h skrev:
Behåll plasten, se till att den är tät, och använd ett tätskikt som är godkänt enligt de nya reglerna, minst en miljon s/m.
Då behåller jag plasten på båda väggarna och lagar eventuella skador med plasttejp.

jon_h skrev:
Vill du vara ännu smartare så använder du inte gips, utan en cementfiberskiva. Gips och andra skivor som innehåller organiskt material kommer säkert inte vara godkända i de nya branschreglerna att sättas mellan diffusionsspärr och tätskikt så som man gjort hittills.
Kan jag använda cementfiberskiva i hela badrummet, eller skall jag bara använda den på de väggar som har plastfolie?
 
Du kan definitivt använda fibercementskiva i hela badrummet, men det är absolut viktigast när den hamnar mellan två täta skikt. Den är ju betydligt dyrare än gips, men man får en riktigt bra och fuktokänslig vägg för de pengarna.
 
Tack. Jag är snart klar med att regla cc30, så jag får ta en sväng ut och se vad de kostar :)
 
prodigy skrev:
Tack. Jag är snart klar med att regla cc30, så jag får ta en sväng ut och se vad de kostar :)
Skriv gärna här vad de kostar! :)
 
Hejsan, håller på att sätta upp väggskivor och lånar denna tråd för en fråga i samma ämne.

Jag har en yttervägg med dusch och fönster, går det att spara gipset vid fönstret och sätta en masterboard vid platsen för duschen. Skillnaden i tjocklek på skivorna kanske man kan jämna ut med ett lager 3mm masonit på reglarna?
Skulle vara skönt att slippa pyssla med fönstret då det ligger utanför duschen
 
En skiva minerit vt 900*2500 kostar mellan 350 till 400kr
 
jimnor skrev:
Hejsan, håller på att sätta upp väggskivor och lånar denna tråd för en fråga i samma ämne.

Jag har en yttervägg med dusch och fönster, går det att spara gipset vid fönstret och sätta en masterboard vid platsen för duschen. Skillnaden i tjocklek på skivorna kanske man kan jämna ut med ett lager 3mm masonit på reglarna?
Skulle vara skönt att slippa pyssla med fönstret då det ligger utanför duschen
Jepp, det går att göra som du har tänkt. Du kan även köpa 12 mm masterboard istället för den tunnare minerit VT, den är dessutom billigare och så slipper du det förapplicerade tätskiktet.
 
dave_R skrev:
En skiva minerit vt 900*2500 kostar mellan 350 till 400kr
Var köper jag som privatperson Minerit VT för det priset?
 
jon_h skrev:
Jepp, det går att göra som du har tänkt. Du kan även köpa 12 mm masterboard istället för den tunnare minerit VT, den är dessutom billigare och så slipper du det förapplicerade tätskiktet.
Då kör jag på det, dvs masterboard 12mm. Så skönt med detta forum och alla samlad kompetens!
 
Fråga:Kan man sätta första lagret i badrummet med gips jag håller på renovera och sen det andra lagret i rummet eller om det räcker bara runt själva duschutrymmet med masterboard?
 
big_swede70 skrev:
Fråga:Kan man sätta första lagret i badrummet med gips jag håller på renovera och sen det andra lagret i rummet eller om det räcker bara runt själva duschutrymmet med masterboard?
Jag förstår inte din fråga..?
 
jon_h skrev:
Jag förstår inte din fråga..?
Sorry skall förklara bättre
Håller på renovera vårat övre badrum.Det är på ca 4.6m2

Har flyttat några väggar och rivit ca 50% av allt originalgips för detta och el-dragning.
Min fråga är:
Kan jag klä badrummets väggar med ett lager gips och sen istället för att limma det andra lagret gips limma masterboard på det första lagret gips?

Sen följdfråga på den första frågan:
Eftersom ja misstänker masterboard är dyrare än väggips så undrar jag om det räcker sätta masterboard i den zon där det massagebadkaret skall stå och vanligt dubbelgips i övriga delar av badrummet.

Självklart skall det på primer, tätskickt på innan kakling
 
For the record: du behöver inte ha masterboard någonstans om du inte vill, i alla fall inte med de regler som gäller fram till i sommar.

Om du väljer att använda masterboard eller annan fibercementskiva så är det kanske i huvudsak för att undvika att ha skivor med organiskt material mellan tätskikt och ångspärr i ytterväggen. Då är det lite dumt att ha gips bakom masterboarden. Så ja, det är vettigt att ha minerit i dusch/badzon mot yttervägg, men då ska du inte ha en gips bakom. Men visst, i princip kan du blanda lite hur du vill.

För övrigt, det finns ingen anledning att limma ihop de båda skivlagren. Skruva bara i reglarna, och förskjut skivskarvarna i förhållande till varanda.
 
jon_h skrev:
For the record: du behöver inte ha masterboard någonstans om du inte vill, i alla fall inte med de regler som gäller fram till i sommar.

Om du väljer att använda masterboard eller annan fibercementskiva så är det kanske i huvudsak för att undvika att ha skivor med organiskt material mellan tätskikt och ångspärr i ytterväggen. Då är det lite dumt att ha gips bakom masterboarden. Så ja, det är vettigt att ha minerit i dusch/badzon mot yttervägg, men då ska du inte ha en gips bakom. Men visst, i princip kan du blanda lite hur du vill.

För övrigt, det finns ingen anledning att limma ihop de båda skivlagren. Skruva bara i reglarna, och förskjut skivskarvarna i förhållande till varanda.

Vet inte om det har någon betydelse men ingen av badrummets väggar vetter ut mot yttervägg, har isolerad krypvind och andra rum som omgärdar badrummet, alltså ingen ångspärr fanns när jag rev(kanske nåt man ska passa på sätta dit?Huset byggt -75).
Så om det skulle bero på det så kanske det är mer ok att först ha gips och sen masterboard..Anledningen är ju givetvis för hålla kostnaderna nere..Tycker allt skenar iväg nog ändå.
Jag kommer ant då att ha detta runt själva badzonen och sen dubbelgips i övriga delar.
Angående limning så va det bara ett tips jag fick av en snickarkompis för att få väggarna så stumma som möjligt innan kakling.Har cc60 mellan väggreglarna nu.
Detta va även ett bra sätt att få bort vissa ojämnheter som finns mellan några av de originalgipsskivor som jag låtit sitta kvar, En vägg är inte helt i linje pga den sista regeln sitter ca 2-3mm fel. Tänkte trolla bort detta med limning av det yttre lagret gips..Eller e det inte rätt tänkt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.