Hej,
Jag undrar vad man kan förvänta sig för livslängd på ett batteri på en batteridriven gräsklippare, under förutsättning att man följer råden för laddning och förvaring, och är rädd om sakerna?

Jag är egentligen mest nyfiken på svar om Stiga Multiclip då jag tror att andra klippare i lägre prisklasser inte kommer motsvara mina förväntningar eller klara hela vår tomt på en laddning (500-600 kvadratmeter).

Med vänlig hälsning,
Mats
 
Min Ryobi funka ett år, under vintern förstördes batteriet
 
Jag kör själv med Stiga batteriklipp sen en vecka :) och har inte rätt svar till dig, men baserat på andra erfarenheter räknar jag med 5 års bra effekt på batterierna och sen blir det antingen en sväng till Batteridoktorn för renovering eller nya batterier.
 
Att framställa lithiumbatterier är en miljöbov tyvärr. Håller nått år och sen köpa nya. Därför är bensindrivna gräsklippare som man kör på alkylatbensin både bättre för plånboken och miljön ännu och håller lätt 20 år.
Bensindrivna motorer är utrustade med ”easy pull” system numera så att alla i familjen kan starta dem.
 
Redigerat:
Alkylatbensin framställs på ett raffenaderie precis som vanlig bensin.
 
Magnus E K
Rätt skötta borde väl inte batterier till gräsklippare hålla kortare tid än verktygsbatterier? Har inte märkt någon kapacitetsminskning på batteriet till min grästrimmer (grön Bosch) som jag köpte 2016. Viktigt att förvara batteriet laddat (helst inte helt fullt, men absolut inte helt urladdat) och gärna svalt men inte i minusgrader.

Bränsledrivna klippare, plus sånt otyg som lövblås etc borde på sikt förbjudas i tättbebyggda områden pga bullret.
 
Ingen skillnad på batterier mellan gräsklippare och andra verktyg i regel.

Har en Bosch gräsklippare som kört med samma batteri sen 2014. Märker ingen tydlig skillnad k kapacitet. Makita-batterierna funkar de med, men ett har tagit lite stryk pga handhavandefel.
 
Har en Ryobi-gräsklippare (Lithium 36V) från 2009 som sakta men säkert tappat i batterikapacitet år från år.
Alltid förvarad inomhus och har hållit batteriet uppladdat.
Jag har den till kantklippning/extraklippning då jag har en robot som tar hela trädgården.
I somras blev dock batteriet så pass dåligt att jag fick lov att köpa ett nytt, så kontentan var att mitt batteri höll OK i 10 år.
 
Hej!
Efter en lång vinter är det nu hög tid att börja fundera på denna frågan igen!

Tack för er input! Tanken med alkylatbensin är kanske inte så dum, men jag vill ändå ha en som går på batteri (de är ändå förhållandevis små jmf med de som sitter i våra nya bilar ;-) )

Jag kontaktade Stiga och ställde min fråga där också. De sa, inte så förvånade, att rätt skött håller batteriet 600-800 laddningar, så man får väl utgå från det.

Nu har jag även hunnit kika runt på Stigas sortiment och med mina önskemål (minst 500m2 gärna mer, ingen drivning, ingen uppsamling) ger det mig egentligen bara en modell att välja på och det är Multiclip 547 AE https://www.stiga.com/se/298471058-st1-multiclip-547-ae-kit.html

Sen finns det en modell som jag gissar är utgången som heter 47 AE (finns inte på Stigas hemsida) som ska klara av 800m2 med ett 80V batteri istället för 547 AE som har 48V. Vad tror ni om att köpa en utgången modell? Svårt att få tag i reservdelar? Varför har de frångått 80V, fanns det nackdelar med den spänningen? För mig känns det bara bättre med ett batteri med högre spänning. Jag bryr mig inte om att köpa en batteristorlek som kanske inte passar framtida elverktyg i hushållet.

Mvh
Mats
 
Jag skulle välja en modell med batteri som används i flera modeller eller apparater och som inte har utgått. Därför blev det 48 volt och den Stiga klippare jag köpte använder 2 st kanske för att den har drivning. Trimmern går på samma batteri fast självklart bara ett batteri.

Om du har möjlighet till ett bra köp med 80 volt batteri så kan du ju kolla med Batteridoktorn om de reparerar den sortens batterier. De öppnar batterier oavsett fabrikat och byter komponenter och de uppgraderar kapacitet. Jag är mycket nöjd med dem efter att ha fått cykelbatteriet åtgärdat.
 
Jag köpte en Ryobi med 36V och det var väl ok men jag kunde inte fortsätta med det. Batteriet höll typ 15min sen byta batteri. Ljudmässigt så var de heller ingen höjdare, de eldrivna låter ganska mycket.
 
Premiärklipp för i år och för nya Stiga klipparen och trimmern jag köpte efter säsong förra året. 2x40 volt i klipparen med drivning på framhjulen, 1x40 volt i trimmern. Så nöjd jag är. Enkel att starta och lätt att dra även utan drivning. Vid förflyttning går det bra att köra drivning utan klipp.
Efter jag klippt vår lilla men kuperade gräsmatta så var det 70% kvar i batterierna. Den klättrade riktigt bra i slänter och inga problem med smörjning.
Därefter blev det en tur med trimmern men det tog inte mycket av batterikapaciteten.
Sen kommer vi till det roliga på slutet: ur med batterierna vänd klipparen spola rent och ställ undan till nästa gång. Samma med trimmern. Ingen risk för bensin eller olja som rinner.

Det här är inte lika roligt som att köra 4WD åkgräsklippare men mycket smidigare på en liten tomt. Klippon är fortfarande i mycket fint skick men den ställer jag långt in nånstans. Och helt uteslutet att det ska rulla nån klipprobot på min gård. De här stegen jag tog mår jag bra av.
 
Testa Gardenas handdrivna cykinderklippare. Jag är grymt imponerad! Rullar så lätt, så tyst, ingen laddning, jag är förvånad hur bra en sån är! Går inte att jämföra med den man kämpade med som barn!
 
Magnus E K
R Rolle85 skrev:
Testa Gardenas handdrivna cykinderklippare. Jag är grymt imponerad! Rullar så lätt, så tyst, ingen laddning, jag är förvånad hur bra en sån är! Går inte att jämföra med den man kämpade med som barn!
Jag hade en sån och den fungerade bra första och andra året, sen blev den allt jobbigare och femte året gav den upp helt ("kuggar över" på ena sidan, går kanske att laga om man får tag i rätt delar). Har nu en billigare som är trög redan från början.
 
Lyfter upp denna tråd då jag nu har använt Stiga Multiclip 47 S AE, 80V i snart 5 år och kan ge mina erfarenheter.

Enligt specifikation ska gräsklipparen klara kring 800 m2, jag har ungefär 1100 m2 gräsmatta att klippa och de första 3 åren kunde jag med raskt tempo klippa hela gräsmattan på en laddning. Jag var helnöjd hur bra den fungerade och kunde inte förstå varför inte fler körde med batteridrivna gräsklippare. Lång räckvidd, låg ljudnivå, enkel att ladda upp.

Förra året, fjärde året med gräsklipparen, blev det oftare att batteriet tog slut innan jag hann klippa hela gräsmattan. Jag lyckades inte ta hela gräsmattan en enda gång på en laddning, utan batteriet tog alltid slut när jag var på sista 100 m2. Nu när gräsklipparen började varna om låg batterinivå tog batteriet slut nästan på en gång.

Nu inför år 5 hade något hänt med batteriet under vintern trots samma vinterförvaring som tidigare vintrar. Det började med att jag bara hann klipp halva gräsmattan på en laddning, ca 550 m2, när jag tog fram gräsklipparen och började klippa i maj. Jag tänkte att det kanske berodde på att jag nu körde med lite högre längd på gräset, men under säsongen har batteriet successivt blivit sämre och sämre. Nu i augusti behöver jag ladda batteriet 4 gånger för klippa hela gräsmattan. Så batteriet har gått från att nästan klara 1000 m2 till att bara mäkta med 200-300 m2 under en och en halv säsong.

Kort sagt är jag missnöjd hur snabbt batteriet blivit dåligt när det väl gick utför. Hade batteriet klarat hålla halva sin kapacitet skulle den åtminstone vara användbar, nu är den helt obrukbar.

Stiga har också gått ifrån det 80 V system gräsklipparen använder, ett nytt 80 V batteri ser ut att gå på strax under 4000 kr och jag skulle nästan kunna köpa en ny 48 V gräsklippare från Stiga för samma pris. Att behöva investera i ett nytt batteri till nästan samma pris som en ny gräsklippare var 5:e år tycker jag är helt upp åt väggarna. Snacka om en slit- och slängprodukt!

Till nästa år blir det att skaffa en robotgräsklippare från Husqvarna.
 
  • Gilla
BigR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.