Kanhända en konstig rubrik men jag vet inte riktigt hur jag ska uttrycka mig :)

Jag ska handla upp ved för nästa vinters förbrukning. Jag ska köpa 3-meterslängder.

Kan ni hjälpa mig att reda ut några "konstiga" begrepp?
T.ex. stjälpmått och längdmått.

Jag behöver ca 8 kubikmeter ved - när den är kluven och klar. Hur många kubik är det i 3-meterslängder?

Är det någon som har ett hum om prisläget för björk eller bok i 3-meterslängder?
 
roke skrev:
"En kubikmeter fast mått under bark (m3f ub) blir ungefär två
kubikmeter kapad, kluven och travad ved i vedboden."

Citatet hämtat härifrån:[länk]

För en suveränt bra länk! Precis vad jag behövde!

Jag ska köpa timmer från skogsavverkning - hemleverans med timmerbil så de använder en massa konstiga termer...
Tror nog att det är måttet "fast ved" som de talat om... frågan är om det är med eller utan bark. Jag ska höra efter igen.

Skogskillen pratade om "ett omräkningstal på 0,7 till stjälpmått". Säger det någon någonting?
 
Nu är jag ingen vedexpert ännu, glad nybörjare =)

Det jag märkt är att ca: 7-8 kubik stjälpt mått 50cm ved blir dryga 5 kubik travat (står inte och travar nitiskt då).
Håller på nu och kapar upp 3meters längder som jag räknat ut är dryga 35 kubik i 3 meterslängder (mäter höjd, bredd och längd helt enkelt).

Uppskattar att det blir kanske 45 kubik travat och klart, vi får se om några månader =)


Lycka till med upphandlingen, vilket pris har du fått? Har fått av grannen som huggit nu 120:- / kubik i 3-meterslängder (alltså så som man mäter själv höjd,bredd x längd) och det var blandat lövved och gran (mycket lite björk...).


Vänl,,,
 
att det finns fler "glada nybörjare" än mig :)
Du har gett dig på en ordentlig mängd ved! 35 kubik! Hur länge räknar du med att det ska räcka? Har du vedpanna eller vad?
Har du både vedkap och klyv eller?

Jag har fått ett pris om 300 kr/kubik för bok och/eller björkved inkl. hemkörning (3-meterslängder). Då tror jag att killen pratade om benämningen "kubiklängd" el.liknande.

Vad jag förstod det som menade han den faktiska vedvolymen - helt utan luft...

Jag hittade precis en till suverän sida om vedeldning. Jag delar gärna med mig av den eftersom det verkar vara fler än jag som vill lära sig :)

Vedskolan - www.skogsstyrelsen.se


På den här websidan finns länkar till en massa vedhandlare (inkl. priser) samt en massa information om vedeldning:
Björkved
 
Som många redan har konstaterat så vimlar det av olika former av kubikmeter inom skogsbruket. Här är några definitioner och grova omräkningstal som kan vara bra att känna till vid vedaffärer.

m3fub = fastkubikmeter under bark = Verklig volym virke, utan bark. Vanlig enhet för att ange volymen för virke i samband med avverkning.

m3sk = skogskubikmeter = En trädstams volym, inkl topp och bark, men utan grenar ovanför en tänkt stubbe. Används framförallt för att ange volymen på stående skog.

m3t = kubikmeter travat mått = volymen av en virkestrave, inkl luft. Dvs = längd x bredd x höjd.

Bifogar en bild med grova relationer (Källa: Praktisk skogshandbok 1994).

Men det är ingen absolut sanning. Den faktiska mängden ved varierar mycket, beroende på hur veden ser ut. En kubikmeter är inte alltid en kubikmeter. T.ex. innehåller 1 m3t krokigt virke, mycket mindre ved än 1 m3t rakt virke.
 
  • Omräkningstal.jpg
Det är onekligen en hel vetenskap med alla olika beräkningsmetoder.

Det får mig osöööökt att fundera över de små privatannonserna i dagstidningarna... som ju egentligen är helt intetsägande när de skriver xxx kr/kubik. Det är ju STOR skillnad på stjälpmått och staplad ved.

Jag kommer att få mitt timmer avbarkat eftersom de avverkar med skogsmaskin. (=verklig volym virke, utan bark).
Då är väl 300 kr/kubiken en bra affär för bok- och björktimmer i 3-meterslängder?
 
Spiderman skrev:
Det är onekligen en hel vetenskap med alla olika beräkningsmetoder.


Jag kommer att få mitt timmer avbarkat eftersom de avverkar med skogsmaskin. (=verklig volym virke, utan bark).
Då är väl 300 kr/kubiken en bra affär för bok- och björktimmer i 3-meterslängder?
Japp man får passa sig när man handlar med ved.
Om det är 300kr/fub hemkört är det helt ok. Tror att bonnen får runt 250kr/fub för bok- och lövet.
Helt och hållet barkat blir det inte men visst blir det lite luftigare tills det ska torka. Du får ju med barken fast dom har mätt volymen utan den

Eldar du med ved året runt? Isåfall är det int mycke med 8m3
 
gadeberg skrev:
Eldar du med ved året runt? Isåfall är det int mycke med 8m3
Nej, jag "stödeldar" bara vintertid. Vi har en värmepump som primär värmekälla.
Denna vintern har vi haft gott om ved (ca 6 kbm staplad ved) så vi har faktiskt eldat dagligen. Veden är dock på upphällningen nu :(

Jag har beställt mellan 10 - 15 kbm timmer (verklig volym virke). Vi är två familjer som ska dela på det. Vi får se hur mycket vi får...
 
>Spiderman

Stämmer, har en panna på 50kw och 3 kubik acc. Vad jag förstått så går det åt dryga 40-50 kubik kluvet travat mått per år till huset som är på 290kvm. För att få någon ekonomi i hela husköpet (i höstas) så gäller att elda ved =)

Allt blir ju som sagt "cirka" när det finns så många olika faktorer att ta hänsyn till, mycket björk i veden = mindre ved går det åt osv osv.

Har varken motorsåg eller vedklyv ännu. Far min hjälper till och sågar med motorsåg nu och vedklyv lånar jag i år. Med lite tur så kommer jag och kompisarna köpa en mindre ved"processor" men vi får se. Annars blir det en bra vedklyv och motorsåg.


Har hört mig för härikring och då kostar björkved stjälpt mått kluven ca: 300-350:- per kubik. I 3-meterslängder borde det då gå att få lite billigare men även här beror allt på som sagt.


Själv då? är det handsåg och klyvyxa som gäller =)) ?

Vänl,,,
 
Då förstår jag att du har mycket att göra. Ett stort hus utrustat med en vedpanna...

Vi köpte nyligen en vedklyv på Biltema. Den har 7 tons kraft och den är en fröjd att jobba med.
I år kommer vi att kapa stockarna med motorsåg... Jag håller dock ögonen öppna utifall det dyker upp en billig vedkap.


Jag läste följande på en av "vedsidorna":

"För att veden skall hinna torka till kommande vinter skall man klyva den innan Påsk och den ska in under tak före Midsommar"
Då gäller det att ligga i ;)


Ytterligare en fråga:
- Är det OK att man staplar veden direkt efter klyvning? Eller ska den helst ligga i en hög under bar himmel och "soltorka" några månader först?
 
Förra året fick jag hem 46m3 långved (helt lastbils släp) och jag har en vedbod på 28m2 jag staplade runta alla 4 väggar och kastade i mitten den vart proppfull med ved kanske hjälper å veta hur mycket ved det blir "på riktigt"

/D
Daytrader skrev:
Nu är jag ingen vedexpert ännu, glad nybörjare =)

Det jag märkt är att ca: 7-8 kubik stjälpt mått 50cm ved blir dryga 5 kubik travat (står inte och travar nitiskt då).
Håller på nu och kapar upp 3meters längder som jag räknat ut är dryga 35 kubik i 3 meterslängder (mäter höjd, bredd och längd helt enkelt).

Uppskattar att det blir kanske 45 kubik travat och klart, vi får se om några månader =)


Lycka till med upphandlingen, vilket pris har du fått? Har fått av grannen som huggit nu 120:- / kubik i 3-meterslängder (alltså så som man mäter själv höjd,bredd x längd) och det var blandat lövved och gran (mycket lite björk...).


Vänl,,,
 
Isacsson skrev:
Förra året fick jag hem 46m3 långved (helt lastbils släp) och jag har en vedbod på 28m2 jag staplade runta alla 4 väggar och kastade i mitten den vart proppfull med ved kanske hjälper å veta hur mycket ved det blir "på riktigt"

/D
Märkligt! Hur kan det komma sig? Det borde ju ha blivit MER kubik när veden var klyven och "stjälpt"!

Var det kanhända mycket krokiga stockar som du fick hem?
 
Kanske 2,5-3m högt? Det ger 70-80 m3....
 
Isso skrev:
Kanske 2,5-3m högt? Det ger 70-80 m3....
PRECIS! Då får vi avvakta tills Isacsson delger oss sin vedbods takhöjd, innan vi kan räkna ut hur mycket det egentligen blev.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.