A
F fsn skrev:
Jag driver absolut inte med dig. Packningsspåret i oken (som är i aluminium) har under tiden innan det uppdagades ärgat så svårt att jag inte ser nån annan lösning än att byta båda oken. Jag pumpade ut kolven, körde ett av oken och kolven i ultraljudstvätten och packade om det och det funkar hjälpligt men det är i bedrövligt skick. Kolven har rostat då det inte funnits nån damask och aluminiumen är helt uppsvälld och kan petal loss med kniv, det finns absolut en anledning till att det sitter en damask där.

Att blästra, köpa nya kolvar och nya renoveringgsatser med damansker samt nya glidpinnar (han skar bort de små damaskerna där med) kostar 120kr mindre än att beställa ett helt nytt ok och då är det säkert fortfarande skit + en massa jobb.

Det stör mig att det som skulle ha kostat mig en sats bromsbelägg, lite lämplig bromspasta, skit under naglarna och en timmas eget arbete nu har kostat samma sak på verkstad samt så här långt 3h samt att jag kommer att få lägga säkert 2h till för att byta oken och lufta. Och på det ett par tusen spänn extra för nya ok.

Jag antar att du inte tycker att jag skällde på bilmekanikern i onödan eller att han inte förtjänade det? Bilmekanikern tar fö inte på sig att stå för nåt men erkänner att "han gör så ibland". Alltså en jävla idiot, han driver en fristående ansluten bilverkstad och inte en bilverkstad ansluten till ett speciellt märke.
Jösses...
Låter inte som en mekaniker låter som en katastrof i en verkstad...
 
Kan du säga vad det är för delning på det här svärdet? Enligt vad jag förstått så borde stihls picco motsvara oregon 3/8lp ?
Den finns med åtminstone 2 tandtyper vad jag hittat helmejsel och halvmejsel vilken skulle du rekommendera ?
Sågen är en Stihl ms180
Närbild av ett motorsågssvärd med tekniska specifikationer, 3/8lp delning, märkt med Stihl Picco.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
N Niq skrev:
Kan du säga vad det är för delning på det här svärdet? Enligt vad jag förstått så borde stihls picco motsvara oregon 3/8lp ?
Den finns med åtminstone 2 tandtyper vad jag hittat helmejsel och halvmejsel vilken skulle du rekommendera ?
Sågen är en Stihl ms180
[bild]
Det är 3/8.
Halvmejsel är lite rundare och helmejsel är rakare kanter, vilket ger skarpare egg.
Jag föredrar helmejsel.

Japp det är motsvarande oregon 3/8p.
 
LP om man ska bara petig, low profile på dem där.
 
Är någon av dom tyngre för sågen ?
Jag sågar alla träslag jag hittar att göra ved av vilken modell lämpar sig bäst som allroundkedja?Eller är det bara vad man själv föredrar?
 
A
N Niq skrev:
Är någon av dom tyngre för sågen ?
Jag sågar alla träslag jag hittar att göra ved av vilken modell lämpar sig bäst som allroundkedja?Eller är det bara vad man själv föredrar?
En helmejsel kedja skär sönder en allt i sin väg men kräver kraft för att orka..
En ms180 kan bli lite klen.. Men å andra sidan så får man fila duktigt och köra med känsla..

En halvmejsel går mjukare i trä och är fin till Kvistning... En allround kedja ungefär....
Inte lika lätt att få riktigt vass dock..
 
A
M Martin_ skrev:
LP om man ska bara petig, low profile på dem där.
Jo men telefonen lyder som en asiat... Inte alls..
 
Är det här normalt slitage på ett svärd eller har jag gjort något fel ?
Närbild av nedre delen av ett motorsågssvärd med synbart slitage och skrapmärken på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
N Niq skrev:
Är det här normalt slitage på ett svärd eller har jag gjort något fel ?
[bild]
Nä då normalt slitage..
Fila ur lite mer i skärlänken så transporterar den spånet bättre..
 
Behöver jag byta det här drevet ? Kommer nytt svärd o kedja
Närbild av ett motorsågsdrev i behov av underhåll, smutsigt och med spår av slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
N Niq skrev:
Behöver jag byta det här drevet ? Kommer nytt svärd o kedja
[bild]
Nej inte ännu.
Det går ett tag till..
 
kunde inte hålla mig blev en till såg idag.... inte för att jag egentligen behöver någon mer såg men men...
Det blev en hva 55 från 2004? 15" 0.325. ingen värme på denna... 55:an behöver en del delar, vård och rengörning.
nya delar som behövs förutom servicedelar är startkåpa, kåpan inanför som styr luften, täckplatta för handtaget, stoppknapp, oljelock.... ingen aning om vad den varirt med om men starkåpan mm har fått "stryk"...

Använd motorsåg från 2004 utan värme, behöver delar och underhåll, visas på tidningspapper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


billig var den så billig att jag inte kunde pruta.....
får bli ett projekt.
Lite funderingar...
Är det några "kända" problem man ska se upp med på denna....
fundering ang. kopplingen finns det min mått tycker den ser sliten ut då avståndet mellan centrifugalkoppling och kopplingstrumman ser stort ut... har dock inte mätt...
fanns det fler modeller av 55 år 2004 dekalen på kåpan är borta....
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
H HSP skrev:
kunde inte hålla mig blev en till såg idag.... inte för att jag egentligen behöver någon mer såg men men...
Det blev en hva 55 från 2004? 15" 0.325. ingen värme på denna... 55:an behöver en del delar, vård och rengörning.
nya delar som behövs förutom servicedelar är startkåpa, kåpan inanför som styr luften, täckplatta för handtaget, stoppknapp.... ingen aning om vad den varirt med om men starkåpan mm har fått "stryk"...

[bild]

billig var den så billig att jag inte kunde pruta.....
får bli ett projekt.
Lite funderingar...
Är det några "kända" problem man ska se upp med på denna....
fundering ang. kopplingen finns det min mått tycker den ser sliten ut då avståndet mellan centrifugalkoppling och kopplingstrumman ser stort ut... har dock inte mätt...
fanns det fler modeller av 55 år 2004 dekalen på kåpan är borta....
Nä Hva 55 hade väldigt få problem.
En stark och fin såg.
Koppling finns på skogsverktyg.se och andra delar med.
Nä Hva 55 fanns bara i ett utseende.
Men har bröder som 50 51.
Och liknande 254,257.
 
  • Gilla
HSP
  • Laddar…
får bli en tvätt och översyn först av 55:an så jag vet om jag behöver köpa något mer.

Ang, min 550 varför finns det olika luftfilter?
522675405 gul plast
522675406 bige med filt?
522675407 röd plast
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
H HSP skrev:
får bli en tvätt och översyn först av 55:an så jag vet om jag behöver köpa något mer.

Ang, min 550 varför finns det olika luftfilter?
522675405 gul plast
522675406 bige med filt?
522675407 röd plast
Det är olika täthet.
My som det kallas.
Beroende på vad du ska kapa i och vilket väder, och världsdel..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.