Huddingebo Huddingebo skrev:
Varför skulle de göra det?
Det var ett litet skämt från min sida därav smileyn
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Vi gör ju redan etanol idag av skogsråvara..
Så varför inte göra mer istället för att sälja den till Tyskland...?
Vem tillverkar den?
 
A
D Daniel 109 skrev:
Vem tillverkar den?
Inte en aning, jag läste det i tidningen skogen.
 
Maskintok skrev:
Du som är en av de som har koll.
Varför tror du att jag kan köra ungefär lika länge och mer effektivt med mina sågar på E85 än med Alkylat?..
Jag tror det har att göra med vad jag gjort med dämparna..
Jag har brutalt bra koll på fyrtakts bensin och dieselmotorer.
2T har jag aldrig någonsin arbetat med, pulsavstämningar, spolning, etc.
Har faktiskt så dålig koll att jag inte har en aning.
Vet dock att de flesta sågar går från fabrik fett inställda pga kylning osv.
Man tjänar nästan alltid effekt på att magra av de.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Tillverkad av vete. Du påstod att det tillverkas av skogsråvara.
 
A
D Daniel 109 skrev:
Tillverkad av vete. Du påstod att det tillverkas av skogsråvara.
Jag skrev att jag det i tidningen skogen.
Och denna var det jag hittade nyss, skrev aldrig här är den.. Eller hur?
 
F
Maskintok skrev:
I Sverige så har preem flera tillverkningar av etanol från skogsbränsle, så kallat bio etanol.
Vanligaste är ändå metanol som är ett utmärkt bränsle att köra på.
Men den etanolen som vi tillverkar i Sverige, exporteras till Tyskland för att blandas ut i deras bensin.
Du som har varit med, jobbat med detta mer än nån annan, har koll och det är inga problem... Kan du vänligen redogöra för exakt vilken skogsprodukt som används för att tillverka BIO etanol? Kan du också redogöra för skillnaden mellan etanol och BIO etanol?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
F fsn skrev:
Du som har varit med, jobbat med detta mer än nån annan, har koll och det är inga problem... Kan du vänligen redogöra för exakt vilken skogsprodukt som används för att tillverka BIO etanol? Kan du också redogöra för skillnaden mellan etanol och BIO etanol?
Etanol är sockerrör och vete även majs.
Medans bio etanol är skogsråvara alltså grot.
Grenar, kvistar, toppar, rutten ved mm.
Det som man plockar ut från hygget vid avverkning, det kan man göra bio etanol av.
Ursäkta sent svar mobilen dog
 
F
Maskintok skrev:
Du som är en av de som har koll.
Varför tror du att jag kan köra ungefär lika länge och mer effektivt med mina sågar på E85 än med Alkylat?..
Jag tror det har att göra med vad jag gjort med dämparna..
Eller beror det på svag empirisk input, för begränsat urval, för begränsat användarfall, för begränsad ambient miljö och odokumenterat och begränsad testning på ytterligheter för att få statistiskt säkerställt utfall?
 
F
Maskintok skrev:
Etanol är sockerrör och vete även majs.
Medans bio etanol är skogsråvara alltså grot.
Grenar, kvistar, toppar, rutten ved mm.
Det som man plockar ut från hygget vid avverkning, det kan man göra bio etanol av.
Ursäkta sent svar mobilen dog
Är det så eller killgissar du nu? För i min värld så blir du jävligt blind och antagligen död om du dricker det för det blir metanol av det. PS... man gör nog BIO etanol av sockerbetor och potatis.
 
A
F fsn skrev:
Är det så eller killgissar du nu? För i min värld så blir du jävligt blind och antagligen död om du dricker det för det blir metanol av det. PS... man gör nog BIO etanol av sockerbetor och potatis.
Nja man kan göra bio etanol av mer men vi har då detta i Sverige..

Jag killgissar inte.. Närmare bestämt aldrig men det händer att jag gissar.
Etanol som råvara - SEKAB
https://www.sekab.com/sv/etanol-som-ravara/
Vad jag vet är annat.
 
A
F fsn skrev:
Är det så eller killgissar du nu? För i min värld så blir du jävligt blind och antagligen död om du dricker det för det blir metanol av det. PS... man gör nog BIO etanol av sockerbetor och potatis.
Din värld är bra liten isåfall, och inget jag tänker diskutera..
Skriver som jag gjorde åt det andra.....
Har man inget vettigt att skriva om i denna tråd än att ge sig på mig, så låt bli..
 
A
F fsn skrev:
Är det så eller killgissar du nu? För i min värld så blir du jävligt blind och antagligen död om du dricker det för det blir metanol av det. PS... man gör nog BIO etanol av sockerbetor och potatis.
Varför skulle jag blanda in drickande och metanol i etanol diskussion?..
Och det är mig ni vill idiotförklara...
 
A
F fsn skrev:
Eller beror det på svag empirisk input, för begränsat urval, för begränsat användarfall, för begränsad ambient miljö och odokumenterat och begränsad testning på ytterligheter för att få statistiskt säkerställt utfall?
Vill du hålla på med detta då gör en ny tråd där du gör sådant.
 
Titta där fanns det faktiskt ett exempel. Men du har fel om bioetanol. Det betyder enbart att den inte är fossil. I princip all bioetanol är från socker, vete eller potatis. Som du servi din länk kallar de den ”skogsetanol” för att särskilja den från den vanliga bioetanolen. Etanol från skog är tämligen ovanlig. Den mesta kommer från brasilianska sockerrör, men även lokal vete. Men knappt alls från skog.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.