T Timmerö skrev:
Oavsett om det är gammalt eller ej måste det väl saneras? Som sagt sade snickaren att timret såg fuktigt ut på vissa ställen. Det här med plasten känns bara så fel.
Nej det måste inte saneras. Det kan gott vara kvar där i väggen. Men ordna en fungerande ventilation i stugan och kanske en Solventilator.
Är så lätt att vidta allt för drastiska åtgärder som är helt bortkastade. Skulle du nu åtgärda så bör du ta bort all mineralull och fylla med sågspån.
Men det känns väldigt långsökt att den mögelpåväxten skulle härröra från att stugan varit kallställd en gång. Snarare brukar golvkonstruktion vara en källa till mögel
 
GoC GoC skrev:
Nej det måste inte saneras. Det kan gott vara kvar där i väggen. Men ordna en fungerande ventilation i stugan och kanske en Solventilator.
Är så lätt att vidta allt för drastiska åtgärder som är helt bortkastade. Skulle du nu åtgärda så bör du ta bort all mineralull och fylla med sågspån.
Men det känns väldigt långsökt att den mögelpåväxten skulle härröra från att stugan varit kallställd en gång. Snarare brukar golvkonstruktion vara en källa till mögel
Bort med mineralull och plast antar jag?

Menar du att golvkonstruktionen skulle kunna ge mögel på innersidan av timret? Som jag skrivit tidigare är det timmer/glasfiberull/plastfolie/innerpanel.
 
T Timmerö skrev:
Bort med mineralull och plast antar jag?

Menar du att golvkonstruktionen skulle kunna ge mögel på innersidan av timret? Som jag skrivit tidigare är det timmer/glasfiberull/plastfolie/innerpanel.
Nej inte i väggen, men har du konstaterat vart ”stuglukten” kommer från?
Jag har på 80-talt jobbat som besiktningsman av mögelskadade hus med fokus på mögelskador i golvkonstruktionen. Så de delarna har jag hyfsad koll på. Men att en timmerstomme skulle få dess skador efter en kallställning låter långsökt. Även den oregelbundna mögelpåväxten, det syns hur stockarna legat på ströläkt där inget mögel finns.
Som någon tidigare skrev så skulle det vara en jämn mögelpåväxt på stockarana om det uppstått i väggen, även reglar borde varit mögliga och mest närmast rummet.
Men förstår din frustration då du köpt ett dyrt fritidshus som du trott varit ok. Men kanske är det, inte lätt att veta utan en professionell utredning som inte varesig ett forum eller en snickare kan göra.
 
  • Gilla
Timmerö
  • Laddar…
En trolig källa för stuglukt är kuprinol, ett grönt impregneringsmedel man använde på 70talet för att rötskydda trä. Om ditt hus är ifrån den tiden kan det vara så. Kolla krypgrunden, om du har en, och kolla golvbjälksr och syll om dom är gröna. Isf är dom behandlade med kuprinol. Luktar stuga/mögel, men är ofarligt.
 
  • Gilla
Timmerö
  • Laddar…
B busgraab skrev:
En trolig källa för stuglukt är kuprinol, ett grönt impregneringsmedel man använde på 70talet för att rötskydda trä. Luktar stuga/mögel, men är ofarligt.
Är det ofarligt? Varför är alla då paniskt rädda för detta och byter syllar till höger och vänster? :thinking:
 
  • Gilla
Timmerö
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Är det ofarligt? Varför är alla då paniskt rädda för detta och byter syllar till höger och vänster? :thinking:
Internets förbannelse
 
  • Gilla
Timmerö
  • Laddar…
Karlia
Vår stuglukt försvann efter installation av luftvärmepump. Det måste väl ha varit pga högre värme vintertid? Huset är från slutet av 1800-talet, självdrag är det gott om.
 
  • Gilla
Timmerö
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Är det ofarligt? Varför är alla då paniskt rädda för detta och byter syllar till höger och vänster? :thinking:
Jag har inte bytt och jag lever än
 
  • Gilla
Timmerö
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Är det ofarligt? Varför är alla då paniskt rädda för detta och byter syllar till höger och vänster? :thinking:
Men som seriöst svar. Att impregnera syll för att motstå röta är fel väg. Om syllen blir blöt så utsöndrar den lukt och annat onyttigt som man inte ska ha i sig. Detta oavsett om den är kuprinol i den eller ej. En torr syll med kuprinol är inte farligare än en torr syll utan kuprinol. En blöt syll med kuprinol är inte bättre än en blöt syll utan kuprinol..med skillnaden att träet inte ruttnar lika lätt
 
  • Gilla
Timmerö och 1 till
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Nej inte i väggen, men har du konstaterat vart ”stuglukten” kommer från?
Jag har på 80-talt jobbat som besiktningsman av mögelskadade hus med fokus på mögelskador i golvkonstruktionen. Så de delarna har jag hyfsad koll på. Men att en timmerstomme skulle få dess skador efter en kallställning låter långsökt. Även den oregelbundna mögelpåväxten, det syns hur stockarna legat på ströläkt där inget mögel finns.
Som någon tidigare skrev så skulle det vara en jämn mögelpåväxt på stockarana om det uppstått i väggen, även reglar borde varit mögliga och mest närmast rummet.
Men förstår din frustration då du köpt ett dyrt fritidshus som du trott varit ok. Men kanske är det, inte lätt att veta utan en professionell utredning som inte varesig ett forum eller en snickare kan göra.
Enligt snickaren beror påväxten på plasten. Även reglar har viss påväxt, se bild nedan.

Golvet i badrummet är ju upprivet och ser bra ut, och syllarna undersöktes utan anmärkning på besiktningen.

Det jag tyckt var stugdoft är enl snickaren mögelsporer. Kläder som varit i stugan och även plastpåsar och liknande luktar vid hemkomst. I kläderna försvinner det nästan helt vid tvätt.

Edit: en utredning med expert kommer att göras
Edit2: lade in en bild som visar större del
 
  • Mörk påväxt på träregel vid en byggbeslagshörna, indikerar möjlig mögelproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träreglar med mörka fläckar av mögelpåväxt i ett upprivet golvkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Karlia Karlia skrev:
Vår stuglukt försvann efter installation av luftvärmepump. Det måste väl ha varit pga högre värme vintertid? Huset är från slutet av 1800-talet, självdrag är det gott om.
Vi har också en luft/luft-värmepump.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
B busgraab skrev:
En trolig källa för stuglukt är kuprinol, ett grönt impregneringsmedel man använde på 70talet för att rötskydda trä. Om ditt hus är ifrån den tiden kan det vara så. Kolla krypgrunden, om du har en, och kolla golvbjälksr och syll om dom är gröna. Isf är dom behandlade med kuprinol. Luktar stuga/mögel, men är ofarligt.
Huset är från 80-talet, krypgrunden är torr och jag har fuktmätare där nere och det ligger under gränsvärdena. Syllar kontrollerades av besiktningsmannen ua
 
undine
T Timmerö skrev:
Vi har en 1årig dotter och det är tydlig stugdoft i kläderna efter man varit där. Hantverkarna avbröt renoveringen av badrummet pga detta.
Luktade det stuga även på visningen? Jag hade inte köpt huset då från första början, om så var fallet.
 
  • Gilla
Timmerö
  • Laddar…
undine undine skrev:
Luktade det stuga även på visningen? Jag hade inte köpt huset då från första början, om så var fallet.
Det luktade inget varken på visningen eller på besiktningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.