Maskintok skrev:
Men när väl kast uppstår med långt svärd så ökar också kraften som kommer emot en.
Vinkelhastigheten blir lägre, så det är väl nästan tvärt om.
 
A
F fsn skrev:
Bra, jag bad presonalen på Biltema sitta ner med mig och välja bränsle för "min såg" så dom kunde optimera förgasaren för det bränslet.... Hon frågade om det var bilbatteri jag skulle ha ;). Men du svara inte riktigt på frågan,det är väl allmänt sett så att man behöver gå upp i bestyckning på akrylat jämfört med handelssoppa.Skoja bara, skulle aldrig ta i en såg från Biltema, har Husqv...

Det är rätt känt att att förgasarna behöver köras ut med en skvätt handelssoppa, det är inte ett unikt motorsågsproblem dirtekt. Både Husa och Stihl hade mycket väl kunnat tvättat bort konserveringen i sin montering och konserverat med nåt som är lösligt av akrylatsoppa.

Hur menar du att motorsågstillverkarna löser det faktum att förgasaren behöver bestyckas upp med mer soppa vid kallt väder och tvärt om vid varmt? Jag är rätt säker på att en sån motor absolut inte går optimalt.

Vilka 2T sågar har insprutning?
Stihl 500i har insprutning.
Du menade allstå att öka flödet i förgasaren genom att vrida ut skruvarna lite.

Nja sällan det behövdes innan man lanserade friskluftsmotorn.
Även här kom det mer andra problem..

Nä jag har då inte behövt förr innan serie 500 hva att köra med handelsbränsle.
Alltså mackbensin.
Däremot så händer det ofta att sågar som kommer inte ens kan varva upp vid leverans.. Då får man öka på mängden bränsle.
Sedan går de oftast bättre..
 
A
M -MH- skrev:
Vinkelhastigheten blir lägre, så det är väl nästan tvärt om.
Inte med svärds längder från 24" och uppåt.
Jag vet ju inte vilken längd du brukar köra med främst...

Tycker jag känner igen denna diskussion från annat forum.. Hmm...
 
Redigerat:
F fsn skrev:
jag bad presonalen på Biltema sitta ner med mig och välja bränsle för "min såg" så dom kunde optimera förgasaren för det bränslet....
Det där va ta mig f-n elakt på riktigt! :crysmile::rofl::cool:
 
A
Alfredo Alfredo skrev:
Det där va ta mig f-n elakt på riktigt! :crysmile::rofl::cool:
Det är ju så det skulle ha varit om de hade sålt Hva... Men nu säljer de ju andra märken..
Har faktiskt provat en del av dem..är inte så dåliga grejer ändå.. Röjsågen för 2500 kr är faktiskt som att köra en Hva 244rx ungefär...
Men med pekfingergas istället..

Men personalen kan ju ingenting om dessa produkter tyvärr...
Hoppsan.. Insåg just att det inte stod jula...
:crysmile:
 
Alfredo Alfredo skrev:
Ja naturligtvis! Det är väl självklart? Varför skulle jag acceptera att en rörmokare eller elektriker gör fel när denne arbetar på mitt uppdrag?

Eller menar du att en rörmokaren eller elektrikern aldrig har fel? Tycker mig ha läst något inlägg här någon
gång som tyder på motsatsen. Ska se om jag kan hitta det. ;)
om du vet bättre än de som jobbar med det dagligen,varför gör du inte jobbet själv då?

jag menar inte att de aldrig gör fel,men står du och talar om för dem medans de gör jobbet att de gör fel?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
skoge skoge skrev:
om du vet bättre än de som jobbar med det dagligen,varför gör du inte jobbet själv då?

jag menar inte att de aldrig gör fel,men står du och talar om för dem medans de gör jobbet att de gör fel?
Då blir man inte kund länge hos de hantverkarna inte... :crysmile:
 
skoge skoge skrev:
om du vet bättre än de som jobbar med det dagligen, varför gör du inte jobbet själv då?
Det gör jag oftast men visst kan det hända att jag anlitar någon kunnig specialist men ändå kan ha bättre kunskap än denne om exempelvis ett visst moment. Exempelvis kan jag ha "anläggningskännedom" som kan påverka vad som är korrekt arbetssätt, kännedom som en utomstående naturligtvis aldrig kan ha hur kompetent denne är. Sen har det även hänt att den som anlitats rent ut sagt är inkompetent, hur mycket "yrkesman" personen än må antas vara.

Jag kan även anlita folk av den enda anledningen att jag tycker det är lönsamt att göra så då jag anser mig vilja använda min tid till annat.

skoge skoge skrev:
en står du och talar om för dem medans de gör jobbet att de gör fel?
Det beror naturligtvis helt på felets art och konsekvens.
 
A
Alfredo Alfredo skrev:
Det gör jag oftast men visst kan det hända att jag anlitar någon kunnig specialist men ändå kan ha bättre kunskap än denne om exempelvis ett visst moment. Exempelvis kan jag ha "anläggningskännedom" som kan påverka vad som är korrekt arbetssätt, kännedom som en utomstående naturligtvis aldrig kan ha hur kompetent denne är. Sen har det även hänt att den som anlitats rent ut sagt är inkompetent, hur mycket "yrkesman" personen än må antas vara.

Jag kan även anlita folk av den enda anledningen att jag tycker det är lönsamt att göra så då jag anser mig vilja använda min tid till annat.

Det beror naturligtvis helt på felets art och konsekvens.
Skulle du stå och glo, och fälla kommentarer åt din bil mekaniker också?
 
Maskintok skrev:
ycker jag känner igen denna diskussion från annat forum.. Hmm...
Jo, men där postar du ju inte längre, så... :p

Blir ingen magisk skillnad mellan 20" och 24"
 
F
Maskintok skrev:
Skulle du stå och glo, och fälla kommentarer åt din bil mekaniker också?
Bilen är det väl föga lönt att kommentera även om det hände men bilmekanikern för sin del av kommentarer och synpunkter då dessa, likt alla andra former av yrkesmän har sina ruttna tomater.

Nu senast fick idioten sig en skrapa då den förbannade begåvningsreserven till bilmekaniker valde att helt enkelt skära bort dammtätningen/damansken på mina bakok då han inte lyckedes skruva in kolvarna utan att göra det. Till saken hör att han försökte i hela en minut innan han tog till det den drastiska åtgärden.

Två idioter var inblandade, den ena var bilmekanikern som likt en dålig snickare inte hade minsta tanke på vad den långsiktiga konsekvensen var av hans åtgärd "att bara fixa så snabbt som möjligt". Den andra idioten är jag som lämnade in biljäveln för ett jobb som jag vet att jag hade gjort själv på en timma.
 
A
M -MH- skrev:
Jo, men där postar du ju inte längre, så... :p

Blir ingen magisk skillnad mellan 20" och 24"
Vilket forum tänkte du på?
Det jag tror du menar,. Där skriver ju flertalet att hastigheten inte ökar dock kraften i kastet.. Så jag vet inte jag...
Hastigheten brukar bli högre med kort svärd då svärdet kastar i kedjans hastighet..
Så ju längre svärd ju långsammare går kedjan...
 
A
F fsn skrev:
Bilen är det väl föga lönt att kommentera även om det hände men bilmekanikern för sin del av kommentarer och synpunkter då dessa, likt alla andra former av yrkesmän har sina ruttna tomater.

Nu senast fick idioten sig en skrapa då den förbannade begåvningsreserven till bilmekaniker valde att helt enkelt skära bort dammtätningen/damansken på mina bakok då han inte lyckedes skruva in kolvarna utan att göra det. Till saken hör att han försökte i hela en minut innan han tog till det den drastiska åtgärden.

Två idioter var inblandade, den ena var bilmekanikern som likt en dålig snickare inte hade minsta tanke på vad den långsiktiga konsekvensen var av hans åtgärd "att bara fixa så snabbt som möjligt". Den andra idioten är jag som lämnade in biljäveln för ett jobb som jag vet att jag hade gjort själv på en timma.
Så man skapade alltså mer problem än man skulle ha lagat?..
Det blir ju ett mer arbete att plocka ner oket för att packa om..
Byta damask, kanske till och med behöver blästra hela oket eller byta allt pga att vatten och smuts skadat plunchen i oket..
Sedan hålla på med luftnipplar och lufta bromssystemet bara för att man inte gjort rätt..
Det blir ju 3 gånger så mycket jobb som att ha gjort rätt från början..

Du driver inte med mig nu va?
 
A
M -MH- skrev:
Jo, men där postar du ju inte längre, så... :p

Blir ingen magisk skillnad mellan 20" och 24"
Vad har det med saken att göra, om jag får delta på det forumet eller ej?..
Eller hade du hoppats på bättre svar av mig än av den skaran?..
 
F
Maskintok skrev:
Så man skapade alltså mer problem än man skulle ha lagat?..
Det blir ju ett mer arbete att plocka ner oket för att packa om..
Byta damask, kanske till och med behöver blästra hela oket eller byta allt pga att vatten och smuts skadat plunchen i oket..
Sedan hålla på med luftnipplar och lufta bromssystemet bara för att man inte gjort rätt..
Det blir ju 3 gånger så mycket jobb som att ha gjort rätt från början..

Du driver inte med mig nu va?
Jag driver absolut inte med dig. Packningsspåret i oken (som är i aluminium) har under tiden innan det uppdagades ärgat så svårt att jag inte ser nån annan lösning än att byta båda oken. Jag pumpade ut kolven, körde ett av oken och kolven i ultraljudstvätten och packade om det och det funkar hjälpligt men det är i bedrövligt skick. Kolven har rostat då det inte funnits nån damask och aluminiumen är helt uppsvälld och kan petal loss med kniv, det finns absolut en anledning till att det sitter en damask där.

Att blästra, köpa nya kolvar och nya renoveringgsatser med damansker samt nya glidpinnar (han skar bort de små damaskerna där med) kostar 120kr mindre än att beställa ett helt nytt ok och då är det säkert fortfarande skit + en massa jobb.

Det stör mig att det som skulle ha kostat mig en sats bromsbelägg, lite lämplig bromspasta, skit under naglarna och en timmas eget arbete nu har kostat samma sak på verkstad samt så här långt 3h samt att jag kommer att få lägga säkert 2h till för att byta oken och lufta. Och på det ett par tusen spänn extra för nya ok.

Jag antar att du inte tycker att jag skällde på bilmekanikern i onödan eller att han inte förtjänade det? Bilmekanikern tar fö inte på sig att stå för nåt men erkänner att "han gör så ibland". Alltså en jävla idiot, han driver en fristående ansluten bilverkstad och inte en bilverkstad ansluten till ett speciellt märke.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.