Hej!
Jag har köpt ett mindre hus, fd sommarstuga men numera permanentboende, o bott där ungefär ett år. Har från början fått problem med andningen men trodde de va corona. Sen när testningen kom så insåg jag att det inte var det, utan att det måste finnas problem i huset. Haft mögelinspektör på besök, han trodde det skulle räcka att förbättra ventilationen. Ska nu få det fixat om några veckor, och det stämmer att ventilationen nog varit för dålig. Men... mina hälsoproblem har blivit värre. Haft yrsel, enorm trötthet och har numera ont i halsen också. Testat negativt för covid tre ggr. Vad ska jag göra om ventilationsuppgraderingen inte räcker? Haft flera hantverkare här som tittat på krypgrund mm och besiktigade huset innan tillträde. Fuktmätningar visar inget problem heller. Så... om det är mögel är det dolt någonstans. Vad gör man då? Någon som har erfarenhet av liknande problem? Jag har aldrig haft problem med allergier/andning förut så det här är ett nytt problem. Mögelhund sa anticimex inte va ngn idé då de nosar upp för mkt... dvs även mögel som ej är ngt problem. Men vet inte... vet liksom inte hur jag ska gå vidare för att lösa det. Riva hela huset känns inte som ett alternativ.
 
Staffans2000
Prova att bo någon annanstans ett tag och se om problemen försvinner.

Staffan
 
  • Gilla
BiFuel och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Prova att bo någon annanstans ett tag och se om problemen försvinner.

Staffan
Har bott hos min mamma några dagar och problemen minskar då.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
L Lou333 skrev:
Hej!
Jag har köpt ett mindre hus, fd sommarstuga men numera permanentboende, o bott där ungefär ett år. Har från början fått problem med andningen men trodde de va corona. Sen när testningen kom så insåg jag att det inte var det, utan att det måste finnas problem i huset. Haft mögelinspektör på besök, han trodde det skulle räcka att förbättra ventilationen. Ska nu få det fixat om några veckor, och det stämmer att ventilationen nog varit för dålig. Men... mina hälsoproblem har blivit värre. Haft yrsel, enorm trötthet och har numera ont i halsen också. Testat negativt för covid tre ggr. Vad ska jag göra om ventilationsuppgraderingen inte räcker? Haft flera hantverkare här som tittat på krypgrund mm och besiktigade huset innan tillträde. Fuktmätningar visar inget problem heller. Så... om det är mögel är det dolt någonstans. Vad gör man då? Någon som har erfarenhet av liknande problem? Jag har aldrig haft problem med allergier/andning förut så det här är ett nytt problem. Mögelhund sa anticimex inte va ngn idé då de nosar upp för mkt... dvs även mögel som ej är ngt problem. Men vet inte... vet liksom inte hur jag ska gå vidare för att lösa det. Riva hela huset känns inte som ett alternativ.
Att tilläggas bör också att jag inte är 100 på att det är mögel, men har svårt att se att enbart dålig ventilation kan ge så pass allvarliga hälsoproblem? Eller det kanske det kan?
 
Det finns ju en hel del andra skadliga ämnen som avges från olika material som kan ge överkänslighetsreaktioner - Särskilt i kombination med dålig ventilation. Vad är det för material och ålder på ytskikten?
 
  • Gilla
Lou333 och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det finns ju en hel del andra skadliga ämnen som avges från olika material som kan ge överkänslighetsreaktioner - Särskilt i kombination med dålig ventilation. Vad är det för material och ålder på ytskikten?
Absolut, det kan ju vara något annat. Men symptomen stämmer överens med mögel: väsande andning, trötthet, illamående, yrsel mm.

Ytskikt inomhus menar du? Det är vävtapet på väggarna som jag ändå tänkt ta ner. O träpanel på innertaket. Något form av plastgolv i trästil. Det har också funnits möss i väggarna, så eventuellt kan det vara dem som är problemet (musbo i väggen typ).
 
L Lou333 skrev:
Absolut, det kan ju vara något annat. Men symptomen stämmer överens med mögel: väsande andning, trötthet, illamående, yrsel mm.

Ytskikt inomhus menar du? Det är vävtapet på väggarna som jag ändå tänkt ta ner. O träpanel på innertaket. Något form av plastgolv i trästil. Det har också funnits möss i väggarna, så eventuellt kan det vara dem som är problemet (musbo i väggen typ).
Jag skulle börja med att lyfta på plastmattorna och kika lite. Främst i närheten av diskho, kylskåp, diskmaskin, vattenledningar eller liknande. Du kan ju ha en fuktskada under plastgolvet eller bakom någon tapet som har börjat mögla. Vi hade ett kylskåp som läckte vatten droppvis som sögs upp av spånskivan bakom tapeten och sedan växte det svartmögel i det. Det var inget stort område, men är man överkänslig så kanske det räcker.
 
Har du träffat nån läkare på din vårdcentral, bara så att det inte är nån annan orsak/sjukdom till dina problem?
 
Henningelvis Henningelvis skrev:
Jag skulle börja med att lyfta på plastmattorna och kika lite. Främst i närheten av diskho, kylskåp, diskmaskin, vattenledningar eller liknande. Du kan ju ha en fuktskada under plastgolvet eller bakom någon tapet som har börjat mögla. Vi hade ett kylskåp som läckte vatten droppvis som sögs upp av spånskivan bakom tapeten och sedan växte det svartmögel i det. Det var inget stort område, men är man överkänslig så kanske det räcker.
Ja, alltså det är parkettgolv eller vad man ska säga. :) Plastigt trägolv. Men ja... har tänkt att det golvet inte är så snyggt så kanske är en anledning att byta det?
 
C crappyusrname skrev:
Har du träffat nån läkare på din vårdcentral, bara så att det inte är nån annan orsak/sjukdom till dina problem?
Har gjort tre covidtest som visat negativt. Har aldrig haft sånahär astmaliknande symptom förut, och övriga symptom stämmer också med mögel. Problemen minskar när jag är på annan plats. Så ganska säker på att det är huset tyvärr. Läkare skulle möjligen kunna se om jag utvecklat astma, annars vet jag inte vad de skulle kunna se.
 
Och ps. Vill gärna inte ha fler idéer på vad som är "fel" med mig. Tråden är till för tips på vad jag ska göra med huset OM ventilationsuppgraderingen inte hjälper. Gärna från någon som haft dolt mögel i sitt hus och löst problemet.
 
Om du har plastmattor så kan de och dess lim ge problem, speciellt om du är överkänslig för något ämne de innehåller.
 
  • Gilla
guggen och 3 till
  • Laddar…
om inget av det du gjort hjälper så återstår ju inget annat än att riva allting inifrån och börja om från noll. Det är ju först när man öppnar upp allt man kan se om det är nåt någonstans. Det innebär ju alla vägg, tak och golvkonstruktioner.
 
  • Gilla
Lou333 och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle nog ändå gå till doktorn för att utesluta andra farliga sjukdomar.

Om huset är byggt som sommarstuga. Så är det troligt att det inte finns någon diffusionsspärr (plast) i väggar och tak. Finns lite olika ” skolor” om det skall finnas.
Problemet är att när det är kallt utomhus. Så har du luft med hög luftfuktighet i rummen där du bor. Vattenånga från luften tränger ut i väggen. När den når tillräckligt långt ut i isoleringen, kondenserar den av kylan. Då kan mögel bildas. I en byggnad avsedd för vinterboende. Har du en plastfolie på den varma sidan av isoleringen som hindrar vattenånga från att gå ut i väggen.
I ”ekologiska” hus, använder man organiska material som isolering. De suger upp fukten under vintern. Och avger det som vattenånga när det blir varmt. Det fungerar så länge inte isoleringen mättas med fukt. Om det händer så möglar det snabbt och effektivt.
 
  • Gilla
Lou333 och 1 till
  • Laddar…
Vad hade du för boende innan och hur ser din mors boende ut? Min mor är överkänslig och bor själv i ett riktigt sosse betong radhus där hon mår bra. Men så fort hon är i ett gammalt hus så får hon beskymmer. Hon är även överkänslig mot andra saker och ting såsom läkemedel, alkohol och dofter. Är du det också?
Hur är det om du har öppet fönster?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.