K
Mugmaz MugAssMaz skrev:
Nej nej, slagskruvdragare använder man till allt skruvande.
Min skruvdragare används bara till borrning och slipning.
Knappast. Det oljudet orkar man inte lyssna på . Skruvdragaren används till allt.
 
MrJay

Slagskruvdragare för att skruva, vanlig skruvdragare för att borra i saker. Tänk på att slagskruvdragare skall ha speciella bits, många människor känner inte till det. Personligen använder jag de från Millwaukee Shockwave-serie.
 
  • Gilla
Huzzbutt och 2 till
  • Laddar…
C18 är lite klumpig men skön att skruva med. CXS är väldigt smidig, men har inte offset chuck.

Jag köpte båda...
 
Som nån tidigare sagt, slagskruvdragaren använder man till allt skruvande, smått som stort.
Men det gäller att man har en maskin som är bra på finlir, Makita och Hikoki vann test i detta ämne.
Sen är det känsla, att man kan sin maskin. Jag som skruvar allt hela dagarna, från 10 mm frallor till M3 skruv i elkontakter kan min maskin, och drar aldrig sönder nått.
En Hikoki 18DBDL2 är min vän, med 3A är den perfekt i vikt o balans.
 
  • Gilla
Prodigys och 1 till
  • Laddar…
nikasp
Isakare Isakare skrev:
Som nån tidigare sagt, slagskruvdragaren använder man till allt skruvande, smått som stort.
Men det gäller att man har en maskin som är bra på finlir, Makita och Hikoki vann test i detta ämne.
Sen är det känsla, att man kan sin maskin. Jag som skruvar allt hela dagarna, från 10 mm frallor till M3 skruv i elkontakter kan min maskin, och drar aldrig sönder nått.
En Hikoki 18DBDL2 är min vän, med 3A är den perfekt i vikt o balans.
Om du tänker på ljud, att kunna skruva inne utan att väcka barn eller utomhus att skruva sent på kvällen i villaområde. Funkar den till det också?
 
Mikael_L
Det låter som att Bosch GSR 12V-15 FC Professional med de olika tillbehören är ett bra val.

GSR_12V-15_FC_FINAL_359c5167-61ac-46f3-b27a-5a01bcae5f28.jpg

Setet finns till hyggligt bra pris bl.a. här:
https://www.proshop.se/SkruvBorrmaskine/Bosch-GSR-12V-15-FC/2593806
eller här:
https://duab.se/maskiner-verktyg/el...bosch-gsr12v-15-fc-2x20-4xbor-lb-skruvdragare

osv, du kan leta runt lite. Men se upp med att det säljs i många olika varianter ibland utan batterier och laddare, ibland utan vinkelchuckarna osv. Ibland helt naken maskin.
Så hittar du riktigt billigt, kolla noga att det följer med de tillbehör som du tänkt dig.

Själv kör jag med en sådan här maskin på jobbet som elektriker, och är nöjd. Klarar förvånansvärt mycket, dock inget att köra hålsåg med (chucken tar bara 10mm skaft och rätt säkert alldeles för svag, enkelgips skulle jag kunna våga ett hål i, ifall bara chucken klarade T70-hålsågen).
 
  • Gilla
1977bjorn och 1 till
  • Laddar…
K
Jag har kollat på Bosch GSR 12V-15 FC Professional och varit lite sugen på den men den är tyvärr för svag för min del
 
Jag skulle dra i 8 stycken 160 x 5 för att bygga en enkel ram. Tänkte glatt att jag skulle testa med min lilla bosch 12v slagskruvdragare. Funkade väl sådär så jag hämtade min gamla aeg 18v borrskruvdragare. Då gick det undan och jag slapp oljudet. Bägge är "gamla kolborst" så det är bättre nu med moderna borstlösa. Men frågan är om man kommer undan ljudet?
/fortfarande kär i den gamla fina AEGn
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
E
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det låter som att Bosch GSR 12V-15 FC Professional med de olika tillbehören är ett bra val.

[bild]

Setet finns till hyggligt bra pris bl.a. här:
[länk]
eller här:
[länk]

osv, du kan leta runt lite. Men se upp med att det säljs i många olika varianter ibland utan batterier och laddare, ibland utan vinkelchuckarna osv. Ibland helt naken maskin.
Så hittar du riktigt billigt, kolla noga att det följer med de tillbehör som du tänkt dig.

Själv kör jag med en sådan här maskin på jobbet som elektriker, och är nöjd. Klarar förvånansvärt mycket, dock inget att köra hålsåg med (chucken tar bara 10mm skaft och rätt säkert alldeles för svag, enkelgips skulle jag kunna våga ett hål i, ifall bara chucken klarade T70-hålsågen).
Det där är ingen slagskruvdragare utan mer en roterande skruvmejsel.

Men visst att mindre hål kan funka, fast något mer kraftfullt lär väl tas fram i längden.

Men kan du nu @Mikael_L berätta varför vi ska köpa denna maskin med en mängd lustiga tillbehör, vad tillför dessa i praktiken?
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det låter som att Bosch GSR 12V-15 FC Professional med de olika tillbehören är ett bra val.

[bild]

Setet finns till hyggligt bra pris bl.a. här:
[länk]
eller här:
[länk]

osv, du kan leta runt lite. Men se upp med att det säljs i många olika varianter ibland utan batterier och laddare, ibland utan vinkelchuckarna osv. Ibland helt naken maskin.
Så hittar du riktigt billigt, kolla noga att det följer med de tillbehör som du tänkt dig.

Själv kör jag med en sådan här maskin på jobbet som elektriker, och är nöjd. Klarar förvånansvärt mycket, dock inget att köra hålsåg med (chucken tar bara 10mm skaft och rätt säkert alldeles för svag, enkelgips skulle jag kunna våga ett hål i, ifall bara chucken klarade T70-hålsågen).
Denna rekommenderas starkt!
Vinkeltillbehören har jag använt alla.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det låter som att Bosch GSR 12V-15 FC Professional med de olika tillbehören är ett bra val.

[bild]

Setet finns till hyggligt bra pris bl.a. här:
[länk]
eller här:
[länk]

osv, du kan leta runt lite. Men se upp med att det säljs i många olika varianter ibland utan batterier och laddare, ibland utan vinkelchuckarna osv. Ibland helt naken maskin.
Så hittar du riktigt billigt, kolla noga att det följer med de tillbehör som du tänkt dig.

Själv kör jag med en sådan här maskin på jobbet som elektriker, och är nöjd. Klarar förvånansvärt mycket, dock inget att köra hålsåg med (chucken tar bara 10mm skaft och rätt säkert alldeles för svag, enkelgips skulle jag kunna våga ett hål i, ifall bara chucken klarade T70-hålsågen).
För TS användningsområde så verkar det vara ett utmärkt val och bästa tipset hittills. Jag tycker fortfarande om att hålla mig till ett batterisystem för att ha större tillväxtpotential i maskinparken. :D Makitan som också tipsades om är ett bra alternativ om man vill bygga ett 18V-system. Inga vinkeladaptrar till den dock.

Farsan har någon liknande liten bosch och han e helnöjd med den.

Sen som många skriver så KAN man använda slagskruvdragare till allt möjligt, men den är framtagen för att skruva konstruktions-skruv eller trallskruv, inte för att montera möbler...
 
Blev sittandes halva natten framför Google och Youtube och till slut kom jag fram till att en Festool T18 verkade vara ett bra val. Hittade ett ganska ok pris online på den. Hade nog helst velat ha CXS då den verkar så smidig, men gillar inte att den inte är borstlös. C18 som jag var inne på blev det inte pga att många som gillar C-formfaktorn på CXS inte alls gillar den på den större C18, utan där föredrar många T-formfaktorn. Det ultimata för mig tror jag ändå hade varit en borstlös CXS.
 
I irrbloss skrev:
Blev sittandes halva natten framför Google och Youtube och till slut kom jag fram till att en Festool T18 verkade vara ett bra val. Hittade ett ganska ok pris online på den. Hade nog helst velat ha CXS då den verkar så smidig, men gillar inte att den inte är borstlös. C18 som jag var inne på blev det inte pga att många som gillar C-formfaktorn på CXS inte alls gillar den på den större C18, utan där föredrar många T-formfaktorn. Det ultimata för mig tror jag ändå hade varit en borstlös CXS.
C18 är lite speciell i sin utformning, ja. Men jag tror inte du ska rata den bara för att några på Youtube inte gillar den. Jag tycker den är helt fantastisk. Använder nästan alltid den trots att det finns en del andra mer traditionellt utformade att välja på. Men den är lite av en vattendelare. Min rekommendation är nog att försöka få möjlighet att prova den. Så känner du ingen som har en, försök ta dig till en handlare och testa den.
Sen håller jag med om att det är på tiden att de kommer ut med en borstlös cxs. Skulle också vilja ha en sån.
 
E El-Löken66 skrev:
Det där är ingen slagskruvdragare utan mer en roterande skruvmejsel.

Men visst att mindre hål kan funka, fast något mer kraftfullt lär väl tas fram i längden.

Men kan du nu @Mikael_L berätta varför vi ska köpa denna maskin med en mängd lustiga tillbehör, vad tillför dessa i praktiken?
De tillbehören löser är situationer där det är svårt att komma åt. Det man får tänka på är att detta inte är en skruvdragare i huvudsak avsedd för att skruva trall eller panel där man har hur mycket plats som helst. Denna är gjort för mindre montagearbeten, där skruvar kan sitta dumt till i skåp och dyl där man inte alltid kan hålla dragaren där man vill på grund av diverse begränsningar. Då löser dessa det genom att man kan jobba närmre kanter eller i vinkel. Mycket smidigt om man har den typen av problem. Utan dessa tillbehör är det i princip manuellt arbete med mejsel eller spärrskaft för att lösa samma situationer.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
E
P pyro skrev:
De tillbehören löser är situationer där det är svårt att komma åt. Det man får tänka på är att detta inte är en skruvdragare i huvudsak avsedd för att skruva trall eller panel där man har hur mycket plats som helst. Denna är gjort för mindre montagearbeten, där skruvar kan sitta dumt till i skåp och dyl där man inte alltid kan hålla dragaren där man vill på grund av diverse begränsningar. Då löser dessa det genom att man kan jobba närmre kanter eller i vinkel. Mycket smidigt om man har den typen av problem. Utan dessa tillbehör är det i princip manuellt arbete med mejsel eller spärrskaft för att lösa samma situationer.
Jovisst, skulle det väl behövas kan det ju vara guld, men hur dessa situationer skulle uppstå vet jag inte, allt är flyttbart, bara en fråga om vilja.

Finns ju även flexibla bits hållare, kanske gör samma jobb annars? Exempelvis :

Flexibel bits hållare med blå och silverfärgade komponenter på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.