Japp, men plasten är spikad och inte helt tät..
 
Åtgärda oavsett vem som betalar! Det där är inte kul att leva med, speciellt inte doften och om någon är känslig :0(
 
  • Gilla
Timmerö
  • Laddar…
T Timmerö skrev:
Enligt hantverkaren är det påväxt överallt på de 2 ställen han öppnat. Detta är alltså på insidan av 12cm timmer. Han sade att kändes som att trät var lite fuktigt.

Vi kommer inte kallställa.

[bild][bild]
Hur gammalt är huset?
 
  • Gilla
Freddedan och 1 till
  • Laddar…
Trist läge. Jag tycker det låter lite konstigt att man vid en besiktning inte reagerade på lukten, om det sätter sig i kläderna.
 
  • Gilla
Timmerö
  • Laddar…
Verkar av märkningen på timret att stommen är nedmonterad och flyttad. Kan faktiskt vara så att möglet är gammalt från när stommen låg nedpackad. Och man kan inte känna med händerna om trät är fuktigt, möjligen blött. Men mer troligt kallt bakom isoleringen. Fuktkvoten i timret måste man mäta med därför avsett instrument. Eventuell fuktutfällning vid en kallställning sker på plastens baksida. Och den är ju längst in mot rummet.
En mer noggrann utredning borde genomföras.
 
T Timmerö skrev:
Enligt hantverkaren är det påväxt överallt på de 2 ställen han öppnat. Detta är alltså på insidan av 12cm timmer. Han sade att kändes som att trät var lite fuktigt.

Vi kommer inte kallställa.

[bild][bild]
Ser ut som t.ex råspont som torkat olika mycket. Att möglet skiljer från bräda till bräda (inget homogt mönster) tyder på att möglet kommer från tiden då brädorna inte satt ihop. Jag hade inte varit särskilt orolig,men självklart ska du mäta fuktkvoten
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
P Peternow skrev:
Hur gammalt är huset?
Rest på början av 80-talet
 
N nybyggarn3 skrev:
Trist läge. Jag tycker det låter lite konstigt att man vid en besiktning inte reagerade på lukten, om det sätter sig i kläderna.
Ja det är konstigt, men varken jag eller besiktningsmannen märkte något.
 
T Timmerö skrev:
Har anmält och skickat bilder till besiktningsmannen. Det var inte Anticimex.

Vårt försäkringsbolag säger att det enda de kan hjälpa till med är rättsligt skydd och rekommenderar att vi kontaktar en jurist.

Så tråkigt detta.
Beklagar.. Skittråkigt med sånt där. Just fritidshus kan vara livsfarligt. Ofta hemmapulare som inte har koll på hur och vad man ska göra för att det ska bli rätt. Jurist är nog rätt väg att gå. Hur längesen köpte ni huset? Det borde kunna gå att få igenom som ett dolt fel. Man öppnar ju inte väggarna vid en besiktning, och är möglet bakom plasten är det också osannolikt att man känner lukten.
 
  • Gilla
Timmerö
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Verkar av märkningen på timret att stommen är nedmonterad och flyttad. Kan faktiskt vara så att möglet är gammalt från när stommen låg nedpackad. Och man kan inte känna med händerna om trät är fuktigt, möjligen blött. Men mer troligt kallt bakom isoleringen. Fuktkvoten i timret måste man mäta med därför avsett instrument. Eventuell fuktutfällning vid en kallställning sker på plastens baksida. Och den är ju längst in mot rummet.
En mer noggrann utredning borde genomföras.
Utfällning måste ju ske på den varma sidan, varm luft kan ju bära mer vatten - när den träffar något kallt släpper den vattnet inte sant?
 
B busgraab skrev:
Ser ut som t.ex råspont som torkat olika mycket. Att möglet skiljer från bräda till bräda (inget homogt mönster) tyder på att möglet kommer från tiden då brädorna inte satt ihop. Jag hade inte varit särskilt orolig,men självklart ska du mäta fuktkvoten
Snickaren som rev sade att det såg ut att vara våta fläckar här o där men han hade ingen fuktmätare med sig. Vad menar du inte särskilt orolig, det måste väl åtgärdas?
 
T Timmerö skrev:
Snickaren som rev sade att det såg ut att vara våta fläckar här o där men han hade ingen fuktmätare med sig. Vad menar du inte särskilt orolig, det måste väl åtgärdas?
Det jag menar är att jag tror det kan vara gammalt. När möglet hoppar över vissa brädor så tyder det på att virket kanske var fuktigare vid montaget, och möglet växte då tills det blev torrt. Hade det varit fukt inifrån så hade det sett likadant ut på samtliga brädor. Kolla upp det såklart, men jag tror det är gammalt.
Jag bor själv i en gammal sommarstuga sedan 13år. Stuglukten hänger kvar än, men det är inget fel på kåken för det.
 
N nybyggarn3 skrev:
Trist läge. Jag tycker det låter lite konstigt att man vid en besiktning inte reagerade på lukten, om det sätter sig i kläderna.
Mjo. Men ”stugdoft” och ”mögeldoft” behöver inte alls vara samma. En stomme helt i trä kan visst avge lite lukt, och lite fukt i virket är ingen större fara sålänge man inte har t.ex. plastat in det så att det inte kan andas och torka naturligt. Och sålänge det är väl och naturligt ventilerat. Det ändrar sig med årstiderna och fuktkvoten går lite upp och ner i naturliga material. Får man dock påväxt så är det något som är fel. Och i detta fallet skulle jag säga som flera andra här - att det beror på plasten, och att man det stått kallställt.
Vi har också ett sommarhus med timmerstomme, dock med vindduk utvändigt och sedan klätt med panel. Där kommer aldrig in en plastbit så länge vi äger det! Vi underhållsvärmer året om för att slippa just ”stuglukt”.
 
  • Gilla
Timmerö
  • Laddar…
B busgraab skrev:
Det jag menar är att jag tror det kan vara gammalt. När möglet hoppar över vissa brädor så tyder det på att virket kanske var fuktigare vid montaget, och möglet växte då tills det blev torrt. Hade det varit fukt inifrån så hade det sett likadant ut på samtliga brädor. Kolla upp det såklart, men jag tror det är gammalt.
Jag bor själv i en gammal sommarstuga sedan 13år. Stuglukten hänger kvar än, men det är inget fel på kåken för det.
Oavsett om det är gammalt eller ej måste det väl saneras? Som sagt sade snickaren att timret såg fuktigt ut på vissa ställen. Det här med plasten känns bara så fel.
 
T Timmerö skrev:
Oavsett om det är gammalt eller ej måste det väl saneras? Som sagt sade snickaren att timret såg fuktigt ut på vissa ställen. Det här med plasten känns bara så fel.
Mögel finns överallt i form av sporer. Är inte miljön gynnsam så ligger möglet och vilar och utgör ingen fara. Det kan ses som "dött". Är det fuktigt så ska det självklart en åtgärdas, men det jag säger är att det KAN vara gammalt, ofarligt, och då ej behövs åtgärdas. Om ni nu avser att hålla stugan varm, så kommer ni ej heller få några problem med omvänd fuktvandring och utfällning av fukt på fel sida plasten.
Mät upp fuktkvoten i trät där det ser blött ut. Om fukten kommer pga fuktutfällning på fel sida plasten, så brukar det vara syllen som är utsatt, då vattnet rinner på insida plast, och samlas i pölar på syllen och orsakar skador där.

Fukten kanske kommer utifrån? Alternativt så är som jag tror gammalt.

Jag rekommenderar att läsa på Ljungby fuktkontrolls hemsida. Dom är otroligt kompetenta och har mycket läsvärt.

Mvh
 
  • Gilla
Timmerö
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.