F
Maskintok skrev:
Jag har kört på aspen i många år.
Ett bra bränsle och ett stabilt bränsle.
99% av alla motorer och människor tål detta bränsle.
Det är även ett lagringsstabilt bränsle.
Är garanterat i 3 år på fat eller dunk.
Jag har provat med 5 år utan problem..
Dock ej medvetet... Glömde bort att jag hade en dunk kvar.
Lite dyrt, men man får ett bra bränsle för pengarna..
De har bytt oljor i omgångar så blandningen har ibland blivit lite oroande men sällan haverier..
Hänt dock.
Men inga problem med att få ut ersättning.
Sålde runt 3m3 per år med aspen.
Men sedan Hva drog sig ur så försvann rabatten och jag la av.

Tycker inte om att kalla aspen för miljöbränsle för det är fossilt.
Inte som det jag kör på... Även om det innehåller fossilt det med.

Rekommenderar detta bränsle till alla som inte vill blanda själv.
Jag har inte läst igenom alla inlägg om bränslet så frågan är kanske redan besvarad. Men hur är sågar bestyckade, är det bestyckning för akrylat från början från fabrik eller är det bestyckat för vanlig 95?

Går du generellt upp i huvudbestyckning vid akrylatbränsle?

Hur gör du vid skiftande temperatur? Det borde vara rätt påtaglig skillnad i bestyckning vid -30 eller vid +20.
 
F
M -MH- skrev:
Tänderna kan gå av utan höknäbb också. Har inte märkt att kastrisken ökar. Det blir lite mer aggressivare bara.

Jag sågar inte mycket, max några få timmar per år. Jag har en förmåga att fila höknäbb, för det första så är min erfarenhet att kedjan blir slö fortare igen (så jag får fort en möjlighet att fila ännu mer höknäbb). Men den blir lynnig, driver för bra, tycker verkligen inte om det.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
För er som undrar varför man optimerar eller modifierar motorer..
Så är det så att motorerna i Sverige idag och för flera år sedan Inte får gå med optimal förbränning, man har emissionskrav som gör att motorn måste kvävas. Nu tänker vissa att jo men det har ju tillverkarna full koll på..
Nja inte riktigt om man ska se till hur man bygger t, ex såg motorer..
En motorsåg skickar ca 25-30% oförbränt bränsle igenom sig.. En optimerad såg ca hälften.
Men det som sker är att den oförbrända oljan och bensinen lägger sig som koks i ljuddämparen och till slut sätter igen den helt.
Vanligt fel med Alkylat.
Även motorns prestanda blir lidande då man får pumpa upp varvet eller hålla den på fullgas tills att motorn har fått andning så den kan varva upp..
En modifierad sågmotor gör inte så..
Den svarar direkt och effektivt.
Något som @skoge och @Harald Blåtumme
Kan verifiera.. Skulle tro att skoge även kan ge en liten del i hur mina dumheter leder till roligare motorer.. :rofl:

Man gör alltså miljön en björntjänst genom att strypa en motor. Detta är inget nytt.
Men en tillverkare vill ju dels inte sälja motorer som håller bättre och är mer effektiv än nästa modell i kedjan, för då får de ju sälja mindre av större sågar.
Vidare så vill de ju inte lägga energi och pengar på att trimma för att detta kan förkorta livslängden på vissa motorer..
Gräsklipparmotorer är en sådan sak..
Men det kan jag ta upp senare varför..

Det man gör är att skapa ett andningsrum åt förbränningskammaren, där avgaserna expanderar och antänds igen.
Man får då en lite variant av expansionskammare, men inte dess effekt fullt ut, till det krävs just en expansionskammare.. Eller trimkrök som man sa förr..
Ganska otympliga grejer att ha på en såg..

Varvtalet ökar och bottenregistret lika så.
Man får alltså mer drag från de lägre varven att man sällan behöver toppvarven.

Vilket gör att förbrukningen går ner..
Ja jag vet det är svårt att ta in att ett annat bränsle och modifieringar kan vara en bra och avgörande sak för att fortsätta gasa dessa maskiner, men efter ca 3 år och 6 månader i fälttest med ett visst bränsle så vet jag detta.
3 år av modifierande. Och tillverkande av de mest konstiga ljuddämpare...
Men efter att ha pratat med min far... Så gick det upp ett ljus... Kopparrör..
Det är kopparrör som är en del av modifieringen för min del..
Jag använder koppar för koppar ger inte samma hårda ljud i en dämpare som t, ex plåt eller stål gör..
Skoge har ju följt en hel del av mina galenskaper så han vet mycket väl hur dessa presterar...
 
A
M -MH- skrev:
Tänderna kan gå av utan höknäbb också. Har inte märkt att kastrisken ökar. Det blir lite mer aggressivare bara.
Jovisst men risken ökar.
Och jag skrev kan gå av.. Inte gör det alltid.
 
A
F fsn skrev:
Jag har inte läst igenom alla inlägg om bränslet så frågan är kanske redan besvarad. Men hur är sågar bestyckade, är det bestyckning för akrylat från början från fabrik eller är det bestyckat för vanlig 95?

Går du generellt upp i huvudbestyckning vid akrylatbränsle?

Hur gör du vid skiftande temperatur? Det borde vara rätt påtaglig skillnad i bestyckning vid -30 eller vid +20.
Är det på aspen du tänker dig med temperatur skillnaden eller annat bränsle?

Alla tillverkare provkör inte sina sågar eller motorer alls. Det ska din återförsäljare göra innan du får din produkt.
Så där väljer återförsäljaren vad du ska köra på tillsammans med dig.
99% av alla sågar tankas med Alkylat oftast aspen från butik.
Fanns kända fall där man var tvungen att köra på 95 oktan för att kunna få bort en hinna i förgasarna på sågarna..
Då dessa tillverkas av helt andra än motor tillverkarna.
Stihl och hva hade dessa problem med
Serien 460-490. Hva 545,555.
Alltså röjsågar.

Men med iallafall.
Aspen är inte temperatur känsligt alls.
Där går motorerna lika oavsett temperatur ute..

Etanol drift är lite kinkigare..
Där krävs det lite mera choke körning innan motorn har ett tomgångsvarv och inte bara lägger av när man släpper på gasen.
Men så fort motorns arbetstemperatur gått upp så går den stabilt på även detta bränsle.
 
Risken ökar inte...
 
A
F fsn skrev:
Jag sågar inte mycket, max några få timmar per år. Jag har en förmåga att fila höknäbb, för det första så är min erfarenhet att kedjan blir slö fortare igen (så jag får fort en möjlighet att fila ännu mer höknäbb). Men den blir lynnig, driver för bra, tycker verkligen inte om det.
Höknäbb kommer oftast av att filen gräver ner sig i kedjan.. Prova att lyfta filen lite.
Nästa gång du filar en höknäbb, lyft filen, dra filen genom tanden så att kedjan vill följa med upp lite lite, då försvinner höknäbben och eggen på tanden blir optimal.
 
  • Gilla
fsn
  • Laddar…
A
M -MH- skrev:
Risken ökar inte...
Okej okej vi säger det.
 
Maskintok skrev:
Vad har du för såg?
Den som följde med som original eller något annat?
Stihl 064 var ju en riktig klassiker i dessa verk.
Även 036 fanns..
Och de höjde ju sedan med 066..
”Fuskar” och kör med elmotor..... en 5kW
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Okej okej vi säger det.
Okej (y)
 
Långa svärd ökar inte heller kastrisken.
 
A
M -MH- skrev:
Långa svärd ökar inte heller kastrisken.
Vem har sagt det?
 
Jasså? Du har aldrig hört det?
 
A
M -MH- skrev:
Jasså? Du har aldrig hört det?
Jodå men funderade mest på om någon skrivit detta här och nu..

Det är dock så att med längre svärd så flyttar man jämnvikten på sågen till mitten på sågen inkl svärd räknat, vilket gör att sågen upplevs som lättstyrd, men vid Kvistning krävs annat tänk.
Pratar man sedan om svärd längre än 20" så blir det istället framtungt och då får man byta strategi och avlasta så mycket mer på stammen än i övriga fall..
Men när väl kast uppstår med långt svärd så ökar också kraften som kommer emot en.
Men vet man om detta och lär sig grunderna i att köra med långa svärd så är det en bagatell.
 
F
Maskintok skrev:
Är det på aspen du tänker dig med temperatur skillnaden eller annat bränsle?

Alla tillverkare provkör inte sina sågar eller motorer alls. Det ska din återförsäljare göra innan du får din produkt.
Så där väljer återförsäljaren vad du ska köra på tillsammans med dig.
99% av alla sågar tankas med Alkylat oftast aspen från butik.
Fanns kända fall där man var tvungen att köra på 95 oktan för att kunna få bort en hinna i förgasarna på sågarna..
Då dessa tillverkas av helt andra än motor tillverkarna.
Stihl och hva hade dessa problem med
Serien 460-490. Hva 545,555.
Alltså röjsågar.

Men med iallafall.
Aspen är inte temperatur känsligt alls.
Där går motorerna lika oavsett temperatur ute..

Etanol drift är lite kinkigare..
Där krävs det lite mera choke körning innan motorn har ett tomgångsvarv och inte bara lägger av när man släpper på gasen.
Men så fort motorns arbetstemperatur gått upp så går den stabilt på även detta bränsle.
Bra, jag bad presonalen på Biltema sitta ner med mig och välja bränsle för "min såg" så dom kunde optimera förgasaren för det bränslet.... Hon frågade om det var bilbatteri jag skulle ha ;). Men du svara inte riktigt på frågan,det är väl allmänt sett så att man behöver gå upp i bestyckning på akrylat jämfört med handelssoppa.Skoja bara, skulle aldrig ta i en såg från Biltema, har Husqv...

Det är rätt känt att att förgasarna behöver köras ut med en skvätt handelssoppa, det är inte ett unikt motorsågsproblem dirtekt. Både Husa och Stihl hade mycket väl kunnat tvättat bort konserveringen i sin montering och konserverat med nåt som är lösligt av akrylatsoppa.

Hur menar du att motorsågstillverkarna löser det faktum att förgasaren behöver bestyckas upp med mer soppa vid kallt väder och tvärt om vid varmt? Jag är rätt säker på att en sån motor absolut inte går optimalt.

Vilka 2T sågar har insprutning?
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.