Inget alls. Det var att skita i att fila jag opponerade mig mot. En hyfsad filning är bättre än att strunta i det eller att göra helt galet. En perfekt är naturligtvis bättre.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
D Daniel 109 skrev:
Inget alls. Det var att skita i att fila jag opponerade mig mot. En hyfsad filning är bättre än att strunta i det eller att göra helt galet. En perfekt är naturligtvis bättre.
Instämmer.. Jag som sett mycket kedjor blir bara trött varje gång jag får in en såg som krånglar..
Jag skrev tidigare..
Vilken är den vanligaste orsaken till att sågen hamnar på en verkstad?
Och varför?..

Svaren är :..... Någon som vet?..
Ja förutom jag då...
 
Efter A & B blev det en beg. 242:a och komplett skyddsutrustning samt filgrejer lite senare en 550.
efter C blev det kilar och lite annat krafs som jag köpte privat. lug-all hade jag redan...

Brukar ibland fälla fast mot en tall med flit för att "bara" öva på netagning av fastfällt träd....
Jag är väl kanske knäpp, men jag vill lära mig mer... övning utan tidspress ger en "stabilare" grund att stå på...

Före B så viste jag inte hur fel och farligt jag sågat ibland....exempel förspänt träd så de böjer sig inan man en sågat....

Jag började som en riktig idiot med motorsåg. inga skyddskläder, en trött såg med slö kedja, ingen erfarenhet ingen aning om kastrisk eller kastsekror, höll i sågen så hårt att fingrarna blev blå allt detta på en sommarstugetomt... för snart tjugo år sedan...

Nu är jag mer försiktig tänker efter före och ser till att jag har grejer i bra skick.
mycket tack vare info, utbildning, lära från erfarna, läsa på forum, prova, kika på filmer mm....
 
  • Gilla
skoge och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Instämmer.. Jag som sett mycket kedjor blir bara trött varje gång jag får in en såg som krånglar..
Jag skrev tidigare..
Vilken är den vanligaste orsaken till att sågen hamnar på en verkstad?
Och varför?..

Svaren är :..... Någon som vet?..
Ja förutom jag då...
Gissar: Den sågar dåligt så det måste vara något fel på sågen.....
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Svärd..

Ett svärd på en motorsåg blir slitet.
Det ska vändas, minst varje gång man byter ut kedjan.
Men. När man gör detta så skall ryggen och sidorna på svärdet slipas av.
Varför?.
Jo för att svärdet blir tunnare vid sidorna och riskerar att brista.. Även för att grader står ut bredare än kedjan.
Och då hugger det och kärvar.

Även skador fram vid topptrissan är vanligt, där gräver kedjan ner sig och skadar svärdet.
Detta kan också uppstå av att kedjan är för löst hängande, och behöver sträckas.

En kedja som är korrekt sträckt ska man kunna dra runt för hand utan överdriven kraft, man ska inte kunna lyfta kedjan ur svärdet.
Tänk även på att en kedja lagnar, alltså blir längre av värmen.. Den återfår sedan när den svalnar till nästan ursprungligen..
Men hänger oftast ner lite, vanligt med nya kedjor...

Ett tecken på att drevet som driver kedjan är dåligt är när kedjan går från sträckt till lös vid handdragning..
Finns 2 sorter..
Ena är en ring som kallas kedjedrev, dessa är utbytbara..
Eller star, ett fast drev som ser ut som en stjärna. Dessa går inte att byta ut utan då måste hela trumman bytas.

Vanlig på mindre sågar, upptill 45cc.
 
  • Gilla
HSP
  • Laddar…
A
H HSP skrev:
Efter A & B blev det en beg. 242:a och komplett skyddsutrustning samt filgrejer lite senare en 550.
efter C blev det kilar och lite annat krafs som jag köpte privat. lug-all hade jag redan...

Brukar ibland fälla fast mot en tall med flit för att "bara" öva på netagning av fastfällt träd....
Jag är väl kanske knäpp, men jag vill lära mig mer... övning utan tidspress ger en "stabilare" grund att stå på...

Före B så viste jag inte hur fel och farligt jag sågat ibland....exempel förspänt träd så de böjer sig inan man en sågat....

Jag började som en riktig idiot med motorsåg. inga skyddskläder, en trött såg med slö kedja, ingen erfarenhet ingen aning om kastrisk eller kastsekror, höll i sågen så hårt att fingrarna blev blå allt detta på en sommarstugetomt... för snart tjugo år sedan...

Nu är jag mer försiktig tänker efter före och ser till att jag har grejer i bra skick.
mycket tack vare info, utbildning, lära från erfarna, läsa på forum, prova, kika på filmer mm....
Härlig inställning, den gillar jag skarpt..
Fortsätt så (y)
 
  • Gilla
HSP
  • Laddar…
A
H HSP skrev:
Gissar: Den sågar dåligt så det måste vara något fel på sågen.....
Jajemän det kan man säga.

Det vanligaste är att tändspolen är sönderbränd.
Man måste byta spolen..
Kostar runt 1000 kr..

Varför då?
Jo spolarna i en motorsåg är inte gjorda för att kunna hantera den höga värme som en såg får utstå med slö eller felaktigt filad kedja. Med en vass kedja så skär sågen mjukt och fort vilket gör att värme inte hinner byggas i spolen.

Även sågspånets utseende avslöjar en bra eller dålig filare... Och då även hur sågen mår..
Vi har efter detta värme nypning i cylindern.
Även om man kan hona en cylinder och byta kolven så kostar det ändå pengar i onödan..

Även detta beror oftast på hur man har filat..
 
  • Gilla
HSP
  • Laddar…
A
Vad har en slö kedja med ergonomi att göra då?

Jo med en slö kedja så måste föraren använda styrka och kroppen till att trycka sågen framåt eller igenom stammen, kvisten.

Den bygger då värme som jag tog upp nyss.

En vass kedja gör att föraren kan röra sig ledigt och avslappnat.
Anpassa varvet efter uppgiften den ska utföra.
Den besparar motor från värme och stress.
Ditt arbete går mycket snabbare och ger dig då full kontroll..
 
A
Ringde en kund häromdagen och frågade lite över sågar..
Framförallt vad en tändspole kostar och hur man byter den..
Sågen var en hva 545.
Historiken över dessa är att spolen får man byta ofta.. De tål inte värme alls.
Kan ju vara bra att tänka på om man inte håller kedjan vass..
Ca 1100 kr för den spolen.. Som dessutom ska giftas ihop med datorn i sågen..
Tar en liten stund... Kostar därefter..
 
A
Kommer framöver skapa annan tråd om hur man fäller och upparbetar klenved.
Hur man använder sin såg i fältet.
Och vad man ska tänka på.
Ergonomisk Kvistning.

Blir nog filmer också..
 
  • Gilla
Frasse99 och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Man slipper då höknäb
Det är ju höknäbben som gör att det händer något...
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Jag kan passa på att förmedla ett ytterligare tricks för sällananvändare, typ jag. Några intensiva veckor någon gång per säsong, sedan står sågen i väldigt många månader.

Bränsle.
Alkylatbensinen är given, betydligt mindre hälsovådliga avgaser och dessutom kan sågen stå med bensin i tanken åravis utan att det inverkar nämnvärt, det blir inga utfällningar i tanken eller förgasare och det är ungefär som man tankat den igår. Vanligtvis mycket högklassiga smörjoljor i bensin typ Aspen (avsedd för luftkylda tvåtaktare) vilket ger minimalt med sot i cylinder, på tändstift etc. Använd absolut *inte* alkylat premix avsedda för vattenkylda motorer typ utombordare, de har helt andra egenskaper och kan förstöra en motorsåg eller röjsåg på nolltid.

Kedjeolja.
Ville vara miljövänlig, körde med biologiskt nedbrytbar kedjeolja i några år i början. Rapsoljebaserad gissar jag. Problemet var att den oxiderade till en form som påminner om tuggummi mellan varven, ett enormt drygt arbete att rensa sågen plus att oljepumpen mådde dåligt av detta och fick plockas ner och rensas ur. Lösningen för sällananvändare är enkel: kör med minaraloljebaserad sågkedjeolja är mitt råd, såvida det inte finns en ny super-duper bioolja som löser problemen som jag beskriver ovan.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
M -MH- skrev:
Det är ju höknäbben som gör att det händer något...
Aj aj det kan vara farligt att köra en sådan kedja.. Dels kan tänderna gå av och träffa dig. Men sedan så ökar kastrisken betydligt..
 
Det där med olja för vattenkylda motorer har jag hört vissa säga att inte funkar medan andra säger att det är bra. Har du någon säker källa?
 
D Daniel 109 skrev:
Det där med olja för vattenkylda motorer har jag hört vissa säga att inte funkar medan andra säger att det är bra. Har du någon säker källa?
Jag kan tycka det räcker med att hänvisa till Husqvarnas manualer som uttryckligen säger detta.

Du är inte ensam om att tro att det är skit samma. Jag skickade in ett klagomål till Jula som saluförde en alkylat-premix med TCW-klassad utombordsolja som att den skulle fungera även för luftkylda små motorer typ till motorsågar och röjsågar. Rätt klassning i sammanhanget är JASO FD, ISO EGD. Har skrivit om detta tidigare på forumet men tröttnat. Blev även trött på Jula som påstod att det ska funka oavsett, då får de väl stå där då med dessa köer till reklamationsdisken med skurna röjsågar och småmotorer.

Vill du gå till botten med detta så googla på detta tema, i annat fall bara följ ledande tillverkares anvisningar. Visar det sig att du använt fel oljeblandning i tex en Husqvarna-såg så gäller inte garantin, så enkelt är det.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.