Jag har sedan tidigare en borrskruvdragare, den är något klumpig till vissa jobb. Jag har blivit lite förtjust i formfaktorn på slagskruvdragare då de är så nätta och korta. Vissa modeller kommer även med vinkel så man kan skruva i hörn med mera. Har aldrig ägt en slagskruvdragare, men upptäckte att de flesta modeller av dessa inte har momentring. Kanske inte funkar med den principen som en slagskruvdragare använder?

Hur som helst, ute efter en liten variant av skruvdragare, gärna med momentinställning (tror jag). Kollat lite på Festool-varianter som verkar sjukt smidiga och även kommer med olika vinkeladaptrar med mera. Vill man upp till 18V-modellerna kostar de dock närmare 10000 för ett komplett paket. Kanske 12V räcker, men skulle vara trevligt med en lite starkare också. Inser att 18V-modellerna förmodligen blir lite klumpigare med större batteri osv, men skulle nog kunna leva med det. Viktigaste är att de är välbalanserade och inte för långa, dvs gärna utan chuck.

Förslag på bra märken/modeller som skulle funka? Gärna lite påkostade om det innebär en trevligare användarupplevelse och längre hållbarhet, dock inte i 10000-kronorsklassen... :)

Vill kunna använda den från allt till att montera skåp/möbler och kanske dra i en och annan trallskruv (inte huvudanvändning dock).
 
Tror inte jag sett ngn slagskruvdragare med vinkelchuck men det finns kanske? Slagskruvdragare har pga annorlunda princip inte samma typ av momentbegränsning men en del modeller har några olika effektlägen som elektroniskt begränsar kraften.
 
  • Gilla
irrbloss
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Tror inte jag sett ngn slagskruvdragare med vinkelchuck men det finns kanske? Slagskruvdragare har pga annorlunda princip inte samma typ av momentbegränsning men en del modeller har några olika effektlägen som elektroniskt begränsar kraften.
Är slagskruvdragare ett dumt val om man i huvudsak vill ha det för mindre monteringsjobb? Kanske är mer för heavy duty-sysslor?
 
  • Gilla
bias!
  • Laddar…
Montera möbler med slagskruvdragare kan jag inte rekommendera :)

Slagskruvdragare är bäst på att skruva in långa skruvar i virke. Jag har vridit itu flera gängade grejjer med min då jag inte orkar gå och hämta rätt skruvdragare. Alternativt så smäller man itu bitsen.

vad gäller märke och modell så finns det många...

Bosch (blå), makita, dewalt, millwaukee etc etc. Jag hade tittat på respektive tillverkare och deras utbud. Vissa är bättre på mutterdragare, vissa är bättre på trädgårdstillbehör, vissa har smarta sågar eller vad det nu kan vara. 18V passar i många lägen och skulle jag säga är lite universal. Passar även lite större maskiner som sågar etc. Festool får väl ses som premium. Försök hitta ett märke som du kan bygga vidare på. Det är dyrast att börja när man skall ha maskin +2 batterier och laddare. Den blir det lite mindre dyrt längden.

just slagskruvdragare klarar man sig på mycket små batterier. Makitas minsta modell klarar dra lång rostfri skruv rätt i ändträ...
Men skall man skruva trall vill man nog inte ha den minsta modellen ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
I irrbloss skrev:
Är slagskruvdragare ett dumt val om man i huvudsak vill ha det för mindre monteringsjobb? Kanske är mer för heavy duty-sysslor?
De fungera bra för all skruvning men för riktigt kniviga lägen, tex köksskåp, är det smidigare med en liten specialskruvdragare.
https://www.byggahus.se/forum/threads/cxs-eller-35-fc.368418/
 
  • Gilla
irrbloss
  • Laddar…
tommib
  • Gilla
1977bjorn och 1 till
  • Laddar…
Ah ok tack, jag tror slagskruvdragare går bort helt då. Är mest ute efter den smidiga formfaktorn. Jag är faktiskt riktigt sugen på Festools C18-modell, men kan inte riktigt motivera priset för kitet... :p
 
tommib
Ja, slagskruvdragare är mer för tunga jobb. Man måste givetvis ha en av varje. Jag har tre skruvdragare just nu och det är lite lite känner jag ;)

Blev faktiskt lite sugen på den där jag googlade fram....
 
tommib tommib skrev:
Ja, slagskruvdragare är mer för tunga jobb. Man måste givetvis ha en av varje. Jag har tre skruvdragare just nu och det är lite lite känner jag ;)

Blev faktiskt lite sugen på den där jag googlade fram....
Nej nej, slagskruvdragare använder man till allt skruvande.
Min skruvdragare används bara till borrning och slipning.
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
Mugmaz MugAssMaz skrev:
Nej nej, slagskruvdragare använder man till allt skruvande.
Min skruvdragare används bara till borrning och slipning.
Jag använder nästan aldrig min slagskruvdragare. Framförallt inte för mindre saker. Väsnas på tok för mycket. Känns inte bra att använda utan kåpor och går därför bort om det inte är ett större projekt där de ändå sitter på redan.
 
  • Gilla
ceson
  • Laddar…
Jag som växt Upp när det uteslutande var handkraft spårskruv , men varit med om dagens batterimaskiner vilken befrielse , men ett men hur många idag har ett hum om hur hårt löst man igentligen har dragit bara en liten tanke ?????
 
Hmm med tanke på litet och smidigt har jag skruvat sjukt mycket med en AEG 12V lilla skruvdragare. Batteri är 2Ah. Ringen är justerbar, kan gå till 34Nm. Liten och smidig. Hittade samma nedan ..nyare tror jag.

https://www.jula.se/catalog/verktyg...tteridrivna-skruvdragare/skruvdragare-060194/

Jag vet ni snackar om bra och dyrare grejer - men den kan jag bara tala gott om efter egna erfarenheter that’s it. Hoppas du finner något bra alternativ för dig i a f !
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
PeterFalun
I irrbloss skrev:
Ah ok tack, jag tror slagskruvdragare går bort helt då. Är mest ute efter den smidiga formfaktorn. Jag är faktiskt riktigt sugen på Festools C18-modell, men kan inte riktigt motivera priset för kitet... :p
kolla rubart.de
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.