Hej alla duktiga hobby/proffs snickare!

Det är så att jag har ett litet problem.

Har ett fritidshus/kolonistuga på ca 40 KVM.

Till saken.

Kände att golvet i huset var väldigt svajjigt och ojämt, så jag och en kompis beslut oss för att krypa ner och titta. Till vår förskräckelse mötes vi har MÄNGDER med

1. Frigilit, diverse förpakningar, packerings "S" och övrigt.
2. Massor av bråte i form av dörrkarmar, reglar, lister och lite till.
3. Massa av diverse miljögifter så som, DDT och andra obehagliga saker med LILA färg...

När vi rensat ut bråtet så såg vi att 50% av alla bärande golvreglar var angripna av orer, vi kunde bokstavligen ta reglen i handen och krossa denna.
På resterade 50% av reglarna så vart där påbörjan på mögel.

Handlingskraftig som jag brukar vara så började jag riva allt bjälklag för att återuppbygga det hela. Då till mina frågor.

1. Skall man lägga plast på marken? (marken består av torr lerjord)
2. Bör jag öppna upp för fler ventiler tror att jag har ca: 6 st så som det är nu.
3. Tänkte sätta 170x45 reglar och i dessa reglarna tänkte jag isolera med 120 isolering utan plast, eller liknande endast råsponta för att hålla isoleringen på plats.
4. Så som reglarna satt innan så var det "jackat" i betongblocken till grunden och reglarna stod på ca: 2 cm. Istället tänte jag nu använda mig utav balkskor. Mestadels pga att tidigare reglar var 125x40 och jag har inte lust att bila upp i grunden. Är det något speciellt jag bör tänkte på? Kan man fästa dessa med expanderbultar? (balkskorna dvs)

5. Något annat som jag kan ha glömt som ni skulle vilja upplysa mig om?
 
Vad är "orer"?

Plast på marken är uppenbarligen en bra idé. Det borde vara tillräckligt med de ventiler som sitter där idag, en tumregel brukar vara en halv promille av ytan i kryputrymmet.
 
Mikael_L
Balkskor är kanske en extra bra ide...
Det är antagligen inte lika känsligt i krypgrund, men man brukar iaf försöka undvika kontakt mellan betongen och träet i grunden.
Detta gäller åtminstånde i platta på mark, där betongen kan vara så fuktig att det blir mögel och murket på träet som ligger mot betong.

Balkskor, mellanlägg med asfaltspapp el takpapp och likn lösningar elimenerar problemet.

Jag tror inte att du ska ändra på ventilationen i det här skedet.
Gör dina reparationer, lägg ut plast på marken, sen kollar du till din grund då och då de närmaste åren och har du fortfarande problem (att det verkar fuktigt) så kan du börja fundera på om ventilationen ska ökas eller kanske tom minskas...
 
Mikael_L
En del med krypgrund har varit tvungna att isolera med cellplast på marken, sen plast för att få ordning på fukten under.
Med isoleringen så stiger temperaturen i grunden något vilket sänker rH.
 
Mikael_L
ojoj, nu kom jag på ännu mer... :))

Om du inte vill använda balkskor, kan du inte fasa av änden på dina nya golvreglar lite, så dom passar i det gamla urtaget.
 
jag tänkte använda mig av balskor pga följande.

1. Minska kontakt yta mellan betong-reglar
2. Få störra avlasning, den som idag finns där är minimal.
3. Få cc 600 mellan reglarna
4. Få in större reglar än de som tidigare låg där.


Någon som kan vilka dimensioner man skall använda på expanderbultarna för att hålla upp balkskorna?
 
Mikael_L skrev:
En del med krypgrund har varit tvungna att isolera med cellplast på marken, sen plast för att få ordning på fukten under.
Med isoleringen så stiger temperaturen i grunden något vilket sänker rH.
jord/ler gfolvet är snustorrt så jag tror inte att där är problem med fukt i grunden, dock skall åldersbeständigplast lägga ut ändån.... är desutom trevliga att krypa på om man skall in under.
 
mandg skrev:
jord/ler gfolvet är snustorrt så jag tror inte att där är problem med fukt i grunden, dock skall åldersbeständigplast lägga ut ändån.... är desutom trevliga att krypa på om man skall in under.
Så om du inte tror att det är fukt i grunden, hur föklarar du mögelangreppen..? Och jag frågar igen, vad är orer?
 
Mikael_L skrev:
ojoj, nu kom jag på ännu mer... :))

Om du inte vill använda balkskor, kan du inte fasa av änden på dina nya golvreglar lite, så dom passar i det gamla urtaget.

Borde man inte sabba bärigheten helt och hållet om man gör så?
 
Fein skrev:
Borde man inte sabba bärigheten helt och hållet om man gör så?
Nja, bärigheten består mest i att en bjälke är svår att böja. Böjstyvheten påverkas inte mycket alls av att man fasar av eller hakar ur lite i ändarna, däremot blir bjälken lite svagare mot punktlaster nära upplaget. Men i sammanhanget så skulle det gå utmärkt, de gamla 125-reglarna funkade ju.
 
Mikael_L
Fein skrev:
Borde man inte sabba bärigheten helt och hållet om man gör så?
Om man fasar av dom till exakt den dimension som "hålet" har så får man ju samma dimension som det tidigare bjälklaget hade. Och det höll ju, t.om. halvruttet, så då borde det nya hålla med.
Iom att det nya sen har större dimension i hela spännvidden, förutom infästningspunkterna, så blir nedböjningen mindre än med de gamla bjälkarna.

Sen skulle jag rekomendera att slå fast en spikplåt ute vid ändan, just innan nedtagningen av dimension, så inte den nya bjälken spjälkas (eller vad det nu kan heta).

edit: Jon hann före ... :rolleyes:
 
Tjena Mandg!

fint projekt du ska leka med =)

råkar ha funderingar på ett gammalt torp med liknande problem, så jag tänkte höra.

*River du ut inner golv och allt eller bryter du bara ut problemet underifrån?
*Orkar balkskorna hålla uppe tyngden(fästningen, finns det balkskor med lagom hål eller borrar du upp dem). lätt mycket smart med denna "procedur" så man får bättre CC.

Hade själv tänkte skaffa likadana bjälkar som finns i grunden och bara byta dem, men somsagt din ide är nog bättre och kanske tillåmed enklare =)
 
Fisketorp, hur menar du? Man kan ju knappast byta reglar utan att riva upp hela golvet, då att göra det underifrån går helt enkelt inte.
 
hehe ok, är helt novis så missupfatade dig en del=)

I det gammla torpet jag pratar om är det: (var några år sedan jag var under och kikade så minns möjligen helt fel)

Stödbjälkar undertill, ovan på dessa är det spikat plank som håller isoleringen(sågspån) på sin plats, anntar att det är reglar/bjälkar i samma utrymme som sågspånet och ovanpås dessa är det själva golvet.

är dessa "stöd" -bjälkar som är i dåligt skick och borde bytas ut.

vi kanske inte pratar om samma sak eller så minns jag helt fel hur golvet är uppbygt, var ca 17år när jag kröp där sist =P
att tillägga är att huset är byggt 1909 med utbyggnad 1936 =)


Hade tänkt byta ut bjälkarna med hjälp utav några st 20-tons dunkraftar och lägga till ytterligare avlastning i forma utav lekablock samt lägga tjärpapp imellan.


Bör man behandla bjälkarna med något för att skydda ytterliggare eller är det dumt?


hmm blev långt och sluddrigt men ej någon snickare somsagt samt svenskaläraren undrade nog om jag var svensk =)
 
Mikael_L skrev:
Om man fasar av dom till exakt den dimension som "hålet" har så får man ju samma dimension som det tidigare bjälklaget hade. Och det höll ju, t.om. halvruttet, så då borde det nya hålla med.
Iom att det nya sen har större dimension i hela spännvidden, förutom infästningspunkterna, så blir nedböjningen mindre än med de gamla bjälkarna.

Sen skulle jag rekomendera att slå fast en spikplåt ute vid ändan, just innan nedtagningen av dimension, så inte den nya bjälken spjälkas (eller vad det nu kan heta).

edit: Jon hann före ... :rolleyes:
Jag kanske tog i så jag nästan sprack men det var främst det med "spjälkningen" som jag tänkte på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.