janwide
Jag tror att försäkringsbolagen brukar ha hantverkare som de rekommenderar. Kolla med dom.
 
  • Gilla
henric78 och 1 till
  • Laddar…
Hur gammal är brunnen? Har du rörgenomföringar i golvet? Hur gammalt är badrummet?
 
  • Gilla
henric78 och 3 till
  • Laddar…
A
Hej,
Jag har fått lära mig att om brunnen är intakt och att den är godkänd vid tidpunkten för renoveringen så är det ok men om brunnen inte är godkänd enligt dagens (just nu) krav måste den bytas. Att tänka på.
ca 4 av 10 brunnar håller måttet även om de är godkända. Mycket problem med brunnar.
Googla tester som rör våtrumskikt och brunnar så kommer ni att se att det är lika illa ställt med tätskikt på väggar i testerna som avser de numera vanliga tunna tätskiktsmaterialen som närmast liknar en tapet, dessutom ingen fuktspärr bakom. Manschetter är ännu värre, kanske 3 av 10 som klarar testet alla andra läcker och släpper ifrån tätskiktet. Det var bättre förr.
/SL
 
  • Gilla
Kentelvis19 och 1 till
  • Laddar…
I isv97tkn skrev:
Hej vi ska renovera brummet.
Nu nämner hantverkaren att man bara behöver riva ut tätskiktet och låta brunn och el värmeslingan ligga kvar.
Alltså att inte byta brunn.
Lägga nytt tätskikt och ytskikt.
Är det verkligen ok att göra så?

Läst en del att man då behöver resistensmäta och isolationsmäta värmeslingan m.m
Men jag tycker det låter märkligt.

mvh
isv97
Som flera säger här, beror mycket på övrigt skick på badrummet. Men jag har sedan en knapp månad två nyrenoverade badrum, där de rev ut allt och byggde upp på nytt. Nya rör, brunnar, el, golvvärme, tätskikt mm. Känns väldigt tryggt med att man inte bara förnyar ytskick och utrustning, utan att även allt därunder är nytt och genomgånget. Då vet man att man har badrum som håller i många år framöver.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
I isv97tkn skrev:
Hej vi ska renovera brummet.
Nu nämner hantverkaren att man bara behöver riva ut tätskiktet och låta brunn och el värmeslingan ligga kvar.
Alltså att inte byta brunn.
Lägga nytt tätskikt och ytskikt.
Är det verkligen ok att göra så?



Läst en del att man då behöver resistensmäta och isolationsmäta värmeslingan m.m
Men jag tycker det låter märkligt.

mvh
isv97
Om badrummet är byggt innan 1982 (tror jag) måste brunnen bytas ut. Annars kan badrummet reklameras när du säljer det och det är dyrt. Jag skulle definitivt blåsa ut allt. Finns inget värre eller dyrare att fixa än badrum.
 
Har just rivit ut hela badrummet i ett försäkringsärende (rostskada på gammalt avloppsrör med fuktskada i golv och i vägg på våningen under som följd). Vi valde att använda försäkringsbolagets avtalade hantverkare men tog in offerter från flera olika. De var verkligen inte det dyraste alternativet men känns ändå som att de har riktigt bra koll på hur man river ordentligt och vilka tecken på ytterligare skador de ska hålla utkik efter. De meddelar försäkringsbolaget löpande, vilket underlättar för alla - upptäcks ytterligare följdskador blir summan som försäkringsbolaget går in med större. Det hela känns rätt smidigt.
 
  • Gilla
henric78 och 1 till
  • Laddar…
janwide
Vet inte om du skrivit det tidigare men vad har du för ytskikt på golv och väggar?
 
Schwen92 Schwen92 skrev:
I teorin är det möjligt om man har betong som underlag och ett relativt nytt badrum där brunnen ej brukats något väsentligt och är av nyare modell, men att man inte skadar värmeslinga eller brunn vid rivning låter som ett otroligt meckigt jobb. Att få bort tätskikt är ett sjujäkla jobb då det sitter som berget många gånger och bilmaskiner och flex är ett måste. sen att en plattsättare skulle ta över någon annans fallspackling och inte spackla och kontrollera fallet själv vet jag inte många som skulle vilja. Möjligen en men han skulle inte få sätta sin fot i mitt badrum:crysmile:
Ok vad är det för problem??? Om golvbrunn och stammen och elslingan är ok så är det väl bara att sprätta bort klinker, förmodligen slätspackla om fallet är ok Prima å lägga på nytt tätskikt och därefter klinker igen. Golvets tätskikt ska ju ligga över väggens med överlappslim. Så borde inte vara några problem men beror ju på skicket på flytspackelskiktet. Elslingan är ju bsra att megga och ohma.
Det är väl inget problem med flera tätskikt, bara det övre är tätt och godkänt
 
D dflkgj skrev:
Om badrummet är byggt innan 1982 (tror jag) måste brunnen bytas ut. Annars kan badrummet reklameras när du säljer det och det är dyrt. Jag skulle definitivt blåsa ut allt. Finns inget värre eller dyrare att fixa än badrum.
1990
 
  • Gilla
Mgrape
  • Laddar…
Är det byggt 1990?

Så här står det på GVKs sida:
Om golvbrunnen är nyare än 1990, kan golvbrunnen behållas vid renovering av våtrum. Detta gäller under förutsättning att golvbrunnen är i bra skick samt är förankrad på ett sådant sätt som motsvarar idag gällande monteringsanvisning och branschregler. Vid tveksamheter ska golvbrunnen bytas ut.
Om golvbrunnen är äldre än 1990, ska golvbrunnen bytas ut för att följa GVKs branschregler. Denna regel finns även hos Säker Vattens branschregler för VVS.

Så om den är från 1990 så är den precis på gränsen.
 
  • Gilla
henric78 och 2 till
  • Laddar…
Doris65 Doris65 skrev:
Ok vad är det för problem??? Om golvbrunn och stammen och elslingan är ok så är det väl bara att sprätta bort klinker, förmodligen slätspackla om fallet är ok Prima å lägga på nytt tätskikt och därefter klinker igen. Golvets tätskikt ska ju ligga över väggens med överlappslim. Så borde inte vara några problem men beror ju på skicket på flytspackelskiktet. Elslingan är ju bsra att megga och ohma.
Det är väl inget problem med flera tätskikt, bara det övre är tätt och godkänt
Nej, dubbla tätskikt får ej förekomma. (Gvk’s branschregler)
 
  • Gilla
René W och 3 till
  • Laddar…
I isv97tkn skrev:
Hej vi ska renovera brummet.
Nu nämner hantverkaren att man bara behöver riva ut tätskiktet och låta brunn och el värmeslingan ligga kvar.
Alltså att inte byta brunn.
Lägga nytt tätskikt och ytskikt.
Är det verkligen ok att göra så?

Läst en del att man då behöver resistensmäta och isolationsmäta värmeslingan m.m
Men jag tycker det låter märkligt.

mvh
isv97
I isv97tkn skrev:
Hej vi ska renovera brummet.
Nu nämner hantverkaren att man bara behöver riva ut tätskiktet och låta brunn och el värmeslingan ligga kvar.
Alltså att inte byta brunn.
Lägga nytt tätskikt och ytskikt.
Är det verkligen ok att göra så?

Läst en del att man då behöver resistensmäta och isolationsmäta värmeslingan m.m
Men jag tycker det låter märkligt.

mvh
isv97
Skärmdump av en diskussion om äldre golvbrunnar och deras installation på ett byggforum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av ett diskussionsforum med inlägg om utbyte av golvbrunnar och information om träbjälklag och flerskiktsbetongbjälklag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av diskussionsforum som beskriver flerskiktsbetongbjälklag och förspända betongbjälklag/hålplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av ett diskussionsforum med text om avloppsledningar och enskiktsbetongbjälklag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av diskussionsforum om golvvbrunn, text om bilning och kärnborrning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vårt försäkringsbolags utpekade leverantör i Södra Stockholm hade karastrofala omdömen så vi vågade inte anlita dem för vår badrumsrenoveri efter fuktskada. Det ger ingen extra trygghet stt ta försäkringsbolagets samarbetspartner.
 
  • Gilla
Mr.Hammer och 1 till
  • Laddar…
I isv97tkn skrev:
Hej vi ska renovera brummet.
Nu nämner hantverkaren att man bara behöver riva ut tätskiktet och låta brunn och el värmeslingan ligga kvar.
Alltså att inte byta brunn.
Lägga nytt tätskikt och ytskikt.
Är det verkligen ok att göra så?

Läst en del att man då behöver resistensmäta och isolationsmäta värmeslingan m.m
Men jag tycker det låter märkligt.

mvh
isv97
Kolla på GVK.se och/eller Byggkeramikrådet.se om företaget har godkännande för våtrum. Vi håller också på med ett badrum och det är en del jobb med att kolla. Vi fick en del suspekta kontakter som inte var godkända. På GVK.se finns även regler för golvvärme - Det kan bli problem med att riva befintligt tätskikt och samtidigt ha kvar golvvärme. Utdrag:
  • Elsäkerhetsföreskrifter ska följas.
  • Övergång mellan värmekabel och kallkabel ska ligga ingjuten eller inspacklad i golvet.
  • Elvärmeanläggningen dokumenteras genom mätningar och förläggningsskiss som visar värmekabelns placering.
När det gäller golvbrunnar så kan man hitta regler på https://www.sakervatten.se/branschregler/online/3/8
Utdrag:
Golvbrunnar tillverkade före 1990 samt golvbrunnar som är felaktigt monterade i bjälklaget ska bytas ut vid renovering.
 
  • Gilla
henric78 och 1 till
  • Laddar…
Doris65 Doris65 skrev:
Ok vad är det för problem??? Om golvbrunn och stammen och elslingan är ok så är det väl bara att sprätta bort klinker, förmodligen slätspackla om fallet är ok Prima å lägga på nytt tätskikt och därefter klinker igen. Golvets tätskikt ska ju ligga över väggens med överlappslim. Så borde inte vara några problem men beror ju på skicket på flytspackelskiktet. Elslingan är ju bsra att megga och ohma.
Det är väl inget problem med flera tätskikt, bara det övre är tätt och godkänt
Tja det kan du väl göra hemma hos dig men i TS fall där försäkringsbolaget står för en del av kakan skulle jag kräva mer. Stammen kan säkert vara i bra skick, jag skulle ändå byta brunn och anslutning fram till stammen när det ändå görs eftersom den har 31 år på nacken. Elslingan kan ju funka bra länge till men tillverkarna idag ger ofta 10 års garanti, hur kul är det med ett nytt badrum och en slinga som slutar fungera efter bara några år, det blir ju ett klart steg nedåt för helhetskänslan.
Dubbla tätskikt är inte tillåtet som någon skrev enligt GVK, det är inte godkänt av BKR heller.
Hemma får man göra precis som man vill men när man får en del av försäkringsbolaget eller hela och ska göra ett nytt badrum är det i min mening befängt att inte göra ordentligt från början.
 
  • Gilla
henric78 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.