Förutsättningar en fastighet i Småland 75m2 bostadsyta med ett vattenburet värmesystem med gammal värmepanna samt en enkel l/l pump total årsförbrukning 12000kWh el och kanske 5m3 ved.

Fundering

Alt 1 status quo

Alt 2 ny l/l pump ca 20 000kr

Alt 3 installera enkel bergvärmepump ca 120 000kr, dåliga kalkyler vad en sådan ger men tomten har berg i dagen så det bör vara enkelt och smidigt att installera.

Alt 4 installera solceller ca 110 000kr förväntad årsproduktion 8000kWh

Vad tror ni om lönsamhet, livslängd och eventuellt framtida beskattning? Jag tänker att både solceller och bergvärmepump höjer taxeringsvärdet och riskerar att beläggas med fastighetsskatt efter 2022, att låta det vara som det är eller öka andelen värme producerad med ved lär inte bli nämnvärt dyrare i varken ved kostnad eller fastighetsskatt, det är ju främst arbetet att elda frekvent som tillkommer ( jag hugger veden men behöver inte elda)

Fastigheten är så belägen att värdet på fastigheten ökar mindre än gjorda investeringar.

Vilket alternativ skulle ni välja och varför?
 
Jag står i liknande funderingar..
Har du missat, eller uteslutet idén med en luft/vatten värmepump?
 
GoForIt GoForIt skrev:
Jag står i liknande funderingar..
Har du missat, eller uteslutet idén med en luft/vatten värmepump?
Är medveten om det alternativet men tänker att det är lika bullrigt som en l/l och med sämre effektivitet än en bergvärmepump.
 
Hur använder du huset nu och hur planerar du att använda det framöver?
 
Det används som permanentbostad och det är tänkt att vara det de närmaste 20 åren, jag bor inte i huset.
 
Vem/vilka bor där, då? Hyresgäster? Ditt barn eller dina föräldrar, eller andra anhöriga?

Edit: Jag frågar eftersom det har betydelse vilka den/de boende är. En arbetsam 25-åring har andra förutsättningar än en funktionshindrad äldre person, t ex.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Är medveten om det alternativet men tänker att det är lika bullrigt som en l/l och med sämre effektivitet än en bergvärmepump.
Fördelen är ju att det ger bättre komfort/värmespridning/tystare innemiljö än en luft/luft, samt att investeringskostnaden ju är betydligt lägre än bergvärme.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Jag ska svara på frågan nu istället för att ställa massa frågor själv.

Det går alltid att behålla vedpannan (som jag tror att det är), den äter inte bröd där den står. Jag röstar för att koppla in en luft/vattenvärmepump till systemet, då får den boende inte bara värme utan också varmvatten. Vill du inte det, är ett tips (du har ju tänkt på energi från solen) att installera solfångare på taket, då slipper den boende elda för varmvattnet under sommarhalvåret.
Bergvärme blir nog tyvärr för dyrt, solceller också.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Jag ska svara på frågan nu istället för att ställa massa frågor själv.

Det går alltid att behålla vedpannan (som jag tror att det är), den äter inte bröd där den står. Jag röstar för att koppla in en luft/vattenvärmepump till systemet, då får den boende inte bara värme utan också varmvatten. Vill du inte det, är ett tips (du har ju tänkt på energi från solen) att installera solfångare på taket, då slipper den boende elda för varmvattnet under sommarhalvåret.
Bergvärme blir nog tyvärr för dyrt, solceller också.
GoForIt GoForIt skrev:
Fördelen är ju att det ger bättre komfort/värmespridning/tystare innemiljö än en luft/luft, samt att investeringskostnaden ju är betydligt lägre än bergvärme.
Så kan det vara, jag tror mer på bergvärme.

Med jämförbara investeringar undrar jag om ni tror mer på bergvärme än på solceller, pengar är ju billiga att låna nu om man inte har dem på banken.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Jag ska svara på frågan nu istället för att ställa massa frågor själv.

Det går alltid att behålla vedpannan (som jag tror att det är), den äter inte bröd där den står. Jag röstar för att koppla in en luft/vattenvärmepump till systemet, då får den boende inte bara värme utan också varmvatten. Vill du inte det, är ett tips (du har ju tänkt på energi från solen) att installera solfångare på taket, då slipper den boende elda för varmvattnet under sommarhalvåret.
Bergvärme blir nog tyvärr för dyrt, solceller också.
Berg och solceller är inte så dyrt, dryga hundra papp men vilket av mina alternativ tror ni är bäst och lönsammast?

Befintlig panna har en begränsad livslängd men "den äter inte mycket bröd" där den står, både ved och olja går ju fint att kombinera med luft/luft pump då det är kallt.
Kan uppskatta sotning och brandskyddskontroll till en tusenlapp om året och den pengen kan man ju spara med en bergvärmepump.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
(du har ju tänkt på energi från solen) att installera solfångare på taket, då slipper den boende elda för varmvattnet
Solfångare för varmvatten är inget jag överväger, el beredare finns och är inte energikrävande i det här fallet.
 
Är kostnaden ointressant så välj bergvärme. Gärna i kombination med solceller.
 
Kostnaden och lönsamheten är högst intressant.

Jag skulle vilja bolla vad ni tror om mina listade alternativ, lönsamhet och hållbarhet.

Jag har begränsat mina alternativ till vad jag tror passar huset, tomten, grannarna och den som bor i huset.
(Jag överväger alltså inte ny vedpanna, pellets, loggs, luftvatten, ispinne, fliseldning, vedkamin, kakelugn, spånbrännare, frånluftvärmepump, vacumrör eller några andra alternativ än de jag listat i nuläget)
 
S
Bergvärme alla dar i veckan! Bergvärme är tyst, enkel och energisnål.

Så fort staten ändrar skattereglerna så att försäljning av el beskattas som alla annan elproduktion och inköp av el också beskattas som vanligt så blir solceller olönsamma.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Kostnaden och lönsamheten är högst intressant.
Jag skulle vilja bolla vad ni tror om mina listade alternativ, lönsamhet och hållbarhet.
Rent lönsamhetsmässigt är det inget som slår vattenburet system med vedpanna, det går helt enkelt inte att värma upp huset billigare än så. Hållbart är det så länge den boende i huset orkar elda.
Är bekvämlighet en viktig faktor är en värmepump ett bättre alternativ, och ska vi dessutom tänka ekonomi får det bli en luft/luftvärmepump. Skulle det bli väldigt kallt, så vp inte vill vara med, går det att kompletterings-elda.

Huset är relativt litet och elförbrukningen relativt låg, så det blir svårt att räkna hem den sexsiffriga investeringen som bergvärme eller solceller är. Problemet med solceller är att de ger mest ström när den genomsnittliga villaboende förbrukar minst ström.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.